Тема. Відмінки іменників, їх значення
Мета: поглибити знання учнів про іменник як частину мови, його значення, морфологічні ознаки; систематизувати знання про категорію відмінка в українській мові; сформувати поняття про особливості відмінювання іменників; удосконалювати орфографічні навички учнів; розвивати вміння аналізувати матеріал; збагачувати словниковий запас учнів; розвивати усну та письмову мову учнів; виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: зошити, підручники «Українська мова», 6 клас (автор Заболотний О. В., Заболотний В. В. – К.: Генеза, 2014), дидактичний матеріал.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II.Актуалізація опорних знань
— Яку частину мови ми називаємо іменником?
— Розкажіть, що ви знаєте про іменники спільного роду.
— Назвіть групи іменників, що вживаються тільки в однині та тільки в множині.
Запишіть слова у формі родового відмінка множини. Підкресліть слова, що вживаються тільки в множині.
Апельсини, баклажани, башкири, бутси, валянки, вільхи, вірмени, галичани, гальма, гастролі, городяни, грами, грузини датчани, джинси, житло, ікла, кеди, кілограми, консерви, кримчани, ласти, мандарини, панчохи, підошви, плаття, сандалі, солдати, туфлі, шорти.
III. Мотивація пізнавальної діяльності.
Повідомлення теми, мети і завдань уроку
IV. Вивчення нового матеріалу
Опрацювання теоретичного матеріалу (підручник, с. 91-92).
Виконання вправ 226 (усно), 228(письмово).
V. Закріплення нового матеріалу
Утворіть словосполучення. В іменниках визначте відмінок.
Книжка про (дружба), малювати (пензлик), говорити зрозумілою (мова), дихати свіжим (повітря), постукати по (стіл), поставити (стілець), читати по (склади).
Складіть діалог, у якому б були використані форми кличного відмінка. Тему оберіть самостійно.
Записати, розкриваючи дужки. З’ясувати відмінки іменників, виділити закінчення. Пояснити орфограми.
Ти стежив за (мати), як вона ступає по (підлога), як усміхається, як тримає вже посічену сивиною (голова). Але найчастіше, мабуть, твій (зір) ловив її проворні (руки). Навіть тоді, коли не мали ніякого (діло), руки(мати) не залишалися в абсолютному (спокій), вони легенько ворушились, як ворушаться під (вода) стебла водяних (лілії) від ледь чутної (течія).
VI. Систематизація й узагальнення вивченого матеріалу
Скільки відмінків в українській мові?
На які питання вони відповідають?
Чому кожний відмінок має два питання?
Як розрізняти форми іменників у називному, родовому і знахідному відмінках?
VII. Підсумок уроку
«Знати відмінки іменників необхідно для того, щоб…».
VIII.Оцінювання
IX . Домашнє завдання
Вивчити параграф 27. Вправа 232.