Мета уроку: пояснити особливості будови та протікання електричного струму в металах, ознайомити учнів з різними джерелами струму та перетвореннями енергії, які в них відбуваються; розвивати інтерес до вивчення фізики; виховувати посидючість та спостережливість.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Струм у металах. Джерела електричного струму
Мета уроку:
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Обладнання та наочність: підручник
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Повідомлення учнів
Фронтальне опитування:
Встановіть відповідність:
Теплова дія струму
Зварювання металів, Обігрів інкубатора, Блискавка, Плавлення металів, Лампа розжарення
Світлова дія струму
Лампа розжарення, Світлодіоди, Блискавка
Хімічна дія струму
Розчин мідного купоросу, Добування чистих металів, Покриття одних металів шаром іншого
Магнітна дія електричного струму
Електричні двигуни, Спостерігається у вакуумі
III. Мотивація навчальної діяльності
Багатьом знайома ситуація: необхідно терміново зателефонувати, ви берете мобільний телефон і з прикрістю виявляєте, що батарея акумуляторів розрядилась, а телефон із дива технічної думки перетворився на шматок пластику. Те саме може статись і з акумуляторами фотоапарата, плеєра, ліхтарика, годинника. Що робити далі, знає навіть першокласник, а от що таке акумулятор, ви дізнаєтесь із цього уроку.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Електричний струм у металах(ст.109)
Електричний струм можуть створювати будь-які заряджені частинки: електрони (у металевих провідниках), іонами (в електролітах), іони та електрони (у газах). Розгляньмо докладніше виникнення електричного струму в металевому провіднику.
Більшу частину електронів в атомах металу надійно утримують ядра, проте частина електронів можуть відриватися від атома, ставати «вільними» і «блукати» усередині металу. Атоми, які втратили свої електрони, перетворюються на позитивні іони. Вільні електрони безладно (хаотично) рухаються всередині металу.
Але все змінюється, коли такий провідник потрапляє в електричне поле. Електричне поле починає діяти на вільні електрони, примушуючи їх рухатися у визначеному напрямку.
Який напрямок прийнято за напрямок електричного струму?
Здавалося б, логічно прийняти напрямок, у якому рухаються вільні електрони, але історично склалося так, що закони електростатики створювалися в часи, коли про електрони вченим просто не було нічого відомо.
За напрямок електричного струму умовно прийняли той напрямок, у якому рухаються (або могли б рухатися) позитивні заряди.
Джерела електричного струму
Джерелами електричного струму називають пристрої, у яких відбувається перетворення енергії певного виду на електричну енергію.
Саме джерела струму і «відповідають» за створення електричного поля. Електричне поле в них створюється й підтримується завдяки розділенню різнойменних електричних зарядів. У результаті на одному полюсі джерела накопичуються частинки, що мають позитивний заряд, а на другому — частинки, що мають негативний заряд. Між полюсами виникає електричне поле.
V. Закріплення нового матеріалу
Розгадування кросворду
|
1 |
|
|
С |
|
|
|
|
|
|
|||
|
2 |
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|
||
3 |
|
|
|
|
Р |
|
|
|
|||||
|
4 |
|
|
У |
|
|
|||||||
5 |
|
|
М |
|
|
|
|
|
|
||||
VI. Домашнє завдання
Сторінка 103-106, параграф 24