Урок на тему: "Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі"

Про матеріал
Розробка першого уроку з розділу "Кисень" який, як правило, проводиться на початку ІІ семестру, тому містить невеликий тестовий контроль знань з розділу "Початкові хімічні поняття". На уроці використана групова форма роботи і є завдання для дітей з особливими освітніми потребами (легкі інтелектуальні порушення).
Перегляд файлу

    Тема. Повітря, його склад. Оксиген. Поширеність Оксигену в природі

Мета уроку: поглибити знання учнів про хімічні елементи та прості речовини; сформувати  поняття про хімічний  склад повітря; ознайомити учнів з історією відкриття повітря та роботами А. Лаувазьє; розвивати інтерес до вивчення хімії;  виховувати екологічний світогляд щодо збереження чистого повітря, як запоруку здоров’я людини.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Форми  роботи: тестова робота,  фронтальна бесіда, розповідь, рольова гра

 Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва,

                         роздавальний матеріал.    

                                                   Хід уроку

І. Організаційний момент

      Налаштування класу на урок.

ІІ. Актуалізація  опорних знань

      Бліц-тест (10 хв.)

Можна пройти в реальному часі за посиланням:  https://naurok.com.ua/test/blic--test-dlya-povtorennya-vivchenogo-za-i-semestr-7-klasu-719119.html   або офлайн

 

      Бліц-тест (10 хв.)

1.  Хімічний елемент – це сукупність частинок певного виду:

     а) молекул; б) атомів;  в) іонів; г)   речовин .

2.  Виберіть рядок із формулами тільки  простих речовин.

     а) Н2О, Мn, С, Аl  ;                                      б)  СО2,  HCl , CuO,  SO3;

     в) О2,  S,  Fe,  N2  ;                                           г)  К2О,  Cu,  CaO , H2S

3. Що означає запис  2:

     а) 3 атоми Оксигену;                                   б)  3 молекули  кисню;

     в)  6  атомів Оксигену;                                 г) 6 молекули кисню.

4.  Серед перелічених явищ виберіть хімічні:

а) Плавлення скла;  б) Скисання молока; в) Горіння деревини;  г) Танення снігу.

5. В якій сполуці елемент має сталу валентність?

             а) Al2O 3;    б)SO3;   в)Cu2O;  г) FeO.

6.  Відносна молекулярна маса  речовини  Na3PO4:

       а) 118;                         б) 141;          в) 164;                         г)  116.

7. Виберіть формулу бінарної сполук Оксигену з Магнієм і її відносну молекулярну масу:

а)MgO      б)Mg2O     в) MgO2  г)40;  д) 56;   е)64

 8. Масова частка Сульфуру у речовині  Н2S

а) 84% ; б) 94%;  в) 6%;  г) 16%.

Відповіді.

1

2

3

4

5

6

7

8

б

в

б

б,в

а

в

а,г

 

б

Робота для  учнів   з особливими освітніми потребами (легкі інтелектуальні порушення).

  1. Знайдіть у Періодичній системі хімічні елементи за номерами 7, 9,13, 3. Випишіть їх символи на відносну атомну масу за зразком.

Наприклад.   №6 Карбон –С; Ar(C)=12

     2. Встановіть відповідність між назвами хімічних елементів та їх символами:

 А.  Калій                                             1.   Сu;

Б.  Карбон                                           2.   К;

В.   Кальцій                                         3.   С;

 Г.  Купрум                                           4.  Сa.

Додаткове завдання  для учнів, які швидко впоралися з бліц- тестом.

Встановіть відповідність між хімічною формулою оксиду  та валентністю елемента.

1. MgO;                                                  а)     VІІ;

2. Na2O;                                                  б)       І;

3. Cl2O7;                                                  в)       ІІІ;

4.Al2O3.                                                   г)      ІІ.

III. Мотивація навчальної діяльності та повідомлення теми та мети уроку

Скільки людина може прожити без їжі? Без води? Без повітря?

(Відповідь. Людина може прожити:

— без їжі — до 45 діб;

— без води — від 3 до 10 діб;

— без сну — від 3 до 5 діб;

— без повітря — від 3 до 5 хвилин….).

Сьогодні на уроці нам з вами потрібно з’ясувати :

  • Який хімічний склад має повітря?
  • Розширити знання про хімічний елемент Оксиген.

ІV. Вивчення нового матеріалу

          1.Бесіда 

  • В якому агрегатному стані (за звичайних умов) знаходиться повітря?
  • Який хімічний склад повітря?
  • Яке значення повітря має для живих організмів?
  1. Групова робота

1 група «Історики»

 Завдання. 

Заповнити таблицю, вияснити кому належить заслуга у відкритті  складу повітря.

2 група  «Дослідники»

Завдання.

Знайти відповідь на питання «Що таке повітря?»

Заповнити таблицю « Склад повітря»

3 група «Хіміки»  (в даній групі працюють діти з особливими освітніми потребами)

Завдання.  Знайти в Періодичній системі  хімічний елемент Оксиген. Яку інформацію ви отримали про Оксиген?

Запишіть в зошит:

 - символ елемента,

- розташування (група, підгрупа, період, порядковий номер),

 - відносна атомна маса,

- яка  валентність Оксигену,

- металічний чи неметалічний елемент.

4 група «Екологи»

Завдання.

  1. Яка масова частка Оксигену в оболонці Землі?
  2. Які речовини містять Оксиген?
  3. Скільки Оксигену міститься в організмі людини?
  4. Які заходи слід здійснювати щоб зберегти повітря чистим?

 

Інформація для груп

  1. група.

Історія відкриття складу повітря.

  Тривалий час вчені не надавали особливого значення вивченню газів. Дослідження у галузі хімії  газів почали з’являтися тільки в другій половині XVIII століття. Одержання окремих газів і вивчення їх властивостей стали можливими завдяки винаходу пневматичної ванни, тобто приладу для одержання й збирання газів.

 Першим хіміком-пневматиком був англієць Дж. Блек. Досліджуючи луг, він одержав вуглекислий газ. Дослідження Блека продов­жив англійський учений-самоук Генрі Кавендіш. Він першим дослі­див і описав водень.Г. Кавендіш досліджував склад повітря, відібраного в різних місцях (на горі, в лісі). Склад повітря всюди виявився однаковим, що спростувало розповсюджені в той час уявлення. Сучаснику Кавендіша, англійському вченому-аматору Дж. Прістлі на­лежить пріоритет відкриття 1774 року кисню. Дж.Прістлі знайшов, що після згоряння горючих речовин об’єм взятого для дослідів повітря зменшується на 1/5 і повітря стає не придатним для горіння й дихання. Дж.Прістлі помітив, що повітря, не придатне для дихання, знову набуває звичайних властивостей, якщо помістити в нього на якийсь час рослину. 

На жаль, Блек, Кавендіш і Прістлі були прихильниками теорії флогістону й не змогли правильно витлумачити результати своїх дослідів. Одержані гази вони називали «зв’язаним повітрям», не розуміючи, що відкрили індивідуальні речовини.

 Величезна заслуга у вивченні складу повітря належить французькому вченому Антуанові Лавуазьє.  Лавуазьє за освітою був юристом, але велику частину свого часу присвячував природничим наукам. 1774 року, аналізуючи результати своїх дослідів із спалювання речовин, Лавуазьє дійшов висновку, що повітря — це не просте тіло, як гадали вчені того часу, а суміш різних за властивістю речовин. Одна з частин суміші підтримує горіння й бере участь у диханні. Згодом Лавуазьє встановив, що ця частина повітря має киснеутворюючу властивість,  тому що після згоряння в ній різні речовини перетворюються на кислоти. У зв’язку з цим з’явилася назва «оксиген», тобто той що народжує кислоти, чи кисень. Вивчаючи іншу частину повітря, Лавуазьє встановив, що вона не підтримує дихання та горіння  (миші поміщені в це повітря, швидко гинули). Цю частину повітря він  назвав «азотом», що французькою означає «зоо» — життя, префікс «а» — заперечення - «безжиттєвий». Вважається, що пріоритет у вивченні й встановленні складу повітря належить   А. Лавуазьє. Незважаючи на те, що вчений встановив не всі відомі сучасній науці компоненти повітря, він відкрив два головних   гази, вивчив і описав їх властивості, визначив їх об’ємні співвідношення.

Таблиця, яку заповнюють учні.

Дата 

Вчений

Які відкриття зробив

Друга  половина XVIII ст.

хімі-пневматик анг. Дж. Блек.

Прихильники  теорії флогістону

Досліджуючи луг, він одержав вуглекислий газ

 

Анг.учений-самоук Генрі Кавендіш

Дослі­див  і описав водень

1774р.

Анг. вчений-аматор Дж. Прістлі

Пріоритет відкриття кисню

1774р.

Франц. вчений- юрист  Антуан Лавуазьє

Встановлення складу повітря належить Лавуазьє

Повітря –це суміш різних за властивістю речовин. Відкрив два головних   гази, вивчив і описав їх властивості, визначив їх об’ємні співвідношення.

З’явилася назва «оксиген», тобто той що народжує кислоти, чи кисень та «азот», що французькою означає «безжиттєвий».

 

  1. група.

                                                  Склад повітря.

Що ж таке повітря? Незважаючи на те, що людина живе на дні "повітряного океану", вона вивчила повітря значно пізніше, ніж інші речовини. Це пояснюється тим, що повітря невидиме, не має ні запаху, ні смаку. Лише наприкінці XVIII століття А.Лавуазьє визначив склад повітря. Атмосферне повітря - це механічна суміш більше 50 газів. За вмістом можна виділити такі три основні групи складових атмосферного повітря:
1. Гази, які входять до складу повітря практично в сталих кількостях - основні гази - азот, кисень, аргон. Їх кількість є сталою.
2. Гази, які завжди присутні в атмосферному повітрі, але кількість їх змінна - водяна пара, озон, вуглекислий газ, метан, аміак, аерозолі.
3. Гази та інші речовини, які можуть бути присутні в атмосферному повітрі (викиди промислових підприємств, вулканічні викиди, окиси сірки та азоту)

  Основні компоненти повітря: азот - 78%, кисень - 21%, вуглекислий газ - 0,03%, аргон - 0,93%. Отже, атмосферне повітря — це фізична суміш газів, які у зв'язку зі зміною густини атмосфери на різних висотах змінюють лише свій парціальний тиск. Практично співвідношення різних газів атмосфери однакове до висоти 80— 100 км. Крім постійних складників атмосфери, у ній можуть міститися як різноманітні домішки природного походження, так і забруднення, зумовлені антропогенною дією. Постійний газовий склад атмосфери підтримується за рахунок біологічного колообігу речовин екологічних систем біосфери, невід'ємною складовою частиною якої є атмосфера, а також за рахунок безперервного переміщення мас повітря в горизонтальному і вертикальному напрямках.

Робота учнів з  таблицею.

 Склад повітря:

                                       Газ

 

Частка газу, % (округлене)

 

Назва

 

Формула

 

об'ємна

 

масова

 

Азот

N2

78

75,5

Кисень

02

21

23

Аргон

Аг

0,93

1,3

Карбон(IV) оксид

С02

0,03

0,05

Інші

 

0,04

0,15

 

У повітрі є ще пил, водяна пара і домішки різних газів: сульфуру(IV) оксиду SO2, метану СН4, амоніаку NНз, карбон (ІІ) оксиду СО тощо. Вони шкідливі для довкілля і здоров'я людини, забруднюють атмосферне повітря.

  1. група.

Робота з Періодичною системою хімічних елементів.

 - символ елемента,

- розташування (група, підгрупа, період, порядковий номер),

 - відносна атомна маса,

-  валентність Оксигену,

- металічний чи неметалічний елемент.

4 група.

Поширення в природі.

 Оксиген — найпоширеніший хімічний елемент на Землі. Масова частка його в оболонці Землі (в атмосфері, гідросфері, літосфері) становить близько 52 %. У зв'язаному стані, тобто як хімічний елемент, Оксиген входить до складу води, піску, глини, гірських порід і мінералів. Він є у складі всіх речовин, з яких побудовані живі організми. Зокрема в організмі людини на вміст Оксигену припадає майже 65 %.
Описание: C:\Users\Руслан\Downloads\images12.jpg 

 

3.Охорона атмосфери від забруднення                                                                                         Розповідь вчителя з елементами бесіди.

1. Створення безвідходних технологічних процесів;                                             2.Винесення великих потужних підприємств за межі міст;                                  3.Створення заміських кільцевих шляхів для транспорту;                                         

4.Переведення міського транспорту на електротранспорт;                                                                                       5. Встановлення на заводських і фабричних трубах пило газовловлювачів;                                                                                                    6. Озеленення міст і сіл.

V. Закріплення матеріалу

1. Повідомлення учнів кожної групи

  -Хто являється основоположником відкриття атмосферного повітря?

  -Який склад повітря?

  - Загальні відомості про Оксиген.

  -Значення повітря для життєдіяльності живих організмів?

  -Шляхи вирішення проблеми охорони атмосферного повітря.

VI.  Підбиття  підсумків

Міні – тест

  1. Який об’єм кисню міститься у повітрі?

а) 78;                                б) 21;

в) 0,03;                             г) 0,93.

      2. Хто відкрив склад повітря?

          а) Дж.Пріслі;                          б) Г. Кавендіш;

          в) А.Лаувазьє;                        г) Дж. Блек.

      3. Укажіть агрегатний стан повітря.

           а)  Рідкий;                        б)  Газуватий;           

           в)  Твердий;                      г)  Всі відповіді вірні.

       4. Виберіть суміш газів, які є складовою  частиною повітря.

            а) О2,  N2, СО2,  Аr;           б) Ar, Р, O2, CO2;

            в)  S, O2, N2, CO2;              г) O2; Ar, N2, CH4.

     

VІI.  Домашнє  завдання 

       Опрацювати параграф підручника.

         Для допитливих….

Знайти відповідь на питання.

        Для перебування людини під водою застосовують апарати, заповнені сумішшю для дихання. Найпоширенішим дихальним газом є повітря. Крім того, застосовують суміш кисню з одним або декількома інертними газами. Чим пояснити факт наповнення аквалангів не чистим киснем, а дихальною сумішшю?

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, 7 клас, Розробки уроків
Інкл
Додано
15 січня 2021
Переглядів
4074
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку