ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ № 1 (4 год.)
КАТЕГОРІАЛЬНИЙ АПАРАТ НАУКОВОГО ДОСЛІДЖЕННЯ – МЕТОД, МЕТОДИКА, ЗАСІБ, АЛГОРИТМ ДІЇ
Метою практичного заняття є ознайомитись із поняттям про методологію досліджень. Вивчити методи та техніку наукових досліджень.
Професійна орієнтація студентів: Перш ніж приступити до реалізації наукового дослідження на будь-якому рівні, студенти та молоді вчені повинні ознайомитися з методологією та методами наукової роботи. Тут важливе все: методика вибору проблеми та теми дослідження, збір та систематизація фактів, історія розвитку проблеми, в основі якої лежить задум (ідея) дослідника. У філософському визначенні ідея — це продукт людського мислення, форма відображення дійсності, в ній міститься усвідомлення мети пізнання, перспектив дослідження та його практичне значення. Ідеї народжуються з практики спостереження навколишнього світу і потреб життя. Нова ідея - це якісний стрибок думки за межі сприйнятих почуттями даних.
Зміст теми. Складність, багатогранність і міждисциплінарний статус будь-якої наукової проблеми приводять до необхідності її вивчення у системі координат, що задається різними рівнями методології науки.
Методологія науки - це система методологічних і методичних принципів і прийомів, операцій і форм побудови наукового знання. Філософський рівень методології функціонує у вигляді загальної системи принципів діалектики. Вона формує світоглядну концепцію світової науки, тобто основні вихідні теоретичні положення, які затвердилися в науці, які рівною мірою треба знати: і філософію, і правознавство, і філологію, і медицину. У кожній галузі науки є, крім загальних, ще й свої специфічні теоретичні вихідні положення, які становлять її теоретичний фундамент.
Питання методології досить складне, оскільки саме це поняття тлумачиться по-різному. Багато зарубіжних наукових шкіл не розмежовують методологію і методи дослідження. У вітчизняній науковій традиції методологію розглядають як учення про методи пізнання або систему наукових принципів, на основі яких базується дослідження і здійснюється вибір сукупності пізнавальних засобів, методів, прийомів. Найчастіше методологію тлумачать як сукупність прийомів дослідження, що застосовуються в якійсь науці. Методику розуміють як сукупність прийомів дослідження, включаючи техніку і різноманітні операції з фактичним матеріалом.
Методика дослідження — це система правил використання методів, прийомів та способів для проведення будь-якого дослідження. Свідоме застосування науково обґрунтованих методів слід розглядати як найсуттєвішу умову отримання нових знань. Дослідник, який добре знає методи дослідження і можливості їх застосування, витрачає менше зусиль і працює успішніше, ніж той, хто у своєму дослідженні спирається лише на інтуїцію або діє за принципом «спроб і помилок». Звісно, що точні і правильні методи - не єдині компоненти, що забезпечують успішність наукового дослідження. Методи не можуть, наприклад, замінити творчу думку дослідника, його здібність аналізувати, робити висновки і передбачення. Але застосування правильних методів спрямовує хід думок дослідника, відкриває перед ним найкоротший шлях для досягнення мети і забезпечує таким чином можливість раціонально витрачати енергію і час науковця. Кожний метод наукового пізнання слід розглядати як систему регулятивних принципів практичної і теоретичної діяльності людини. Методів пізнання об'єктивної дійсності відомо дуже багато. Правильний вибір методів дослідження потребує знання їх класифікації.
1. Запитання для самопідготовки студентів до заняття:
1. Поняття про методологію досліджень.
2. Види та функції наукових досліджень.
3. Що таке методологія?
4. Що таке метод?
5. Що таке методика дослідження?
6. Техніка наукових досліджень.
7. Які поняття входять до складу категоріального апарату наукового дослідження?
2.Тестові завдання для письмового виконання:
Тести містять репродуктивні питання, у яких необхідно вибрати одну або декілька правильних відповідей, а також питання, які потребують ґрунтовного ознайомлення з основними визначеннями, положеннями та класифікаціями науки і передбачають використання набутих знань або творчого підходу студентів.
Приклад. Вимоги до мультимедійної презентації: 1) єдиний стиль оформлення, 2) різні стилі оформлення, 3) виконана в програмі Microsoft Power Point, 4) виконана в програмі Acrobat Reader, 5) використовувати короткі слова та речення.
Правильні відповіді: 1, 3, 5
1. Оберіть ознаки сучасного етапу розвитку науки: 1) ізоляція окремих дисциплін, 2) інтеграція дисциплін, 3) становлення нових наукових дисциплін, 4) виробництво випереджає розвиток науки, 5) зближення науки із суспільною практикою та виробництвом.
2. Наукове дослідження починається: 1) з вибору теми, 2) з літературного огляду, 3) з визначення методів дослідження, 4) отримання гранту для дослідження, 5) вибору місця експерименту.
3. Як співвідносяться об'єкт і предмет дослідження: 1) не пов'язані один з одним, 2) об'єкт містить в собі предмет дослідження, 3) об'єкт входить до складу предмета дослідження, 4) об'єкт протиставлений предмету дослідження, 5) об'єкт дублює предмет дослідження.
4. Вибір теми дослідження визначається: 1) актуальністю, 2) відображенням теми в літературі, 3) інтересами дослідника, 4) наявність коштів для дослідження, 5) інтересами громадськості
5. Формулювання мети дослідження відповідає на питання: 1) що досліджується? 2) для чого досліджується? 3) ким досліджується? 4) коли досліджується? 5) де досліджується?
6. Завдання являють собою етапи роботи: 1) з досягнення поставленої мети, 2) доповнюють мету, 3) для подальших досліджень, 4) пов’язані з вибором об’єкта дослідження, 5) пов’язані з вибором предмета дослідження.
7. Методи біологічних дослідження поділяють на: 1) загальні, 2) спеціальні, 3) конструктивні, 4) деструктивні
8. Які із запропонованих методів належать до теоретичних: 1) аналіз і синтез, 2) абстрагування і конкретизація, 3) спостереження, 4) гіпотетико- дедуктивний, 5) системний.
9. Мета дослідження відображає: 1) перелік встановлених фактів та закономірностей, 2) головну наукову концепцію, 3) кінцевий результат на досягнення якого спрямоване дослідження, 4) коротку анотацію одержаних результатів, 5) методики дослідження.
10. Сферу людської діяльності, спрямовану на вироблення нових знань про природу, суспільство і мислення, називають: 1) наукою, 2) освітою, 3) технікою, 4) релігією, 5) філософією.
11. Основу і рушійну силу пізнання, що дає науці фактичний матеріал, який потребує теоретичного осмислення, називають: 1) теорія, 2) практика, 3) наукове пізнання, 4) закон, 5) логіка.
12. Понятійний апарат певної науки це сукупність: 1) теорій, 2) фактів, 3) принципів, 4) понять, 5) концепцій, 6) гіпотез.
РЕКОМЕНДОВАНА ЛІТЕРАТУРА ТА ІНТЕРНЕТ-РЕСУРСИ