Урок на тему: "В'язання гачком. Виготовлення прикрас"

Про матеріал
Урок формування вмінь та навичок з теми: "В'язання гачком", на якому учні застосовують навички плетіння ланцюжка. Дівчата навчаться виготовляти браслет на основі повітряних петель, декорованих великим бісером або намистинками. Дітям важливо знати, що вони зможуть швидко виготовити цікаву річ.
Перегляд файлу

План-конспект уроку з обслуговуючої праці у 7 класі              

Тема:  В’язання гачком. Технологія виготовлення прикрас

Мета: 

  •                               навчальна: навчити підбирати гачок і нитки для в’язання, в'язати прикраси на основі повітряних петель та стовпчиків без накиду, переходити на наступний рядок, закріпляти останню петлю, прикріплювати застібку;
  •                               розвиваюча: розвивати уміння та навички плетіння гачком;
  •                               виховна: виховувати акуратність під час виконання роботи, терпіння, витриманість при в’язанні гачком.

Тип уроку: комбінований.

Перебіг уроку

  1. Організаційний етап.

Треба всім нам привітатись –

Добрий день!   ( учні) - Добрий день!

Дружно весело сказати –

Добрий день! Добрий день!

Туди – сюди повернутись –

Добрий день! Добрий день!

Один одному всміхнутись –

Добрий день! Добрий день!

  1. Актуалізація опорних знань учнів      На минулих уроках  ви ознайомились з  основними прийомами в’язання гачком, вивчили головні правила та на практиці спробували вив’язувати деякі елементи. Я гадаю, ви добре засвоїли матеріал і можете дати відповіді на такі питання:
  1. З чого завжди починається вив’язування будь-якого елементу чи виробу? (ланцюжок з повітряних петель) (Додаток 1).
  2. Які види петель ви знаєте і як вони умовно позначаються у схемах? (Зображення умовних позначень петель на дошці) (Додаток 2).
  3. Як ви вже знаєте, для того, щоб в’язка була гарною та акуратною потрібно вміти вірно підбирати нитки і гачок. Номерів гачків існує дуже багато від найменших до дуже великих, (від 0, 5мм до 8мм) номер гачка означає його діаметр. Наприклад, №2 – 2мм, №3 – 3мм. (Додаток 3). Хто може показати як вірно підбирати гачок (Пропонується набір гачків та нитки різної товщини) (Додаток 4).
  4. Якими двома способами можна тримати гачок? (Додаток 5).
  5. З яких матеріалів виготовляються гачки? (з дерева, заліза, пластмаси)
  6. З власного досвіду ви знаєте, що в’язані гачком речі бувають літніми, зимовими, весняними, бувають речі для побуту, декоративні елементи. Виходячи з цього скажіть будь-ласка які види ниток використовуються для в’язання? (вовняні, акрилові, бавовняні, лляні, віскоза тощо) (Демонстрація ниток).
  1. Мотивація. «В'язання гачком стимулює розумову діяльність, бо при цьому масажуються нервові рецептори на пальцях, котрі відповідають за розумову діяльність» - так сказав лікар-дослідник Костик Г. В.  В'язання - це творча робота, до того ж робота приємна і зовсім не утомлива. Давно відомо, що в'язання не лише відганяє похмурі думки, але і сприяє гарному настрою. Адже результат праці - красиво зв'язана річ - приносить повне задоволення.

               Всім відомо, що гарному настрою, а отже, і підвищенню тонусу дуже сприяє відпочинок. Він знімає втому, запобігає стомлення, оберігає крихкі нервові клітини від виснаження. А чи знаєте Ви що в'язання може надавати лікувальну дію? Багато медиків вважають, що рукоділля взагалі, а в'язка зокрема, надзвичайно благотворно діють на психіку людини.

В'язати можна будь-які предмети, одяг і декоративні предмети, використовувані в побуті (серветки, сумки, шапочки і ін. види візерункового полотна) (слайд 1, 2).

              

Сьогодні на уроці ви навчитеся виготовляти гачковані прикраси (Демонстрація готових в’язаних виробів – слайди 3,4).

 

      

  1. Практична робота. Виготовлення прикрас.

Пригадаємо як виконуються найпростіший елемент в’язання гачком – повітряна петля, ланцюжок з повітряних петель (Технологічна картка).

Вступний інструктаж. Перед тим, як ми почнемо роботу, давайте пригадаємо основні правила техніки безпеки при в’язанні гачком ( слайд 5,6,7).

                

Поточний інструктаж.

І-й обхід: перевірка правильності організації робочого місця та початку роботи;

ІІ-й обхід: перевірка правильності виконання трудових прийомів, дій рухів і якості виробів; постійна перевірка виконання учнями правил безпеки праці та  виробничої санітарії;

Заключний інструктаж

- Аналіз практичної роботи,  повідомлення оцінок, відзначення кращих робіт і їх демонстрація; аналіз найхарактерніших помилок і недоліків при роботі учнів.

5. Узагальнення вивченого матеріалу

  • Наведіть приклади декоративних виробів (одягу), зв'язаних гачком. 
  • Які інструменти і матеріали необхідні для в'язання прикрас?
  • Які нитки використовують для в’язання виробів?(натуральні і штучні)

Загадка      Що це вправно так петляє,

        в’яже з ниточки петлю

        І в узори все складає  ( Гачок )

- Прибирання робочих місць і приміщення майстерні.

6. Підсумки уроку (слайд 8,9)

          

6.  Завдання додому: зв’язати намисто.

snimoksnimok1 snimok4_1snimok5snimok7

 

 

Тема уроку: «Плетіння гачком як вид декоративно - ужиткового мистецтва »

Мета:

  • Засвоєння знань учнями про асортимент виробів, виконаних гачком,  підбір інструментів і матеріалів для в’язання, правил безпечної роботи і санітарно-гігієнічних вимог;
  • розвиток   інтересу до такого різновиду рукоділля, як в’язання гачком, художнього смаку, пам'яті,уваги, логічного мислення;
  • виховання   в  учнів національної свідомості, сприяння  набуття   дітьми  соціального  досвіду,   успадкування  ними  надбань українського народу та охайності,  виховання в  учнів свідомого виконання правил безпечної роботи  під час плетіння гачком.

Обладнання: готові вироби, плетені гачком; інструменти: гачок, лінійка; матеріали; інструкційні картки;  інтерактивна дошка; мультимедійний проектор; комп’ютер; мультимедійна презентація.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Структура уроку

  1. Організаційна частина
  2. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду
  3. Мотивація навчальної діяльності учнів
  4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
  5. Вивчення нового матеріалу
  6. Закріплення нового матеріалу
  7. Підсумок уроку

Хід уроку

  1. Організаційна частина

- перевірка присутності учнів на занятті; перевірка готовності до уроку.

  1. Актуалізація опорних знань та життєвого досвіду учнів

       З давніх-давен одяг собі та своїм близьким жінка  виготовляла сама, вишивала рушники, прикрашала власний дім вишитими та в’язаними виробами, вкладала в них свою душу, тепло своїх долонь.

  • Як створюється  затишок і краса у вашому домі?

(Співбесіда супроводжується демонстрацією відповідних слайдів)

3. Мотивація навчальної діяльності      Речі, які ви тільки що побачили є виробами декоративно-прикладного мистецтва.

  • Як ви розумієте зміст поняття «народне декоративно-ужиткове  мистецтво»?

               (Гра «Мікрофон» - учні висловлюють свої думки. Висновок відображається на слайді)

 

 

  • З якими видами декоративно-прикладного мистецтва ви вже знайомилися в п’ятому та шостому класах?

      Для того, щоб познайомитися ще з одним видом декоративно-ужиткового мистецтва, ми відправимося в казкову подорож країною «В’язанією», де колись жила чарівна рукодільниця Арахна. Для того, щоб дізнатися чим так дивувала ця дівчина, за допомогою якого інструменту виготовляла свої вироби юна майстриня давньої Греції, вам необхідно  розгадати кросворд:

  1. Є у кожного в кімнаті, прикрашає вікна в хаті
  2. Влітку гарно прикрашає, взимку тепло зігріває,

Шийку ніжно загорне, від хвороби вбереже.

  1. Має горло, має руки, і пасує нам під брюки,

Зігріває нас в мороз, але це не Дід Мороз

  1. Люблять діти ними грати, поламати й купувати,

Ну то що воно таке – дітям щастя так несе?

  1. Сітки гарні він плете, але риби ніколи не ловить.

 

       В'язання гачком доступно всім. За допомогою цього простого інструмента можна виготовити модний одяг, а також декоративні вироби (серветки, скатертини, гардини, шалі тощо). Тому в'язання гачком залишається модним і популярним і нині. Невичерпна кіль­кість вузлів і їх комбінацій дають можливість виявити свою творчу фантазію.

4. Повідомлення теми, мети і завдань уроку  (демонстрація слайду)

 

 

 

 

 

  1. Вивчення нового матеріалу.
    1.       Станція «Історична» - історія в’язання.
    2.       Станція «Навчальна»:

5.2.1. Види в’язання.

5.2.2. Будова гачка та його види.

5.2.3. Матеріали для в’язання гачком.

5.2.4. Підбір гачка та ниток.

5.2.5. Будова петлі.

     Отже, ми отримали з вами дозвіл на подорож від грецької майстрині Арахни, вже знаємо, що є такий інструмент як гачок, які вироби можна ним плести, тому рушаймо в подорож. І перша наша станція – «Історична».

5.1. Станція «Історична» (доповіді «істориків» - учениць, які заздалегідь підготували повідомлення, які супроводжуються демонстрацією слайдів)    

        «Історик 1»      Хто і коли придумав першу петельку, створену гачком, ніхто не знає, але вже давно відомо, що народилася ця чудо петелька задовго до нашої ери. Дуже складно точно встановити історію в'язання, тому що нитки і трикотаж зберегти важко. Деякі свідчення цього мистецтва дійшли до нас у вигляді зображень. Отже, в одній з єгипетських гробниць (1900 року до н.е.) збереглося зображення жінки, що надягає шкарпетки, зберігся відбиток панчохи, виявлений у застиглій лаві Помпеї  79 року н.е,  знайдені дитячі в’язані шкарпетки. Великий палець був вив’язаний окремо, адже в ті часи носили взуття схоже на наше пляжне. Археологи установили, що їм більше 4-х тис. років.

«Історик 2»

        У XV-XVІ століттях в'язання досить активно поширюється по Європі і перетворюється в домашню роботу й у прибуткову галузь: в'яжуть панчохи, шкарпетки, рукавички, каптури, кофти, капелюшки. Відкривалися цілі в'язальні цехи. У 1589 році помічник парафіяльного священика з Вулбриджа Вільям Лі винайшов в'язальний верстат. Але чим більше випускалося виробів масового машинного виробництва , тим більш коштовними ставали вироби, виготовлені вручну, а особливо, ті,що зв'язані гачком, адже такі вироби неможливо було повторити на машині. І дотепер немає в'язальних машин, які б могли відтворити полотно, схоже на зв'язане гачком.

    «Історик 2»

Про в’язання розповідає  одна з легенд Стародавньої Греції.

    Афіна-Паллада була однією з поважних богинь. Вона давала людям мудрість і знання, вчила їх мистецтвам та ремеслам. Дівчата Стародавньої Греції поважали Афіну за те, що вона вчила їх рукоділлю.

     Серед майстринь, що ткали прозорі як повітря полотна, славилась Арахна, дочка фарбувальника тканин. Загордилася Арахна своїм мистецтвом та вирішила викликати на змагання саму богиню Афіну.
      Під виглядом сивої, згорбленої бабусі стала перед Ара хною богиня і звернулася до гордячки: «Неможна бути вище богів, намагайся бути кращою серед рівних.» Та не послухала Арахна мудрої поради старенької. Зіткала вона полотно, таке ж гарне, як у богині.     Розгнівалася Афіна, розірвала роботу дівчини та вдарила її човником. Нещасна Арахна не перенесла такої ганьби, та й наклала на себе руки. Та Афіна змилувалася над дівчиною і врятувала гордячку. І з тих пір Павук Арахна вічно тче свою павутину.

         Розповідь учителя.

У наші дні це мистецтво продовжує розвиватися,  Можливості гачка дозволяють зробити різні декоративні речі, наприклад, мережива, ковдри, одяг, іграшки, прикраси. Дійсно, у даний час дуже важко представити наш гардероб без трикотажу. Мода на трикотаж - це і прикраса нашого інтер'єру. Можна створити    в'язаний абажур або скатертину, серветку або вазочку - і Ваш будинок набуде лише Вам властиві затишок і тепло.    Можна ще довго продовжувати розповідати такі цікаві історії, та необхідно рушати далі. Станція «Навчальна»

  • Що ж таке в’язання та які види в’язання розрізняють? 

(Розповідь учителя супроводжується демонстрацією слайдів)

      Для в’язання використовують спеціальний інструмент – гачок.     

 

 

 

  • Які ж бувають гачки та з яких матеріалів їх виготовляють?
  • Які матеріали застосовують для в’язання гачком?
  • Як правильно підібрати гачок та нитки?

Робота в групах. Для того, щоб дати відповідь на ці питання, кожна група повинна прочитати відповідну частину тексту і дати відповіді на поставлені перед вами запитаннями.

Завдання для І групи:  Прочитайте текст і дайте відповіді на такі питання:

  1. Які види гачків існують?
  2. З якого матеріалу виготовляють гачки?
  3. Які номери гачків існують. Від чого залежить номер гачка?

Розрізняють гачки короткі (12-15 см) і довгі (35-45 см). Гачки для в'язання виготовляють зі сталі, дерева, пластмаси. Залежно від товщини вони мають номер від 1 до 6. Номер гачка – це діаметр його головки в міліметрах. Наприклад, гачок № 2 має діаметр головки 2 мм.  Гачки повинні бути добре відполіровані. Кращими є сталеві гачки (не   гнуться, не ламаються), а для в'язання виробів із вовни і мохеру можна користуватися дерев'яними і пласт­масовими гачками

Завдання ІІ групи: Прочитайте текст і дайте відповіді на такі питання:

  1. Які матеріали використовують під час в’язання гачком?
  2. Від чого залежить добір ниток?
  3. Яка послідовність добору інструментів і матеріалів?

Для в'язання виробів гачком використовують різні нитки: бавовняні,   льняні,   вовняні,   шовкові,   синтетичні.   Нитки добирають залежно від призначення виробу та узору в'язання. Товстими   вовняними   нитками   можна   в'язати   шапочки, шарфи,   шкарпетки,   диванні  подушки,   верхній  одяг.  Для серветок, комірців, занавісок використовують тонкі нитки – синтетичні, бавовняні: кроше, ірис, «ромашка», котушкові нитки № 10.   Промисловість   випускає   спеціальні нитки для в'язання ажурних виробів. Найчастіше ці нитки білого кольору, тоненькі, блискучі й шовковисті.

           Завдання ІІІ групи: Прочитайте текст і дайте відповіді на такі питання:

  1. Як підібрати гачок до певної нитки? Від чого залежить такий підбір?
  2. Як повинен гачок захоплювати нитку?
  3. На що потрібно звертати увагу, купуючи гачок?

     Товщину гачка добирають відповідно до товщини нитки, з якої в’яжуть виріб. Чим товща нитка, тим товщий треба брати гачок.

Гачок діаметром 3-6 мм – використовується для виробів з товстої шерстяної або синтетичної пряжі. Для ірису, муліне – беруть тонкий гачок – 1-2, мм в діаметрі. Нитка повинна бути у півтори рази товща від товщини гачка в місці заглиблення біля борідки гачка. Найкраще перевірити відповідність гачка вив’язуючи  петлі. Гачок повинен легко і повністю захоплювати нитку і при цьому не розділяти її на волокна. Нитка під час в’язання не повинна зіскакувати з гачка. Купуючи гачок, особливу увагу слід звертати на якість головки. Вона не повинна бути занадто гострою  занадто тупою.

(Після закінчення роботи в групах, кожен представник звітує перед класом і результати роботи перевіряються за відповідними слайдами на яких зображення з’являються поступово)

Висновок:

Отже, послідовність добору інструментів і матеріалів для в'язання така: спочатку добирають нитки залежно від призначення виробу і виду узору, а потім добирають гачок відповідно до товщини нитки.

 

 

В’язане полотно утворюється переплетенням петель, які мають певну будову. (Розповідь учителя будується на основі слайда)

  1. Закріплення нового  матеріалу:

6.1. Гра «Хрестики нулики».       Згадайте, як ви в дитинстві грали в гру «Хрестики-нулики». Сьогодні ми теж пограємо. Тільки замість хрестиків та нуликів у нас будуть зображення виробів. Завдання для вас: знайти виграшний шлях, в якому розташовані вироби, плетені гачком № 1. Пам’ятайте: виграшний шлях може проходити лише по горизонталі, по вертикалі або по діагоналі лінією, яку ви проведете спеціальним «маркером». (Правильність виконання завдання перевіряється за допомогою інтерактивної дошки: на інтерактивній дошці 6.2. Гра

 

«Знайди пару»  Умови гри: необхідно «маркером» провести лінію, яка  з’єднає відповідні:

А) назви деталей гачка та їх зображення;

 

 

Б) назви складових петлі та їх зображення.

 

 

6.3. Робота в групах.  Кожній групі запропоновано пряжу одного виду, гачки -  різні за номером, та зображення виробів. 7. Підсумки уроку

7.1. Рефлексія:

- Чи сподобався вам урок?   - Що нового пізнали на уроці?

- Як в житті ви зможете використати отримані сьогодні знання?

      На цьому ми закінчуємо сьогоднішню подорож країною «В’язанією», але це ще не остання зупинка.  На наступному уроці   відвідаємо станцію  «Петелькову». До речі, зможуть потрапити туди тільки ті, хто успішно пройде митний контроль, під час якого ви продемонструєте свої знання, що отримали сьогодні.

7.2. Мотивація та виставлення оцінок.

7.3. Домашнє завдання  

Я вдячна вам за сьогоднішній урок. Бажаю вам на наступному уроці успішно пройти митний контроль і стати справжньою майстринею в’язання гачком. І пам’ятайте, що  в'язання гачком стимулює розумову діяльність, бо при цьому масуються нервові рецептори на пальцях, котрі відповідають за неї.

doc
Додано
18 серпня 2019
Переглядів
9419
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку