Дана розробка уроку сприяє формуванню поняття різниці потенціалів електричного поля. Виведення формули зв'язку напруженості і різниці потенціалів електричного поля.
Урок з фізики 11 клас
Учитель Серьогіна Л. В.
КЗШ № 117
Тема: Різниця потенціалів. Зв’язок між напруженістю поля і напругою.
Мета: Сформувати поняття різниці потенціалів електричного поля. Вивести формулу зв’язку напруженості і різниці потенціалів електричного поля.
Продовжувати формувати навики логічного мислення, розвивати творчі здібності кожного учня.
Прищеплювати інтерес до предмету.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: таблиці, електрометр, товстостінна гумова трубка, насос.
Хід уроку.
I. Актуалізація опорних знань.
II. Вивчення нового матеріалу.
III. Закріплення матеріалу.
IV. Домашнє завдання.
V. Підсумок уроку.
1. Фронтальне опитування
2. Робота в групах з подальшим обговоренням і розв’язуванням задач у дошки
Задача 1. У двох вершинах рівностороннього трикутника із стороною 6см розташовані заряди 6·10 -9 і -8·10 -8 Кл. Знайдіть значення напруженості електричного поля в третій вершині трикутника.
Дано: Розв’язування:
R=6см q1=6∙10-9Кл q2=-8∙10-8Кл
|
|
|
Е -? |
|
Відповідь: 107,5кВ/м |
|
|
|
Задача 2. Яка напруженість електричного поля, якщо пройшовши відстань 5м, електрон розвинув швидкість рівну 1500км/с.
Дано: Розв’язування:
m=9,1∙10-31кг d=5м υ=1500∙103м/с q=1,6∙10-19Кл |
|
|
Е -? |
|
Відповідь: 1,28В/м |
Експериментальна задача
Спостереження електризації при зіткненні двох різнорідних тіл (гуми і рухомого повітря)
Прилади і матеріали: товстостінна гумова трубка, насос, електрометр.
Порядок виконання роботи:
1.Надіньте гумову трубку на штуцер насоса і зробіть 10 – 15 різких качків, намагаючись не торкатися трубки руками.
2.Піднесіть трубку з насосом до кулі електрометра.
3.Спостерігайте відхилення стрілки електрометра.
4.Спробуйте пояснити спостережуване явище.
5.Подумайте, де на практиці ми можемо зустрітися з подібним явищем.
Коментарі вчителя (після виконання досліду).
Аналогічне явище спостерігається при перекачуванні через шланги різних газів,
рідин, особливо нафтопродуктів – бензину, гасу і т.д. Послухайте
замітку з газети:
«Было уже за полночь, когда рабочий перевалочной нефтебазы И.Третьяков,
заправив восемь цистерн авиационным бензином, перевел наливной шланг в очередную
порожнюю емкость. Едва шланг коснулся горловины цистерны, как высоко вверх взметнулся
15-метровый оранжево-яркий столб огня. Мощной взрывной волной Третьякова отбросило
далеко от цистерн. Взрыв произошел в результате соприкосновения наконечника шланга
со стенкой цистерны и образовавшегося при этом разряда статического электричества...»
II. Вивчення нового матеріалу.
Робота по перенесенню заряду q з точки 1 в точку 2 може бути записана як
U – напруга – різниця значень потенціалу в початковій і кінцевій точках траєкторії.
Різниця потенціалів характеризує роботу поля по переміщенню одиничного позитивного заряду (1 Кл) з початкової точки в кінцеву. Тоді, оскільки потенціал на нескінченності покладений рівним нулю то можна сказати, що потенціал рівний роботі, яку здійснюють сили поля над одиничним позитивним зарядом при виддаленні його з даної точки на нескінченність.
Зв'язок різниці потенціалів з напруженістю поля.
Розглянемо знову однорідне електричне поле. Напруженість в усіх точках цього поля однакова, а це означає, що сила
, що діє на одиницю заряду, в усіх точках такого поля однакова і чисельно рівна
.
Сила ж, що діє на заряд в цьому полі, буде рівна
.
Якщо відстань між двома якими-небудь точками цього поля, узятого у напрямі силової лінії поля, рівна, то при переміщенні заряду з однієї точки в іншу здійсниться робота:
,
де - різниця потенціалів між цими точками поля. Звідси
, (1)
тобто напруженість однорідного електричного поля чисельно рівна різниці потенціалів, що доводиться на одиницю довжини, узятої уздовж силової лінії поля.
У разі малих відстаней співвідношення (1) можливо застосовувати і до будь-якого неоднорідного поля, оскільки всяке поле між двома достатньо близько розташованими точками можна приймати за однорідне.
З визначення потенціалу як роботи, яку здійснюють сили електричного поля, витікає, що поле переміщає позитивний заряд у бік зменшення потенціалу. Негативний заряд завжди переміщається у бік зростання потенціалу. Оскільки поле діє на заряди уздовж лінії напруженості, то напруженість поля завжди направлена у бік зменшення потенціалу.
При переміщенні заряду під кутом 90º до силових ліній електростатичне поле не здійснює роботи, оскільки сила перпендикулярна переміщенню. Це значить, якщо провести поверхню, перпендикулярну в кожній точці силовим лініям, то при переміщенні заряду уздовж цієї поверхні робота не здійснюється.
А це означає, що всі точки поверхні, які перпендикулярні силовим лініям, мають один і той же потенціал.
Поверхня, у якої потенціали у всіх її точках мають одну і ту ж величину, називається еквіпотенціальной поверхнею. З визначення еквіпотенціальной поверхні виходить, що при переміщенні заряду по ній електричні сили роботи не здійснюють.
Але це може бути лише у тому випадку, коли напрям переміщення заряду весь час перпендикулярний до діючої сили. А це означає, що силові лінії перпендикулярні до еквіпотенціальних поверхонь.
рис. 1.а
рис. 1.б
Эквіпотенціальні поверхні однорідного поля є площини (мал. 1.а), а поле точкового заряду – концентричні сфери (мал. 1.б).
Напруженість поля усередині провідника рівна нулю, а значить, рівна нулю і різниця потенціалів між будь – якими точками провідника.
Вектор напруженості перпендикулярний еквіпотенціальним поверхням і направлений у бік зменшення потенціалу.
III. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Різниця потенціалів між точками електричного поля збільшилася в 4 рази. Як зміниться напруженість цього поля?
А. Збільшиться в 4 рази
Б. Не зміниться
В. Зменшиться в 4 рази
2. Які заряди переміщаються в електричному полі від точок з великим потенціалом до точок з меншим потенціалом?
А. Позитивні
Б. Від’ємні
В. Напрямок переміщення заряду не залежить від знаку заряду
3. Робота по перенесенню заряду 4·10-8 Кл з нескінченності в деяку точку електричного поля рівна 8 · 10-4 Дж. Визначте електричний потенціал поля в цій точці.
А. 2 · 104 В
Б. 32 · 10-12 В
В. 0,5 · 10-4 В
4. Порівняйте роботи по переміщенню заряду в електричному полі з точки А в точку В і з точки О в крапку С.
А. АОС > ААВ
Б. АОС < ААВ
В. АОС = ААВ
IV. Домашнє завдання
Вивчити§9 (вправа 6 № 5,6).
V. Підсумок уроку.