Урок на тему: Шарль Бодлер. Життєвий і творчий шлях письменника. Світогляд й естетичні погляди Бодлера і його збірка « Квіти зла».

Про матеріал
Конспект уроку за творчістю Шарля Бодлера. Мета: ознайомити учнів із життям творчістю Шарля Бодлера, специфікою його творчих пошуків, формувати в учнів особисті погляди стосовно збірки Ш.Бодлера «Квіти зла»; розвивати навички критичного мислення, усного мовлення, виразного читання, навички літературознавчого аналізу тексту; виховувати любов до краси, мистецтва слова, прищеплювати інтерес до поезії
Перегляд файлу

Тема уроку: Шарль Бодлер. Життєвий і творчий шлях

письменника.         Світогляд й естетичні погляди    Бодлера і його збірка « Квіти зла».

 

Мета: ознайомити учнів із життям  творчістю Шарля Бодлера, специфікою його творчих пошуків, формувати в учнів особисті погляди стосовно збірки Ш.Бодлера «Квіти зла»; розвивати навички критичного мислення, усного мовлення, виразного читання, навички літературознавчого аналізу тексту; виховувати любов до краси, мистецтва  слова, прищеплювати інтерес до поезії

Обладнання: підручник, портрет Ш.Бодлера, малюнок А. Матіса «Шарль Бодлер», роздатковий матеріал (тексти віршів), відеоролик про життя і творчість поета, аудіо запис 5-тої симфонії Л.Бетховена, аудіо запис віршів Ш.Бодлера «Альбатрос», «Гімн Красі».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Епіграф: Коли з`являється поет на цьому світі,

                Його родителька від розпачу й журби

                На Бога кидає прокльони ядовиті,

                І співчутливо Бог сприймає ті клятьби…

                                                                          Ш.Бодлер

Хід уроку:

      І. Організація навчальної діяльності. - Привітання з учнями.

- Перевірка присутності учнів на уроці.

      Психологічна вправа «Настрій на творчість»

     Викладач: Сідайте зручно, випряміть спину і заплющіть очі.  Глибоко вдихніть, звільніться від усього, що вас хвилює.  Сьогодні ви будете навчатися, розв`язуючи при цьому проблемні питання. Кожен з вас на цьому уроці займає своє важливе місце. Ця праця дає вам відчуття спокою, свободу вибору  і свободу творення. (Пауза.) Відчуйте, як у вас просипається творчість, активність, яка заряджає енергією всіх навколо.

( Пауза.)

    Кожен із вас – творча особистість. Ваша творча натура  налаштована на фонтан думок, ідей, пропозицій.

    Розплющте очі.  Подивіться, весь світ перетворився!  Відчуйте творчу енергію, фантазію, натхнення.

      ІІ. Актуалізація опорних знань.

Словникова експрес вікторина: (Модернізм, декаданс, реалізм, сугестія, парадокс, реалізм)

Вид контролю: взаємоперевірка

       ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу, оголошення теми та мети уроку

      Викладач:   Вам відомо, що кінець ХІХ століття ознаменувався тим, що письменники намагалися знайти шляхи оновлення літератури, адже реалізм і натуралізм не могли задовольнити потреби митців, котрі намагалися відірватися від сірої буденності у світ, в якому панує гармонія і краса.

    Естетика символізму ставить мистецтво вище за реальне життя.  А символістська творчість  це ідеал, доведений до витонченої досконалості, ідеалізування позитивного та концентрований осуд потворного.

       Одним із перших передав і відчув все це Шарль Бодлер, французький поет, з життям і творчістю якого ми ознайомимось на сьогоднішньому уроці та специфікою його творчих пошуків . Доля  Ш.Бодлеру  подарувала лише 46 років, але він навіки увійшов до світової класики.  Саме з його ім`ям пов`язують  витоки символізму.

       Він належав до тих поетів,  які не знайшли розуміння і визнання в сучасників. Його вважали і небезпечним аморальним богохульником, анархістом, напівбожевільним. А деякі вважали його приємною людиною, королями поетів. Поет Теодор де Безвіль писав про 22-річного Бодлера «Якщо можна назвати людину чарівною, то найбільшою мірою це стосується Бодлера. Погляд його сповнений життям і думкою…», а Олександр Блок, оцінюючи творчий шлях  і доробок Бодлера, зазначав: « Перебуваючи у пеклі, можна марити про білосніжні вершини».

Звернення до епіграфа :   

                Коли з`являється поет на цьому світі,

                Його родителька від розпачу й журби

                На Бога кидає прокльони ядовиті,

                І співчутливо Бог сприймає ті клятьби…

                                                                     Ш.Бодлер

Викладач:

-              Які мотиви звучать у цих рядках?

(В рядках вірша звучать автобіографічні мотиви та глибока особиста трагедія поета у чужому і ворожому світі).

-              Так хто ж він, поет, Шарль Бодлер? На це проблемне питання ми спробуємо і дати відповідь на сьогоднішньому уроці, добираючи власні коментарі та який урок ми винесемо, ознайомившись зі збіркою «Квіти зла»?   Робота над портретами Ш. Бодлера Викладач:

-              Яким ми бачимо поета на портреті художника А. Фантен-Латура? (Обличчя поета виражає відчай, невідворотну скорботу,серце стискається від болю)

Вражає погляд Бодлера в роботі А. Матіса.

-              Яким зобразив художник Бодлера?

(Рішучим, вольовим, нескореним, але душу автор приховав від людей).

Викладач:

-              Які ж події стали доленосними у житті поета

                           (Показ фільму прожиття Ш. Бодлера)

-              У чому ж трагедія Шарля Бодлера?  Про це ми дізнаємося від самого поета.

Шарль Бодлер: «Моя власна трагедія у тому, що я зосередився на злі, безвідривно стежив лише за ним. Мені часто здавалося, що моє життя – це низка нещасть, розчарувань і ударів долі. У 6 років втративши батька я не сприйняв заміжжя матері, а вважав це лише «зрадою» тому намагався у юнацтві і шокувати батьків своєю поведінкою. Вітчим не був жорстокою людиною, він мав хист не лише до військової кар'єри, але й добре розумівся на мистецтві, тому у своїх листах я часто ділився з ним своїми творчими талантами називаючи «татусем» хоча в дитинстві мене дратувало, що Опік обмежував мою бунтівну вдачу, намагаючись побороти мою схильність до непродуманих вчинків. Одного разу я навіть пофарбував волосся у зелений колір. Через усе життя я проніс і світле почуття до матері. Писав їй ніжні листи, особливо після смерті вітчима. Шкодую, що не міг їй допомогти матеріально. Мене іноді називали «проклятим» поетом, але я не хочу бути проклятим свою матір'ю.  У 1848 році я став до лав учасників революції, яку сприйняв із захопленням. У своєму щоденнику «Моє оголене серце», я згадую себе 27-річним «Моє сп’яніння від 1848 року. Якою була природа цього сп’яніння? Жага помсти. Природне задоволення від руйнування. Літературне сп’яніння, спогади про прочитане». Але саме після революції я переживаю глибоку духовну кризу. Саме в цей період змінюються мої погляди на світ. Якщо раніше я вважав, що світ – це збалансованість добра і зла, то тепер зло виявляється сильнішим. Іншими очима я подивися і на людину. Вона має два прагнення: одне спрямоване від Бога (духовність, прагнення до внутрішнього вдосконалення), друге до Сатани (тваринні інстинкти, насолода від власного падіння). Цей біль за стан духовного падіння у сучасному суспільстві я намагався втілити у збірці «Квіти  зла». Зло для мене стало всюдисущим. Звідси наркотики, складнощі із Богом і загравання із Сатаною. І як підсумок: параліч, безумство і смерть у 46 років.     Слово викладача. «Безконфліктного» мистецтва, на думку Бодлера не існує. Можливо саме тому його приваблювала музика Людвіга ван Бетховена і Вагнера (прослухати фрагмент аудіо запису 5-ї симфонії Бетховена).

Викладач:

-              Що ви почули у цій музиці?

-              Відповіді учнів.

Викладач:

Тема співіснування добра і зла вічна у мистецтві. Пригадайте прислів’я, приказки, казки. Вона присутня і в збірці  «Квіти зла».

-              Вам колись доводилося тримати у руках книжку, яку було засуджено за вироком суду? А вирок виніс суд другої імперії. Майже через століття у 1946 році Установчі збори Франції переглянули вирок суду, що звинувачував автора збірки Шарля Бодлера у зневазі до суспільної моралі і відмінив вирок.

-              Як склалася  доля збірки і яким чином вона вплинула на подальше життя поета?

Літературний критик: Назва збірки шокує антиномією ( протиріччя між судженнями, парадокс) «квіти і зло». І цей парадокс не єдиний. Присвяту адресовано Теофілю Готьє – французькому поету групи «парнасців», які служили красі як найвищій цінності. Саме назвою цієї збірки він віддаляє себе від «парнасців» . Книга має вступ і складається із 6 циклів: «Сплін та ідеал», «Паризькі картини», «Вино», «Квіти зла», «Бунт», «Смерть». Збірка створювалась поетом упродовж усього життя і увібрала все найкраще з його поетичної спадщини. У цьому плані вона схожа на «Листя трави» Волт Вітмена чи «Кобзар» Т. Г. Шевченка.  «Квіти зла» - цілісний твір, де всі частини і окремі вірші органічно пов`язані. Бодлер розглядав людину як поєднання різних суперечностей, як боротьбу різних начал – тілесного і духовного, високого і буденного, тваринного і людського.  Тому в  ліричному героєві збірки разом із «звірячою» сутністю живе «прекрасна дума», спрямована до Бога.  Бодлерівський Бог самотній, недоступний. Він відділений від світу безоднею і будь-яке наближення до нього є своєрідним відстороненням від світу. Збірка трактувалася сучасниками як поетизація аморальності. Але сам Бодлер стверджував, що її слід сприймати цілісно, лише тоді  з неї випливе  жорстокий моральний урок.

Викладач: Багато митців черпали сюжети із збірки Ш. Бодлера.  Серед них був і скульптор Огюст Роден. На одній із відомих скульптур «Я- прекрасний викарбовано перші слова із вірша «Гімн Красі». Цей твір, побачивши світ у 1857 році ознаменував появу символізму.

     Хто і навіщо сіє квіти зла (Аналіз поезій Ш.Бодлера  «Гімн Красі», «Альбатрос»).

                        Учні слухають аудіо запис вірша «Гімн Красі».

Бесіда за запитаннями:

-         Яке значення вкладає поет в поняття «Краса»?

-         Як він її характеризує?

-         Доведіть суперечливість поняття «Краса» у розумінні Бодлера?

-         Чи відповідає поет на це питання у вірші?

-         Чи можете ви дати чітку відповідь: що таке «Краса»? Чи може хтось зрозумів її походження  і суть?

Викладач: Так, важко дати однозначну відповідь на це питання, бо поняття краси багатогранне. Бодлер у своєму вірші не стверджує , а розмірковує. У пошуках ідеалу він опинився між Добром і Злом, між Богом і Сатаною, між духом і плоттю.

                      Прослуховування аудіо запису вірша «Альбатрос»

Викладач: Двополюсність світовідчуття визначила композиційну структуру збірки і передусім її основні частини «Сплін і ідеал», яка відкривається трьома віршами («Благословення», «Альбатрос», «Лет»). Проблема взаємин поета і народу часто розкривалась  у творах української і світової літератури.

-         У чому ж полягає своєрідність вирішення цієї проблеми «поет і натовп» у поезії «Альбатрос»?

-         Відповіді учнів.

   Вірш «Альбатрос», найвірогідніше був написаний під враженнями від мандрівки поета на острови Ренюньон і Маврікій у 1841 році. У першій строфі зображено матросів, які заради «розваги і забав» здатні позбавити волі «короля блакиті-альбатроса». Цей величний птах «ясних висот владика», але «зборканий» на палубі  корабля, перетворюється на жалюгідного і безпорадного, адже він не може протистояти натовпу матросів.

-         Установіть відповідності між образами сонета та їх символічним змістом

-         Альбатрос                                           А. Людська доля    

-         Моряки                                                Б. Життя

-         Море                                                    В. Натовп

-         Корабель                                             Г. Творча воля митця

-         Грім, гроза, блискавка                       Д. Поет

-         Небо                                                     Е. Життєві негаразди

-         Висота                                                 Ж. Піднесені прагнення митця

Викладач: Який прийом використовує автор при зображенні матросів та альбатроса. (Прийом контраста).  Але протиставлення тут набагато глибше.

У вірші протиставляються  два світи (романтичний і реальний, приземлений). -        Які кольори використовує поет? (Блакить, білий, темні, похмурі).

-         Яким, на думку автора, має бути поет? (поет прагне до високого, він завжди залишається вільним у світі своєї уяви, але натовп його не розуміє).

Викладач: Автор утверджує велич душі, що прагне високого ідеалу, краси, духовності. А натовп, навпаки не розуміє цих поривань. Духовність виявляється перед грубою силою, тому й гине залишаючи  лише пам`ять про високий зміст. Але прекрасне навіть і загинувши завжди залишається вище за потворне, а мистецтво і особистість – вища за натовп.

-         Як бачимо, у творчості Бодлера органічно поєднується  реалізм, романтизм і символізм. Ключове слово символістів – символ,знак, загадка котру слід осягнути. У творчості Бодлера  ми часто бачимо контраст між  вишуканою формою поезії та нерідко жахливим, похмурим і відразливим змістом. Саме він заговорив випереджуючи свій час про необхідність створення літератури, яку чітко назва новою. - Уже давно існує науковий інститут із вивчення бодлерівської спадщини , яка налічує понад 150 тис. досліджень. Духовними дітьми Бодлера вважають  таких поетів як Артюра Рембо, Мелларме, Поля Верлена, Райнер Марія Рільке, раннього Павла Тичину, Миколу Вороного. - Пошуки відповіді на проблемне питання: Так хто ж він, Шарль Бодлер?

-         Який урок ми можемо винести, ознайомившись із збіркою «Квіти зла»? -          Відповіді учнів.

-         Висновок викладача: У «Квітах зла» перед читачами постав поет нової формації, поет, який не йшов за кимось, а вів націю за собою. Бодлер випередив свій час  і зазирнув у майбутнє. Хіба не про таке сьогодення його твердження: «Будь-яка газета від першого до останнього рядка – лише плитво жахів. Війни, вбивства, крадіжки, тортури, злочини націй, приватних осіб, універсальне сп’яніння жорстокістю» час розставив все на свої місця й показав, що Бодлер був не наклепником, а провидцем, який один із перших показав на постійну присутність зла в сьогоднішньому цивілізованому світі та право вибору, яке має кожен із нас.

-         Французький мислитель Ж. Ж. Руссо сказав: «Проти всього можнавстояти, але не проти доброти». Давайте ж добротою будемо викорінювати ті «квіти зла», які процвітають у нашому суспільстві.

Міні-тест.  Укажіть правильну відповідь.

1.   Зачинателем якої модерністської течії був Шарль Бодлер:

а) футуризму:

          б) символізму;

в) імпресіонізму;

г) експресіонізму?

2.   Ознаки якого мистецтва присутні в творах Бодлера:

           а) модернізму, романтизму та реалізму;

б) модернізму , натуралізму та романтизму;

в)романтизму та реалізму;

г) романтизму та неоромантизму?

3.   Який мотив є провідним у збірці «Квіти зла»:

а) невідворотності людської долі;

б) безрезультатності пошуку краси;

          в) несумісності дійсності та ідеалу;

г) боротьби за право бути зрозумілим сучасниками?

4.   Яка тема є провідною у сонеті «Альбатрос»:

а) людина і природа;

          б) поет і натовп;

          в) поет і мистецтво;

          г) мистецтво і краса?

Вид контролю: самоперевірка.

Домашнє завдання:

1)                Записати в зошити 10 запитань за творчістю Бодлера, які б ви хотіли запропонувати своїм одногрупникам.

2)                За власним бажанням підготувати виразне читання одного із віршів Ш.Бодлера(за вибором учня).

3)                За бажанням написати лист поетові Ш. Бодлеру та виписати своїпогляди, думки, позиції з погляду сучасної людини «Я вам пишу, Шарль Бодлер…, або намалювати ілюстрації до збірки «Квіти зла». 

Використана література:

1.     Баліна К. Асоціація як атрибут поетики символізму. Тема, 2001. №2.

С.112-115

2.     Бодлер Ш. Поезії : Пер. з фр. Ред. упоряд. М.Москаленко.  авт. вст.

слова Д. Павличко. авт. Післям. Д. Наливайко. К: Дніпро,1900.с. 272

3.     Бодлер Ш. Поезії.  Всесвіт. 1989. №7. С.138-150

4.     Бузулан. Г.В. Шарль Бодлер предтеча символізму.  ВЛК 2003. №1. С3436

5.     Градовський А.В. Зарубіжна література в навчальних закладах 2003. №1. с.58

6.     Дереза Л.В. «Перебуваючи у пеклі ,можна марити про білосніжні вершини» Глибини поезії Шарля Бодлера.  Зарубіжна література в навчальних закладах 1998.  №9. c.14

7.     Пронкевич О.П.Зарубіжна література: Підручн. Для 10 кл. серед.

загальноосвіт. шк.. 3-тє вид., перероб. і доп. К.:преса. 2002. С. 252-259

8.     Струць О.М.  «Поет глибоких протиріч». Зарубіжна література в навчальних закладах 2003. №10. с.37

pdf
Додано
5 червня
Переглядів
354
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку