Урок на тему "Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску"

Про матеріал

Мета:

¾засвоєння учнями нових знань про тиск як фізичну величину, способи збільшення та зменшення тиску твердих тіл на поверхню; навчати розв'язувати задачі на тиск та застосовувати знання про тиск у повсякденному житті;

¾розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу;

¾виховувати любов до фізики як науки та почуття власної безпеки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник; широка скляна посудина з піском; вантаж у формі прямокутного паралелепіпеда;

Перегляд файлу

Тиск твердих тіл на поверхню. Сила тиску

Мета:

  • засвоєння учнями нових знань про тиск як фізичну величину, способи збільшення та зменшення тиску твердих тіл на поверхню; навчати розв’язувати задачі на тиск та застосовувати знання про тиск у повсякденному житті; 
  • розвивати винахідливість, логічне мислення, увагу;
  • виховувати любов до фізики як науки та почуття власної безпеки.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: підручник; широка скляна посудина з піском; вантаж у формі прямокутного паралелепіпеда;

Хід уроку

I. Організаційний етап

II. Мотивація навчальної діяльності

Учні слухають витяг з інструкції «Як поводити себе на кризі»:

 «У випадку якщо ти всетаки провалився під лід, намагайся вилізти на кригу, широко розкинувши руки, наповзаючи на її край грудьми і почергово витягуючи на поверхню ноги, а також якомога ефективніше використати своє тіло, збільшуючи ним опорну площу».

Ці рекомендації розроблені на основі знань про таку фізичну величину, як тиск.

Чому мешканці Півночі для пересування по снігу використовують лижі?

 Учні зможуть пояснити все почуте після ознайомлення з новим матеріалом.

III. Актуалізація опорних знань

Запитання до учнів

  • Які наслідки дії сили? Схема. Деформація і зміна швидкості. (Більша сила - більша деформація,

Більша площа поверхні - менша деформація).

Демонстрація. Залежність тиску від значення площі. Досить важкий прямокутний брусок поставити у посудину з піском широкою та вузькою гранями, учні спостерігають, як при цьому брусок провалюється в пісок.    Пісок деформується сильніше

Якщо натиснути на дерев'яний стіл долонею, то дія Вашої руки рівномірно розподілиться по всій поверхні долоні і не спричинить помітної дії на стіл. Якщо тепер з тим же зусиллям натискати на стіл гострим гвіздком, то та сама сила діятиме на малу поверхню вістря гвіздка і він увійде в дерево.

Отже, дія сили різна і залежить не тільки від її значення, а і від площі поверхні, на яку вона діє.

IV. Вивчення нового матеріалу

Тиск як фізична величина

Для характеристики залежності результату дії сили від площі поверхні, на яку ця сила діє, використовують фізичну величину — тиск.

Учні ознайомлюються з п. 2 § 22 підручника та описують тиск за планом.

1. Тиск характеризує залежність результату дії сили від площі поверхні, на яку ця сила діє.

2. Тиск — це фізична величина, яка дорівнює відношенню сили, яка діє перпендикулярно поверхні, до площі цієї поверхні.

3. Формула.

4. Одиниця в СІ, кратні одиниці, що означає 1 Па.

5. Тиск твердого тіла на поверхню визначають методом непрямих вимірювань.

Перевірка складеної характеристики

Запитання до учнів

Чи великий тиск 1 Па? На честь якого вченого названо одиницю тиску?

Як можна збільшити чи зменшити тиск.

Запитання до учнів: Навіщо необхідно збільшувати чи зменшувати тиск?

Розгляньте таблицю на с. 151 підручника та зробіть висновок щодо співвідношення тиску і площі поверхні, на яку діє сила.

З означення тиску p=F/S випливає, що тиск твердих тіл можна змінити в два способи.

V. Первинне осмислення нового матеріалу

Надайте одну правильну, на вашу думку, відповідь.

1. Тиск характеризує залежність результату дії сили від площі поверхні, на яку ця сила діє. Так

2. Тиск — це фізична величина, яка дорівнює добутку сили, що діє перпендикулярно поверхні, на площу цієї поверхні. (Ні.)

3. Одиниця тиску в СІ — паскаль. (Так.)

4. Тиск можна змінювати, змінюючи площу поверхні, на яку діє сила тиску. (Так.)

5. Для збільшення тиску площу слід збільшити. (Ні.)

6. Тиск прямо пропорційний силі, яка діє на певну площу поверхні. (Так.)

7. Збільшують чи зменшують тиск у наведених випадках? (Червона картка — збільшують, синя — зменшують.)

Шини машин, які призначені для руху по м’якому ґрунту, виготовляють широкими.

Площу нижньої частини фундаменту будинку роблять великою.

Площу ріжучої поверхні ножів, різаків та інших різальних інструментів загострюють, надаючи дуже малої площі поверхні.

Для переміщення по снігу люди використовують лижі або снігоступи.

Площа ріжучих і колючих пристроїв у живій природі — зубів, жал, дзьобів, пазурів, шипів — мала.

VІ. Закріплення знань учнів

Пропонується пояснити дії, наведені в інструкції «Як поводити себе на кризі».

Виконання вправ

1. вправа № 22: завдання 1— усно; завдання 5 — письмово.

2. Проаналізувати розв’язання задачі з п. 2 (§ 22) «Учимося розв’язувати задачі», оформити його в зошиті.

VII. Підбиття підсумків уроку

Рефлексія за методом «Ключові слова» На дошці записано ключові слова: сила, тиск, Паскаль,

техніка, будівництво, побут, жива природа, безпека людини, знання, вміння. Учні, користуючись ключовими словами, роблять висновок до уроку та підкреслюють його практичну значущість.

VIII. Повідомлення домашнього завдання

§ 22, контрольні запитання. Вправа № 22: завдання 7 — усно; завдання 4, 6 — письмово. 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Фізика, 7 клас, Розробки уроків
До підручника
Фізика 7 клас (Бар’яхтар В.Г., Довгий С.О., Божинова Ф.Я., Горобець Ю.І., Ненашев І.Ю., Кірюхіна О.О.; за редакцією Бар’яхтара В.Г., Довгого С.О.)
Додано
4 липня 2018
Переглядів
304
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку