Урок з української літератури на тему: «Іван Багряний «Тигролови» Гуманістична ідея перемоги добра над злом. Сильний тип української людини – головний герой Івана Багряного.»

Про матеріал

Звернути увагу учнів на розкриття гуманістичної ідеї перемоги добра над злом, охарактеризувати родину Сірків, виявити її значення у життєвій долі головного героя твору; розвивати увагу, пам'ять, креативне мислення, культуру зв'язного мовлення; вміння грамотно викладати власні думки, доводити, аргументувати, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості І. Багряного, зневажливе ставлення до тих, хто прагнув знищити українців як націю, позбавити її прав і волі.Виховувати почуття пошани до творчості І. Багряного, зневажливе ставлення до тих, хто прагнув знищити українців як націю, позбавити її прав і волі.

Перегляд файлу

Катеринівська загальноосвітня школа I-III ступенів

Лозівської районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з української літератури

на тему:

 «Іван Багряний «Тигролови»

 Гуманістична ідея перемоги добра над злом.

Сильний тип української людини – головний герой Івана Багряного.»

 

 

 

 

                                                                 Підготувала

                                                     вчитель української мови та літератури,

                                   Дейнеко Олена Ігорівна

 

 

 

 

 

 

 

Катеринівка 2018

Клас:9

Предмет: українська література

Тема: Іван Багряний«Тигролови» Гуманістична ідея перемоги добра над злом. Сильний тип української людини – головний герой Івана Багряного.

Мета  уроку: опрацьовуючи ідейний зміст твору «Тигролови», звернути увагу на розкриття гуманістичної ідеї перемоги добра над злом, охарактеризувати родину Сірків, виявити її значення у життєвій долі головного героя твору; розвивати увагу, пам’ять, креативне мислення, культуру зв’язного мовлення; вміння грамотно викладати власні думки, доводити, аргументувати, робити висновки; виховувати почуття пошани до творчості І. Багряного, зневажливе ставлення до тих, хто прагнув знищити українців як націю, позбавити її прав і волі.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: портрет І. Багряного, бібліотечка-виставка його художніх творів, географічна карта (з місцевістю тайги), дидактичний матеріал (тестові завдання, картки).

Хід уроку

Сміливі завжди мають щастя       

І.Організаційна частина 

ІІ Актуалізація опорних знань учнів.

1. Літературна вікторина «Шляхами життя і творчості І. Багряного»

  • Справжнє прізвище І. Багряного. (Лозов’ягін)
  • Письменник, творами якого захоплювався Іван Павлович, у результаті чого обрав собі псевдонім. (М. Хвильовий)
  • Назва збірки письменника, яку він присвятив своєму батькові. («В поті чола»)
  • Організація письменників, до якої в Охтирці вступив письменник. («Плуг»)
  • Зазначте заклади освіти, де навчався І. Багряний. (Вища початкова школа; реміснича профтехшкола, звідки перевівся до Краснопільської художньо-керамічної; Київський художній інститут)
  • У чому звинувачували органи НКВД І. Багряного? (Оскільки він хотів працювати для української культури, критикував національну політику СРСР)
  • Лідером якої партії був Іван Павлович? (УРДП — Української Революційно-Демократичної Партії)
  • Перебуваючи у м. Новий Ульм, І. Багряний заснував газету… («Українські вісті»)
  • Основною силою визвольного руху в Україні письменник вважав… (Робітників, селян, трудову інтелігенцію)
  • Повість, перша частина якої є задумом митця трилогії про долю української молоді в сталінській системі. («Маруся Богуславка»)
  • Початкова назва роману «Тигролови». («Звіролови»)
  • Всесвітньо відомий публіцистичний твір І. Багряного. («Чому я не хочу вертатися до СРСР»)

Примітка. За кожну правильну відповідь установлюється 1 бал.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Повідомлення теми й мети уроку.

  1. Запис учнями  у робочий зошит теми та епіграфу уроку.
  2. Хвилина цікавих фактів  про І.Багряного

А) Крім псевдоніму «Багряний», використовував й  інші — «Іван Полярний» та «Сорок сорок».

Б) Був учасником літературних об’єднань «Плуг» і МАРС.

В) У віці 25 років був арештований за контрреволюційну діяльність.

Г). Втік з заслання і два роки жив в Зеленому Клину.

Д). Роман «Тигролови» Іван Багряний написав за два тижні. 

Г). Під час Другої світової війни співпрацював з ОУН і УПА. 

Д). У 1944-му році емігрував до Німеччини. 

Е). Заснував у Німеччині газету «Українські вісті». 

Є). У 1950-му році видав у Франції роман «Сад Гетсиманський». 

Ж). Був серед засновників трьох українських організацій за кордоном. 

З). Одним із перших відкрито заявив про те, що на боці нацистської Німеччини воювали українські підрозділи. 

И). Був одним із небагатьох дослідників феномену «Зеленого Клину». 

І). Писав дитячі твори. 

К) . Помер у 1963 році й похований у Новому Ульмі. 

IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Вступне слово вчителя

 І. Багряний усе життя біг над прірвою з вірою в людину, прагнучи запалити в ній невгасиму іскру, яка б висвітлила б шлях із чорної пітьми, зневіри, приниження і знеособлення в безсмертя. Він поспішав, боровся відчайдушно, знесилювався і знову духовно окрилювався, запалювався гнівом і страждав»,— так говорив прожиття письменника відомий літературознавець Микола Жулинський.
• Чи можливо було бути Людиною та ще й щасливою в тодішніх умовах? Цей твір — боротьба добра і зла, яка є одвічною.

2. Робота у малих групах.
Завдання №1

Визначити проблеми, які порушенні у творі.

-протистояння сил добра (Григорій) і зла (Медвин);
-життя людини в гармонії з природою;
-кохання двох людей в суворих природних умовах;
-національне питання (туга за рідним краєм).

 

Завдання №2

Складання схеми  «Головні герої "Тигроловів" і стосунки між ними»

 

 

https://pp.vk.me/c624316/v624316311/42898/3JZXg07jKuo.jpg

 

 

Завдання №3

Складання схеми «Добро і зло у творі І. Багряного «Тигролови». Стислий її коментар.

Характеристика образів-представників добра

Образ Наталки
«І скільки тієї гордості волелюбної, природної, як могутні кряжі гір! Тому в неї і Наталка така дика та горда» 
«Бідолашна...
Горда...
Дика...
Наївна...
І надзвичайна 
Наталка»

 

Григорій Многогрішний
Хотів помститися 
своєму кривдникові, 
заради цього він і жив.
Зістрибнувши з потяга, Григорій опиняється у
Сірків, які займаються мисливством (пантовка, лови тигрів). Закохується у Наталку – дочку старого Сірка. На її очах вбиває Медвина.
«Жить, відплатить 
або вмерти!». 

Характеристика образів-представників добра

Гетьман України Дем’ян Многогрішний(1668-1672 рр.)
Був людиною твердої вдачі;
непоступливий і задиристий;. 
ставши спільником Дорошенка, вів неприязні дії проти Москви. 
після довгих допитів та катувань їх з Василем (братом) заслали у Сибір разом з родинами.


Майор Медвин
Полює на людей, залякує, катує та принижує непокірних
Нікому ще не вдавалося збігти від нього, але це вдалося Многогрішному. 
«Ті очі з кривавими росинками на віях будуть стоятиме переді мною вічно…»

V. Узагальнення вивченого матеріалу

Проблемні запитання

1.Довести, що роман має ознаки пригодницього характеру.( Тема кохання, тема збереження власної гідності у антигуманних суспільних умовах, мотиви втечі та помсти, мотиви небезпеки та боротьби. Це й робить твір справжнім пригодницьким романом.)

 

 2.Які подіїї змалюовані у творі? Що хотів письменника донести читачу?( Роман "Тигролови" змальовує велику національну трагедію українського народу, народу, який намагалися знищити протягом багатьох століть.

Але він вистояв саме завдяки таким стійким, наче кремінь, і вірним людям, яким був Григорій Многогрішний, нащадок гетьмана Лівобережної України Дем’яна Многогрішного.

Проведення автором такої історичної паралелі зв’язує досить віддалені у часі епохи і надає твору більш глибокого звучання. Тепер, так само як і колись, страждають у далекому Сибіру українські незламні герої. Але так само виживають.)

 

VI. Підбиття підсумків уроку.

Учні складають сенкен до теми «Життєвий і творчий шлях І.Багряного».

Наприклад:

Сенкен 1.

1. Багряний
2. Неповторний, оригінальний.
3. Любив, дивував, цікавився.

4. Основоположник.

 

До героїів твору «Тигролови»

Сенкен 2.

1.Наталка

2.Наївна, красива.

3.Кохає, працює, шукає.

4.Знає ціну свого кохання

5.Дружина

 

Заключна бесіда.

 Чи актуально звучить цей твір сьогодні?

 Які уроки для себе ви з нього винесли?

 Чи легко бути патріотом не на словах, а на ділі?

V.  Оголошення домашнього завдання.

1.Написати твір за романом І. Багряного «Тигролови» на тему: «Патріотизм починається з любові до тієї хати, де ти народився»;

2. Підготувати матеріал для характеристики образу Г. Многогрішного.

VI. Заключне слово вчителя

«Сміливі завжди мають щастя, — такими словами завершує свій роман «Тигролови» відомий український письменник-страдник, правдошукач й емігрант Іван Багряний. І це правда: тільки людина, здатна протистояти злигодням долі, пливти проти течії, захищати своє людське єство, стає вільною, а отже, щасливою.Тому будьте сміливими і щастя обернеться до вас обличчям!

docx
Додано
28 березня 2018
Переглядів
2248
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку