Урок на тему "Рух води в Світовому океані"

Про матеріал
Конспект уроку з географії з теми "Рух води в Світовому океані" для учнів 6 класу
Перегляд файлу

Тема уроку. Рух води в Світовому океані

Мета уроку

Навчальна: поглибити і систематизувати знання учнів про Світовий океан, формуючи уявлення про вітрові хвилі, цунамі, припливи і відпливи, течії; формувати практичні вміння знаходити на карті течії та позначати їх на контурній карті.

Розвивальна: увагу, спостережливість, вміння стисло висловлювати свої думки.

Виховна: виховувати почуття колективізму, відповідальності

Обладнання: фізична карта світу, атласи, контурні карти, аркуші А-4, слайди із зображенням видів руху води, тарілка з водою, аудіозапис шуму моря, інформаційні листи.

Тип уроку. Урок вивчення нового матеріалу

ХІД  УРОКУ

І. Організація класу.

Учитель. Сьогодні на уроці ми будемо працювати в групах. А успішна робота в групах залежатиме від праці кожного з нас. Давайте пригадаємо правила роботи в групах (учні називають правила). Дітки, згадайте девіз: «Один за всіх і всі… за одного».  А тепер поставте руки на столи на лікті, візьміться за руки, відчуйте тепло долонь товариша і посміхніться одне одному та подумки побажайте успішної праці.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда

1.Що таке Світовий океан?

2. Які властивості його вод ви знаєте?

3. Що таке водні маси?

4. Які вітри називають постійними?

5. Чи доводилося вам спостерігати хвилі на  поверхні моря, озера?

ІІІ. Мотивація навчальної та пізнавальної діяльності

(Звучить запис шуму моря. Розповідь супроводжується показом слайдів)

Учитель. Море ніколи не буває спокійним. Його хвилі то ласкаво набігають на берег, то з нищівною силою звалюються на нього. Поетеса Леся Українка писала:                            

Море, море. Без краю просторе,

Руху  повне  і  разом  спокою!

В усіх океанах існують своєрідні річки, що рухаються постійно по одному й тому самому маршруту. Давні греки вважали, що рухом вод керував бог Посейдон,  який за допомогою тризуба викликав бурі, урагани, шторми. Ці міфи виникли тоді, коли людині були невідомі закони природи.

Проблемне завдання. Чим же пояснити ці різноманітні рухи вод у Світовому океані? Це і буде завданням нашого уроку.

                                 (Учні записують тему уроку)

 ІV. Вивчення нового матеріалу

Учитель. Розрізняють кілька видів рухів води в морях та океанах: течії, вітрові хвилі, цунамі, припливи і відпливи. Розглянемо причини виникнення кожного із них.

Робота в групах

І група. Вітрові хвилі

ІІ група. Течії

ІІІ група. Цунамі

ІV група. Припливи і відпливи

 Під час роботи, групи працюють із підручниками, інформаційними листами (додаток 1). На чистих аркушах А-4 діти у вигляді малюнка чи  опорної схеми, ребусом зображають   вид руху води. Під час виступу учні прикріплюють ці листи на дошку.

На початку виступу І групи, демонструю дослід: пропоную учневі подути на воду в тарілці. Що спостерігаєте?

Під час виступу кожної групи  показую слайди: будова хвилі,  руйнівна робота хвиль, цунамі, припливи в затоці Фанді,   схема колообігу течій.

Робота з атласом

1.Використовуючи карту океані, визначте, як на ній позначаються течії.

2. Знайдіть   теплі та холодні течії .

Практична  робота

Завдання . Нанесіть  на контурну карту течії, вказані в підручнику на стор.161

Проблемне питання. Температура води на окремих ділянках Аляскінської  і Перуанської течій приблизно однакова і становить +15º С. Чому одну з них вважають холодною, а іншу теплою?

ІV. Закріплення знань учнів

Бесіда

1.Які види руху води в океані ви запам’ятали?

2.Що є причиною утворення течій? Припливів та відпливів?

3. Що є причиною утворення вітрових хвиль? Цунамі?

4. Як поділяються течії за температурою води?

Завдання. В робочому зошиті  заповнити таблицю (показую слайд із зображенням таблиці (додаток 2))

Колективна робота

Складання чайнворда.   На дошці запис РУХ ВОДИ. Треба підібрати слова, що стосуються  теми уроку.

г

о

л

ь                          х

ф                    к   о

с                     у   л   п

т   ц                р   о   р

Р  У  Х    В   О  Д  И

і    н   в     і     с   н   п

м   а   и    т     і    а   л

     м   л    е     о        и

      і    і     р              в

                                 и

V. Підсумок уроку

Виставляю оцінки. Виділяю активних учнів

VІ. Домашнє завдання

Опрацювати § 48;

 написати міні-твір «Течії в океані»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

Інформаційний лист І групи.

Уривок.  «Ніде не видно спокою. Все в русі, і як наш корабель, то піднімаючись то опускаючись, лягає на сторону боком, так і все навколо нас коливається. В далині хвилі здаються невеликими горбами, і по них шмигають гребені.. А коли хвиля наближається до нашого корабля, вона стає більшою і ширшою – піднімається з води, потім відразу з’являється на її вершині гребень. Він з шумом і піною виривається з водяної гори: верхню половину гребеня вітер перетворює  в дрібні бризки і жбурляє нам в обличчя шипучу піну, друга половина опускається разом з хвилею. Де ми бачили щойно грізну водяну гору, там з’являється водна долина. Потім перед нашими очима піднімається знову нова хвиля».

Утворення хвилі (див. слайд). При утворенні хвилі змінюється лише вертикальний рівень водної поверхні . В одних місцях пориви вітру ніби вдавлюють її, утворюючи  долину хвилі, в інших – поверхня підіймається у вигляді гребеня.

 

Інформаційний лист ІІ групи

Уривок. « В океані є річка. Вона не пересихає і в найсильніші посухи, і не виходить з берегів під час найбільшої повені. ЇЇ береги та ложе з холодної води, а бистрина – з теплої». Так у 19 ст. писав американський вчений М. Морі про наймогутнішу в світі теплу океанічну течію Гольфстрім.

 

Колообіг течій. До найбільших течій належать ті, що утворюються по обидва боки від екватора. Ці течії називаються пасатними. Рухаючись зі сходу на захід, пасатні течії береговими схилами материків відхиляються на північ і південь, утворюючи нові течії. У помірних широтах ці течії під впливом постійних вітрів і сили обертання Землі відхиляються на схід. Так на північ і південь від екватора утворюються два колообіги. У Північній півкулі вони рухаються за годинниковою стрілкою, а в Південній – проти.

 

 

Інформаційний лист ІІІ групи

Опис цунамі очевидцем.    «Раптом стихає шум прибою, і далеко в море відступає вода, оголюючи дно. Ця раптова тиша для жителя острова – ознака біди. І справді – лунає сирена, сигнал тривоги передається по радіо. Тепер не баритися, швидше якнайдалі від домівки. Насувається цунамі! Стіна води, увінчана  сніговою піною, летить на портові споруди, на місто. Минає ще небагато часу, і у вирі води кружляють будинки, причали, худоба…»

 

Цунамі – це найстрашніші хвилі в океані. Найвищі вони спостерігаються в басейні Тихого океану. Можуть проникати вглиб узбережжя на 1 км. Для завбачення цунамі створено спеціальні станції, на яких пильно стежать за моретрусами.

 

 

Інформаційний лист ІV групи

Про яке явище іде мова?

Уривок.  « Вздовж берега недалеко від води на кілках натягнені риболовні сіті. Причому сіті ці поставлені не для сушки, а для вилову риби. Якщо залишитися на березі і поспостерігати за морем,то все стане зрозумілим. Ось вода в морі починає прибувати, і там, де усього кілька годин тому була піщана мілина, заплескались хвилі. Сіті сховалися під водою. Коли ж вода відступила, показалися сіті, в яких лускою заблищала риба, що заплуталася»

 

Є в морях і океанах інші хвилі. Вони двічі на добу приходять і двічі відходять, причому відбувається це в точно визначений час. Ці хвилі називаються припливними. Припливи несуть у собі велику кількість енергії – приблизно в три рази більше, ніж в усіх річках планети. Максимальна висота припливів на планеті – 18 м, зафіксована в затоці Фанді (Північна Америка)

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

ВИДИ РУХІВ ВОДИ

ПРИЧИНИ

  1. Хвилі
  2. Течії
  3. Цунамі
  4. Припливи і відпливи

Вітер

Постійні вітри

Землетруси

Дія Місяця

 

 

docx
Додано
21 березня 2021
Переглядів
594
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку