Урок на тему: "Світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло твору "Тіні забутих предків"

Про матеріал
Конспект заняття для студентів І курсу. Лекція-подорож з використанням відеоматеріалів за повістю М.Коцюбинського "Тіні забутих предків".
Перегляд файлу

Тема: Світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло твору. Образи й символи в

              ньому. Образи Івана та Марічки як утілення романтичної ідеї незнищенності кохання.

Мета: розширити уявлення студентів про самобутність Гуцульщини через осмислення

                праці й духовного життя її мешканців, змальованих на сторінках повісті;

              - розкрити фольклорні джерела повісті, загальнолюдські проблеми в ній, прослідкувати

                ознаки імпресіонізму у творі;

              - розвивати творче мислення студентів, формувати їхні естетичні смаки, вміння

                обстоювати власну думку;

              - виховувати повагу до звичаїв та вірувань інших народів, працелюбність та повагу до

                праці інших, любов до природи.

ОБЛАДНАННЯ: портрет  М.Коцюбинського, підручник, карта України, творчі роботи

                               студентів , відеонарізка з кіномільму  С.Параджанова «Тіні забутих  предків»,

                               відеопрезентація «Народний одяг   гуцулів», відеоролик «Подорож у чарівний

                               світ Карпат», ілюстрації до твору, ілюстрації картин художника –

                               імпресіоніста    Клода Моне, доповіді студентів.

МЕТОДИЧНЕ

ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: ТЗН (телевізор), папки за творчістю М. Коцюбинського

ВИД ЗАНЯТТЯ:  лекція – подорож

 

ТЕМАТИЧНІ БЛОКИ

  1. Історія написання повісті «Тіні забутих предків». Сюжет, проблематика твору.
  2. Національний одяг гуцулів.
  3. Унікальність світогляду мешканців українських Карпат. Міфологічний світ повісті.
  4. Звичаї та обряди гуцулів.
  5. Екранізація повісті. Ознаки імпресіонізму у творі.
  6. Роль і місце творчості М. Коцюбинського в українській літературі.

 

ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: прийом «Свої приклади» (цитати, відеоролики з теми), розширене опитування, творчі завдання (відеоролики, малюнки, доповіді, презентації), літературний диктант,  резюме уроку.

 

МЕТОДИ НАВЧАННЯ: пошуковий, творчий.

 

МЕТОД ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ: пошуково - пізнавальний

 

ЛІТЕРАТУРА:      1. Українська література. Рівень стандарту: підручник для 10 класу закладів

                                     загальної середньої освіти/ А.М.Фасоля, Т.О.Яценко, В.В.Уліщенко,

                                     Г.Л.Бійчук, В.В. Тименко, - К.: Педагогічна думка, 2018.-192с.: іл..

                                 2. Наулко В.І. Культура і побут населення України. - К.:  Либідь, 1993.

                                 3. http://ukr-tur.narod.ru/geonas/naselukr/etno/etnogrup/guzuly.htm

                                 4.  http://www.tereks.com/impress.htm

                                 5. http://www.avialine.com/photoreports/4/103/242/329/11.html

                                

ВІДЕОМАТЕРІАЛ  ВИКЛАДАЧА  НА  КАНАЛІ  YouTube :

 

https://www.youtube.com/channel/UCh4g2pf2H0AbcPXd9JZhKzA?view_as=subscriber

 

                                10. https://www.youtube.com/watch?v=a7XmL5Q6BV0&t=23s

                                11. https://www.youtube.com/watch?v=XM6rl-nDW9o&t=21s

                                12. https://www.youtube.com/watch?v=yPSjqyKL15Q&t=291s 

 


І. Організаційний момент

   1. Привітання

   2. Перевірка відсутніх у групі

 

ІІ. Оголошення теми та мети заняття

 

   На попередньому занятті ми з вами розглянули повість М.Коцюбинського «Тіні забутих предків», ознайомились з історією написання цього твору, характеризували образи головних героїв – Івана та Марічки.

  Сьогодні ми закінчуємо працювати над повістю «Тіні забутих предків» і, зокрема, свою увагу зосередимо на фольклорних джерелах  повісті ( студенти записують тему у конспекти), розширимо наші уявлення про самобутність дивного і загадкового краю – Гуцульщини. Будемо розвивати нашу творчу уяву і здійснимо незабутню подорож у чарівний, прекрасний світ Карпат та до героїв повісті, які жили в тому фантастичному краї. (Викладач зачитує епіграф до уроку) 

                                                         Гуцули – оригінальний народ з багатою 

                                                         фантазією, зі своєрідною психікою.         

                                                         Глибокий язичник-гуцул все своє життя, до  

                                                         самої смерті, проводить у боротьбі зі злими  

                                                         духами, що населяють ліси, гори і води.

                                                                                                     М. Коцюбинський.

Дехто з вас отримав творчі пошукові завдання, під час демонстрації яких ми зможемо оцінити не тільки ваші знання сюжету повісті, але й творчий підхід до виконання завдань.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань

 

1. Літературний диктант

Але перш ніж ми відправимося в подорож, давайте пригадаємо зміст повісті.

Запитання для літературного диктанту

  1. Вкажіть прізвища Івана та Марічки (Палійчук, Гутенюк)
  2. Повість «Тіні забутих предків» М.Коцюбинський написав під враженням від перебування в…(Карпатах)
  3. Марічка складала співанки. За жанром це були…(коломийки)
  4. Іван заробляв, працюючи…(вівчарем)
  5. В яку пору року Іван пішов працювати на полонину? (весною)
  6. Іван одружився з Палагною, бо… (треба було газдувати)
  7. Музичний інструмент, що сповіщав у творі про різна події – це…(трембіта)
  8. Найдетальніше у повісті змальований обряд…(похорони)
  9. У перекладі з французької мови слово «імпресія» означає…(враження)
  10. Повість «Тіні забутих предків» була написана у…

 

2. Бесіда зі студентами

1. Як у М.Коцюбинського виник задум повісті «Тіні забутих предків»?

2. За яких обставин вперше зустрілися Іван та Марічка?

3. Як у творі розповідається про творчу уяву Івана, його талант? ( студенти зачитують цитати з тексту)

4. Чи можна сказати, що Іванко й Марічка були дітьми природи, жили за її законами, і ніщо не порушувало природної чистоти?

5. Чи була талановитою Марічка? (цитати з тексту)

6. Як пережив Іван загибель Марічки?

7. Марічку та Івана зв’язувало велике кохання. Чи було щось  подібне між Іваном та Палагною? Чому?

8. Що призвело до гріховного зв’язку Палагни і Юри?

9. Як проявляється благородство Івана у ставленні до Марічки – нявки?

10. Як загинув Іван? (цитати з тексту)

11. Доведіть, що М.Коцюбинський – художник – психолог. (Автор не задовольняється описом казкового краю – Гуцульщини. Йому треба зазирнути в душу людини, зрозуміти чим вона живе і чого прагне)

Додаткові запитання:

  1. Визначте тему повісті.
  2. Які проблеми порушує автор у творі?
  3. Охарактеризуйте конфлікт твору.

 

ІV. Робота над темою лекції

 

  1. Вступне слово викладача

  Самобутність краю – поняття містке. Але ви відчули ту особливу самобутність Гуцульщини, яку так майстерно передав нам М.Коцюбинський. Поезія буття природи і людей, поміж якими ходять духи й привиди, вводить нас у світ, схожий на казку, таємничий, цікавий і по – дитячому страшнуватий.

  Як бачимо, М.Коцюбинський не ідеалізує життя в Карпатах. Навпаки, ми відчуваємо, які нелегкі, навіть суворі умови життя в цьому краї: трагічні випадки з лісорубами, тяжка праця вівчарів, важке господарювання в постійній боротьбі з природними стихіями.

  Гуцули – гордий народ: захищати гідність роді, честь родини наказує їм голос предків.

 

2.відеопрезентація «Народне вбрання гуцулів»

 

https://www.youtube.com/watch?v=a7XmL5Q6BV0&t=23s

 

- Хто ж такі гуцули? Де вони живуть? (відповідь студента. Викладач звертає увагу студентів на карту України, де саме мешкають гуцули)

- Які особливості національного одягу гуцулів? (відповідь студента біля дошки. Звертаємо увагу на творчі роботи -  малюнки студентів та ілюстрації)

- Зараз переглянемо відеопрезентацію «Народне вбрання гуцулів» під мелодію жартівливої польки

 

3. – А зараз перенесемося до чарівних, фантастичних Карпат, до тих місць, де Іван та Марічка закохалися, де живуть, працюють незвичайні люди – гуцули.

   Отже, наша подорож починається.

 

Відеоролик «Карпати» ( під час перегляду робимо паузи і працюємо з текстом твору, заслуховуємо доповіді студентів)

 

https://www.youtube.com/watch?v=XM6rl-nDW9o&t=21s

 

  1. Вирушаємо  потягом і їдемо до Яремчі ( 6 хв.14 сек)
  • Саме тут зустрілися Іван  та Марічка. (Звертаємо увагу на малюнки Карпат на дошці. Зачитуємо цитати з тексту – описи природи)
  1. Подорожуємо далі (8 хв.07 сек). Слухаємо про народні промисли.

(доповідь студента про народні промисли мешканців Карпат)

  1. – Далі наша подорож триває автобусом (10 хв.13 сек)
  • Хто ж такий Олекса Довбуш? Давайте пригадаємо з історичних джерел

(доповідь студента про О.Довбуша)

  1. Подорожуємо далі Рахівським районом (11 хв.25 сек)
  • Що таке трембіта? (звертаємо увагу на ілюстрацію)
  • За яких обставин ми зустрічаємося з цим музичним інструментом у повісті?
  1. Подивимося якою ж рослинністю багата ця земля (14 хв.33 сек)
  • Зачитайте цитати з твору.
  1. Де ж мешкають гуцули? (15 хв.14 сек)
  • Іван теж був вівчарем. Чому він стає самотнім? Як це відображено у творі?
  1. Як же зустрічали гуцулів? (15 хв.42 сек)
  • Як у творі зображено працю вівчарів?

8.( 16 хв.00 сек)

- Який чаклун був у повісті і що він робив? (Юра –мольфар, розганяв хмари)

     - З яким духом зустрівся Іван, коли його кликала за собою Марічка – нявка? (Доповідь студента про Чугайстра)

9. – Зараз здійснимо подорож на найвищу гору України – Говерлу, побачимо, який  її чарівний світ, пригадаємо з уроків географії. (19 хв.27 сек)

10. – Подорожуємо далі до озера Синевир (23 хв. 47 сек)

     - Про що нагадує нам ця легенда? (про кохання Івана та Марічки на фоні природи)

11. Звертаємо увагу на картини природи на дошці. Робимо  висновки про красу природи, життя гуцулів. Пов’язуємо з повістю “Тіні забутих предків»


 

  1. Імпресіонізм
  • Коли ми починали вивчати творчість М.Коцюбинського, ми знайомились з імпресіонізмом та його ознаками, коли читали новелу «Intermezzo».
  • Що таке імпресіонізм?
  • Які ознаки імпресіонізму є у повісті «Тіні забутих предків»?
  • Хто є засновником ?  (Клод Моне)

(Викладач звертає увагу на портрет Клода Моне та ілюстрації його картин, зокрема, «Імпресія. Схід сонця»)

 

  1. Екранізація повісті
  • Що ви знаєте про екранізацію повісті? (доповідь студента)
  • А зараз ми спробуємо знайти ознаки імпресіонізму в уривках з фільму «Тіні забутих предків» та звернемо ще раз свою увагу на звичаї та обряди гуцулів саме в цій повісті.

Перегляд уривків з фільму С.Параджанова «Тіні забутих предків»

 

https://www.youtube.com/watch?v=yPSjqyKL15Q&t=291s  («Тіні забутих предків», нарізка сюжетів для уроку)

 

  1. Дитинство Івана та Марічки (03 хв.34 сек)
  2. Юність героїв, їхнє кохання (06 хв.47 сек)

- Як передав режисер на екрані ознаки імпресіонізму у творі? ( зміна кольорів, ритміка)

3. Прощання матері й Івана (08 хв.30 сек)

4. Прощанна Івана та Марічки ( 10 хв.00 сек)

- Що таке коломийки?

- Як передає режисер те, що  Іван та Марічка бачаться востаннє? (дощ – це сльози)

- Пригадаємо легенду з фільму «Карпати» про озеро Синевир. Що спільного вона має з моментом прощання Івана та Марічки?

5. Іван на полонині (11 хв.22 сек)

- Де знаходиться село Криворівня? (Доповідь студента)

6. Смерть Марічки (14 хв.39 сек)

- Іван  чує звуки трембіти. Чому режисер використовує чорно – білі кольори ?

7. Весілля Івана й Палагни (18 хв.06 сек)

  (Доповідь студента про гуцульське весілля)

8 .Різдво.( 19 хв.05 сек)

9 .Смерть Івана (21 хв.38 сек)

- Які ознаки імпресіонізму ви помітили у цьому епізоді? (ритмічність, зміна кольорів, червоний колір – кров, смерть Івана)

 

 

 

  1. Творче завдання

Студенти готують міні – повідомлення на тему «Характеристика образів- персонажів. Світ людини і природи»

 

V. Підсумок заняття.

 

1. Заслуховуємо  повідомлення студентів. Робимо висновок про роль і місце творчості М.Коцюбинського в українській літературі.

- Повість «Тіні забутих предків» стала вершиною мистецької майстерності М.Коцюбинського, окрасою всієї української літератури. У повісті письменник стверджує, що любов – це почуття всесильне і прекрасне, що дві закохані душі повинні  завжди бути разом. Сумна розповідь про головного героя закінчується оптимістично, утверджуючи тріумф життя над смертю.

  М.Коцюбинський – художник – психолог: змалювання подій через психологічний стан героя, заглиблення в потаємні куточки його душі.

  Письменник глибоко вивчав життя, був тісно зв’язаний з народом. Його називають Великим сонцепоклонником.

  Створив часову проекцію, яка сягає в сивину століть аж до первісного існування людини: життя і смерть, людина і природа, кохання і ненависть – є темами вічними.

2. Оцінювання студентів

 

VІ. Домашнє завдання

Скласти хронологічну таблицю «Життєвий і творчий шлях Ольги Кобилянської»

 

doc
Додано
18 березня 2020
Переглядів
6058
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку