Тема: СПІВІСНУВАННЯ ОРГАНІЗМІВ В УГРУПОВАННЯХ. ВПЛИВ ЛЮДИНИ ТА ЇЇ ДІЯЛЬНОСТІ НА ОРГАНІЗМИ.
Цілі:формування ключових компетентностей:
формування предметних компетенцій:
сформувати уявлення про співіснування організмів в угрупованнях; розглянути вплив людини та її діяльності на організми; розвивати екологічне мислення та виховувати екологічну культуру.
Наскрізні змістовні лінії « Екологічна безпека та сталий розвиток », «Громадянська відповідальність»
Основні поняття: симбіоз, мутуалізм, коменсалізм, конкуренція, паразитизм, хижацтво, екологічна етика, раціональне природокористування.
Обладнання і матеріали: підручник Біологія : підруч. для 7-го кл. загальноосвіт. навч. закл. / Л.І. Остапченко [та ін.]. - Київ : Генеза, 2015., дидактичні картки, фото взаємодії тварин.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку.
Епіграф уроку:
«Природа – такий же унікум, як картина Рафаеля.
Знищити її легко, відновити неможливо.
І.П. Бородін
І.Організаційний момент та психологічне налаштування учнів.
Учні, заходячи до класу, обирають кольорові жетони.
ІІ. Актуалізація наявного навчального досвіду.
Завдання: Встановити відповідність між компонентами екосистеми та організмами:
1 - продуценти 2 - консументи 3 – редуценти
І варіант
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
ІІ варіант
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
|
|
|
|
2.Вправа «Ланцюги живлення» .
Завдання: Створити систему харчового ланцюга з даних представників.
І варіант - https://learningapps.org/display?v=p39sawuva19
ІІ варіант - https://learningapps.org/display?v=p5noa75u519
3.Вправа «Встав пропущене слово».
Сукупність умов, у яких мешкають організми різних видів і з якими вони безпосередньо взаємодіють, називають…Кожен вид займає в екосистемі свою …Компоненти екосистем взаємопов’язані між собою різними типами … Завдяки ним формуються … живлення. Переплітаючись, вони формують … екосистеми.
Повідомлення теми уроку.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Завдання. Перегляньте фото взаємодії тварин та прокоментуйте їх ( слайди 1, 2, 3, 4, 5). ( Діти приходять до висновку , що існують різні види взаємозв’язків між організмами в угрупованнях та визначають тему та мету уроку ).
ІV. Вивчення нового матеріалу.
Повідомлення епіграфу уроку.
Створення схеми « Зв’язки між організмами в угрупованнях»
Зв’язки між організмами в угрупованнях
Внутрішньовидові Міжвидові
Мутуалізм
Конкуренція
Хижацтво
Паразитизм
Коменсалізм
(групова робота, учні об’єдналися в групи відповідно до кольорів жетонів, нагадування про правила роботи в групі).
Завдання І групі. Опрацюйте матеріал підручника «Мутуалізм » та заповніть таблицю.
Завдання ІІ групі. Опрацюйте матеріал підручника «Конкуренція» та заповніть таблицю.
Завдання ІІІ групі. Опрацюйте матеріал підручника «Хижацтво» та заповніть таблицю.
Завдання ІV групі. Опрацюйте матеріал підручника «Паразитизм» та заповніть таблицю.
Завдання V групі. Опрацюйте матеріал підручника «Коменсалізм» та заповніть таблицю.
Таблиця для заповнення.
Види зв’язків між організмами |
Приклади |
|
|
(Організація роботи:спочатку учні опрацьовують матеріал в «домашніх групах», потім розходяться по інших «кольорових групах», так щоб в кожній групі був представник із «домашньої»; після завершення роботи учні повертаються «додому» та діляться інформацією)
Світова спільнота стурбована негативним впливом людини на природу. Із цією метою багато країн світу (серед яких і Україна) приєдналися до Всесвітньої стратегії охорони природи. Її теоретичною базою є розуміння того, що стійкість окремих екосистем, а також усієї їх сукупності, визначається їхнім видовим різноманіттям. Отже, що більше видів входить до складу певної екосистеми, то вона стійкіша. Нині гостро постало питання впровадження екологічної етики у людську свідомість. Людина має поважати права складових природи, її живих і неживих об’єктів, і бути готовою до обмеження власних прав. Тварини і рослини мають таке саме право на існування, як і сама людина. Головне завдання екологічної етики — збереження максимальної кількості видів організмів і ділянок дикої природи. При цьому людина має усвідомлювати, що вона від цього може й не отримати безпосередньої користі для свого господарства.
Людина має змінити споживацьке ставлення до природи й набути відповідних моральних переконань.
V.Закріплення вивченого матеріалу.
На прикладі відомої англійської приказки « Шукав цвях - загубив черевик; шукав черевик - загубив коня; шукав коня - і сам зник; шукав наїзника - програли битву; програли битву - втратили королівство; і все це через загублений цвях» створіть схему наслідків , які будуть після зникнення з екосистеми…
І група - джмелів ; ІІ група - жаб ; ІІІ група - горобців ;
ІV група – комарів; V група – павуків.
Обговорення результатів роботи в групах.
VІ. Оцінювання та підсумки уроку.
Щоб жити, людина повинна дихати, їсти, пити. На добу їй достатньо двох літрів води, двох кілограмів їжі і майже 25 кг повітря. Являючи собою частину природи, людина незмінно залежить від її складових. Всього цього вона може не отримати, якщо знищить навіть деякі види організмів та забруднить навколишнє середовище. Отже , саме від вас залежить що ви передасте своїм нащадкам – квітучий сад чи пустелю.
VІІ. Рефлексія
VІІ. Домашнє завдання .
Обов’язкове для опрацювання.
Опрацювати параграф 53 підручника та дати відповіді на запитання , які знаходяться в кінці параграфа.
Завдання за бажанням.
1. Знайти в інтернет джерелах приклади співіснування різних видів організмів.
2.Підготуйте матеріал про роль мухомора (мухи, гадюки) в екосистемах.