Урок на тему "Відпочинок на природі. Оздоровче значення відпочинку на природі. Речі та одяг для прогулянки на природу "

Про матеріал

Тема уроку з основ здоров'я 3 клас «Відпочинок на природі. Оздоровче значення відпочинку на природі. Речі та одяг для прогулянки на природу» є актуальною, адже урок проводиться в квітні, саме в той час, коли діти з батьками відпочивають на природі. Це час, коли з'являються кліщі, гадюки, вужі, комарі, оси та ін. Завдання вчителя – навчити дитину розпізнавати безпечних та небезпечних комах, отруйні та їстивні гриби. Діти повинні знати, як надати першу медичну допомогу, як діяти в ситуації, коли є загроза для життя та здоров'я дитини. Крім того, діти повинні знати, який одяг можна одягати для відпочинку на природі. Здобувачі освіти мають усвідомити, що не можна забруднювати наше довкілля.

Перегляд файлу

 

Урок на тему: «Відпочинок на природі. Оздоровче значення відпочинку на природі. Речі та одяг для прогулянки на природу»

 

Основи здоров’я 3 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Виконав: Твардовська Ольга Петрівна

 Вчитель початкових класів Вербівського НВК    «ЗОШ І-ІІ ст.- ДНЗ»

 Категорія: вища

 

 

 

 

 

 

Тема уроку з основ здоров’я 3 клас «Відпочинок на природі. Оздоровче значення відпочинку на природі. Речі та одяг для прогулянки на природу» є актуальною, адже урок проводиться в квітні, саме в той час, коли діти з батьками відпочивають на природі. Це час, коли з’являються кліщі, гадюки, вужі, комарі, оси та ін. Завдання вчителя – навчити дитину розпізнавати безпечних та небезпечних комах, отруйні та їстивні гриби. Діти повинні знати, як надати першу медичну допомогу, як діяти в ситуації, коли є загроза для життя та здоров’я дитини. Крім того, діти повинні знати, який одяг можна одягати для відпочинку на природі. Здобувачі освіти мають усвідомити, що не можна забруднювати наше довкілля.

 

 

 

 

Тема: Відпочинок на природі. Оздоровче значення відпочинку на природі. Речі та одяг для прогулянки на природу.

Мета: розкривати уявлення учнів про природу як живий організм; вчити бачити красу світу; вчити правильному поводженню під час відпочинку на природі; розглядати можливі небезпеки лісу; розвивати вміння безпечного спілкування з природою; виховувати культуру поведінки дітей на відпочинку.

 

Обладнання: мелодії лісу,  малюнки дітей (уважний і неуважний хлопчик),  ілюстрації лісу, річки; таблиця «Отруйні гриби і ягоди»,  плакати із зображенням рослин, комах; кошик із лісовим матеріалом.

 

Хід уроку

 

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

Учитель. Знову день почався, діти!

Всі зібрались на урок.

То ж пора нам поспішати —

Кличе в подорож дзвінок.

Урок цей зовсім незвичайний

Він вчить багато нас чому.

Хай буде він для нас повчальним.

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

Фронтальне опитування

 

— Чому важливо дотримувати правил безпеки їзди на велосипеді?

— Які частини велосипеда необхідно перевірити перед поїздкою?

— Яким буває відпочинок

— Який відпочинок найкращий?

— Яким є значення активного відпочинку для здоров’я людини?

— Чому людина намагається організувати власний відпочинок саме на природі?

— Чим приваблює людину ліс?

— У яку пору року вам найбільше подобається відпочивати в лісі?

Пригадайте свій найкращий відпочинок.

Розкажіть, де це було?

— 3 ким ви відпочивали?

 — Що вам найбільше запам'яталося?

 

ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Пропоную вам уявити подорож у світ природи. Природа — це живий організм, а ми з вами — частинка природи. Тому й ставитися до природи треба, як до самого себе.

Дуже важливо зберегти все таким, як воно є. Не нищити, не руйнувати, а залишити землю такою ж чудовою для інших поколінь. А ще важливо берегти своє життя й здоров’я, щоб насолоджуватися красою навколишнього світу. А це значною мірою залежить від нас самих, від нашої поведінки.

 

IV. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Куди ж ми помандруємо сьогодні?

Потрібно відгадати.

 

Влітку зеленіє

А взимку чорніє. (Ліс.)

 

- Що таке ліс?

 

Учень. Ліс — це народне багатство. Він дарує людям цінну деревину. Ліс — це фабрика кисню, зелена аптека. Ліс — житло, де звірі і птахи можуть знайти собі поживу. Митці завжди оспівували і оспівують природу у казках, піснях, віршах.

 

(Учні декламують вірш під музичний супровід.)

 

Ліс — це казка, ліс — це диво,

Все для всіх у нього є.

Йди і ти у ліс щасливо —

E:\аааааааааааааааааа.jpgЛюдям радість він дає.

В кожну пору ліс чарівний,

Придивляйся, впізнавай.

Він веселий, тихий, дивний —

Вчися і спостерігай.

 

Технологія «Асоціативний кущ»

 

- Діти, а що ви уявляєте, коли чуєте слово «ліс»?

- Які асоціації у вас виникають?

 

(Учитель заповнює «павутинку» тими швами, які називають діти.)

 

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

 

Учитель. Найкращий відпочинок — на природі. Природа дарує людям чисте повітря, бадьорість, гарний настрій.

(Додаток 1)

 

Учитель. Молодці! На уроці ми натрапимо на ці слова. Сьогодні ми повинні зрозуміти, коли ліс для нас—друг, а коли — ворог. Дізнаймося, як треба поводитися, щоб обминути всі можливі небезпеки, відпочинок приніс радість, задоволення і хороше самопочуття.

 

Бесіда про те, з ким можна йти до лісу

 

- Яка найперша небезпека може чекати на нас у лісі?

 

Це небезпека загубитися у лісі, заблукати. Тому до лісу дітям вашого віку можна йти лише з дорослими, з батьками, учителями. У лісі є свої закони, за якими живуть столітні дерева, комахи, звірі, птахи. Тому в ліс варто заходити спокійно, без галасу.

 

Бесіда про правила поводження у разі зустрічі з дикими тваринами

 

Учитель. Під час відпочинку в лісі треба пам’ятати, що господарі у ньому все ж таки не ми. Натрапити на них можна рідко, адже, почувши людину, вони втікають. Слід остерігатися зустрічі з дикими звір’ями. А якщо побачили, дайте можливість їм утекти. Адже коли вони хворіють на сказ, кидаються на людей. При укусі тварини слід звернутися до лікаря.

 

- А кого можна побачити у лісі?

- Комах.

- А яких? (Оса, бджола, кліщ, мурахи.)

- А також можна побачити комарів і павуків.

- Яку ж небезпеку несуть нам комахи? (Відповіді учнів.)

 

(На дошці плакат «Комахи».) (Додаток 2)

Учитель. Укуси комах можуть виявитися небезпечними, оскільки серед них багато отруйних. Особливо небезпечними є укуси ос і бджіл у губи, язик, піднебіння. Необхідно витягти жало й накласти на місце укусу холодний компрес.

 

Навесні і влітку в лісах чимало кліщів. Деякі з них є носіями небезпечних хвороб. Щоб ця невидимка вас несподівано не атакувала, одягайтеся у ліс за правилами: ніяких босоніжок, шортів, маєчок. Тіло повинно бути закритим . А також комах приваблюють блискучі прикраси, сильні аромати парфумів. Пам'ятайте про це.

 

При укусах комарів у кров може потрапити отрута, яка викликає гострий біль, набряк.

 

З ким іще може відбутись небезпечна зустріч? (Змія.)

 

Фізкультхвилинка

 

Раз, два, три, чотири – у лісок ходили,

Зайця сірого зустріли.

Зайчик прудко так стрибає,

Пташка весело літає,

Швидко лис десь пробіжить,

Їжачок у кущах сидить.

Посиділи і ми трішки,

Щоб спочили руки й ніжки.

Всі веселі от чудово!

У лісок підемо знову.

 

 

Розповідь про небезпеку, пов'язану з отруйними ягодами і грибами

 

(Упродовж усієї розповіді вчитель демонструє відповідні малюнки.)

(Додаток 3)

 

Учитель. А тепер скажіть, хто милує наше око на відпочинку? (Рослини.)

 

- А які бувають рослини? (Отруйні і цілющі.)

- Які ж рослини можна використовувати для лікування? (Ромашку, деревій, подорожник, материнку, кульбабу.)

 

Гра-інсценівка

 

- Літо, любе літечко, дай мені смородини, чорної і червоної, і малини дай!

- Їх знайдеш у липні — прокидайся з сонечком, із кущів зривай.

- Літо, любе літечко, дай мені брусниці й ожини дай!

- Їх шукай у серпні — у лісі назбирай.

- Літо, любе літечко, барбарису й журавлини дай!

- Ой не можу дати, вони ще зелені. Як надійде осінь — у неї запитай!

 

Учитель. Крім смачних поживних і корисних для нас, людей, ягід, у лісі ще ростуть отруйні ягоди, рослини. їх найкраще не збирати, не їсти. Про них потрібно знати й чітко їх розпізнавати. Отруйні ягоди — вороняче око. вовче лико, дурман звичайний, паслін. А блекота, чистотіл, красавка, конвалія — це отруйні рослини. Але й нищити їх не можна. Адже в природі все збалансовано, все знаходиться у рівновазі.

 

 

Слухання вірша

 

Не топчи травинку,

Не зірви рослинку!

 

Бо земля без них,

Як без зірочок ясних,

Їх створив Господь для тебе,

Їх краса для всіх під небом.

 

 

Загадка

 

  • Відгадайте загадку

 

Гарну шапочку він має,

Радо всіх нас зустрічає. (Гриб.)

 

Учитель.

- Які бувають гриби?

- Так, вони бувають їстівні й отруйні.

- Які їстівні гриби ви знаєте? (Білий гриб, підберезник, лисички, сироїжки, опеньки.)

 

 

Учитель. А чим же небезпечні для життя отруйні гриби?

 

Мухомори і поганки

Рогача спитали зранку:

- Чом не люблять нас усюди

Дикі звірі, добрі люди?

Відповів їм жук по миті:

- Ви занадто ядовиті.

 

 

Учитель. Вирушаючи з кошиком до лісу, не забувайте, що в кожного їстівного гриба є отруйні двійники.

 

Не всі гриби потрібно зривати. Зустріли незнайомий грибок — не чіпайте, не топчіть: комусь він дуже потрібний. Деякими видами грибів лікуються хворі звірята. А є гриби, що «дружать» з деревами, допомагають їм рости.

 

Висновок. Усі, хто любить збирати гриби, повинні дотримуватись правила; грибів, яких не знаєте, до кошика не кладіть. Усе, що принесли з лісу в кошиках, обов’язково покажіть дорослим.

 

1. Робота за підручником (с. 111-114)

— Розгляньте фотографію на с. 111. Доведіть, що найкращий відпочинок — на природі.

— Про що потрібно подбати, збираючись на прогулянку на природу?

— Розгляньте фотографії на с. 112-113. Розкажіть, якими мають бути одяг і взуття?

 

VІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ

 

1. Робота в групах

 

— Прогулянка на природі з велосипедом чи без нього — найкращий відпочинок. У лісі, в горах, біля водойми можна насолоджуватися чистим повітрям і мальовничими пейзажами. Спів пташок, шурхотіння листя, плескіт хвиль заспокоюють, і ти відчуваєш єднання з природою. Усе це позитивно впливає на здоров’я.

 

Пригадайте свій найкращий відпочинок на природі. Розкажіть:

• де це було;

• з ким ви відпочивали;

• що вам найбільше запам’яталося.

 

— Прочитайте вірш «Лісова пісенька».(Музичний супровід «Звуки природи»)

 

ЛІСОВА ПІСЕНЬКА

 

Крізь ліси зелені, вікові діброви

дружно ми крокуєм, пізнаємо світ.

Лащаться в долині квіти кольорові,

дятел на смереці стукотить: «Привіт!»

У розлогих кронах дім лаштують птиці,

велети-дерева нам кивають вслід,

і снують мурашки — лісу трудівниці,—

мама білка кличе діток на обід.

Не зламаєм гілку, квітку не зірвемо,

не злякаєм пташку, білку, оленя,

і мурах домівку чемно обійдемо,

та не потривожим сонне зайченя.

Тож рушай із нами, не вагайсь нітрішки,

любить ліс привітний щебет дітлашні.

Є для друзів в нього ягоди й горішки,

а пташки дарують радісні пісні.

 

Леся Вознюк

 

— Об’єднайтесь у групи і намалюйте плакати «Ми — друзі природи». Запам’ятайте! Найкращий відпочинок — прогулянка на природі.

 

2. Важливо знати!

 

— Навесні й улітку в лісах та парках багато кліщів. Деякі з них є носіями небезпечних хвороб. Але жоден кліщ не здатний проникнути крізь одяг з цупкої тканини. Тому не ходи по траві в шортах і намагайся закрити всі ділянки тіла. Після прогулянки зніми з себе одяг, ретельно витруси його і перед тим, як прийняти душ, оглянь своє тіло з усіх боків.

 

Якщо побачиш кліща, одразу скажи про це дорослим. Разом із ними слід звернутися до лікаря, щоб видалити кліща і перевірити, заразний він чи ні.

 

3. Вивчення правил поведінки у лісі

 

Правила поведінки у лісі. Складання пам’ятки (Додаток  4)

 

4. Розучування рухливих ігор на природі (с. 113-114) (Додаток 5)

Робота в зошиті

 

Гра «Так — ні»

 

Хто гриби їстівні знає

І збирати їх мастак,

Хай мені відповідає

Словом простим — «Так».

І отруйні теж бувають —

Вам відомо, знають всі

Діти, що гриби ці знають.

Хай говорять чітко — «Ні!».

Підберезником назвався,

І засмаг — дивіться як!

У червону шапку вбрався.

Його можна брати? (Так.)

 

На його червоній шляпці

Білі цяточки ясні.

Він красивий, мов у казці.

Будем брати його? (Ні.)

 

Це коричневі маслята —

Шапки в них блищать, мов лак.

 

Йдіть мерщій сюди, малята.

Їх візьмемо в кошик? (Так.)

 

Вона родилась на світанку,

Доки трави росяні.

Звуть її бліда поганка.

Вам подобається? (Ні.)

 

Ці жовтенькі сестрички

Любить кожен їсти всмак.

Бо грибочки ті — лисички.

Ви збираєте їх? (Так.)

 

Ми бліді, ми неяскраві,

Ми поганочки ясні:

Білі, жовті, зеленаві.

В кошик пустите нас? (Ні.)

 

 

Учитель. Життя людини пов’язане з водою. Ви також відпочивали на берегах річок, озер, моря. Вода — це стихія, яку люди знають давно, але вона також приховує небезпеку. Тому не можна дітям перебувати біля водойми без дорослих.

 

 

Робота в групах

 

Виставка «Музей природи»

 

Учитель. Під час прогулянки до лісу ви можете зібрати у кошик усе незвичне за формою, структурою чи забарвленням (шматочки кори, фрагменти коріння, сухі квіти, ягоди, плоди дерев тощо). Ці предмети лежать під ногами. Сьогодні я підготувала для вас такі матеріали.

Вам потрібно пофантазувати. Ці знахідки можна розфарбувати, доліпити, щоб створити повноту образу. Необхідні матеріали: нитки, фарби, ножиці, пластилін, картон.

 

Зі знайдених і обраних матеріалів зробимо виставку «Музей природи».

 

Що ж можна виготовити:

 

● казкового змія (шматок коріння);

● гірський пейзаж (фрагмент кори);

● намисто (ягоди, плоди шипшини);

● казкових чоловічків (жолуді);

● композицію (сухі квіти і листочки).

 

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ

 

Бесіда

 

— Які небезпечні ситуації можуть виникнути на відпочинку?

— Як уникнути зустрічі з дикими тваринами?

— Коли гадюка стає небезпечною?

— Де в лісі найбільше кліщів?

— Як уберегтися від кліщів?

— Назвіть речі та одяг для прогулянки на природу.

 

 

Учитель. Вмійте природу любити

 

Вам у походи ходити

І мандрувать, любі діти,

Вмійте ж природу любити,

Кожній стеблинці радіти.

Оберігати ж повсюди

Шлях і стежину і гаї —

Все те окрасою буде

Нашого краю.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИСНОВОК

 

 

Протягом уроку учні оволоділи навиками поведінки під час відпочинку на природі; розглянули можливі небезпеки лісу; навчилися безпечно спілкуватися з природою, підбирати речі та одяг для прогулянки на природу.

Також протягом уроку виховувалась культура поведінки дітей на відпочинку. Діти усвідомили, що забруднювати наше довкілля не можна. Протягом уроку звучали звуки природи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

E:\пппппппппппппппп.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                 Додаток 3

 

 

E:\лллллллллл.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Пам’ятка

відпочинок на природі

1. Одягайся так, щоб закрити ноги і руки. Візьми светр і куртку з кишенями та каптуром. Надай перевагу яскравому одягу. Не забудь про головний убір.

2. Взуття має бути закритим, на міцній підошві. Не забудь шкарпетки: влітку – бавовняні, а взимку – шерстяні.

3. Речі

4. Вирушай на природу лише з дорослими!

5. Не ламай дерев та кущів! Не руйнуй мурашників!

6. Прибирай за собою. Не залишай у лісі сміття!

7. Не розпалюй вогнищ у заборонених місцях!

8. Не збирайте гриби і незнайомі ягоди!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                   Додаток 5

 

 

Гра «Парасолька»

Ця гра може бути використана як на масових заходах, так і під час звичайних прогулянок надворі. У неї можуть грати діти різного віку. Щоб почати гру, слід узяти велику парасольку, розкрити її та пояснити дітям, що коли на вулиці сонячно, можна гуляти, бігати, веселитися, а коли починається дощик, треба швидко йти під парасольку. Діти грають, потім вихователь несподівано говорить: «Дощик почався!». Діти повинні швидко сховатися під парасольку; хто не встигає, вибуває з гри. Після слів «Дощик закінчився!» діти знову грають до нового туру. Переможцем стає той, хто останнім залишиться під парасолькою, коли всі інші гравці вибули. Цю забаву можна супроводжувати музикою.

 

Упіймай горобчика!

Ця весела й рухлива гра вчить дітей кооперуватися й співпрацювати, а також проявляти спритність і винахідливість. Вона чудово підходить для проведення на свіжому повітрі під час прогулянок у дитячому саду. Тут є два головні герої – горобець і кішка. Діти створюють коло, усередині якого ховається горобець. Кішка знаходиться за колом, її завдання – упіймати горобця, а завдання дітей у колі – не пустити кішку. Коли горобець спійманий, можна змінити головних героїв. Ця гра відмінно ілюструє принцип взаємодопомоги й учить дітей успішно взаємодіяти.

 

Гра «Калюжі»

Для цієї гри Вам знадобляться аркуші паперу різного розміру, з якого слід вирізати умовні калюжі. Сенс гри в тому, що діти намагаються по черзі перестрибнути через калюжі. Спочатку треба запропонувати їм перестрибнути через невеликі калюжі, потім – усе більшого розміру. Якщо дозволяють розміри приміщення, діти, стоячи в ряду, можуть одночасно стрибати через калюжі й відразу порівнювати свій результат. Перемагає той учасник, який перестрибне через найбільшу калюжу. Ця нескладна гра корисна не лише для фізичного тренування, але й для розвитку волі до перемоги у дитини.

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Федан Тетяна Василівна
    Дуже цікавий конспект, дякую.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Основи здоров’я 3 клас (Бех І. Д., Воронцова Т. В., Пономаренко В.С., Страшко С. В.)
Додано
19 жовтня 2018
Переглядів
8690
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку