Урок на тему: "Плід. Різноманітність плодів"

Про матеріал
Урок біології 6 клас. Тип уроку: комбінований. Урок проводиться в активній формі, підібрано цікаві матеріали та вправи для узагальнення Learningapps
Перегляд файлу

Хоменко Вікторія Олексіївна, вчитель біології

6 клас

Біологія

Тема уроку: Плід. Різноманітність плодів

Мета уроку:

  • сформувати поняття учнів про будову та класифікацію плодів
  • формувати ключові та предметні компетентності, розвивати здатність порівнювати і узагальнювати, розвивати логічне мислення, продовжити формування в учнів наукової картини світу,
  • виховувати емоційно-цілісне ставлення до себе та живої природи;

Тип уроку: комбінований

Форма: лекція з елементами бесіди

Міжпредметні зв’язки: географія, хімія.

Внутрішньопредметні зв’язки: екологія.

Методи навчання: частково-пошуковий, інформаційно-репродуктивний

Форми організаційної діяльності учнів: фронтальна, групова.

Терміни і поняття:  плід, ендокарп, мезокарп, екзокарп  

Обладнання та матеріали: мультимедійне забезпечення,  презентація уроку

 

Хід уроку

І Організація початку уроку

Налаштування. 

Дорогі діти! Я запрошую вас на урок, що збагатить вас новими знаннями, вміннями, враженнями, розширить ваш кругозір, примусить замислитися. На уроці вам знадобляться увага, пам'ять, зосередженість, наполегливість, старанність. Я впевнена, що ви впораєтесь з усіма завданнями. Бажаю вам успіху і запрошую до співпраці.

ІІ Перевірка домашнього завдання  

Вам надійшов лист від найчеснішої людини у світі – барона Мюнхаузена. Він пише, що дуже любить біологію і навчається на одні 12-ки.

А чи це дійсно так зараз ми перевіримо.

 

  1. Насінина розвивається із зав'язі.
  2. З насінного зачатка утворюється насінна шкірка.
  3. Будь яка насінина містить дві сім'ядолі.
  4. Функція ендосперму – живити зародок.
  5. Груша має суцвіття зонтик.
  6. Суцвіття складний кошик властиве кропові.
  7. Кульбаба має суцвіття початок.
  8. Запліднення – це перенесення пилкових зерен на приймочку.
  9. Тополя запилюється вітром.
  10. Пшениця запилюється комахами, зокрема бджолами.

 

ІІІ Мотивація освітньої діяльності   

Горіх

Продовжується казкова історія – перед вами чарівна скриня. Я що в ній я пропоную вам розгадати:

Те, що знаходиться в чорному ящику нагадує мозок людини.

Давньогрецький  учений Геродот розповідав, що жреці у Вавилоні забороняли тримати це вдома простим людям. Тому, що тоді вони дуже швидко стануть розумними.

Найбільшою цінністю є ядро горіха, оскільки воно має не тільки відмінні смакові якості, а є одним із найбагатших за споживчою цінністю і вмістом поживних речовин для людського організму

 

ІV Вивчення нового матеріалу  

Отже, темою сьогоднішнього уроку є: 

Плід. Різноманітність плодів

 Основа всього життя на Землі - рослини, їх зелені стебла, листя, коріння, плоди та насіння.

Життя будь-якої рослини починається з насіння, яке дозріває в плодах. Після того як квітка відцвіла, настає новий етап в розвитку рослини – утворення  плоду.

 

Плід - це орган розмноження квіткових рослин, що розвивається з квітки і містить в собі насіння.

То, що ж таке плід?

Плід – це генеративний орган квітки, що кріпиться до рослини за допомогою плодоніжки.

Функції плода:

  • забезпечують захист,
  • розвиток і дозрівання насіння,
  • здійснюють їх поширення по земній поверхні.

          Плід складається з оплодня і насінини.

   

Оплодень – це стінка плоду. Він захищає насіння від висихання, холоду, механічних пошкоджень і сприяє поширенню насіння. В оплодні розрізняють три шари: зовнішній, середній, внутрішній.

Всі плоди діляться на групи за трьома ознаками:

За кількістю насіння; однонасінні і багатонасінні

Кожен з вас куштував плід сливи, звернули увагу скільки кісточок знаходиться всередині?

Скільки кісточок в кавуна?

Є плоди, які не містять кісточок – наприклад особливий сорт киш-миш

Що виробляють з нього? Ізюм  (родзинки)

Винахід родзинок приписує собі  Робінзон Крузо (він пише, що знайшов в Берберії багато винограду. Але вигадав чудовий вжиток для нього – сушити на сонці і виробляти родзинки)

   

 

 


Робота з підручником  ст.160-162 Які відносяться до сухих і соковитих

За кількістю води в околоплоднике; сухі і соковиті у яких середній шар оплодня накопичує воду і стає солодким і соковитим (поширення тваринами)

Сухі – розкривні і нерозкривні. 

 

За кількістю маточок, що беруть участь в утворенні плоду – ця класифікація наведена у вашому підручнику:

  • Якщо квітка мала одну маточку, утв. простий плід (пшениця, вишня)
  • Якщо було декілька маточок – складний (малина, ожина)
  • Інколи в дуже щільних суцвіттях плоди, кожен з яких виник з окремої квітки, зростається між собою – утв. супліддя (шовковиця, ананас) 

Цікаві відомості:

Сьогодні ми поговоримо про хліб, ковбасу, цукерки та інших ласощів. Але, не дивлячись на звичність даних продуктів, їх не можна купити в магазині, а можна тільки зірвати з дерева. Саме тому, нам належить відправитися за ними в екзотичні країни, де ростуть ці диво-дерева

  1. Авокадо

Найпоживніший соковитий плід вічнозеленого дерева авокадо

  1. Гарбуз

Найбільші плоди має гарбуз до 200 кг

  1. Хлібне дерево

Великі плоди має хлібне дерево, масою до 25 кг. А смажені плоди дерева нагадують м’якуш печеного хліба

  1. Дерево тістечко

Також, на островах Океанії росте ще один вид хлібного дерева, іменованого «тістечок». На його гілках дозрівають жовтуваті плоди, які за смаком нагадують еклери з кремом.

  1. Белімбі

Так називається  «Огірковим деревом». Його плоди, що досягають в довжину 13-15 сантиметрів, відповідають всім смаковими характеристиками, належним для огірків. Билимби є єдиним деревом з сімейства гарбузових.

  1.          Здійснивши подорож до Японії, можна зустріти ховению-солодку. Це дерево має плоди, що дозрівають на його гілках, мають смаком кислуватого родзинок. Саме за це, ховению і називають «родзинковим» або «конфетным» деревом. З одного дерева можна зібрати до 35 кг таких ось «цукерок
  2. Пшениця

Ботаніки вважають, що пшениця не тільки основна, але й найдавніша зернова культура. Її плоди – зернівки – можуть тривалий час зберігати свою схожість, не втрачати смаку. У давніх житлах у Швейцарії знайшли зерна віком 4 тис. років, а в Єгипті в піраміді Дашур заховані в камінні вони пролежали 5300 років!

Лабораторний практикум

«Будова плода. Різноманітність плодів»

 

Рослина

За кількістю вологи

Якщо, плід сухий :

За кількістю насіння

Тип плоду

Сухий

Соковитий

Розкривний

Не

розкривний

Одно

насінний

Багато

насінний

Пшениця

+

 

 

+

+

 

Зернівка

Яблуко

 

+

 

 

 

+

Яблуко

Горіх

+

 

 

+

 

+

Кістянка

Помідор

 

+

 

 

 

+

Ягода

Соняшник

+

 

 

+

+

 

Сім'янка

Гарбуз

 

+

 

 

 

+

Гарбузина

Горох

+

 

+

 

 

+

Біб

Квасоля

+

 

+

 

 

+

Біб

Редис

+

 

+

 

 

+

Стручок

Апельсин

 

+

 

 

 

+

Помаранець

 

 

 

 

 

 

 

 

Ківі

 

+

 

 

 

+

Ягода

Виноград

 

+

 

 

 

+

Ягода

Груша

 

+

 

 

 

+

Яблуко

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Фізкультхвилинка

Солодкуватий, легкий, злегка терпкий і такий сонячний запах апельсинової цедри наповнює чудово літніми нотками приміщення. Яскравий фруктовий аромат, завжди викликає святковий настрій.

Теплий і такий м'який аромат апельсинів належить до тонізуючим запахів, що допомагає поліпшити настрій і емоційний стан, зняти втому, позбутися від занепокоєння, порушень сну, тривоги.

Поширення плодів

Вони можуть мати різні вирости, шипи й колючки, як, наприклад, у дурману або кінського каштана. Нерідко плоди й насіння до моменту дозрівання містять речовини, що надають їм гострого, в’язкого, гіркого смаку або містять отруйні речовини.

Поширення тваринами

Після моменту дозрівання вони, навпаки, стають привабливими за смаком (вишня, слива, волоський горіх, виноград, томат). Саме дозрілі плоди поїдаються тваринами. Насіння в таких рослин зазвичай вкрите настільки міцною оболонкою, що проходить через шлунок тварини без пошкоджень. Так тварини переносять насіння в інше місце.

Поширення шерстю

Насіння і плоди деяких рослин мають різні вирости — шипики, гачечки, якими вони прикріплюються до шерсті тварин і в такий спосіб переносяться з місця на місце.

Поширення запасами

Часто насіння й плоди, багаті на поживні речовини, збираються тваринами в запас. Частина їх залишається не з’їденою й проростає (наприклад, кедрові горішки — насіння сосни сибірської, яке збирають білки, плоди горіха ліщини та ін.).

Самопоширення

Деяке насіння активно викидається із плодів. Наприклад, скажений огірок або розрив-трава звичайна. Після дозрівання плода його стулки в разі легенького дотику до них із силою розкриваються, і насіння розкидається в усі боки. У скаженого огірка в разі дотику до нього плід відривається від ніжки й насіння із силою викидається назовні.

Поширення насіння і плодів з допомогою тварин може здійснюватися і в інші способи.

Вітром

У багатьох рослин поширення плодів і насіння здійснюється з допомогою вітру. При цьому в насіння розвиваються різноманітні летючки, крильця та інші пристосування, а вага самих насінин зменшується.

Мабуть, найвідомішими є летючки в кульбаби. До моменту дозрівання насіння чашечка розростається так, що утворює волосистий чубчик, — своєрідний парашутик, завдяки якому сім’янка довго тримається в повітрі.

Значення поширення: 

Деякі рослини, що ростуть у степах і пустелях, до моменту дозрівання насіння починають дуже галузитись і набувають форми кулі. Відірвавшись від кореня поривом вітру, такі кульки перекочуються на великі відстані, дорогою розсіюючи насіння (качим, перекотиполе).

Поширення насіння і плодів водою дуже важливе для водних рослин і рослин, що ростуть по берегах річок і озер. Насіння цих рослин не загниває, потрап­ляючи у воду, як насіння більшості сухопутних рослин.

Весняні води під час повені несуть величезну кількість насіння і плодів рослин, поширюючи їх на величезні відстані. Після того як вода спаде, це насіння проростає в нових місцях. Дуже часто таке насіння легке й має різні пристосування для плавання — плавальні міхури (наприклад, розросла чашечка конюшини суничної).

 

 

 

 

ІV Узагальнення вивченого матеріалу  

Знайдіть зайве

Розповсюдження плодів  http://learningapps.org/1856955

Різноманітність плодів http://learningapps.org/1135258

http://learningapps.org/1778263

 

V Домашнє завдання

  • Опрацювати § 36.
  • Виконати завдання 3,4 с. 164
  • В.р. міні-проект: «Використання плодів»

Використання плодів рослин  у виробництві ліків

Використання плодів в кулінарії

Використання

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Полюга Уляна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Марушка Галина Іванівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
2402
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку