Біологія, 7 клас
Тема: Тип Молюски:особливості будови, різноманітність, значення молюсків.
Мета: - узагальнити, систематизувати знання про молюсків, їх будову,
різноманітність, значення в природі та житті людини;
- розвивати навички роботи з підручником, додатковою літературою,
вміння логічного мислення;
- виховувати почуття прекрасного під час спостереження за природою,
необхідність її охорони.
Тип уроку: узагальнення знань
Девіз уроку: Як яблунь пелюстки,
Як відблиски зірок,
На березі лежать молюски,
У кожній особливий візерунок свій
І таємниця в кожній завитушці.
І.Організаційний момент.
Планета людей неможлива без тваринного і рослинного світу. Людина – це частина екологічної системи. Нам у житті часто хочеться чогось незвичайного, дивного, адже тоді цікаво жити. Але дивне і надзвичайне завжди поряд з нами –
треба лише призупинитись, придивитись, і з’явиться маса питань, на які
захочеться знайти відповідь. Світ живої природи дивний тим, що допитливим і
кмітливим він завжди ставить запитання. Урок ми проведемо у формі засідання
клубу природодослідників і поговоримо про захоплюючий світ молюсків: таких
різних, повільних і швидких, відомих і невідомих.
ІІ. Узагальнення знань у формі засідання клубу природодослідників.
Відеосюжет « Життя моря»
Чи завжди життя молюсків пов’язане з морем?
Молюсків ще називають м’якунами. Але вони зовсім не безпомічні, вони
добре пристосувались до умов навколишнього середовища.
Вправа « Закінчити речення»
Учні визначають характерні риси будови та життєдіяльності представників
класу.
Використання презентації « Тип Молюски»
1) диктант: розмістіть назви молюсків по класам: ставковик, голий слимак,
перлівниця, тридакна, рапана, кальмар, мурекс, мідія, восьминіг,
каракатиця, устриця. наутілус.
2) значення молюсків: розповіді учнів.
- які тварини допомогли створити реактивні двигуни?
- підводний човен капітана Немо був названий на честь молюска
наутілуса. Чому?
- які молюски підказали спосіб очистки води фільтрацією?
3) розділ « Буцинки» ( банк усіляких цікавинок)
Повідомлення учнів.
4) лист барона Мюнхаузена ( знайти помилки в тексті)
« Якось я відпочивав на березі річки. Сонечко яскраво світило і малий ставковик прокинувся. Він обережно висунув усю голову і другою парою щупалець обмацав себе з усіх боків – чи все ціле. Усе було чудово – обидві стулки черепашки на місці, зябра вправно вбирають з води кисень. Лише шлунок невдоволено нагадує про те, що час снідати. Ставковик міцно вчепився присосками на нозі до стебла ряски й почав озиратися та прислухатися, чи не пропливе яка здобич. Ось його гострий зір помітив якийсь рух і от уже довгі щупальця вхопили необережну беззубку. Гострими щелепами ставковик розгриз її черепашку і проковтнув здобич. Поснідавши, ставковик відчепився від стебла і, повільно загрібаючи воду ногою, поплив у своїх справах.»
Яку програму з охорони молюсків ви б запропонували?
ІІІ. Підсумки уроку. Рефлексія.
Що нового ви дізнались на уроці?
Молюски – це найбільш високоорганізовані безхребетні тварини, що мають
важливе значення в природі і житті людини. Ваші знання про молюсків
збагатились, але межі пізнання навколишнього світу немає! Бажаю вам нових
відкриттів!