Тема: Світ людини у зв’язку зі світом природи. Фольклорне тло твору. Образи й символи в
ньому. Образи Івана та Марічки як утілення романтичної ідеї незнищенності кохання.
Мета: розширити уявлення студентів про самобутність Гуцульщини через осмислення
праці й духовного життя її мешканців, змальованих на сторінках повісті;
- розкрити фольклорні джерела повісті, загальнолюдські проблеми в ній, прослідкувати
ознаки імпресіонізму у творі;
- розвивати творче мислення студентів, формувати їхні естетичні смаки, вміння
обстоювати власну думку;
- виховувати повагу до звичаїв та вірувань інших народів, працелюбність та повагу до
праці інших, любов до природи.
ОБЛАДНАННЯ: портрет М.Коцюбинського, підручник, карта України, творчі роботи
студентів , відеонарізка з кіномільму С.Параджанова «Тіні забутих предків»,
відеопрезентація «Народний одяг гуцулів», відеоролик «Подорож у чарівний
світ Карпат», ілюстрації до твору, ілюстрації картин художника –
імпресіоніста Клода Моне, доповіді студентів.
МЕТОДИЧНЕ
ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ: ТЗН (телевізор), папки за творчістю М. Коцюбинського
ВИД ЗАНЯТТЯ: лекція – подорож
ТЕМАТИЧНІ БЛОКИ
ІНТЕРАКТИВНІ МЕТОДИ І ПРИЙОМИ: прийом «Свої приклади» (цитати, відеоролики з теми), розширене опитування, творчі завдання (відеоролики, малюнки, доповіді, презентації), літературний диктант, резюме уроку.
МЕТОДИ НАВЧАННЯ: пошуковий, творчий.
МЕТОД ОРГАНІЗАЦІЇ НАВЧАННЯ: пошуково - пізнавальний
ЛІТЕРАТУРА: 1. Українська література. Рівень стандарту: підручник для 10 класу закладів
загальної середньої освіти/ А.М.Фасоля, Т.О.Яценко, В.В.Уліщенко,
Г.Л.Бійчук, В.В. Тименко, - К.: Педагогічна думка, 2018.-192с.: іл..
2. Наулко В.І. Культура і побут населення України. - К.: Либідь, 1993.
3. http://ukr-tur.narod.ru/geonas/naselukr/etno/etnogrup/guzuly.htm
4. http://www.tereks.com/impress.htm
5. http://www.avialine.com/photoreports/4/103/242/329/11.html
ВІДЕОМАТЕРІАЛ ВИКЛАДАЧА НА КАНАЛІ YouTube :
https://www.youtube.com/channel/UCh4g2pf2H0AbcPXd9JZhKzA?view_as=subscriber
10. https://www.youtube.com/watch?v=a7XmL5Q6BV0&t=23s
11. https://www.youtube.com/watch?v=XM6rl-nDW9o&t=21s
12. https://www.youtube.com/watch?v=yPSjqyKL15Q&t=291s
І. Організаційний момент
1. Привітання
2. Перевірка відсутніх у групі
ІІ. Оголошення теми та мети заняття
На попередньому занятті ми з вами розглянули повість М.Коцюбинського «Тіні забутих предків», ознайомились з історією написання цього твору, характеризували образи головних героїв – Івана та Марічки.
Сьогодні ми закінчуємо працювати над повістю «Тіні забутих предків» і, зокрема, свою увагу зосередимо на фольклорних джерелах повісті ( студенти записують тему у конспекти), розширимо наші уявлення про самобутність дивного і загадкового краю – Гуцульщини. Будемо розвивати нашу творчу уяву і здійснимо незабутню подорож у чарівний, прекрасний світ Карпат та до героїв повісті, які жили в тому фантастичному краї. (Викладач зачитує епіграф до уроку)
Гуцули – оригінальний народ з багатою
фантазією, зі своєрідною психікою.
Глибокий язичник-гуцул все своє життя, до
самої смерті, проводить у боротьбі зі злими
духами, що населяють ліси, гори і води.
М. Коцюбинський.
Дехто з вас отримав творчі пошукові завдання, під час демонстрації яких ми зможемо оцінити не тільки ваші знання сюжету повісті, але й творчий підхід до виконання завдань.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Літературний диктант
Але перш ніж ми відправимося в подорож, давайте пригадаємо зміст повісті.
Запитання для літературного диктанту
2. Бесіда зі студентами
1. Як у М.Коцюбинського виник задум повісті «Тіні забутих предків»?
2. За яких обставин вперше зустрілися Іван та Марічка?
3. Як у творі розповідається про творчу уяву Івана, його талант? ( студенти зачитують цитати з тексту)
4. Чи можна сказати, що Іванко й Марічка були дітьми природи, жили за її законами, і ніщо не порушувало природної чистоти?
5. Чи була талановитою Марічка? (цитати з тексту)
6. Як пережив Іван загибель Марічки?
7. Марічку та Івана зв’язувало велике кохання. Чи було щось подібне між Іваном та Палагною? Чому?
8. Що призвело до гріховного зв’язку Палагни і Юри?
9. Як проявляється благородство Івана у ставленні до Марічки – нявки?
10. Як загинув Іван? (цитати з тексту)
11. Доведіть, що М.Коцюбинський – художник – психолог. (Автор не задовольняється описом казкового краю – Гуцульщини. Йому треба зазирнути в душу людини, зрозуміти чим вона живе і чого прагне)
Додаткові запитання:
ІV. Робота над темою лекції
Самобутність краю – поняття містке. Але ви відчули ту особливу самобутність Гуцульщини, яку так майстерно передав нам М.Коцюбинський. Поезія буття природи і людей, поміж якими ходять духи й привиди, вводить нас у світ, схожий на казку, таємничий, цікавий і по – дитячому страшнуватий.
Як бачимо, М.Коцюбинський не ідеалізує життя в Карпатах. Навпаки, ми відчуваємо, які нелегкі, навіть суворі умови життя в цьому краї: трагічні випадки з лісорубами, тяжка праця вівчарів, важке господарювання в постійній боротьбі з природними стихіями.
Гуцули – гордий народ: захищати гідність роді, честь родини наказує їм голос предків.
2.відеопрезентація «Народне вбрання гуцулів»
https://www.youtube.com/watch?v=a7XmL5Q6BV0&t=23s
- Хто ж такі гуцули? Де вони живуть? (відповідь студента. Викладач звертає увагу студентів на карту України, де саме мешкають гуцули)
- Які особливості національного одягу гуцулів? (відповідь студента біля дошки. Звертаємо увагу на творчі роботи - малюнки студентів та ілюстрації)
- Зараз переглянемо відеопрезентацію «Народне вбрання гуцулів» під мелодію жартівливої польки
3. – А зараз перенесемося до чарівних, фантастичних Карпат, до тих місць, де Іван та Марічка закохалися, де живуть, працюють незвичайні люди – гуцули.
Отже, наша подорож починається.
Відеоролик «Карпати» ( під час перегляду робимо паузи і працюємо з текстом твору, заслуховуємо доповіді студентів)
https://www.youtube.com/watch?v=XM6rl-nDW9o&t=21s
(доповідь студента про народні промисли мешканців Карпат)
(доповідь студента про О.Довбуша)
8.( 16 хв.00 сек)
- Який чаклун був у повісті і що він робив? (Юра –мольфар, розганяв хмари)
- З яким духом зустрівся Іван, коли його кликала за собою Марічка – нявка? (Доповідь студента про Чугайстра)
9. – Зараз здійснимо подорож на найвищу гору України – Говерлу, побачимо, який її чарівний світ, пригадаємо з уроків географії. (19 хв.27 сек)
10. – Подорожуємо далі до озера Синевир (23 хв. 47 сек)
- Про що нагадує нам ця легенда? (про кохання Івана та Марічки на фоні природи)
11. Звертаємо увагу на картини природи на дошці. Робимо висновки про красу природи, життя гуцулів. Пов’язуємо з повістю “Тіні забутих предків»
(Викладач звертає увагу на портрет Клода Моне та ілюстрації його картин, зокрема, «Імпресія. Схід сонця»)
Перегляд уривків з фільму С.Параджанова «Тіні забутих предків»
https://www.youtube.com/watch?v=yPSjqyKL15Q&t=291s («Тіні забутих предків», нарізка сюжетів для уроку)
- Як передав режисер на екрані ознаки імпресіонізму у творі? ( зміна кольорів, ритміка)
3. Прощання матері й Івана (08 хв.30 сек)
4. Прощанна Івана та Марічки ( 10 хв.00 сек)
- Що таке коломийки?
- Як передає режисер те, що Іван та Марічка бачаться востаннє? (дощ – це сльози)
- Пригадаємо легенду з фільму «Карпати» про озеро Синевир. Що спільного вона має з моментом прощання Івана та Марічки?
5. Іван на полонині (11 хв.22 сек)
- Де знаходиться село Криворівня? (Доповідь студента)
6. Смерть Марічки (14 хв.39 сек)
- Іван чує звуки трембіти. Чому режисер використовує чорно – білі кольори ?
7. Весілля Івана й Палагни (18 хв.06 сек)
(Доповідь студента про гуцульське весілля)
8 .Різдво.( 19 хв.05 сек)
9 .Смерть Івана (21 хв.38 сек)
- Які ознаки імпресіонізму ви помітили у цьому епізоді? (ритмічність, зміна кольорів, червоний колір – кров, смерть Івана)
Студенти готують міні – повідомлення на тему «Характеристика образів- персонажів. Світ людини і природи»
V. Підсумок заняття.
1. Заслуховуємо повідомлення студентів. Робимо висновок про роль і місце творчості М.Коцюбинського в українській літературі.
- Повість «Тіні забутих предків» стала вершиною мистецької майстерності М.Коцюбинського, окрасою всієї української літератури. У повісті письменник стверджує, що любов – це почуття всесильне і прекрасне, що дві закохані душі повинні завжди бути разом. Сумна розповідь про головного героя закінчується оптимістично, утверджуючи тріумф життя над смертю.
М.Коцюбинський – художник – психолог: змалювання подій через психологічний стан героя, заглиблення в потаємні куточки його душі.
Письменник глибоко вивчав життя, був тісно зв’язаний з народом. Його називають Великим сонцепоклонником.
Створив часову проекцію, яка сягає в сивину століть аж до первісного існування людини: життя і смерть, людина і природа, кохання і ненависть – є темами вічними.
2. Оцінювання студентів
VІ. Домашнє завдання
Скласти хронологічну таблицю «Життєвий і творчий шлях Ольги Кобилянської»