План уроку
Професія «Кухар»
Тема уроку: Приготування прісного тіста та виробів з нього.
Мета уроку:
- Закріплення знань та навичок з добувачів освіти з теми «Приготування прісного тіста та виробів з нього»;
- розвивати уздобувачів освіти естетичний смак, вміння аналізувати, критичне мислення під час уроку;
- виховувати у здобувачів освітиповагу до праці, обраної професії, сумлінність, ініціативу, культуру спілкування, відповідальність.
Тип уроку:урок практичного застосування знань і вмінь.
Вид уроку:лабораторна робота.
Дидактичне забезпечення: інструкційні та технологічні карти, наочні посібники, презентація в програмі PowerPoint.
Матеріально-технічне забезпечення: електроплити, виробничі столи, кухонний посуд та інвентар.
Методи навчання:поєднання словесних методів, практичних, репродуктивних та проблемно-розвиваючих.
Форми організації навчальної діяльності: робота в групах.
Перелік навчально-виробничих робіт: приготування вареників з різними начинками, відпуск готових страв.
Перелік умінь та навичок:розпізнавати види борошна, правильно застосовувати борошно з різними технологічними властивостями, підготовляти сировину для приготування борошняних страв і виробів, готувати прісне тісто, правильно подавати страви з борошна.
Хід уроку
І. Організаційначастина:
ІІ. Вступний інструктаж:
1.Повідомлення теми та мети уроку.Акцентую увагу учнів на навчальній меті уроку – практично закріпити теоретичні знання з технології приготування вареників із різними начинками.
2.Мотивація навчальної діяльності. Немає сумніву, що у більшості народів найбільш давніми були вироби з прісного тіста. З давніх часів і донині використовується це тісто і в українській кухні. Найбільш воно підходить для варених виробів. Гарне тісто для вареників має бути не тільки смачним, але й відповідати певним характеристикам. Воно не повинне розбухати під час варіння, має легко і тонко розкачуватись, а також добре піддаватися ліпленню.
Найпопулярніші види вареників – вареники з сиром і вишнями.
Але українська кухня, як уже не раз зазначалося, славиться різноманітністю. А отже в Україні можна скуштувати вареники з печінкою, картоплею, капустою, квасолею, грибами і, звичайно, зі шкварками. А як не згадати солодкі вареники – з маком, яблуками, вишнями, полуницями, сливами…
3. Психологічна настанова .
Перед початком роботи пропоную промовити «Девіз творчих та винахідливих»:
Видумуй, пробуй і твори!
Свою фантазію та розум прояви!
Активним і уважним будь
І про кмітливість не забудь!
ПІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка опорних знань, умінь, навиків учнів, необхідним їх для подальшої роботи на уроці:
усне фронтальне опитування учнів з використанням прийому «Пінг-понг».
Страви з борошна готують у соусному відділенні гарячого цеху.
На робочому місці кухар використовує електричну плиту, робочий стіл, пристрій для розкачування тіста, обробні дошки, ложки, каструлі, сотейники, сита, качалки, ножі, різці для тіста, шумівки, дерев’яні копистки.
Страви та вироби з борошна мають високу калорійність, приємний зовнішній вигляд, добрі смакові якості, тому користуються великим попитом у населення. Харчова цінність їх залежить від виду борошна, його сорту і додаткових продуктів, яєць, молока, цукру, жиру.
Клейковина – це пружна еластична маса, яка утворюється при набуханні нерозчинених білків борошна. Вона сприяє одержанню пухких і пористих борошняних виробів. Тому якість борошна і виробів з нього залежить від кількості і якості клейковини.
Для приготування тіста для вареників нам необхідно буде борошно – його потрібно просіяти; молоко – процідити; яйця промити у чотирьох ваннах; сіль та цукор – просіяти.
Пшеничне просіяне борошно насипати на стіл або в широкий посуд (1-1,5%) залишити для підсипання борошном стола при формуванні), у борошні посередині зробити заглиблення, в яке влити холодну воду або молоко, проціджений розчин солі і цукру, додати сирі збиті яйця і замісити круте тісто. Тісто місити доти, доки воно не буде однорідної консистенції (готове тісто відстає від рук і стінок посуду). Тісто накрити марлею і залишити на 30-40 хв. для набухання клейковини і набуття більшої еластичності.
Вареники можна готувати з такими начинками: сирною, вишневою, маковою, свіжих яблук, слив.
Вареники можна формувати різними способами: Тісто розкачати завтовшки 1-1,5 мм, потім з нього вирізати варениці за допомогою виїмки, посередині покласти начинку, краї зліпити.
Тісто розробити на валик діаметром 2-3 см, порізати його на шматочки, кожен обкачати у борошні і розкачати варениці до товщини 1-1,5 мм, покласти начинку, сформувати вареники.
Тісто розкачати завтовшки 1-1,5 мм, нарізати смужки, потім квадратики розміром 5*5 см. Начинку розмістити посередині квадратика і зліпити два протилежні кінці у трикутник.
Готове тісто розкачати у вигляді прямокутника завтовшки 1-1,5 мм, завширшки 10 см. На одну половину тіста на відстані 1 см від краю викласти начинку по всій довжині прямокутника на 6-7 см. Одна від одної. Краї змастити яйцем, накрити начинку другою половиною тіста і виїмкою вирізати вареники.
Приготування вареників складається з таких процесів: приготування прісного тіста; витримування н/ф; підготовка начинки ; формування вареників; варіння; подача.
10.Правила подачі вареників з начинками?
Вареники подають на столовій тарілці, поливши розтопленим вершковим маслом або медом, присипані цукром Сметану можна подати окремо у сметаннику або соуснику.
Вареники мають напівкруглу форму з добре защіпаними краями, не злипаються і не деформуються, товщина шару тіста від 2 до 3 мм. Середня маса вареника 12-14 або 20-25 г після варіння вареники зберігають форму, не мають сторонніх присмаків і запахів. Консистенція м’яка, пухка, колір білий з кремовим відтінком.
Готові вироби зберігають у чистому , сухому, світлому приміщенні при температурі повітря 6-20 С у лотках. При цьому їх укладають рядами так, щоб вироби не втратили форми. Термін реалізації 24 год.
Розгадування ребусу (здобувачі освіти мають розгадати ребус, слово-відповідь якого пов’язана з темою уроку).
Гра «Крок за кроком» (здобувачі освіти складають алгоритм).
ІV.Формування нових професійнихзнань.
Основні завдання:
V. Підведення підсумків уроку.
- аналіз діяльності здобувачів освіти у процесів всього уроку;
- оголошення оцінок, їх об’єктивне обґрунтування;
Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника В.С. Доцяк «Технологія приготування їжі з основами товарознавства продовольчих товарів», стор.128-132
ФОТОЗВІТ