Мета: експериментальним шляхом з'ясувати умови плавання тіл і сформулювати закон Архімеда; розвивати творчі здібності й логічне мислення учнів, навички роботи в парах; виховувати почуття колективізму, формувати критичне мислення; підвищувати інтерес до предмету.
Прилади і матеріали: посудина з водою, посудина з солоною водою, пластилін, 3 картоплини.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.Дмитрівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Підготувала вчитель фізики та астрономії
Ніколаєва Леся Дмитрівна
Тема: Виштовхувальна сила. Закон Архімеда.
Умови плавання тіл
Мета: експериментальним шляхом з’ясувати умови плавання тіл і сформулювати закон Архімеда; розвивати творчі здібності й логічне мислення учнів, навички роботи в парах; виховувати почуття колективізму, формувати критичне мислення; підвищувати інтерес до предмету.
Прилади і матеріали: посудина з водою, посудина з солоною водою, пластилін, 3 картоплини.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Орієнтовний план проведення уроку
І. Організаційна частина (1 хв)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (6 хв)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності (1 хв)
IV. Вивчення нового матеріалу (25 хв)
V. Закріплення вивченого матеріалу (3 хв)
VI. Рефлексія (1 хв)
VII. Підсумок уроку (2 хв)
VIII. Домашнє завдання (1 хв)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів (усне опитування)
В перекладі з грецької «фізика» означає «природа». Сьогодні у нас буде незвичайний урок: ми пограємо, поміркуємо, пофантазуємо, з’ясуємо щось нове. І розпочнемо із завдання №1.
- Визначте в кожному з семи рядків слова, які відносяться до фізики, підкресліть або обведіть їх.
В КОЖНОМУ РЯДКУ ЗНАЙДІТЬ ТА ПОЗНАЧТЕ ПОНЯТТЯ З ФІЗИКИ
Правильна відповідь: (Амперметр, інерція, енергія, двигун, рух, маса, хаотичний)
З перших букв вибраних вами слів складіть та запишіть ім’я відомого фізика ( букви треба поміняти місцями)
____________(Архімед)_______________________________
III. Мотивація навчальної діяльності учнів
Отже, тема нашого уроку пов’язана саме з ім’ям цього вченого. Архімед народився у Греції в 287 році до н.е. у місті Сіракузи, там і прожив своє життя. Був надзвичайно розумною людиною, освіту одержав в Александрії, був фізиком, математиком астрономом. Зробив великий внесок у науку. У математиці він першим знайшов значення числа «пі». Сформулював умову рівноваги важеля, йому належать крилаті слова: «Дайте мені точку опори і я зрушу Землю». Винайшов прості механізми: гвинт, клин, лебідку, бойові машини, які відбивали атаки римлян під час другої Північної війни. Загинув він під час облоги Сіракуз римлянами. Але не будемо говорити про сумне, Архімед залишив після себе великий спадок, а головне славнозвісний закон, названий на його честь, який ми сьогодні і будемо вивчати. Тому спробуйте відповісти на запитання: «Чому в трьох посудинах з прозорою рідиною картоплини ведуть себе по-різному? В чому тут причина?»
( демонстрація досліду з картоплею)
Ми сьогодні з’ясуємо: «Умови плавання тіл. Виштовхувальна сила. Закон Архімеда
ІV. Вивчення нового матеріалу
ρтіла < ρрідини – тіло плаває на поверхні рідини;
ρтіла ≈ ρрідини – тіло плаває в товщі рідини.
«ЗНАЙДИ ПАРУ» ( ЯКЕ ТІЛО В ЯКІЙ РІДИНІ ПОТОНЕ)
ПАМ'ЯТАЙ: ОДНА РІДИНА – ОДНЕ ТІЛО!
1 |
2 |
3 |
|
|
|
Правильна відповідь: 1-в; 2-а; 3-б.
«ЗНАЙДИ ПАРУ» ( ЯКЕ ТІЛО В ЯКІЙ РІДИНІ ПЛАВАТИМЕ)
ПАМ'ЯТАЙ: ОДНА РІДИНА – ОДНЕ ТІЛО!
1 |
2 |
3 |
|
|
|
Правильна відповідь: 1-в (б); 2-а; 3-б (в).
Виконайте завдання №3. « Розмістіть різні рідини в одній посудині»
ЯК РОЗМІСТЯТЬСЯ В ПОСУДИНІ ДАНІ РІДИНИ:
БЕНЗИН, ВОДА, ОЛІЯ, РТУТЬ, СПИРТ
Правильна відповідь: ртуть,вода, олія, спирт, бензин ( знизу – вгору)
V. Закріплення вивченого матеріалу.
Ну і нарешті заключна частина нашого уроку – фізичне лото. Перед вами таблиця, яку треба заповнити картками з написаними на них словами. Серед запропонованих відповідей віднайдіть і оберіть лише правильні і покладіть цю картку на місце того запитання, яке ви відгадали.
|
|
|
|
|
|
АЙСБЕРГИ |
ВОДА |
СОКИРА |
КАЧКА
|
НІ
|
ЗНАЙШОВ !
|
МЕДУЗИ |
МОЛОКО |
МОЛОТОК |
ЖАБА
|
ТАК
|
ДОПОМОЖІТЬ!
|
Правильна відповідь:
сокира |
вода |
айсберги |
знайшов |
ні |
качка |
А тепер переверніть справа наліво кожну карточку. Чи вийшла у вас готова правильна картинка? Що ви отримали? ( Архімед у ванній з відомим висловом «Еврика»)
Молодці!
То чи можете ви дати відповідь на запитання: «Як змусити шматочок пластиліну плавати в посудині з водою?»
VI. Рефлексія
- Що нового і цікавого ви дізналися сьогодні на уроці?
- Чи досягли ми поставленої мети?
- Чи змінився ваш настрій до кінця уроку?
VII. Підсумок уроку
Ми вивчили сьогодні ще один вид сили, яка діє в рідині або газі, з’ясували умови плавання тіл. Тому сподіваюся, що ви правильно відповісте на наступні запитання:
1) Від чого залежить сила Архімеда?
2) Як обчислити силу Архімеда?
3) В яких одиницях вимірюється виштовхувальна сила?
4) Чи залежить виштовхувальна сила від густини тіла?
5) Об’єм якого тіла за легендою визначав Архімед?
6) Чи залежить архімедова сила від об’єму тіла?
7) Як залежить архімедова сила від густини рідини?
VIII. Домашнє завдання:
1) Вивчити відповідний параграф підручника.
2) Скласти і розв’язати задачу на знаходження виштовхувальної сили.
3) Підготувати цікаве повідомлення про Архімеда.
4) Маргарин – рослинна олія, насичена атомами водню. Як буде вести себе в посудині з олією шматочок маргарину?( можна провести подібний дослід з вершковим маслом різної жирності). Будьте обережними з розлитою олією, бо вона є травмонебезпечною, оскільки призводить до зменшення сили тертя.