Прості механізми. Важіль. Рівновага важеля
Тип уроку: вивчення нового матеріалу
Мета уроку:
освітня:
Забезпечити засвоєння учнями поняття простого механізму, принципу дії важеля і умови рівноваги важеля, використовуючи проблемно-дослідну технологію.
Ознайомити учнів з різними видами простих механізмів;
розглянути прості механізми як пристрої, що служать для перетворення сили;
розглянути пристрій і принцип дії важеля;
з'ясувати умову рівноваги важеля.
розвиваюча:
сприяти розвитку вміння аналізувати, висувати гіпотези, припущення, будувати прогнози, спостерігати і експериментувати;
сприяти розвитку логічного мислення;
розвиток вміння висловлювати промовою результати власної розумової діяльності.
виховна:
пробудження пізнавального інтересу до фізики;
виховання позитивного ставлення до отримання знань та навколишніх явищ;
формування умінь критично, але об'єктивно оцінювати предмети, явища, вчинки і дії (свої і чужі).
Форми навчальної роботи, які використовуються на уроці:
1) фронтальна робота з усім класом
2) групова робота
3) індивідуальна робота
Вивчивши матеріал уроку, учні повинні знати:
види простих механізмів
пристрій і принцип дії важеля
умову рівноваги важеля
Устаткування і засоби забезпечення навчального процесу:
набір вантажів, демонстраційна лінійка - важіль, сантиметрова стрічка, пляшка мінеральної води, штатив, ножиці, плоскогубці, кусачки, відкривачка для пляшок, лабораторні ваги важелів.
План уроку:
1.Фізичний диктант
2.Підготовка до сприйняття нового матеріалу: постановка проблеми
3.Оголошення теми уроку і мети уроку
4.Вивчення нового матеріалу
5.Підведення підсумків уроку.
6.Постановка домашнього завдання
7.Рефлексія
1. Фізичний диктант:
Величина дорівнює добутку сили на ... називається роботою. (Шлях)
Робота позначається буквою ...
Одиниця виміру механічної роботи в СІ називається ... (джоуль)
Коли тіло рухається горизонтально, то робота сила тяжіння ... (дорівнює нулю)
Гиря нерухомо висить на дроті, механічна робота при цьому ... (не відбувається)
Потужність - це величина, що дорівнює відношенню ... (роботи до часу)
Потужність позначається буквою ...
Ватт - одиниця виміру потужності в СІ дорівнює відношенню ... (джоуля до секунди)
Чим більша робота здійснюється за одиницю часу, тим ... потужність. (Більше)
2. Підготовка до сприйняття нового матеріалу:
У мене на столі стоїть пляшка мінеральної води. Її потрібно відкрити. Щоб отримати потрібний результат наших дій, нам потрібно зробити .... (Механічну роботу). А які ж умови повинні виконуватися, щоб робота відбувалася? До тіла повинна бути прикладена сила і воно повинно рухатися. (Викликається учень, пробує відкрити руками, потім відкривачкою)
3. Оголошення теми уроку і постановка мети уроку.
Відкривачка не що інше, як важіль, який ви використовували для виконання механічної роботи. Вона відноситься до простих механізмів, які людина використовує в повсякденному житті.
Ось ми з вами і підійшли до теми сьогоднішнього уроку: «Прості механізми. Важіль. Умова рівноваги важеля ». В ході цього уроку наша мета - засвоїти поняття простого механізму, принцип дії важеля і з'ясувати умови, при яких важіль знаходиться в рівновазі.
4. Вивчення нового матеріалу.
Види простих механізмів і їх застосування.
"Дайте мені точку опори, і я зрушу Землю". За переказами, ці горді слова належать грецькому вченому Архімеду, що жив більше двох тисяч років назад і зробив чимало видатних винаходів і відкриттів. Невже Архімед вважав себе таким силачем? Ні, він не відрізнявся від інших людей здоров'ям і силою. Але він відкрив закон важеля, про який ми поговоримо трохи пізніше.
Фізичні можливості людини обмежені, тому з давніх часів людина часто використовував пристрої, які здатні перетворити силу людини в значно більшу силу, тобто дають виграш в силі. Такі механізми називають «простими механізмами».
До них відносяться ваги, ножиці, кусачки, плоскогубці, пінцет, ключ для закручування болтів, похила площина, штопор, гвинт, відкривачка для пляшок і т.д.
А першою людиною, який застосував важіль, був наш далекий доісторичний предок, палицею зрушуючи з місця важкі камені, адже звичайна палиця, що має точку опори, навколо якої її можна повертати, - це і є справжнісінький важіль.
Є багато свідчень, що в стародавніх країнах - Вавилоні, Єгипті, Греції - будівельники широко використовували важелі при підйомі і перевезенні статуй, колон і величезних каменів. У той час вони не здогадувалися про закон важеля, але вже добре знали, що важіль в умілих руках перетворює важкий вантаж в легкий.
Вставте пропущені слова:
Пристосування, що служать для перетворення сили називають __________________________________.
До простих механізмів відносяться: ____________________________________________________________.
У більшості випадків прості механізми застосовують для того, щоб __________, тобто _____________.
Тепер перейдемо до більш докладного вивчення одного з простих механізмів - важіль.
Важіль - тверде тіло, здатне обертатися навколо нерухомої опори. На практиці роль важеля можуть грати палиця, дошка, лом і т.п.
Будь важіль має точку опори і плече.
З точкою опори все зрозуміло, а що ж таке плече сили? І як його знайти?
Пропоную вам зрозуміти це в ході невеликого експерименту і вивести умову рівноваги важеля. За допомогою цього простого важеля, необхідно врівноважити 1 вантажу зліва і 2 вантажу справа. Виміряємо відстань від точки опори до точки прикладання сили зліва і справа. Це відстань і називається плечем сили.
Плече сили - найкоротша відстань між точкою опори і прямий, уздовж якої діє сила. Позначається буквою l.
Отже, ми вивели «умову рівноваги важеля».
Важіль знаходиться в рівновазі тоді, коли сили, що діють на нього, обернено пропорційні плечам цих сил. Саме це правило рівноваги важеля і вивів Архімед.
Згідно із законом, відкритого Архімедом, у скільки разів короткий кінець важеля менше довгого кінця важеля, в стільки ж разів полегшується піднімання вантажу. Правда, щоб підняти зовсім на трохи короткий кінець (його називають коротким плечем важеля), доводиться опускати на значно більшу відстань довгий кінець (його називають довгим плечем).
А як ви думаєте, чи можна створити такий важіль, який зміг би зрушити Землю, як того хотів Архімед? Якби Архімед знав, як величезна маса Земної кулі, то він, ймовірно, утримався б від приписуваного йому легендою вигуки: «Дайте мені точку опори, і я підніму Землю!». Адже для переміщення Землі всього на 1см руці Архімеда довелося б пройти шлях в 1018 км. Виявляється, щоб зрушити Землю на міліметр довге плече важеля повинно бути більше короткого в 1023 разів! Кінець цього плеча виконав би шлях в 1018 кілометрів (приблизно). А на таку дорогу людині знадобилося б багато мільйонів років!
Але все одно важелі знайшли своє гідне застосування в техніці, побуті, зустрічаються вони і в природі.
5. Підсумки уроку
Отже, підіб'ємо підсумки
Для чого ж служать прості механізми? (Для перетворення сили)
Які існую види простих механізмів? (Важіль - блок, воріт, похила площина - клин, гвинт)
Яке пристрій важеля? (Точка опори, сили, плечі сил)
Коли важіль перебуває в рівновазі?
6. Постановка домашнього завдання
Опрацювати матеріал підручника.
7. Рефлексія.
Продовжіть фрази:
Сьогодні на уроці я дізнався ...
Було цікаво…
Знання, які я отримав на уроці, стануть в нагоді ...
1