4 грудня о 18:00Вебінар: Новий курс мистецтва в школі: теорія і практика

Урок на тему "СРСР у 1953 – середині 60-х років. «Відлига». М.Хрущов."

Про матеріал
Відкритий урок з всесвітньої історії в 11 класі на тему "СРСР у 1953 – середині 60-х років. «Відлига». М.Хрущов." з використанням проектних технологій. Містить конспект уроку, вчительську презентацію, учнівську презентацію.
Перегляд файлу

1

 

КЗ «Ізмаїльська спеціалізована школа-інтернат-військово-морський ліцей з посиленою військово-фізичною підготовкою»

280px-Nikita_Khruchchev_Colour

Конспект відкритого уроку

з всесвітньої історії в 11 класі на тему: «СРСР у 1953 -1964 рр. «Відлига». М.Хрущов.»

                    Вчитель: О. С. Магла

 

Тема: СРСР у 1953 – середині 60-х років. «Відлига». М.Хрущов.

Мета: охарактеризувати особливості політичного, соціально-економічного та культурного розвитку СРСР в 1953-1964 рр.; скласти політичний портрет М.Хрущова, схарактеризувати причини і наслідки хрущовської «відлиги»; показати суперечливість реформаторської діяльності М.Хрущова; продовжити формування навичок учнів висловлювати власну оцінку діяльності лідерів держави; розвивати вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, аналізувати, порівнювати, висловлювати власні судження; виховувати повагу до історичного минулого.

Обладнання уроку: мультимедійний проектор,плакати,чорні і білі стрічки.

Тип уроку: урок-дослідження.

 

ХІД УРОКУ:

І.  Організаційний момент уроку.

ІІ.  Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.  

- Починаючи від сьогодні ми будемо вивчати історію колись великої і могутньої держави - Радянського Союзу у період із закінчення ВВВ до розпаду і утворення на його території незалежних держав. Нажаль, на це відводиться лише 3 уроки на яких ми розглянемо період Хрущовської відлиги,Брежнєвського «застою» і «перебудову» Горбачова з усіма її наслідками.  (Слайд 1)

Тема сьогоднішнього уроку «СРСР у 1953 – середині 60-х років. «Відлига». М.Хрущов.».

-Матеріал з цієї теми вам не новий. Ми його торкалися на історії України, тому я наважилася провести цей урок у незвичній формі. Вдома ви повинні були відтворити у пам’яті знання з реформаторської діяльності М. С. Хрущова, а також готували  творчі проекти з даної теми.

- Ідея такого уроку народилася у грудні, коли ми вивчали хрущовську добу, але я довго не знала як почати. Як ось потрапили на вислів Сталіна: «Коли я помру на мою могилу накидають багато сміття, але вітер часу без жалю змете його». (Слайд 2)

Людиною яка перша накидала купу цього сміття був Хрущов. Коли помер сам Микита Сергійович майже 20 років було накладене табу навіть на його ім’я.

Відповідно до займаних посад Хрущов мав бути похований у Кремлівській стіні або біля неї. Але ті, хто розпоряджався його долею і після  смерті, вирішили, що він цього не гідний, що потрібно поховати його на одному з міських кладовищ.  Результат вийшов прямо протилежний тому, що було задумано. Могилу Хрущова залишили народу, для якого він так багато зробив. Тут сперечалися і згадували з вдячністю. На Великдень клали фарбовані яйця .  (Слайд 3)

-Цей легендарний пам’ятник стоїть в Москві на Новодівочому кладовищі. Автор - знаменитий скульптор Ернст Неізвєстний. Саме до цього митця звернулася сім’я Хрущова з несподіваним проханням зробити надгробний пам’ятник своєму ідейному супротивникові. Син Хрущова Сергій згадував, що філософська ідея пам’ятника виникла у скульптора одразу: він намалював конструкцію з двох кам’яних брил чорного і білого кольорів. Невдовзі зявився і пам’ятник створений як і замислив скульптор, сміливо, незвично й радикально, з двох природних каменів контрастних кольорів – білого мармуру і чорного граніту.

- Як ви вважаєте чому саме таке художнє рішення обрав Ернст Неізвєстний для втілення образу Хрущова? (Слайд 4)

Сподіваюсь, ми знайдемо відповідь на сьогоднішньому уроці.

  • Впродовж уроку ми  будемо будувати свій пам’ятник Хрущову . Білим кольором-позитивні явища діяльності Хрущова. Чорним-негативні.
  • Час Хрущова – один з найбільш значних і непростих періодів нашої історії. Це десятиліття спочатку називалося «славним», а потім було засуджено  і тривалий час ці досить бурхливі роки взагалі оминали у розмовах.
  • Сьогодні ми проведемо урок-дослідження і виявимо основні тенденції політичного, соціально-економічного, повсякденного та культурного життя в СРСР у 1953-1964рр., з’ясуємо суперечливість реформ М.С.Хрущова та поміркуємо над питанням :  (Слайд 5)
  • Яка роль політичного діяча М.Хрущова в розвитку країни? Чи є потреба в пам’яті про нього, чи ні?

III. Мотивація. На столі вчителя скринька, всередині якого знаходитися «символ» досліджуваної епохи. (Це може бути 3 плитки шоколаду - чорний, білий, чорно-білий). Розкрити можна буде в кінці уроку.

IV.Вивчення нового матеріалу:

 Готуючись до уроку учні були об’єднані у творчі групи і досліджували питання, які мають представити у вигляді проєктів, електронних презентацій та відеоматеріалів

Перший проект – « Асоціативний кущ хрущовського десятиліття».

Назвіть основні символи цієї епохи (перший космонавт землі, легковий автомобіль ЗПЗ, найбільші судна траулери, реактивні лайнери – ТУ-124, впровадження кукурудзи «цариці полів», «хрущоби», розквіт кінематографу ,амністія в’язнів ГУЛАГу паспорти колгоспникам)

Асоціативний кущ (кукурудза )

 «відлига», «тихий переворот», «волюнтаризм», «десталінізація», «раднаргосп», «лібералізація», цілина ,надпрограми,дисиденство,шістдесятники

 Аграрні надпрограми:
1954–1956 рр. — зернова: освоєння цілини в Казахстані, Сибіру, на Уралі (собівартість зерна цілинних земель булла на 20 % вищою, ніж в Україні).
1957–1960 рр. — м’ясо-молочна: намагання наздогнати США за виробництвом м’яса, молока і масла на душу населення — вдалася на перших етапах, оскільки результату було досягнуто шляхом масового забою худоби.
1959–1963 рр. — кукурудзяна: розширення посівів кукурудзи і гороху
 

Будуємо пам’ятник.

 (Слайд 6)

2. Учитель Тенденцію «відлиги» відбивали і зміни в зовнішній політиці СРСР, які відбувалися в післясталінські роки. У зовнішній політиці відбуваються складні й суперечливі процеси. З одного боку, можна відзначити існування і поглиблення розколу світу на два ворожі табори, продовження «холодної війни», а з іншого — перші ознаки, що свідчать про відмову від непримиренної ворожнечі між Заходом і Сходом.

Зовнішня політика СРСР буде представлена наступним проектом яку наші учні готували у вигляді « Історичного кінозалу». 


-Лідер СРСР почав здійснювати офіційні візити в інші країни. Свій перший візит М.Хрущов зробив у Китай. Москву теж почали відвідувати керівники інших держав. Велике враження на радянських людей справив візит прем’єр-міністра Індії Джавахарлала Неру з донькою Індірою Ганді. Тисячі людей зустрічали керівника Індії на вулицях Москви і Ленінграда. Візит широко висвітлювався радянською пресою.

 

-У липні 1955р., вперше після війни, відбулась зустріч у верхах лідерів СРСР, США, Великобританії та Франції. На зустрічі в Женеві не було прийнято конкретних рішень, однак вона показала готовність радянського керівника до переговорів.

-Суттєві зрушення відбулися в радянсько-американських відносинах. Хрущов вважав, що обидві країни можуть мирно співіснувати і змагатися виключно в економіці. Вперше в історії відбулися візити на вищому рівні. Влітку 1959 р. Радянський Союз відвідав  віце-президент США Річард Ніксон. Восени того ж року  до США з офіційним візитом прибув Хрущов. Перші контакти керівників обох наддержав викликали величезний інтерес в світі, породжували сподівання щодо припинення «холодної війни».

 

-Основою зовнішньополітичної діяльності уряд СРСР декларував боротьбу за мир і роззброєння. Разом з тим Радянський Союз продовжував випробовувати і розробляти нові види потужної ядерної зброї.

1953-випробовування водородної бомби.

 1957 р. — проведення в СРСР випробувань першої у світі міжконтинентальної балістичної ракети.

1961р. – випробовування термоядерної цар- бомби.

Учні демонструють відео матеріали з мережі Інтернет

(Кузькина мать) http://youtube.com/watch?v=Q2AP9bQ2gP

-          Чому світ став іншим?

(Никита Хрущёв про Цар Бомбу). www.youtube.com/watch?v=lYAQct41kUM

-Напруженим моментом у повоєнних міжнародних відносинах стала Карибська криза 1962 р. Радянський Союз почав розміщувати свої ракети під боком США , на території союзниці – Куби. У відповідь американці вирішили встановити блокаду острова і перевіряти усі кораблі, які прямували на Кубу, що було порушенням міжнародних законів. Світ вперше опинився перед загрозою ядерної війни. У цей напружений момент керівники обох наддержав  - СРСР і США – зуміли знайти компроміс. Москва погодилася демонтувати базу на Кубі в обмін на гарантії США не загрожувати Острову  Свободи (так називали революційну Кубу радянські пропагандисти). Карибська криза ще раз засвідчила безперспективність ядерного протистояння і 5 серпня 1963 р. СРСР, США та Великобританія підписали у Москві Договір про заборону випробувань ядерної зброї у трьох середовищах: атмосфері, космосі та під водою.

-Отже, радянському керівництву і надалі потрібний був зовнішній ворог, щоб згуртувати союзників і власний народ. У 1955 р. СРСР утворив військовий блок союзних країн – Організацію Варшавського Договору. В країнах-сателітах Кремль поводився як господар і з цим пов'язаний знаменитий виступ Хрущова в ООН.

(Виступ Хрущева в ООН) http://www.youtube.com/watch?v=9fjDQGu3xEU)

 

Будуємо пам’ятник.

(Слайд 8)

Вчитель: «Ікар, що вирвався з обіймів Землі», «Магеллан, що зробив космічну кругосвітню подорож  говорили заголовки газет, а  радянських хлопчиків називали ім’ям Юрій. Хрущов дуже пишався успіхами в космосі. А президент США злився і у всіх інтерв'ю говорив, що у СРСР було два невдалих польоту в космос. Хрущов зі сміхом через газети відповідав: «Я клянуся, що у нас не було двох невдалих польотів». І він був правий. Хто як не Хрущов знав, що невдач було шість. 

  • Давай те трохи відпочинемо,відійдемо на музичну паузу і разом з тим спробуємо торкнутися  тієї  космічної за масштабами гордості, яку відчували всі радянські люди.

 (Перегляд відео Політ Гагарина у космос).

 

  • Хрущов вважав, що якщо радянський громадянин перший побував у космосі, то комунізм також скоро стане глобальним. Є ще одна його надпрограма яку втілює знаменитий вислів «Нінешнее поколение советских людей будет жить при коммунизме».
  • На який час призначав Хрущов прихід комунізму у СРСР?

 

  • Наступний проект «Життя радянських людей у хрущовську добу».

У ч и т е л ь. М. Хрущов намагався реформувати економіку та систему управління нею, прагнучи наздогнати й перегнати найбільш розвинені західні країни з виробництва продукції на душу населення (програма «Наздогнати й перегнати Америку»).

- У промисловості реформи дещо сприяли підвищенню ефективності виробництва, поглибленню спеціалізації та кооперації виробництва певних регіонів і територій, але їхня непослідовність призвела до різкого зростання капіталовкладень і кредитів, які перевищували можливості державного бюджету, до розриву економічних зв'язків між підприємствами однієї галузі, зростання дефіцитів.

- У сільському господарстві реформи призвели до зростання валового виробництва на 35%, покращення матеріального рівня життя колгоспників. А от безтямні хрушовські "надпрограми" зазнали краху, призвівши до порушення структури посівів зернових, скорочення поголів'я у тваринництві, порушення екологічного балансу в ряді регіонів країни; з 1962 р. СРСР розпочав масові закупівлі зерна та інших видів сільськогосподарської продукції за кордоном.

 Найліпші наслідки мали реформи у соціальній сфері, що привели до реального підвищення життєвого рівня трудящих.

  Життя радянських  людей змінилось на краще:


1956 р. — проведення пенсійної реформи. Пенсійний вік чоловіків стає 60 р., жінок -55 р.

Підвищується  заробітна плата робітникам і службовцям. У 2 рази збільшуються пенсії.
Починається  масове житлове будівництво (хрущовки).

Скорочується тривалість робочого дня для робітників та

службовців (8 – 7 – 6-год)  встановлений 5 денний робочий тиждень

1958р.-грошова реформа (10:1)

1958 р. — проведення реформи освіти й збільшення капіталовкладень у цю сферу.   8-річна освіта стає обов’язковою. Відмінені всі види оплати за освіту.

Зростають асигнування на охорону здоров’я .

50 – 60 ті рр. антирелігійна кампанія: закриття храмів, церков, ліквідація релігійних общин.


1962 – 1964 рр. – повільний розвиток легкої промисловості, наслідок нестача товарів народного споживання.

1962 р. м. Новочеркаськ  - розстріл мирної демонстрації.


Для освоєння цілини 90 тис. спеціалістів виїхали з села, молодь виїхала на цілину, нова техніка. Наслідками стали  порушення структури посівів, зернових,скорочення поголів’я у тваринництві, порушення екологічного балансу в деяких регіонах,масові закупівлі зерна за кордоном.

Непродуманість реформаційного експериментування приводить до

 дефіциту товарів, підвищення цін на молочні та м'ясні продукти .

 

- Наші учні зібрали маленький музей з експонатами хрущовської доби.
 

Будуємо пам’ятник.

Інтерактивна вправа  «Вільний мікрофон» : (Слайд 9)

 Коли Н.С. Хрущов повернувся додому після його усунення від влади, він кинув портфель і прорік мудрі слова: «Ось головне, чого я досяг. Без репресій, крові, арешту та іншого зміщений перший секретар пішов на пенсію ». Це одночасно було його поразкою і його перемогою.

«Пройде зовсім небагато часу і забудеться і Манеж і кукурудза ... А люди довго будуть жити в його будинках. Звільнені або люди ... і зла до нього ні хто не матиме - ні завтра, ні після завтра. Хрущов - та рідкісна, хоча й суперечлива фігура, яка уособлює собою не тільки добро, а й безвихідне особисту мужність, якого у нього не гріх повчитися і всім нам ... ». М. Ромм

 

 Проект «Алея історії» Проекти  пам'ятника Н.С. Хрущову

-Який би ви поставили пам’ятник Хрущову?

 

  V. Підсумок уроку: І все-таки більшість написаного про Хрущова - з симпатією до цієї людини, немає презирства, немає засудження, якесь тепле почуття пробивається до нього. Може бути тому, що він сам не був злим по натурі? Може тому, що хотів як краще?

 

  Але для мене особисто ця людина сконцентрувався в одному вчинку, він не став боротися в 1964 році за особисту владу, тобто не повернувся до сталінських методів, хоча і грішив ними раніше. Він не затоптав до кінця в бруд ним же розпочату справу, він перший благородно пішов. Потім він скаже: «Може бути головне з того, що я зробив, полягає в тому, що вони змогли мене просто зняти голосуванням, тоді як Сталін велів б їх усіх заарештувати».

   

У цьому і полягає головний підсумок діяльності Хрущова на посаді лідера держави, його зоряний час.

  

У.Черчілль зазначив, що його головна помилка в тому, що він намагався перестрибнути прірву в два прийоми. Але, може бути тут головне, що намагався, хоч і знав, що під ним прірва.

 

 І в пам'яті народу він залишився дивним, мужикуваті, що не стриманим у висловлюваннях, але душевно м'якою людиною.

   

Так, історію не можна перефарбовувати, і залишаться навіки його два кольори та історики ще не раз будуть зіставляти і порівнювати ці кольори. Сьогоднішній урок ще раз показав, яким складним і неоднозначним був для нашої країни 20 століття.  (Слайд 10) Закінчити я хочу висловом Індіри Ганді : Історія- найкращий вчитель, але в неї найгірші учні.»

 

 

VI.Рефлексія змісту матеріалу: Інтерактивна вправа « Продовжи речення»(Слайд 11)

Учні по черзі говорять по одному реченню, вибираючи початок фрази з рефлексивного екрана на дошці

  • Сьогодні я дізнався…
  • Було цікаво…
  • Було складно…
  • Я зрозумів, що…
  • Мені захотілося…

- Давайте відкриємо скриньку з символом політики М. С. Хрущова. Шоколад?!?! - Він буває чорним і білим або навіть чорно-білим, гірким і солодким. Так яка була політика Н.С. Хрущова для народу і всієї країни?

 

VII. Домашнє завдання:

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника

2. Заповнити таблицю «Успіхи та невдачі реформ М.Хрущова»

 

docx
Додано
4 березня 2019
Переглядів
1055
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку