Даний урок дає можливість учням ознайомитися із вегетативними та генеративними органами та їх видозмінами . Учні на наочних прикладах визначають вегетативні та генеративні органи спираючись на вивчений матеріал.
Урок на тему: ,,Органи рослин’’
Вчителя біології,, НВК Станківський ЗНЗ I-III ст.-ДНЗ’’ Череватої Н.В.
|
Тема уроку: Органи рослин
Мета: поглибити знання учнів про вегетативні та генеративні органи вищих рослин,їхні функції;сформувати поняття про регенерацію та її значення для вегетативного розмноження рослин; порівнювати та робити узагальнюючі висновки;формувати ціннісні орієнтації на збереження природи та естетичні смаки учнів.
Очікувані результати: учні називають вегетативні (корінь, пагін: брунька, стебло, листок) та генеративні (квітка,плід,насінина) органи рослини; характеризують функції вегетативних та генеративних органів; пояснюють значення регенерації в процесі вегетативного розмноження рослин.
Обладнання та матеріали: зошити, картки термінологією,малюнки асоціативна модель (на прикладі будиночка), тестові завдання.
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття і терміни: «орган», «вегетативні органи», «генеративні органи», «надземні та підземні органи», «корінь», «пагін», «стебло», «листки», «бруньки», «квітка», «насіння», «плід», «регенерація».
Технологія уроку
І Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів
1)Запитання для учнів:
1. Що таке рослини?Наведіть приклади.
2. Які основні процеси життєдіяльності характерні для рослин?
3. Який тип живлення характерний для рослин?
4. Які рослини належать до вищих, а які до нижчих?
5. Які життєві форми рослин вам відомі?
6. Що таке клітина?
7. Яку будову має клітина рослин?
8. Що таке тканина?
9. Які тканини є у рослин?
10. Знайдіть відповідність між типами тканин та їх функціями(див. р.м).
Тканини Процеси
А.Верхівкова твірна тканина 1.Висхідний транспорт води
Б. Провідна тканина луб 2.Низхідний транспорт органічних речовин
В. Основна фотосинтезуюча тканина 3.Фотосинтез
Г. Бічна твірна тканина 4.Ріст стебла у товщину
Д. Провідна тканина деревина 5.Ріст кореня вглиб грунту
ІІІ Мотивація пізнавальної діяльності
Сьогодні ми продовжимо вивчати закономірності, які існують в природі. Навколо нас безліч природних систем. Кожен організм є природною системою. Розглянемо організм рослини.
Модель будиночка (асоціативна модель рослинного організму)
Ми знаємо з попередніх уроків про клітини і тканини рослинного організму, які в нашому будиночку асоціюються із цеглинками-клітини і стінами – тканини . Але на цьому його будівництво не закінчене , бо крім цього в будиночку є ще вікна, двері, дах і весь будинок побудований на фундаменті,який є його основою. Тож сьогоднішній урок дасть нам можливість з’ясувати яким компонентам рослини відповідають дані елементи будиночка.
Отже, темою сьогоднішнього уроку є Органи рослин .
IV Вивчення нового матеріалу
План уроку
1.Орган – частина організму.
2. Вегетативні органи рослин та їх функції.
3. Генеративні орган рослин та їх функції.
4. Використання людиною органів рослин.
Орган - частина організму, що має певну будову і виконує певні функції. Залежно від виконуваних функцій у рослин розрізняють вегетативні і генеративні органи.
Давайте подумаємо які з органів є найважливішими?Щоб відповісти на це запитання розглянемо особливості будови та функції вегетативних та генеративних органів рослини.
Основними вегетативними органами є пагін та корінь.
Корінь є підземною частиною рослин. Його основними функціями є закріплення рослини у ґрунті, всмоктування розчинів мінеральних солей та їхнє проведення до надземної частини. Сукупність коренів формує кореневу систему. Яким може бути зовнішній вигляд кореня рослини?
Пагін-це вегетативний орган рослини,який складається з стебла, листків та бруньок. Стебло - осьова частина пагона, що утворює і несе бруньки, листки, квітки та суцвіття.
Листок - бічна частина пагона, що забезпечує фотосинтез, дихання та випаровування води. Листки є різноманітні за формою, розмірами та забарвленням.
Брунька - це зачатковий пагін. Залежно від особливостей будови розрізняють бруньки вегетативні, генеративні та змішані.
Вона забезпечує ріст пагона та його галуження. Усі вони мають коричневе, сіре чи буре забарвлення і вкриті зовні ущільненими видозміненими листками -лусками.
Луски захищають зачаткові внутрішні листки та стебло від ушкоджень.
До генеративних органів рослини відносять: квітку, насінину та плід.
Репродуктивні органи забезпечують існування виду, його розмноження, продовження в нащадках. Органи, що забезпечують таке розмноження у різних рослин мають різну будову. Квітка - це видозмінений нерозгалужений пагін з обмеженим ростом, пристосований до розмноження з наступним утворенням насіння та плодів. Насінина всередині містить зародок майбутньої рослини й запас поживних речовин для його розвитку. Зверху вона вкрита насінною шкіркою,що захищає її від несприятливих умов середовища. Плід – це видозмінена у процесі запліднення квітка. Він складається із сухого чи соковитого оплодня і насінин. Оплодень – це пристосування для захисту насіння та його поширення.
Отже повернемося до нашого будиночка .
Яким частинам рослини відповідають фундамент, вікна, двері,покрівля будинку.
Відповіді учнів .
Фундамент – корінь , цеглинки – клітини,будівельний розчин – міжклітинна речовина,вікна,двері-листки,дах будинку-квітка.
А тепер розберемо наш будиночок на частинки .Чи буде він виконувати свою функцію, своє призначення – житла.
Відповіді дітей.
Ні . Це будуть тільки окремі частинки ,а не впорядкована система.
Тепер подивимося,що станеться з рослиною коли відділити всі її органи.
Чи буде рослина цілісним організмом?
Відповіді дітей.
(Ні . Тільки в системі вони утворюють організм ,який функціонує як єдине ціле.)
Чи можна діти відповісти на запитання : «Які з органів найважливіші?»
Відповіді учнів .
(Ні. Всі органи є важливі. Бо тільки разом утворюють цілісний організм, який дихає,живиться, росте, розмножується.)
Рослині притаманне явище регенерації. Регенерація – це відновлення організму з його частин. Весняне відновлення листя опалих восени - природна регенерація типу репродукції. Вегетативне розмноження рослин(за допомогою вегетативних органів) – це приклад регенерації у рослин.
Використання органів рослин
Дослід:(з листком фіалки і пагоном традесканції).
Людина використовує різні органи рослин. Так, горох, квасолю, боби вирощують, щоб мати насіння. Яблуні, груші, сливи, вишні, помідори, огірки дають людині смачні соковиті плоди. Споживають корені й частково стебла і листки коренеплідних рослин – моркви, буряків, ріпи, петрушки. У льону й конопель використовують волокнисті шари стебел, а також насіння. З листків капусти, салату, шпинату, щавлю готують страви. Декоративні рослини: троянду, бузок, жасмин, айстру та інші – вирощують заради їхніх гарних запашних квіток.
Отже, вегетативні органи забезпечують потреби й існування окремою особини, а репродуктивні - існування виду в цілому. Всі органи рослини мають важливе значення в житті рослин і використовуються людиною.
V Узагальнення й систематизація знань
Фронтальна бесіда
Гра «До сонця»
Уявіть себе квіточкою, що тягне руки-листя до сонця. Давайте спробуємо це зробити (діти простягають свої руки та ніби тягнуться до сонечка).
А зараз, якщо ви згодні з твердженням, тягнемося до сонця, а якщо ні руки-листя не підіймаємо.
1. Організм рослини – це природна система. (Так)
2. Корінь виконує функцію фотосинтезу. (Ні)
3. Листок – це вегетативний орган. (Так)
4. Пагін – надземна частина рослини. (Так)
5. Фотосинтез відбувається в листках рослини. (Так)
6. Стебло – генеративний орган рослини. (Ні)
7. Корінь моркви виконує запасаючу функцію (Так)
8. Плід та насіння генеративні органи рослини. (Так)
9. Бруньки розташовані на корені. (Ні)
Завдання 1
На розданих малюнках підписати органи рослин.
Завдання 2
Заповнити таблицю
Завдання 3
Кросворд (додаток 2)
VI Підсумок уроку
Підсумок: Більшість з вас дали правильні відповіді на твердження, а ті хто були не зовсім впевнені після виконання домашнього завдання зможуть подолати невпевненість та труднощі у вивченні даної теми.
Домашнє завдання: Підготувати розповідь про лікарські рослини, органи яких використовують для лікування людини.
Вегетативне розмноження рослин (експериментальне завдання – розмноження рослин частинами пагона та листками.)
Вчителя НВК «Лисятицької ЗНЗ I – III ст. - ДНЗ»
Череватої Н.В.
2014р.