Розвиток критичного мислення на уроках української мови в рамках проєкту “Світ чекає крилатих”
Тема: Птахи – наші друзі
В чарівний день, весняну пору,
Коли струмочки дзюркотять,
Ти підніми голівку вгору —
Птахи із вирію летять.
Земля їх квітами стрічає,
Повсюди проліски цвітуть.
А в синім небі сонце грає
І вказує пташині путь
До рідних гнізд, що їх лишили,
Коли мороз річки скував...
Ключі пташині прилетіли...
І жайвір пісню заспівав.
Мета:
• Розвивати критичне мислення учнів.
• Формувати уявлення про важливість птахів у природі.
• Виховувати любов до природи та бажання її берегти.
Обладнання:
• Картинка з зображенням птахів.
• Плакати, малюнки, листи про птахів, створені учнями.
Хід уроку
І. Організація класу
Учитель: Доброго дня, діти! Сьогодні ми з вами поговоримо про птахів.
II. Актуалізація опорних знань
Учитель: Що ви знаєте про птахів?
Діти: Птахи – це тварини, які мають крила і літають. Вони живуть у різних місцях: у лісах, на полях, у садах, у містах. Птахи харчуються різними комахами, зерном, ягодами. Вони приносять нам користь, допомагаючи знищувати шкідливих комах.
III. Постановка проблемного питання
Учитель: Чому птахів називають нашими друзями?
Діти: (Розповідають свої думки.)
Учитель: Давайте подумаємо, чому птахів називають нашими друзями.
IV. Обговорення проблемного питання
Учитель: Птахи – це не тільки красиві й корисні тварини, а й наші друзі. Вони допомагають нам у багатьох справах.
• Птахи знищують шкідливих комах, які можуть завдати шкоди нашому здоров’ю та урожаю.
• Птахи переносять пилок рослин, що сприяє їхньому запиленню.
• Птахи розносять насіння рослин, що сприяє їхньому поширенню.
Птахи – це важлива частина природи. Вони допомагають підтримувати баланс у екосистемі.
V. Творча робота
Учитель: Давайте створимо плакат або малюнок про птахів, які ми хочемо захистити.
Діти працюють над плакатами та малюнками.
Птахи – наші друзі
Жив собі у лісі маленький хлопчик на ім’я Андрійко. Він був дуже добрим і чуйним хлопчиком. Він любив природу і завжди намагався їй допомогти.
Одного разу Андрійко гуляв лісом і побачив, як група хлопців кидали каміннями в птахів. Андрійко підбіг до них і сказав:
– Чому ви це робите? Птахи – це наші друзі. Вони допомагають нам знищувати шкідливих комах.
Хлопці посміхнулися і сказали:
– Птахи – це просто птахи. Їх можна бити, як і будь-яку іншу тварину.
Андрійко засмутився. Він не розумів, як можна бути таким жорстоким до беззахисних тварин. Він вирішив, що обов’язково повинен зробити щось, щоб захистити птахів.
Андрійко почав розповідати своїм друзям про важливість птахів у природі. Він говорив їм, що птахи знищують шкідливих комах, які можуть завдати шкоди нашому здоров’ю та урожаю. Він розповідав їм, що птахи переносять пилок рослин, що сприяє їхньому запиленню. Він розповідав їм, що птахи розносять насіння рослин, що сприяє їхньому поширенню.
Друзі Андрійка почали розуміти, що птахи – це не просто птахи. Вони – це важлива частина природи. Вони стали допомагати Андрійкові в його справі.
Андрійко і його друзі почали будувати годівниці для птахів. Вони також стали виготовляти пташині будиночки. Вони розвісили їх у лісі і в парках.
Птахи були дуже раді, що знайшли таких добрих друзів. Вони стали прилітати до годівничок і пташиних будиночків. Вони співали веселі пісні, дякуючи Андрійкові і його друзям за допомогу.
Андрійко був дуже щасливий, що зміг допомогти птахам. Він знав, що тепер вони будуть жити в безпеці.
Мораль оповідання:
Птахи – це наші друзі. Вони допомагають нам у багатьох справах. Давайте будемо берегти наших пернатих друзів.
Учитель: - Любі дітки, давайте разом відгадаємо цікаві загадки про наших пернатих друзів
Привітала нас піснями із весною
І живе з нами під стріхою одною.
(Ластівка)
Стрекотуха білобока,
Звуть усі її…
(Сорока)
Довгі ноги – довгий ніс.
Прилетів – обід приніс.
Смачних жабеняток
Для своїх маляток.
(Лелека)
Уночі гуляє,
А вдень спочиває,
Має круглі очі,
Бачить серед ночі.
(Сова)
Гра "Вгадай птаха"
Ця гра допоможе дітям вивчити про різні види птахів, їхні особливості та звички.
Правила гри:
• Учитель називає ознаку птаха.
• Діти повинні вгадати, про яких птахів іде мова.
Приклади ознак:
• Птах, який співає:
• живе в лісі;
• має жовте оперення;
• в’є гніздо в дуплі.
Відповідь: Синиця
• Птах, який ловить рибу:
• має довгий дзьоб;
• живе біля води;
• може плавати.
Відповідь: Лелека
• Птах, який зимує в теплих краях:
• має яскраве оперення;
• любить їсти ягоди;
• є символом весни.
Відповідь: Журавель
Гра "Птахи нашого краю"
Ця гра допоможе дітям дізнатися про птахів, які живуть у їхньому краї.
Правила гри:
• Учитель показує дітям картинки з зображенням птахів.
• Діти повинні назвати птаха та сказати, де він живе.
Приклади картинок:
• Синиця: живе в лісі, сади, парки.
• Дрозд: живе в лісі, сади, парки.
• Лелека: живе біля водойм.
• Ластівка: живе в полі, на городах.
• Зозуля: живе в лісі.
Гра "Розкажи про птаха"
Ця гра допоможе дітям розвинути навички мовлення та вміння працювати в групі.
Правила гри:
• Діти діляться на групи.
• Кожна група отримує картку з назвою птаха.
• Діти повинні розповісти про птаха, який зазначений на картці.
Приклади карток:
• Синиця:
• Який вигляд має?
• Де живе?
• Чим харчується?
• Які звички має?
• Дрозд:
• Який вигляд має?
• Де живе?
• Чим харчується?
• Які звички має?
• Лелека:
• Який вигляд має?
• Де живе?
• Чим харчується?
• Які звички має?
• Ластівка:
• Який вигляд має?
• Де живе?
• Чим харчується?
• Які звички має?
• Зозуля:
• Який вигляд має?
• Де живе?
• Чим харчується?
• Які звички має?
Ці та інші ігри допоможуть дітям краще пізнати світ птахів і навчитися їх цінувати.
Учитель : - Дорогі діти, а тепер розімнемо наше тіло під цікаву фізкультхвилинку
Вправа 1
• Руки в сторони – це крила,
• Ми – птахи, ми летимо.
• Праворуч, ліворуч,
• Вгору, вниз, ось так.
Вправа 2
• Ми – птахи, ми співаємо,
• Голосами дзвінкими.
• (Діти співають пісеньку про птахів.)
Вправа 3
• Ми – птахи, ми сідаємо,
• На гілки дерев.
• (Діти присідають.)
Вправа 4
• Ми – птахи, ми злітаємо,
• Відлітаємо вдаль.
• (Діти піднімаються на носках і махають руками.)
Вправа 5
• Ми – птахи, ми летимо,
• Повертаємося додому.
• (Діти летять на місці, кружляючи навколо себе.)
Вправа 6
• Ми – птахи, ми сідаємо,
• На гілки дерев.
• (Діти присідають.)
Вправа 7
• Ми – птахи, ми співаємо,
• Голосами дзвінкими.
• (Діти співають пісеньку про птахів.)
Закінчення
• Ми – птахи, ми відпочиваємо,
• І знову будемо літати.
Ця фізкультхвилинка допоможе дітям розім’ятися та відпочити під час уроку. Вона також допоможе їм краще зрозуміти світ птахів і навчитися їх цінувати.
VI. Підсумок уроку
Учитель: Діти, сьогодні ми з вами говорили про важливість птахів у природі. Давайте будемо берегти наших пернатих друзів.
VII. Рефлексія
Учитель: Що нового ви дізналися на уроці?
Діти: Ми дізналися, що птахів називають нашими друзями, тому що вони допомагають нам у багатьох справах.
Учитель: Дякую за урок!