Урок №
Тема: Розв’язування задач з теми «Магнітне поле струму»
Мета:
пізнавальна:
формування вмінь застосовувати отриманні знання при розв’язуванні типових задач, з’ясування спільних і особливих властивостей електричних і магнітних полів;
розвиваюча:
розвивати самостійні навички учнів і вміння аналізувати факти;
виховна:
показ значення теорії електромагнетизму( її передбачувальної функції).
Обладнання: мультимедійна дошка, комплект для демонстраційного експерименту закону Ампера.
План уроку
номер |
Назва етапів уроку |
Час у хв. |
Вид діяльності |
I |
Вступ |
3-4 |
Повідомлення учителя |
II |
Актуалізація знань і умінь |
10-15 |
Самостійне розв’зування задач біля дошки ; бесіда з класом по питанням теми. |
III |
Удосконалення знань і умінь |
15-20 |
Самостійне розв’зування задач в зошитах і біля дошки. Взаємоперевірка знань. |
IV |
Контроль |
5-7 |
Самостійна робота. |
V |
Підведення підсумків |
2-3 |
Повідомлення учителя. |
Хід уроку
Біля дошки два учня розв’язують задачі . / Умови задач заздалегідь записані на мультимедійній дошці/.
Задача 1:
В однорідному магнітному полі з індукцією 0,1Тл перпендикулярно лініям індукції знаходиться провідник довжиною 70 см. По провіднику протікає струм силою 70А. Визначити силу, що діє на провідник».
Задача 2:
Знайти індукцію магнітного поля, якщо в ньому на провідник, по якому проходить струм силою 25 А, діє сила 50 мН? Поле і струм взаємно перпендикулярні. Довжина активної частини провідника
5см.
Третій учень отримав завдання: «Сформулювати правило для визначення напряму сили Ампера – сили, що діє на провідник зі струмом у магнітному полі, і проілюструвати його,використовуючи установку на демонстраційному столі.
Обладнання для проведення дослідів : джерело струму, реостат на
6 Ом, підковоподібний магніт, прямий провідник, що знаходиться між полюсами магніту.
Четвертий учень ілюструє дослідами подальший зміст закону Ампера.
Двоє останніх учнів дають відповіді на теоретичні питання, а потім експериментально їх підтверджують.
Поки учні біля дошки готувалися до відповіді, проводжу з класом повторення матеріалу по питанням:
Перевірка роботи учнів біля дошки проводиться у такій послідовності: четвертий, третій,перший, другий учні.
Запитання до класу:
«Вірна відповідь?», «Чи правильно розв’язана задача?», «Які зауваження можна зробити по розв’язку задачі?»
Задача. За мал. визначити розміщення полюсів магніту та пояснити результат виконання задачі.
Один з учнів, біля дошки, пояснює розв’язок задачі теоретично, потім за допомогою досліду. ( Учитель: «Подивимось, яку оцінку учню поставить експеримент.»)
Задача 1.
Магнітний потік всередині контуру, площа поперечного перерізу якого
60кв. см, дорівнює 0,3 мВб. Знайти індукцію поля всередині контуру. Поле вважати однорідним.
Задача 2.
Яка індукція магнітного поля, в якому на провідник з довжиною активної частини 5 см діє сила 50 мН? Сила струму в провіднику 25А. Провідник розміщено перпендикулярно індукції магнітного поля.
По горизонтально розміщеному провіднику довжиною 20 см і масою 4г тече струм силою 10А. Яку індукцію (модуль і напрям) повинне мати магнітне поле, щоб при внесенні в нього провідника діюча на нього сила тяжіння зрівноважувалася силою Ампера?
На переносній дошці відкрито три раніше заготовлених малюнків.
Завдання: скласти до кожного малюнка задачу і розв’язати її.
Учні роблять висновок про єдність фізичних явищ, що лежать в основі всіх задач.
IV.Контрольний етап.
Учні самостійно розв’язують «на час» одну задачу .
Рамка, сила струму в якій 0,5 А, розміщена в однорідному магнітному полі таким чином, що на неї діє момент сил 0.01Н*м. Площа рамки 0,1 м.кв. Розрахуйте значення вектора індукції магнітного поля. Що відбудеться, якщо силу струму в рамці збільшити вдвоє? Де практично використовується ситуація описана в умові задачі? /п’яти учням, які перші розв’язали задачу, виставляються оцінки/
V.Підведення підсумків заняття.
Викладач разом з учнями встановили, на які вивчені в темі явища і закони розв’язувались задачі, яким способом це робилося.