ТЕПЛОВІ ДВИГУНИ.
Мета. Виявити і поглибити знання учнів з фізичних основ дії автомобільного транспорту, будови двигуна, принципу роботи усіх систем і механізмів.
Виявити шляхи підвищення ефективності роботи двигуна, його економічності.
Розвивати логічне мислення, вміння працювати з довідковою інформаційною літературою.
Обладнання: таблиці, вирізки з журналів, схеми, кодоскоп.
План
1. Вступ.
4. Ділова частина.
а) Поради «бувалих» — раціональні пропозиції.
5. Підведення підсумків уроку.
Перед початком уроку викладачами пропонується для учнів конкурс на заміщення посад інженерно-технічних працівників: зав. майстернею, старшого бригадира, зав. автоколоною.
Теоретичний конкурс виявляє знання учнів. їх уміння розв'язувати задачі.
Завдання для проведення програмового контролю
[Ці завдання через кодоскоп проектуються на екран]
Завдання А.
1. Які двигуни одержали найбільше поширення на сучасних вітчизняних автомобілях?
а] парові; б] електричні;
в] газотурбінні; г] поршневі (внутрішнього згорання).
2. Токсичність відпрацьованих газів ДВЗ можна знизити регулюванням карбюратора на пальну суміш:
а] багату; б] бідну;
в] збагачену; г] збіднену.
3. В якому двигуні пальна суміш в кінці такту стиску самозагорається?
а] в карбюраторному;
б] в газовому;
в] в дизельному;
г] в роторно - поршневому.
4. Двигун, в якому циліндри розміщені під кутом 180°, відносяться до:
а] вертикальних однорядних;
б] дворядних подібних;
в] горизонтальних.
5. Поршень відноситься до:
а] кривошипно-шатунного механізму;
б] газорозподільного механізму.
6. В дизельному двигуні відсутня система:
а] живлення; б] запалювання;
в] охолодження; г] змащування.
7. Об'єм в циліндрі, що знаходиться над поршнем, коли знаходиться у ВМТ, називається:
а] робочим об'ємом циліндра;
б] об'ємом камери згорання;
в] повним об'ємом циліндра.
8. Що означає параметр?
а] ступінь стиску;
б] об'єм камери згорання;
в] робочий об'єм циліндра;
г] повний об'єм циліндра.
9. В шестициліндровому 4-тактному двигуні робочі ходи ідуть один за одним після повороту колінвала на кут: а] 90°; б] 120°; в) 180°; г] 360°.
10. В якій відповіді правильно вказано кількість граней на роторі - поршні?
а] 2; б] 1; в] 3; г] 4.
11. В якій відповіді правильно вказано кількість точок кріплення двигуна на рамі автомобіля ГАЗ-53А?
а] 2; б] 3; в] 4; г] 5.
12. При відкриванні клапана його пружина:
а] стискається;
б] розпрямляється;
в] залишається незмінною.
13. Яка система охолодження автомобіля ГАЗ-53А?
а) повітряна;
б] рідинна.
14. Яку воду забороняється заливати в систему охолодження?
а] морську;
б] дощову;
в] снігову;
г] дощову і снігову.
15. Підвищений тиск в закритій системі охолодження створюється:
а] паровим клапаном;
б] повітряним клапаном;
в ] паровим;
г] паровим і повітряним клапанами одночасно.
16. Який прилад подає масло в головну масляну магістраль?
а] маслорадіатор;
б] масляний фільтр;
в] маслозабірник;
г] масляний насос.
17. В автомобільному бензині А-76 цифри вказують на:
а) густину бензину;
б) температуру спалаху;
в] теплоємність;
г] на інше.
18. Корпус і головку паливного насоса виготовляють із:
а] чавуну;
б] сталі;
в] алюмінієвого сплаву;
г] цинкового сплаву.
Завдання Б.
1. Користуючись запропонованим графіком — індикаторною діаграмою, поясніть фізичний принцип дії 4-тактного карбюраторного двигуна.
Завдання В.
1. Знайдіть ККД дизель-мотора потужністю 100 к. с, що споживає за годину 20 кг нафти. Чи економічний він?
2. Вам треба вибрати один автомобіль з двох: ЗіЛ-130 з максимальною потужністю двигуна 110 кВт і ГАЗ-51А з потужністю двигуна 51кВт. Який з двигунів більш економічний, якщо ККД кожного 25%?
ІІІ
Підсумки.
Члени журі [викладачі фізики, будови автомобілю, психолог, учні з паралельних груп] підводять підсумки. Виставляються бали за виконані завдання:
а] завдання з програмового характеру — 1 бал;
б] завдання «Б» — З бали;
в] завдання «В» — 4 бали;
III завдання — а] 2 бали;
б] від 2 до 7 балів.
Визначаються переможці, які отримують подарунки та «запрошення» на роботу за фахом.