Урок на тему "Пошук інформації в Internet. Пошукові системи"

Про матеріал

- Як кажуть, в Інтернеті є все. Його називають Глобальною Інформаційною Системою. Однак все частіше зі сторінок комп'ютерної преси чується куди менш почесне визначення – Глобальний Інформаційний Смітник. І в чомусь скептики праві.

Адже зібрати інформацію, нагромадити її - це навіть не пів - справи. Скоріше – десята частина. А головне завдання – структурувати її, забезпечити швидкі можливості пошуку і доступу до будь-яких потрібних відомостей. Цей принцип лежить в основі будь-якої бази даних, будь-якого зібрання інформації.

Мережа Інтернет росте дуже швидкими темпами, тому знайти потрібну інформацію серед величезної кількості Web-сторінок стає усе складніше. Тому особливо актуально правильно й грамотно навчитися, здавалося б, простої речі - де і як шукати, щоб отримати бажані відповіді. Як підсумок, пошук інформації в Інтернеті можна вважати одним із самих важких завдань.

Тож як бути? Як відшукати серед мільйонів сторінок ту саму, єдину і неповторну, на якій саме і знаходиться потрібна вам інформація?

Сьогоднішня тема уроку: Пошук інформації в Internet. Пошукові системи.
Перегляд файлу

План проведення уроку виробничого навчання

Професія: Оператор комп'ютерного набору, контролер-касир

Кваліфікація: «Оператор комп’ютерного набору ІІ категорії»

Курс: 1

Група: 14. Учнів – 24

Місце проведення: Комп'ютерна лабораторія №2.

Майстер виробничого навчання: Падалка Наталія Олексіївна

Тема програми.  Основи роботи в Internet

Тема уроку. Пошук інформації в Internet. Пошукові системи.

Цілі уроку:

  • навчальна: сформувати знання про засоби пошуку інформації в мережі Інтернет та умінь стратегії пошуку інформації, навички безпечної роботи в мережі Інтернет;
  • розвивальна: розвивати логічне мислення,пізнавальні інтереси, пам'ять, вміння грамотно викладати свої думки, робити висновки, виділяти головне, порівнювати і аналізувати;
  • виховна:виховувати в учнів інформаційну культуру, активність, вміння самостійно здобувати знання, уважність, дисциплінованість, прищеплювати  навички групової роботи, співробітництва.

Тип уроку: урок формування первинних умінь.

Вид уроку:інструктаж,презентація, вправа, тестування.

Дидактичне забезпечення:а)друкована (інструкційна картка, плакат, тест)

                                                  б) екрання (презенція)

Матеріально - технічне забезпечення: Персональний комп’ютерпідключені до глобальної мережі, картки із завданнями практичної роботи, мультимедійний проектор, екран

Міжпредметні зв'язки: Основи роботи в Іnternet (Робота з Web-браузерами: завантаження та налагодження, інтерфейс)

Охоронапраці (Вимоги охорони праці, техніки безпеки, електробезпеки та пожежної безпеки  до користувачів ПК)

 

Хід уроку

І.Організаційний момент. Привітання, перевірка відсутніх.
II. Актуалізація опорних знань.

  Виконання самостійної роботи, завдання якої відображено на екрані (дод. 1).

III. Мотивація навчальної діяльності

- Як кажуть, в Інтернеті є все. Його називають Глобальною Інформаційною Системою. Однак все частіше зі сторінок комп'ютерної преси чується куди менш почесне визначення – Глобальний Інформаційний Смітник. І в чомусь скептики праві.

Адже зібрати інформацію, нагромадити її - це навіть не пів - справи. Скоріше – десята частина. А головне завдання – структурувати її, забезпечити швидкі можливості пошуку і доступу до будь-яких потрібних відомостей. Цей принцип лежить в основі будь-якої бази даних, будь-якого зібрання інформації.

Мережа Інтернет росте дуже швидкими темпами, тому знайти потрібну інформацію серед величезної кількості Web-сторінок стає усе складніше.    Тому особливо актуально правильно й грамотно навчитися, здавалося б, простої речі - де і як шукати, щоб отримати бажані відповіді. Як  підсумок, пошук інформації в Інтернеті можна вважати одним із самих важких завдань.

Тож як бути? Як відшукати серед мільйонів сторінок ту саму, єдину і неповторну, на якій саме і знаходиться потрібна вам інформація?

Сьогоднішня тема уроку: Пошук інформації в Internet. Пошукові системи. Практична робота  «Пошук інформації в Інтернеті».

ІV. Новий матеріал.

Спочатку розберемося, що таке пошукова система.

– Пошукова система (сервер) — програмно-апаратний комплекс, що надає можливість пошуку інформації в Інтернеті.

Під пошуковою системою звичайно мається на увазі сайт, на якому розміщений інтерфейс системи.

Програмною частиною пошукової системи є пошукова машина (пошуковий движок)  комплекс програм, що забезпечує функціональність пошукової системи й звичайно є комерційною таємницею компанії-розроблювача пошукової системи інформації в Інтернеті. 

Розглянемо найбільш популярні пошукові системи й ті додаткові послуги, які вони можуть запропонувати:

«Динозаврами» світових пошукових систем є  Yahoo й AltaVista.

www.altavista.com

alta

 

 

 

www.yahoo.com

yahoo2

 

1) www.yandex.ru

Пошукова система Yandex пропонує широкий спектр пошукових можливостей: пошук на сайтах і стрічках новин, пошук товарів (з наступною можливістю добору за каталогом), пошук установ за адресами (спільно с) YellowPages.ru, пошук в енциклопедіях і словниках (у тому числі – переклад слів), пошук на блогах і форумах, пошук зображень із зазначеними параметрами.

yandex2

 

 

 

2) www.mail.ru

Пошукова система Mail.ru успадковує можливості системи Yandex. Однак результат пошуку представлений трохи інакше.

mail

 

 

 

3) www.rambler.ru

rambler2До останнього моменту пошукова система Rambler пропонувала досить обмежений набір можливостей, навіть пошук зображень був для неї не доступний. Однак в останні місяці вона перетерпіла значні зміни, запропонувавши поряд із традиційними для сучасних пошуків послугами й щось своє:

 

 

4) www.aport.ru

aport2Aport часто сприймають як молодіжний розвідувач. Він має специфічні можливості - окремо пропонується пошук mp3-файлів, рефератів, вакансій.

 

 

 

5) www.google.com.ua

Українська  версія світового гіганта Google крім стандартних варіантів пропонує вибрати додаткові функції за допомогою посилання «Ще».

6)http://www.meta.ua

 

 

 

- Існує три способи пошуку інформації в Інтернеті:

  1.               Використання пошукових серверів.
  2.               Вказівка адреси сторінки.
  3.               Пересування по гіперпосиланнях.

Зупинимося на кожному з них докладніше.

Основний алгоритм пошуку наступний: введіть ключові слова в поле запиту (наприклад, розклад поїздів), натисніть кнопку Знайти.

Після натискання кнопки Знайти, пошукова система виведе список посилань на документи, що найбільше точно відповідають запиту.

- Другий спосіб - вказівка адреси сторінки. Це найшвидший спосіб пошуку, але його можна використати тільки втому випадку, якщо точно відома адреса документа або сайту, де розташований документ.

- Третій спосіб пересування по гіперпосиланнях - найменш зручний спосіб, тому що з його допомогою можна шукати документи, тільки близькі за змістом поточному документу. Але цей спосіб дуже простий і підходить для починаючого користувача.

Група ключових слів, сформована за певними правилами – за допомогою мови запитів, називається запитом до пошукового сервера. Мови запитів до різних пошукових серверів дуже схожі. Знання мови запитів дає можливість вирішувати складні пошукові завдання.

На пошукових системах можна формувати прості й складені запити для пошуку. У пошукових машинах є можливість використовувати в запиті логічні оператори ТА, АБО, НІ (and, or, not), проводити пошук фрази, зменшувати область пошуку (за окремими полями документа, за web-вузлами, за датою і т. д.). Іноді є можливість уточнювати запит за результатами попереднього запиту.

Відкриття веб-сторінки:

— у полі адреси ввести URL-адресу необхідної веб-сторінки;

— у розкривному списку з ресурсами Інтернету обрати URL-адресу необхідної веб-сторінки, якщо її було переглянуто раніше.

 

Збереження веб-сторінки:

Файл Зберегти як обрати папку, в якій буде збережено веб-сторінку  ввести ім’я обрати тип файла для збереження сторінки.

V. Фізкультхвилинка

img10.jpg

VІ.Практична робота   «Пошук інформації в Інтернеті»

1. Правила безпечної роботи за ПК.

2. Виконання практичної роботи (картки).

 

Рефлексія

Учні по черзі висловлюються одним реченням, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрана на дошці:

  1. Сьогодні я довідався...
  2. Було цікаво...
  3. Було важко...
  4. Я виконував завдання...
  5. Я зрозумів, що...
  6. Тепер я можу...
  7. Я відчув, що...
  8. Я придбав...
  9. Я навчився...
  10. У мене вийшло ...

 

VII. Д/З: Використовуючи пошукові системи відповісти на наступні питання:

  1. Хто і коли винайшов кулькову ручку?
  2. Чи існує в світі море, назва якого починається з літери "В"?

VIII. Підсумки.

Сьогоднішні ви прослухали лекцію на тему „Пошук інформації в мережі Інтернет” та практично відпрацювали способи здійснення пошуку за допомогою  систем, які найкраще для цього використовувати.


Додаток  1

 

Дати назву елементам вікна програми Internet Explorer.

Учні першого варіанта називають елементи з непарними номерами, учні другого — з парними. (6 балів)

рис. 1

Б.  Продовжити речення (6 балів)

1. Система комп’ютерів, зв’язана каналами передачі, називається … (комп’ютерна мережа)

2. Інтернет – це … ( мережа мереж)

3. Програмний засіб, призначений для пошуку інформації в Інтернеті, називається … (пошукова служба)

4. Найменша інформаційна одиниця служби WWW — це…(web-сторінка)

5. Елементи гіпертексту, які передбачають підкреслення, зміну кольору тощо, називаються… (гіперпосилання)

6. Комп’ютер, на якому встановлено ПЗ, що дає доступ до гіпертекстових документів, розміщених на ньому, називається… (сервер)

7. Огляд веб-сторінок відбувається за допомогою спеціальних програм, які називаються…(браузер)

8. Групу веб-сторінок, пов’язаних однією темою, які належать одній юридичній особі, називають… (сайт)

9. Протокол пересилання веб-сторінок… ( НТРР-розширення  *. htm, html)

10. Перехід між веб-сторінками за допомогою гіпертекстових посилань називається… (навігація)

Учні першого варіанта відповідають на запитання з непарними номерами, учні другого — з парними.


Додаток 2

Практична робота   «Пошук інформації в Інтернеті»

1. Правила безпечної роботи за ПК.

2. Виконання практичної роботи (картки).

Мета:  сформувати навички роботи з браузером. Навчити знаходити необхідну інформацію та зберігати її на комп’ютері.

Хід роботи

1.  Створіть на Робочому столі вашого комп’ютера папку Пошук_прізвище.

2.  Запустіть браузер, встановлений на вашому ПК.

3.  В адресному рядку браузера введіть адресу пошукової системи

Yandех - www.yandех.ru — 1-й варіант,

 Google - www.google.com.ua — 2-й варіант.

4.  Додайте адресу пошукової системи Yandех (Google) до Вибране (Вибране Додати до папки Вибране).

5.  Уведіть у поле для пошуку ключові слова для отримання правил пошуку в обраній пошуковій системі. Ключові слова запишіть у зошити.

6.  Збережіть сторінку з правилами пошуку як текстовий файл у папці Пошук_прізвище. (Файл  Зберегти як  Текстовий файл (*.txt) вибрати папку Пошук_прізвище).

7.  Користуючись отриманими правилами, знайдіть інформацію про  своє місто. Додайте адресу сторінки до Вибране.

8.    Використовуючи пошук за тематичними каталогами чи за ключовими словами, знайдіть адресу сайту Полтавського професійного ліцею. Запишіть у зошити.

9. У новому вікні відкрийте головну сторінку сайту ліцею. Додайте адресу головної сторінки сайту до Вибране.

10. Перебуваючи на головній сторінці, виберіть розділ «Про нас». Збережіть сторінку у папці Пошук_прізвище. (Файл  Зберегти як  Веб-страница полностью (htm,html)  вибрати папку Пошук_прізвище).

 

  1.     Використовуючи свої пошукові системи та правила пошуку, знайдіть таку інформацію:

 

Завдання

Адреса сайту

1

 Іван Котляревський. "Енеїда"

 

2

Національний Уманський парк «Софіївка»

 

3

Фотографії національного Уманського парку «Софіївка»

 

4

Ціни на квитки потягу Київ-Харків

 

 

Учні порівнюють результати заповнення таблиці між собою, потім з майстром виробничого навчання.


ТЕСТОВІ ЗАВДАННЯ

ПОШУК ІНФОРМАЦІЇ В INTERNET

 

Вибери одну правильну відповідь.

  1.     Пошукові системи — це програми, що

А) призначені для пошуку відомостей в Інтернеті за ключовими словами

Б) використовуються для пошуку лише малюнків

В) використовуються для пошуку лише рефератів і книжок

  1.     Пошукова система дає змогу проводити

А) тількипростий пошук матеріалів

Б) простий і розширений пошук матеріалів 

В)звужений і розширений пошук матеріалів

  1.     Слова, що відображають основний зміст пошуку і мають міститися на шуканих веб-сторінках, називають

А) визначними

Б) визначальними

В)пошуковими

Г)ключовими

  1.     Для того щоб отримати відомості про видатного вченого в галузі інформатики і В. Глушкова, урядку пошуку слід ввести ключові слова

А) відомості про видатного вченого

Б) В. Глушков

В) інформатика


Виберіть декілька правильних відповідей:

 

  1.     Загальновідомими є пошукові системи:

A) Google

Б) Яндекс

В) Мета

Г) Yahoo

Д) Фейсбук

Е) Твітер

Є) Instagram

  1.     Для головних сторінок різних пошукових систем спільними є:

А) рядок пошуку

Б) кнопка Шукати

В) робоче поле для пошуку

Г) пошуковий список

  1.     Достовірність знайдених в Інтернеті відомостей перевіряють за такими ознаками:

А) професійний дизайн веб-сторінки

Б) точність даних і фактів

В) об’єктивність подання даних

Г) актуальність даних

Д) авторитетність джерел і авторів

  1.     Пошукові системи дають можливість шукати на веб-сторінках за ключовими словами:

А) текстові дані

Б) людей

В) зображення

Г) географічні об’єкти на карті

Д) Відео

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.3
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Василенко Катерина Сергіївна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Інформатика (підручник для класів із поглибленим вивченням інформатики) 9 клас (Руденко В.Д., Речич Н.В., Потієнко В.О.)
Додано
5 травня 2018
Переглядів
18212
Оцінка розробки
4.3 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку