Учитель сьогодні повинен вміти конструювати нові педагогічні ситуації, нові завдання, які спрямовані на використання узагальнених способів діяльності і створення учнями власних продуктів в освоєнні знань. Наведена структура метапредметного уроку стане у нагоді тим, хто намагається оволодіти новими формами роботи.
Структура метапредметного уроку
(за О.В. Хуторським)
Етапи уроку |
Метапредметні знання (знання, що дозволяють сформувати цілісну картину світу) |
Метапредметні вміння (універсальні навчальні вміння, методи пізнання себе і світу) |
Критерії оцінки (Новизна, глибина, ступінь освоєння, креативність, грамотність викладу та ін.)
|
Форма оцінки кількісна (Бали, шкали, позначки)- якісна (рецензія вчителя, самооцінка, рецензія однокласників, захист) |
Етап цілепокладання
|
Розуміння учнем того, що постановка мети - невід'ємний елемент самостійного пізнання світу |
Вміння грамотно ставити цілі: на урок, на тему, на рік. |
Мета, поставлена учнем, досяжна, її можна перевірити, |
Конкретна якісна оцінка з боку вчителя, самооцінка учнем своєї мети |
Етап створення освітньої напруженості (постановки проблеми) |
Питання - рушійна сила пізнання. грамотний питання - половина відповіді. |
Уміння ставити питання, виокремлювати протиріччя, виділяти причинно- наслідкові зв'язки. |
Кількість і якість заданих дитиною питань |
Може оцінюватися оцінкою або якісно - учителем |
Етап роботи над відкритим завданням, створення власного продукту |
Людина - по призначенню Творець. Людина має право реалізувати своє творче начало в будь-який області. Людина має право на свій погляд на світ, якщо він не обмежує при цьому прав інших людей. |
Отримання досвіду творчої діяльності різного роду (творчого, дослідницького, художнього та ін.) |
Продукт оцінюється з точки зору новизни ідеї, глибини пізнання, ступеня освоєння предметної області, креативності |
Можлива оцінка в балах, але краща - якісна оцінка вчителя, рецензія |
Етап порівняння з культурно- історичним аналогом |
Розуміння, що люди приходять до істини різними шляхами, можуть існувати різні точки зору на один питання, знайомство з різними позиціями |
Порівняння, аналіз, систематизація, прогнозування |
Наближеність власно створеного продукту до вже створених, або навпаки - оригінальність, самобутність |
Самооцінка |
Етап рефлексивного осмислення результатів уроку |
Розуміння того, що самоаналіз результатів - невід'ємний елемент самостійного пізнання світу |
Вміння грамотно проаналізувати й усвідомити свої досягнення й помилки, їх причини. |
Повна розгорнута особистісна рефлексія |
Якісна оцінка рефлексії з боку вчителя або однокласників |