Тема уроку : У чому секрет сімейного щастя ? (за драмою Г.Ібсена “Ляльковий дім”) Мета уроку: розкрити суть соціально-психологічної драми “Ляльковий дім”, з'ясувати
основні проблеми, особливості композиції драми, дослідити, як у п’єсі
розглядається проблема становлення особистості Нори, формувати вміння
та навики аналізу драматичного твору з опорою на текст, вдосконалювати
здатність розуміти мотиви вчинків героїв, виховувати почуття
відповідальності, поваги інших.
Обладнання: портрет Г.Ібсена, тексти драми «Ляльковий дім», ОСС
«Композиція п’єси», «Творчий шлях Г.Ібсена», «Чи випадково Нора
йде з домівки ?»
Тип уроку: урок – творча лабораторія
Методичний коментар: На уроці працює творча лабораторія, яка виявляє та співставляє думки, ранжує їх . Добре, коли на уроці є дорослі і думки можна співставити і за віковим принципом. Інтерактивне голосування має на меті змінити думку учнів «від зовнішньої – до внурішньої».
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності, повідомлення теми і мети уроку. Наближалося бурхливе XX століття, і людина на межі епох опинилася перед лицем життєвих буревіїв і соціальних трагедій. Уже ніщо не могло врятувати її від майбутніх випробувань, але вона мала залишатися сама собою, не втратити гідності і не схилитися перед життєвими обставинами. Чи є в людини захист від невблаганної долі, яка вже постукала в її двері?
Саме над цим питанням замислювався драматург Генрік Ібсен, якому судилося стати останнім представником старої театральної системи і провісником нової драми.
Ібсен був людиною суворої, але щирої вдачі, його завжди приваблювали люди добрі, відверті, які вміли кохати і жертвувати заради інших своїм добробутом. Саме тому норвезький митець звернувся до проблеми жіночого щастя в сім'ї, намагався висвітлити реальні соціально-психологічні проблеми. Його драма «Ляльковий дім» поставила перед численними читачами та глядачами важливі питання: як жити, як любити, якими бути, як зберегти сім'ю ? Ібсен підняв завісу над побутом сім'ї, щоб розібратися в секреті справжнього щастя родини, тому що від неї, на його думку, залежить гармонія світу взагалі.
Впродовж сьогоднішнього уроку ми спробуємо дослідити важливе
проблемне питання «У чому секрет сімейного щастя ?»
Під час уроку в класі буде працювати Служба інтерактивного голосування.
Аналізуючи твір ми спробуємо дати відповіді на такі запитання:
- Які риси ідеального чоловіка ?
- Які риси ідеальної дружини ?
- Що лежить в основі сімейного щастя ?
( Для запису відповіді учні можуть скористуватися смужками різного кольору. Наприклад: дівчата – рожевими; хлопці – синіми. Якщо думка впродовж уроку змінюється – записи робляться на смужках ще іншого кольору.)
ІІ. Перевірка домашнього завдання. Тестування. 1. Генрік Ібсен народився в:
а) 1928 р. б) 1828 р. в) 1836 р.
2. Перша драма Г.Ібсена мала назву:
а) “Ромео і Джульєтта” б) “Катиліна” в) “Ворог народу”
3. Від’їзд Ібсена з Норвегії зумовлений:
а) творчими невдачами; б) розчаруванням драматурга в скандинавському русі;
в) важкою хворобою.
4. До якого з етапів творчого шляху Г.Ібсена належить п’єса “Ляльковий дім”:
а) національно-романтичного; б) реалістичного; в) період створення “нової драми”.
5. П’єса “Ляльковий дім” – це:
а) сатирична комедія; б) соціально-побутова драма; в) соціально-психологічна драма.
6. Основна тема п’єси:
а) сімейне щастя; б) боротьба за жіночу емансипацію; в) справжнє призначення людини в цьому світі.
7. Нора, героїня твору, винна в тім, що
а) привласнила батьківські гроші; б) підробила підпис чоловіка на векселі;
в) підробила підпис батька на векселі.
8. Нора Торвальду: “Якщо вже ти хочеш подарувати мені що-небудь, то ти б...!”
а) дав мені грішми; б) купив мені шубку; в) не говорив мені про це.
9. Торвальд отримав посаду:
а) адвоката; б) директора магазину; в) директора банку.
10. Торвальд вважає, що “майже всі, хто рано схибив у житті, мали брехливих ...”:
а) бабусь; б) матерів; в) родичів.
11. Нора сподівалась на чудо, що, коли чоловік прочитає листа Крогстада, він:
а) не пристане на його умови; б) погодиться з умовами Крогстада; в) висуне свої умови.
12. Ляльковий дім в однойменній п’єсі Г.Ібсена – символічний образ:
а) щасливого сімейного життя; б) штучного життя; в) мрії героїні про щастя.
ІІІ. Епіграфи уроку
Мудра жінка будує дім, а безумна своєю рукою руйнує його.
Соломон
Життя цінується не за тривалістю, а за змістом.
Сенека
IV. Слово вчителя про історію написання п’єси.
В основі сюжету – реальний факт, що був засвідчений у датському містечку. Прототип Нори – Лаура Кілер, котра, “маючи наміри врятувати чоловіка і дітей”, вчинила спробу видати фальшивий вексель за справжній, але вчасно одумалася і знищила його. Про її вчинки дізнався чоловік. Під тиском родини, друзів, він розлучився з Лаурою. Дітей у неї відібрали і привселюдно оголосили брехухою. Ця жінка стала жертвою суспільства.
V. Розглянемо сюжет та композицію драми.
“Ланцюжком” відтворити сюжет або Складання ОСС або
Відтворити основні моменти драми:
- Розмова напередодні Різдва.
- Сцена з тарантелою.(Спробувати відтворити танець.)
- «Прощання».
VI. Поглиблена робота з тестом.
VIІ. Дослідження особливостей драматичного конфлікту, визначення зовнішньої і внутрішньої дії твору, сюжетної таємниці твору.
1.Визначте основний конфлікт п’єси (конфлікт особистості з суспільством). Сутичка Нори з діючими в суспільстві законами, конфлікт між людиною і світом.
2.Визначте коло проблем, винесених автором на суд глядача (сімейні стосунки, проблема совісті людини, проблему становища жінки в сім'ї).
3.У чому полягає новаторство Ібсена?(Основою сюжету стає побутово-сімейна драма. Характерною особливістю є дискусія, суперечка. Наявність таємниці, вирішення
проблеми, яка назріла давно.)
Саме цю важливу соціально-психологічну проблему нашого віку - втрачений секрет сімейного щастя - ставить видатний норвезький драматург у своїй п'єсі «Ляльковий дім».
Генрік Ібсен — норвезький поет і драматург, фундатор соціально-психологічного напряму у світовій драматургії. Його творчість не тільки посіла чільне місце у літературі своєї епохи, але визначила напрямки розвитку літератури XX ст. Ще за життя драматурга його називали творцем аналітичної п'єси XIX століття, яка відроджувала традиції античної драматургії. В античній аналітичній драмі вся увага зосереджувалась на розкритті таємниці, з'ясуванні подій, що відбувались задовго до початку дії п'єси. Така будова створює сильну сюжетну напругу. Аналізуючи ситуацію, відтворену на сцені, глядач ставить собі не тільки типове для драматичних творів питання «що буде?», але й питання «що було?». Глядача цікавить те, як розвиватимуться події, але не менше й те, що їх спричинило. П'єсою, в якій найбільш послідовно виявились нові принципи драматурга, стала драма «Ляльковий дім». На перший погляд, головну увагу письменник зосередив на проблемі прав жінки, але будова драма, система образів переконливо доводять, що доля головної героїні відбиває глибинні протиріччя сучасного драматургу суспільства.
VIII. Підсумок уроку. Робота з епіграфом. Клас працює за методом «Займи позицію».
Оголошуються результати голосування:
- на початку уроку ;
- в кінці уроку .
( Якщо думки змінилися від «красивого і багатого» до «доброго і надійного» – учні на уроці думали.)
ІХ. Висновки. У всі часи, від біблейських і донині, питання сімейного щастя, щастя жінки є актуальним. І саме ця проблема знаходить своє розв´язання у драмі «Ляльковий дім». Щастя сім´ї значною мірою залежить від жінки, її мудрості. Так буває і в реальному житті. Люди, які прожили багато років разом в одному будинку, під одним дахом, нерідко так і не можуть стати щасливими, а тому, як непотрібну іграшку, вони безжально викидають свої почуття, розлучаються одне з одним . Драматург звернувся до цієї проблематики, вважаючи, що від гармонії двох сердець залежить гармонія світу .
Х. Оцінювання .
ХІ. Домашнє завдання: Підготувати запитання до Нори.