Урок на тему " Рекреаційні ресурси світу"

Про матеріал
Сформувати в учнів уявлення про основні напрямки рекреаційних ресурсів світу, систематизувати їхні знання про географічне середовище як сферу взаємодії суспільства і природи, поглибити систему знань учнів про природні ресурси, сприяти розвитку екологічного мислення, памяті, вміння використовувати ІКТ в практичній діяльності.
Перегляд файлу

Тема:    Рекреаційні ресурси світу.

Рекреаційні ресурси як основа туристичного потенціалу.

Мета: сформувати в учнів уявлення про основні напрямки рекреаційних ресурсів світу, систематизувати їхні знання про географічне середовище як сферу взаємодії суспільства і природи, поглибити систему знань учнів про природні ресурси,  сприяти розвитку екологічного мислення, памяті,   вміння використовувати ІКТ в практичній діяльності.

Обладнання: фізична та політична карти світу, карта природних ресурсів світу, атласи, підручники, фізична карта України, комп’ютер.

Тип уроку: повторення вивченого матеріалу, вивчення та закріплення нового матеріалу.

                                  Структура уроку.

1.    Організаційний момент – 1хв.

2.    Актуалізація опорних знань та вмінь учнів :  ( 5-10 хв.)

  1). Бесіда за запитаннями:

- Що називають природними ресурсами світу?

- Яка класифікація природних ресурсів виділяється за походженням та призначенням?

      2).  Якій групі природних ресурсів властива така характеристика:

( завдання виконується письмово на окремих аркушах)

1.Саме ці ресурси нині забезпечують понад 90 % сумарного споживання енергії у світі. При цьому світова енергетика продовжує базуватись на трьох основних « копалинах» - нафті, газі й вугіллі.

2.За масштабами видобутку і переробки перше місце належить чорним металам ( залізо, марганець). Проте в нових наукоємних виробництвах дедалі більшого значення набувають кольорові метали.

3. Саме вони є основою для виробництва мінеральних добрив. Серед найвідоміших таких копалин – калійні солі, фосфати, сірка, будівельне каміння.

4. Цей ресурс завдяки своїм унікальним властивостям забезпечує вирощування сільськогосподарських і лісових культур.

5. Саме вони посідають серед рослин перше місце за обсягами використання. Адже їх продуктивність є значно вищою, ніж інших рослинних угрупувань, а деревина, хвоя і сік дерев є основою для виробництва сотень і тисяч найменувань продукції.

6. Ця група природних ресурсів є однією з найнеобхідніших. Вони потрібні для більшості біологічних та технологічних процесів на Землі, а світові запаси дуже обмежені.

7. Вони охоплюють три  групи природних ресурсів, саме тут містяться такі багатства , які часто перевищують ресурси суходолу.

8. Ці ресурси використовуються здавна. Завдяки ним, людство сьогодні  приблизно на 25% задовольняє свої потреби в харчових білках.

9. Ці ресурси містяться у водах Світового океану, залягають просто на дні або пов’язані з його надрами.

10. Ці ресурси океану величезні та мають різне походження. До них належить енергія припливів, хвиль, морських течій, перепадів температури.

11. Співвідношення між запасами природних ресурсів і обсягом їх використання.

12. Цілеспрямована діяльність з експлуатації природно – ресурсного потенціалу задля задоволення потреб людства.

      ………………………………………………………….

Ключ до перевірки: 1. паливні

                                  2.рудні

                                  3. нерудні

                                  4. земельні

                                  5. лісові

                                  6. водні

                                  7. ресурси Світового океану

                                  8. біологічні

                                      9. мінеральні

                                     10. енергетичні

                                     11. ресурсозабезпеченість

                                     12. природокористування.

                                     

3.    Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності учнів( 1 хв )

 Слово вчителя:

-         Кожна людина  любить відпочивати, мандрувати, оздоровлюватись, відвідувати цікаві місця, а значить набувати певних емоцій та вражень. Тому сьогодні ми з вами розглянемо найцікавішу групу природних ресурсів – це рекреаційні ресурси. Як же вони впливають на наше життя, і чи цікавим би воно було, якби   природа не надала б нам такої можливості?

4.    Вивчення нового матеріалу.( 25-30 хв.)

  Слово вчителя:

- Що називають рекреаційними ресурсами?

         1).  Рекреаційні ресурси - це сукупність об'єктів  і явища природного і антропогенного походження, що сприяють відпочинку, оздоровленню та лікуванню людини. ( Учні записують визначення  в робочий зошит.)

 

 Вони можуть  бути використані для туризму, лікування, відпочинку та  впливають на територіальну організацію рекреаційної діяльності, формування рекреаційних районів (центрів), їхню спеціалізацію та економічну ефективність. Вони сприяють відновленню фізичних і духовних сил людини, її працездатності, використовуються для прямого й опосередненого споживання та виробництва курортних та туристичних послуг.

Серед різноманітних природних благ, які використовують  для різних видів рекреації( оздоровчої, відпочинкової, пізнавальної чи розважальної) можуть бути мінеральні джерела, сприятливі кліматичні умови, узбережжя озер і морів, мальовничі ландшафти, заповідники і національні парки, порожисті річки, круті шпилясті вершини та багато іншого. Визначні пам’ятки історії, архітектури, релігії, культури і мистецтва також різко підвищують сукупний рекреаційний потенціал території. Однак використання рекреаційних ресурсів залежить ще й від належної інфраструктури – транспортного освоєння території, закладів розміщення ( готелів, мотелів та ін.), громадського харчування тощо.

     Рекреаційні ресурси - це сукупність природних, природно-технічних, соціально-економічних комплексів та їх елементів, що сприяють відновленню та розвитку фізичних та духовних сил людини, її працездатності.

     2).   Розрізняють:

 природні і соціально-економічні (або природні і культурно-історичні) ресурси рекреаційної діяльності.

Природні рекреаційні ресурси - це особливості природи, природні та природно-технічні геосистеми, тіла, явища природи, їх компоненти й властивості, природоохоронні об'єкти.

Соціально-економічні рекреаційні ресурси - культурні об'єкти, пам'ятки історії, архітектури, етнографічні особливості території.

Фактори привабливості рекреаційно-туристичних ресурсів,%

 

 

Поняття "рекреаційні ресурси" включає в себе компоненти природи, соціально-економічні принципи і культурні цінності, які задовольняють туристичні потреби споживачів. Зробивши порівняння всіх факторів привабливості рекреаційно-туристичних ресурсів, ми прийшли висновку, що і надалі основним джерелом задоволення туристичних потреб залишається природній потенціал.

3) Характеристика рекреаційних  регіонів  океанів та морів  світу:

Рекреаційні ресурси океанів та морів характеризуються значною різноманітністю.

 До основних рекреаційно-туристських берегових районів належать:

-  в Атлантичному океані - Середземноморське узбережжя Південної Європи та Північної Африки, узбережжя Біскайської затоки, Північного, Балтійського та Чорного морів, півострова Флорида, островів Куба, Гаїті, Багамських, райони міст та міських конгломерацій Атлантичного узбережжя Північної та Південної Америки;

-  в Тихому океані - Гавайські острови і східне узбережжя Австралії, острів Хайнань (Китай), узбережжя Японського моря, райони міст та міських конгломерацій узбережжя Північної та Південної Америки;

-  в Індійському океані - острів Шрі-Ланка, район прибережних міських конгломерацій Індії, східне узбережжя острова Мадагаскар. Нині поширення набувають туристські подорожі на кораблях (круїзи), підводне полювання, спортивне рибальство, віндсерфінг, подорожі на яхтах, катамаранах.

На нашу думку, загальний обсяг світових рекреаційних ресурсів не може бути визначений повністю якісно або кількісно. Для оцінки світових рекреаційних ресурсів треба враховувати географічне положення, особливості клімату і ландшафтів. До основних видів рекреаційних ресурсів належать:

  1.                           узбережжя теплих морів;
  2.                           узбережжя річок, озер та водосховищ;
  3.                           лісові масиви;
  4.                           передгір'я та гірські країни;
  5.                           міста - столичні та історичні центри;
  6.                           міста-курорти або курортні місцевості;
  7.                           релігійно-культові комплекси та окремі споруди, розташовані поза межами населених пунктів;
  8.                           давні міста, фортифікаційні споруди (печерні міста, фортеці тощо), каменярні.

На характер використання рекреаційних ресурсів надзвичайно впливає екологічний стан території - чистота або забрудненість вод, повітря, грунтів, порядок або безладдя в соціально-політичному житті суспільства, економіці країни. Ми вважаємо, що до найгостріших екологічних проблем багатьох держав світу треба віднести забрудненість повітря, поверхневих вод, вод морів і океанів, розповсюдження СНІДу, тероризм, наркоманію, а також осередки десятків великих та малих військових конфліктів, що не припиняються.

На даний момент існує ще одна проблема: існує неповноцінне використання багатих рекреаційних ресурсів. Ситуація ускладнюється тим, що рекреаційний попит найбільш високий в щільнонаселених урбанізованих районах. Територія використовується доволі інтенсивно іншими сферами господарства, а не в оздоровчих цілях.

Рекреаційні ресурси, як і інші ресурси, у світі розташовуються нерівномірно. Для більш об'єктивного висвітлення світового туристичного потенціалу, ми б хотіли розглянути рекреаційні ресурси, поділяючи їх за такими регіонами: Європа, Азія, Африка, Північна Америка, Центральна ти Південна Америка, Австралія та Океанія.

  1. Характеристика рекреаційних  ресурсів світу за регіонами:

(виступи дітей)

Європа. Має в своєму розпорядженні сприятливі рекреаційні ресурси і надалі залишається основним регіоном світу в сфері санаторно-курортного лікування, відпочинку та туризму.

Позитивні якості:

  •                               вигідне економіко-географічне розташування;
  •                               високий рівень економічного розвитку;
  •                               зростаюча урбанізація;
  •                               зручні транспортні зв'язки з іншими країнами;
  •                               розвинена рекреаційна інфраструктура.

В європейському регіоні зосереджені джерела мінеральних вод, пляжі, гірські території. Більша частина регіону має всі умови для проведення відпочинку, санаторно-курортного лікування.

До країн з найкращими рекреаційними ресурсами відносяться:

  •                               приморські, з переважною кількістю сонячних днів (Італія, Франція, Хорватія, Монако та інші);
  •                               країни з гірськими ландшафтами та чистим повітрям (Швейцарія, Австрія).

Ще одна причина популярності європейського регіону - це зосередження найбільшої кількості історичних та архітектурних цінностей. На розвиток рекреації впливає і те, що в Європі найвищий рівень освіченості та культури. Традиційно тут проводяться різні міжнародні заходи: конгреси, з'їзди, конференції, семінари, симпозіуми, фестивалі, спортивні змагання і інше, що сприяє розвитку туризму.

Презентація країн Європи(  виконана учнями………)

 

Азія. Останнім часом цей регіон набирає все більшої популярності, що сприяє швидкому розвитку рекреаційної сфери.

Основні фактори які сприяють розвитку:

  •                               сусідство з великим рекреаційним ринком (Європа);
  •                               найбільш ємка та найбільша територія в світі за населенням;
  •                               територію омивають три океани, багато морів, де проходять основні воднотранспортні комунікації;
  •                               різноманітні і багаті природні ресурси та культурно-історична спадщина;
  •                               розміщення в межах території важливих центрів паломництва;
  •                               велика різноманітність етнічного складу (екзотика).

Негативні фактори розвитку рекреації:

  •                               непридатність значної частини територій (пустелі, скелі, гори, джунглі) для організації масового туризму;
  •                               невисокий рівень економічного розвитку більшості країн, непідготовленість до прийому туристів;
  •                               слабкий розвиток транспортних комунікацій, нестабільність внутрішньополітичного становища а більшості азіатських країн.

Для Азії основними постачальниками туристів є розвинені країни Європи (Великобританія, Франція, Німеччина, Італія, Нідерланди, Бельгія, Скандінавські країни), а також США, Канада, Австралія, Нова Зеландія. З країн Африки найбільші потоки рекреантів спостерігають під час паломництва в Мекку та Медіну.

Презентація країн Азії ( виконана учнями …….)

 

Африка. На сьогоднішній момент є важливим рекреаційним регіоном, так як має великий потенціал для розвитку туристичної сфери.

Привабливість африканського регіону заключається в:

  1.                           теплий клімат, сонячні дні на протязі всього року;
  2.                           чудові піщані пляжі;
  3.                           унікальні історичні та культурні пам'ятки (Єгипетські піраміди);
  4.                           екзотична флора і фауна (заповідники, національні парки, які зберегли свій первісний стан).

Але існують фактори які мають відштовхуючій вплив на туристів:

  •                               низькій рівень економічного розвитку;
  •                               слабо розвинена рекреаційна інфраструктура (розміщення туристів, транспортні сполучення);
  •                               природні умови в окремих районах (жара, суховії, чисельні опади);
  •                               нестабільне політичне положення в деяких країнах.

Але для африканського регіону є дуже важливим і вигідним розвивати туристичну галузь. Уряди багатьох африканських країн приділяють увагу розвитку рекреаційних ресурсів, вбачаючи в туризмі важливу статтю прибутку, а інколи навіть єдиний шлях економічного підняття. Економіка таких країн, як Кенія, Танзанія, Єгипет, Марокко, Туніс, Мадагаскар та Маврикій, з значній степені залежать від іноземного туризму, так як це є надійним джерелом надходжень іноземної валюти. Тому у всіх перерахованих країнах в складі уряду створений пост міністра  по туризму.

Презентація країн Африки (виконана учнями……)

 

Північна Америка. Цей рекреаційний регіон включає в себе такі високорозвинуті країни як США і Канада. Північна Америка має вигідне економіко-географічне положення, омивається трьома океанами - Атлантичним, Тихим та Північним Льодовитим. Регіон знаходиться на перетині важливих морських комунікацій та повітряних трас, має в розпорядженні велику територію, яка володіє природнім та соціально-економічним потенціалами та людськими ресурсами. Регіон має високий рівень рекреаційної інфраструктури, включаючи всі види транспортних комунікацій.

Презентація країн Пн. Америки ( виконана учнями  ……)

 

Центральна та Південна Америка. Цей регіон включає всі країни Латинської Америки. На міжнародному рекреаційному ринку він займає дуже мале місце, не дивлячись на те, що дуже швидко розвивається туристичний бізнес в Мексиці та в країнах Карибського моря. Існують фактори які мають негативний вплив:

  •                               віддаленість від інших щільно населених регіонів, де формуються значні рекреаційні потоки (Європа, Азія);
  •                               слабо розвинуті транспортні комунікації;
  •                               недостатній розвиток рекреаційної інфраструктури в більшості країн Латинської Америки;
  •                               низький рівень економічного розвитку та тяжке матеріальне становище населення в окремих країнах регіону;
  •                               відсутність в більшості латиноамериканських країнах політичної стабільності.

Основним видом транспорту, який використовується для перевезення туристів, є авіаційний, на другому місті - автомобільний транспорт. Залізничний транспорт в цьому регіоні практично не використовується.

Основними іноземними туристами є громадяни сусідніх держав, із європейських країн: Іспанія, Італія, Німеччина, Англія, Франція. Поїздки туристів із Латинської Америки в Європу є незначними.

Презентація країн Центральної та пд.. Америки……

 

Австралія та Океанія. Цей регіон знаходиться далеко від туристичних ринків, а також від транзитних, повітряних та морських ліній. Однак швидкий розвиток рекреаційної діяльності спостерігається останнім часом в цьому регіоні.

За нашими дослідженнями за останнє десятиліття потік туристів збільшився більш ніж на два рази. З кожним роком рекреаційна діяльність, а точніше туристична індустрія, перетворюється у все більш прибуткову діяльність. На Таїті рекреаційно-туристична галузь зайняла друге місце (після експорту кокосового горіха) по надходженню іноземної валюти. На Гавайських островах в цій галузі зайнято більш ніж третина працездатного населення, і вона є більш прибуткова ніж експорт цукрового тростини або бананів.

У більшість туристів викликають інтерес мистецтво та побут аборигенів. Найбільша кількість туристів відвідують Австралію та Океанію в місяці, коли в Європі та Північній Америці відбувається спад туристичної активності. Це по-перше дозволяє згладити сезонні коливання в міжнародному туризмі в загальному, а по-друге відкриває перед Австралією та Океанією широкі можливості подальшого розвитку рекреаційної діяльності, а точніше міжнародного туризму.

 

Презентація  Австралії ( виконана учнями….)

 

  1. Закріплення нових знань і умінь учнів.

( Бесіда за запитаннями)

  1. Підсумок уроку, виставлення оцінок.
  2. Домашнє завдання.
  1. Опрацювати текст підручника ( п. 14, ст. 69-70), заповнити таблицю.
  2. Нанести на контурну карту країни з найбільшими рекреаційними  ресурсами.
  3. Підготуватись до к. р. за темою « Взаємодія природи та суспільства. Світові природні ресурси».

 

 

doc
Додано
14 грудня 2021
Переглядів
8932
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку