Мета: сформувати поняття «тиск газу», з'ясувати особливості передавання тиску рідинами та газами; допомогти учням сформулювати закон Паскаля; розвивати науковий світогляд, логічне мислення, виховувати логічність думок, аргументованість висновків і узагальнень.
Тип уроку: комбінований.
Тиск рідин і газів. закон Паскаля. Гідростатичний тиск
Мета: сформувати поняття «тиск газу», з’ясувати особливості передавання тиску рідинами та газами; допомогти учням сформулювати закон Паскаля; розвивати науковий світогляд, логічне мислення, виховувати логічність думок, аргументованість висновків і узагальнень.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І. Організаційний момент
II. Перевірка домашнього завдання
Заповнення таблиці «Зміна тиску».
Учні креслять у зошитах і заповнюють таблицю:
Коли тиск потрібно зменшити |
Коли тиск потрібно збільшити |
|
|
Учні самостійно записують у відповідну колонку таблиці.
• Різальні інструменти (ножі, ножиці, різці).
• Шини та гусениці машин, призначені для руху по м'якому грунту.
• Нижня частина фундаменту.
• Лопати, металообробні інструменти.
• Різальні та колючі пристосування в живій природі: зуби, пазурі, дзьоби, жала, ікла, шипи тощо.
• Лижі для руху по пухкому снігу.
Зачитати випадки, записані у колонці 1, а учні перевіряють, чи правильно вони виконали завдання.
III. Актуалізація опорних знань
1) Складіть слова які найчастіше зустрічаються на уроках фізики: К, И, С, Т; Л, И, С, А; С, П, Ь, А, Л, К, А. (тиск, сила, паскаль)
2) Переведіть: 1мм^2=0,000001м^2 1см^2= 0,0001м^2
3) Що таке тиск? Як його обчислити?
Як збільшити (зменшити) тиск?
Як обчислити силу тиску?
Як напрямлена сила тиску?
IV. Мотивація навчальної діяльності
Якщо вистрелити з рушниці у варене яйце, то куля проб'є в яйці отвір наскрізь, інша частина яйця залишиться цілою. Але якщо вистрелити в сире яйце, то воно розлетиться вщент. Таке явище спостерігається і під час стрільби в банку, спочатку пусту, а потім наповнену водою. Банка, наповнена водою, при потраплянні кулі розлітається на маленькі шматочки. Чому так буває? Хто може пояснити? А пояснити нам допоможе закон Паскаля, який ми сьогодні будемо вивчати
V. Вивчення нового матеріалу
Виконати експериментальні завдання
1) надути повітряну кульку:
чому кулька збільшується в об'ємі?
чи можна надути квадратну кульку?
2) шприц - стиснення газу і води.
Молекули газів не перебувають у спокої, а хаотично (безладно) рухаються. При цьому вони, звичайно, стикаються зі стінками посудини. Цей дуже частий «барабанний дріб» ударів молекул газу і виявляє себе як постійна сила тиску на стінки посудини.
Повернемося до завдання з кулькою. Який висновок можна зробити? Робимо підсумок : Тиск на стінки кульки в усіх напрямках однаковий.
Тиск газу можна змінити 2 способами: збільшити густину газу, збільшити температуру газу.
А чи вдасться нам стиснути воду? Робимо підсумок: Рідини не стискаються, порівняно з газами. Натискаючи на одну частину рідини, тиск передається всім іншим частинам.
Отже, тиск, який спричиняємо на рідину або газ, передається без зміни в кожну точку об’єму рідини чи газу. Це твердження називається законом Паскаля. (записуємо в зошити)
Тиск нерухомої рідини називають гідростатичним тиском.
Вивести формули для знаходження
густини і висоти
VI. Закріплення вивченого матеріалу
1) в якій точці тиск найбільший?
2) вправа № 24(2)
3) Знайти густину рідини, якщо її шар заввишки 20 см чинить тиск 26656 Па. Яка це рідина?
VII. Домашнє завдання
Читати параграф 23, 24, письмово - принцип дії гідравлічного пресу.