Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 11 по 20 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 21 серпня.

Методична доповідь "Музичні заняття як щеплення проти стресу"

Про матеріал

Стаття розповідає про причини, симптоми, наслідки дитячого стресу та засоби його подолання, зокрема за допомогою занять на музичних інструментах.

Перегляд файлу

Музичні заняття як щеплення проти стресу

8T_Z8zBr-Mw.jpg

Надшвидкий темп життя, виснажуючі обов’язки, безліч нескінченних задач і стислі строки їх виконання, незмінно породжують стресовий стан, від якого сьогодні потерпає майже кожен школяр. Якщо врахувати ще й те, що деякі діти у наш жорсткий час страждають від булінгу у навчальних закладах та потерпають від домашнього насильства, якому не можуть протистояти, це дає надзвичайний тиск на неокріплий тендітний організм, якого витримати несила. Якщо вчасно не виявити симптоми стресу у дитини і не заволати з цього приводу тривогу, наслідки від цього можуть бути найстрашніші.

Стрес у дитячому організмі – це безліч хімічних процесів у організмі, які запущені цілком адекватною реакцією дитини на необачливе слово товариша, шкільної вчительки або близької людини у сімейному колі. Якщо додати до цього недосипання через нестачу часу на виконання безлічі вимог, постійне нервово-психічне та фізичне виснаження, стрес набуває хронічної форми, подолати яку значно складніше, ніж звичайний типовий стрес.

Ознаки стресу

  • Головний біль
  • Млявість, слабкість, плаксивість
  • Небажання щось робити
  • Тахікардія, серцева недостатність, серцевий напад
  • Підвищення тиску
  • Запаморочення
  • Шлунково-кишковий розлад
  • Нудота
  • Пітливість, спонтанні напади відчуття жару або холоду
  • Зниження або підвищення апетиту
  • Низький імунітет, часті вірусні захворювання
  • Інші симптоми
  • Депресія, думки про суїцид

Засоби подолання стресу

Звичайно, якщо в дитини все зайшло занадто далеко, краще звернутися до психолога або психіатра. Існує безліч заходів лікування стресу: від теплих, турботливих відносин, ненав’язливих співчутливих бесід до гіпнотичної та медикаментозної терапії. Але головне – це дати дитині на деякий час відпочити від травмуючих ситуацій, а також проводити міри по зміцненню організму – вітамінотерапія, фізична активність. Слід оточити малечу увагою та любов’ю, сісти разом і скласти раціональний щоденний розклад, у якому будуть не тільки обов’язки, але й часи для відпочинку та хобі, спілкування у колі сім’ї та турбота про домашніх улюбленців.

Поряд із цими порадами, є інші засоби долання стресу, які дорослі часом недооцінюють. Це музикотерапія. Так, саме музичні заняття є найсильнішими «щепленнями» та «ліками» проти стресу. Адже музика – це емоція у чистому вигляді, без слів. Музика – це взагалі найфеноменальніше, найчарівніше явище у світі. Її відносини з людиною дуже вражаючі. Вона, як ніхто  і ніщо, споріднює, єднає, вона міняє настрій, стан людини на краще. Вона навіть перемагає фізичну біль. Як спортсмен тренує своє тіло під час занять, так людина, сприймаючи музичну емоцію та виконуючи її на інструменті, тренує свої емоції. Від того психічна та нервова система набувають більшої емоційної лабільності, екзальтованості, стає більш гнучкою. А те, що гнеться, як відомо, важко зламати.

 

Ще вчений Піфагор затверджував її надприродне, божественне походження, і те, що вона здатна формувати душу людини з самого її початку. Ще в III столітті до н.е. у Парфійському царстві був створений перший музично-медичний центр, де музика допомагала людям лікуватися від різних хвороб. Багато хто знає біблійську історію Давіда, який своєю музикою лікував царя Саула, коли той потерпав від нападів депресії, сказу та агресії.

 

Стародавні трактати стверджують, що увесь Всесвіт має свою музику, тільки людський слух не може її почути. Цю музику чує наше тіло. А найбільш чутливі до цих звуків люди саме з цих звуків створюють прекрасну музику, яку ми можемо почути и яка також впливає на весь наш організм. Це видатні композитори, це талановиті виконавці, це навіть просто люди, для кого музика стала сенсом життя.

 

Але всі ми знаємо, що не всі звуки можна назвати Музикою в найвищому її сенсі. Тому дуже важливо, яку музику ми слухаємо и до якої привчаємо своїх дітей. Чудово, якщо ваші діти з самого початку життя слухали мамині чи бабусині колискові, співали у дитсадочку чи вдома простенькі дитячі пісеньки. І дуже важливо й надалі зберегти найрідніші, найтісніші стосунки з доброю, красивою, змістовною музикою на все життя. Якщо маленька людина візьме в руки маленьку скрипочку і ще невміло, але з цікавістю заграє коротеньку пісеньку, вона вже не скривдить пташку, собачку чи котика. Навіть якщо у майбутньому така дитина не стане професійним музикантом, її серце вже буде відкрито до любові і добра.

 

Зараз все частіше до нас приводять вчити музиці дітей від 4 до 8 років. Це дуже чудово, бо маленькі дітки – вони вже є природними акторами та творцями - безпосередніми, відкритими, відвертими. Крім того, коли дитина займається на музичному інструменті у м’якій ненав’язливій формі, вона звикає до серйозної праці, стає організованішою, вчиться розподіляти свій час, щоб більше чого встигати у житті. А вже це – чимале запобігання деструктивного впливу стресу на організм! Дошкільнята одержують чудову підготовку до шкільних занять: розвиток музичного слуху допомагає емоційно збагатити їх усне мовлення, музичний ритм допомагає відчути ударні та безударні склади в словах, а пальчики, граючи на скрипці, розвивають мозкову діяльність та підготовлюються до написання.

 

Також є діти, які приходять  вчитися музиці пізно – це 12 – 15 років. Багато з них інтуїтивно тягнуться за нею, як за сонцем, яке вб’є віруси стресу і подарує взамін зацікавленість, захопленість новою справою. Це також дуже добре, тому що вчитися музиці не пізно в любому віці. Наприклад, Арам Хачатурян, видатний радянський композитор, почав займатися на скрипці у 18 років, і це не завадило йому стати Музикантом з великої літери. Старші школярі вже більш свідомо вчаться ставити цілі та долати їх, поступово долаючи труднощі оволодіння інструментом. Результат – творче вдосконалення, коригування деяких поглядів на дійсність, особистих якостей характеру. Вони вчаться слухати та сприймати досконалу, гармонічну музику серцем, бачити в цій музиці себе. Чутливі, екзальтовані від впливу незрівнянної ні з чим краси у звуках, до якої поступово долучилися під час занять, діти інакше почувають себе у житті, тим самим одержуючи щеплення від недосконалостей цього світу в їх особистісній уяві.

 

 

Світлана Середа, керівник гуртка ансамблю скрипалів «Прима»                                                                                                     Палацу дитячої та юнацької творчості Мелітопольської міської ради                                              2017 рік

 

 

 

 

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
28 грудня 2017
Переглядів
465
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку