Тема: Вода, склад її молекули, поширеність в природі, фізичні властивості.
Вода – розчинник.
Мета:
навчальна: ознайомити учнів з властивостями води, будовою молекули, поширеність води в природі та значенням води для всього живого;
розвивальна: сформувати вміння виявляти властивості води, її значення для розвитку живих істот на нашій планеті; продовжувати формувати вміння працювати з випереджувальними завданнями, виділяти основну думку.
виховна: сприяти формуванню бережливого ставлення до води, екологічне виховання, сприяти формуванню інтересу до вивчення природничих наук
Тип уроку: комбінований.
Основні поняття і терміни: розчин, розчинник, процес розчинення.
Методи і методичні прийоми:
• словесний(бесіда, розповідь, пояснення, складання опорних схем),
• наочний (демонстрація наочності),
• практичний ( демонстрація).
Обладнання: вода, підручник, набір для складання кулестрежневих молекул води (пластелін), аудіозапис «шум води», презентація.
Вода! Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе неможливо описати, тобою насолоджуються, не знаючи, що ти таке. Не можна сказати, що ти необхідна для життя: ти-саме життя. Ти-найбільше багатство у світі…
Антуан де Сент-Екзюпері
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП
Привітання класу. Перевірка готовності до уроку.
Психологічний настрій.
Діти! Природа вчить нас, що в світі все закономірно і має свої причини. А чули ви коли – небудь, як вона співає, пробуджуючись від зимового сну, кож- ним листочком, пташкою, квіткою! А можливо ви чули спів будинку, в якому панує мир, злагода, взаєморозуміння! А чи доводилося чути вам, як співає людська душа. Я бажаю вам попрацювати на уроці так, щоб у його кінці, прислухавшись до стану своєї душі, ви відчули її спів.
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ. (слайд 2)
До нас надійшов лист з Комітету охорони авторських прав природи (КОАПП) від громадянки з проханням про допомогу в розв’язанні деяких глобальних проблем, що виникли завдяки діяльності людини. Ім’я цієї громадянки зашифровано, і відгадати його можна прослухавши слова:
Пам’ятайте, люди, назавжди:
Неможливо жити без води!
Це життя колиска, це дощі,
Це роса і квітка на межі.
Це тумани, ріки і моря,
Джерело у спеку, це — життя.
Це кришталь озер і джерело,
Це хмарки у небі, це село.
Про яку громадянку йдеться? ( Про воду )
Уявіть собі, як би виглядала наша Земля, якщо б з неї зникла вода. Мертві морські та океанічні впадини. Вони покриті товстим шаром солей, які раніше були розчинні у воді. Русла рік, які висохли, джерельця, які затихли навік. Гірські породи зруйнувались би, бо вони містять велику кількість води. Ні куща, ні квіточки, ні одного живого організму на мертвій Землі. (слайд 3)
Діти, нам треба показати, що ми пам’ятаємо про воду, знаємо історію виникнення її на нашій планеті, значення води для живих організмів та її властивості, а головне поважаємо воду та знаємо як зберегти її чистоту.
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ. (слайд 4)
Отже, сьогодні на уроці мова йтиме про що? (Про воду). Тому основою нашого уроку буде девіз: Вода - сік життя. Ми дізнаємося багато цікавого про воду, про її поширення, властивості.
План (запис на дошці)
1. Вода найпоширеніша речовина на землі.
2. Будова молекули води.
3. Властивості води
4. Вода - розчинник.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
(розповідь з елементами бесіди).
1.1. Походження води
Де і як утворилася вода?
Учені довго сперечалися, звідки взялася вода на планеті. До єдиної думки вони не прийшли дотепер. Найпоширенішою версією є теорія про космічне походження води. Першим незаперечні докази цьому знайшов італійський хімік Пізані.
Досліджуючи метеорит, що впав у 1864 р. в південній Франції, він виявив у ньому до 14 % води. Пізніше з’ясувалося, що всі метеорити містять воду.
Крім цього, було створено чимало наукових теорій щодо походження води. Значно поширилася одна з них, розроблена видатним ученим А. Шмідтом, відповідно утворилася з водню й кисню в між’ядерному просторі під дією космічної радіації. Разом з космічним пилом молекули Н20 заносяться у верхні шари атмосфери.
На висоті 67-97 км частки пилу вкриваються крижаною оболонкою й утворюють сріблисті хмари.
Кількість води на Землі перевищує кількість будь-якої іншої речовини. Якщо дивитися на нашу планету з космосу, вона здається блакитною не тільки тому, що оповита повітряною оболонкою, а ще й тому, що три чверті поверхні земної кулі вкрито водою.
Де в природі зустрічається ця речовина? (слайд 5)
(Це безмежні океанські та морські простори, річки та озера, мальовничі ставки, дощ, сніг, хмари в небі, підземні та ґрунтові води, льодовики, тіла живих істот). На землі покрито 70,9% поверхні. Вода здійснює у природі постійний кругообіг, випаровуючись з поверхні й повертаючись на землю у вигляді опадів. (слайд 6)
2. Будова молекули води
Атоми Гідрогену розміщені під кутом 104,5°, що спричиняє несиметричність структури і полярність молекули води. (слайд 7)
Ми звикли склад води позначати формулою Н2О, але правильніше було б склад води записувати формулою (Н2О)n,, де п дорівнює 2, 3, 4 і т.д, оскільки окремі молекули води з'єднані зв'язками, які схематично позначають крапками:
Зв'язок між молекулами здійснюється за допомогою атома Гідрогену.
Складіть кулестрижневі моделі води за допомогою пластеліну.
Позитивно заряджений атом Гідрогену однієї молекули води притягається до негативно зарядженого атому Оксигену іншої молекули води. Такий зв'язок отримав назву водневого. По міцності водневий зв'язок приблизно в 15-20 разів слабкіше зв'язку між О та Н. Тому водневий зв'язок легко розривається, що спостерігається, наприклад, при випаровуванні води. (слайд 8)
Молекули води утворюють молекулярну кристалічну гратку у вигляді ажуру.
3. Властивості води. (Робота з підручником)
3.1) Що собою являє вода, які властивості для неї характерні? (демонстрація стакану з водою). (слайд 9)
• Чиста вода безбарвна, не має ані запаху, ані смаку,
• вона не стискується,
• замерзає при температурі 0 °С, (морська вода замерзає при мінус 1,9 градуса через домішки солей)
• закипає — при 100 °С.
3.2) У яких агрегатних станах може перебувати вода? (слайд 10)
(Твердому, рідкому та газоподібному).
3.3) Наведіть приклади різного агрегатного стану води?
(Твердий – лід, сніг; газоподібний – пара, яка входить до складу повітря, рідкий – вода ставків, океану, водойм, дощова вода).
Так, дійсно, велика кількість води перебуває в газоподібному стані в атмосфері. У вигляді величезних мас снігу та криги, не танучи протягом року, знаходиться вода на верхів'ях високих гір і в полярних місцевостях. Надра Землі також містять воду, яка просочує ґрунт і гірські породи.
Більшу частину водної оболонки нашої планети становить солона вода Світового океану (96,5 %), меншу частину — прісні води суходолу.
3.4.) Які властивості води описує автор у наступних рядках?
Ну що б, здавалося, вода?
Це Н20 – і більш нічого.
Та без води нема життя.
Вона – основа світу всього.
Найважливіша рідина
Для всіх створінь та організмів,
Землі артерія вона.
Перебуває в станах різних.
Чи лід, чи газ, чи рідина –
Однаково вода важлива.
У ній – уся краса земна,
У ній – природнє всяке диво.
Струмок, ріка удаль біжить,
І джерельце немов співає.
Послухай пісню цю хоч мить –
І вже душа відпочиває.
• Здатність перебувати в різних агрегатних станах,
• здатність розчиняти речовини,
• текучість.
4. Вода – розчинник.
З рядків вірша ми дізналися про унікальну властивість води – розчиняти речовини.
Вона утворює з багатьма твердими, рідкими, газоподібними речовинами однорідні суміші.
4.1) Що називають сумішами?
Суміші – сукупність декілька чистих речовин, які утворюють фізичне тіло).
4.2) Які види сумішей вам відомі?(однорідні, неоднорідні, тверді, рідкі, газоподібні, природні, штучні)
4.3) Яку суміш називають однорідною?
(Суміш, компоненти якої не видно)
Суміш води з різними речовинами називають розчинами.
Вода – розчинник, інші речовини суміші – розчинені речовини.
У розчині частинки розчиненої речовини рівномірно розподіляються між молекулами води. Розчини можуть складатись із двох чи більше розчинених речовин. (учні разом з вчителем складають опорну схему) (слайд 11)
Вода + розчинена речовина = розчин
Вода — найкращий розчинник. Вона здатна розчиняти багато твердих, рідких, газоподібних речовин.
Дати відповіді на запитання:
• Яка з речовин розчиниться швидше цукор, чи подрібнений цукор?
• У якому випадку швидше розчиняться речовини у гарячий воді чи у воді кімнатної температури?
• Чи зміниться розчинність солі при перемішуванні? Як саме?
Зробіть висновок
Не всі речовини добре розчиняються у воді. Одні речовини, наприклад цукор, лимонна кислота, сіль, добре розчиняються у воді. Є речовини, які погано розчиняються у воді, наприклад гіпс, а деякі практично не розчиняються у роді.
На розчинення речовин у воді впливають різні фактори.
Так, подрібнена речовина набагато швидше розчиниться у воді ніж речовина у вигляді шматочка.. Це можна пояснити тим, що у подрібненої речовини поверхня стикання з молекулами води буде набагато більша і тому процес розчинення відбудеться набагато швидше.
З підвищенням температури збільшується рух молекул. Це прискорює взаємне проникнення розчинної речовини та молекул води
Перемішування також сприяє прискоренню взаємного проникнення розчинної речовини та молекул води.
4.4) Наведемо приклади різних розчинів:
— Газовані мінеральні води, наприклад «Оболонська», «Миргородська» та багато інших, готують, розчиняючи вуглекислий газ у воді з мінеральних джерел.
— Добре відомий столовий оцет готують з оцтової кислоти (це рідина) та води.
— Цукор, сіль, питна сода (тверді речовини, розчинні у воді).
А ви знаєте діти що вода має пам’ять. Вода здатна вбирати в себе як позитивну так і негативну енергію. Погляньте на екран. (слайди 12-21)
V. Узагальнення і систематизація знань
А тепер проведемо невеликий хімічний диктант (усно), що допоможе перевірити, наскільки добре ви засвоїли те, що ми вивчали на сьогоднішньому уроці. (слайд 25)
Питання
«Екологічне лото"(слайд 26)
Учні повинні скласти повне прислів'я.
1. Ліс і вода... |
...доброту віддячить. |
2. Де верба… |
...який поріг, така й господиня. |
3. Криниця з водою... |
...брат і сестра. |
4. Хто у воді, ... |
...там і вода. |
5. Яка криниця, такий і господар... |
…що людина з розумом. |
6. Вода за … |
...той у добрі. |
Відповіді:
1. Ліс і вода — брат і сестра.
2. Де верба — там і вода.
3. Криниця з водою —що людина з розумом.
4. Хто у вод, той у добрі.
5. Яка криниця, такий і господар, який поріг, така й господиня.
6. Вода за доброту віддячить.
VІ. Підсумки уроку
Оцінювання роботи активних учнів, аргументація оцінок.
VII. Рефлексія
“Продовжи речення”
Я знаю про воду…
VІІІ. Домашнє завдання
Опрацювати матеріал підручника § 22 (підручник О.В. Григорович)
Скласти загадку, казку, сенкан до слова «Вода».
1