Урок за темою "Володимир Винниченко. «Федько-Халамидник». Цікава історія з життя письменника".

Про матеріал

Мета: ознайомити і зацікавити учнів особистістю і творчістю Володимира Винниченка, розглянути зміст оповідання « Федько – Халамидник», дізнатися цікаві історії з життя письменника; розвивати логічне мислення, культуру зв'язного мовлення, пам'ять; виховувати почуття пошани й гордості за світочів українського народу, порядність і чесність.

Перегляд файлу

Володимир Винниченко. «Федько-Халамидник».

Цікава історія з життя письменника

Мета: ознайомити і зацікавити учнів особистістю і творчістю Володимира Винниченка, розглянути зміст оповідання « Федько – Халамидник», дізнатися цікаві історії з життя письменника;

розвивати логічне мислення, культуру зв'язного мовлення, пам'ять;

виховувати почуття пошани й гордості за світочів українського народу, порядність і чесність.

Тип уроку: урок-дослідження

Обладнання: портрет В.Винниченка, чисті аркуші, підручник.

Найголовнішого очима не побачиш.

Найглибше бачить тільки серце.

А.де Сент - Екзюпері

Хід уроку

І . Організаційний момент

Перевірка домашнього завдання.

Учитель. Щодня, щохвилини нас оточує світ, що наповнює нас враженнями, емоціями, вірою. Це – світ людини. Діти, подивіться один на одного, зазирніть, як кажуть, у саму душу і зумійте побачити перед собою Людину… Особистість…

Розвиток творчого мислення учнів

А давайте з вами поміркуємо: у чому полягає мета, зміст, суть людського життя? Що ви думаєте про Людину як особистість? (Учні висловлюють власні думки).

Метод передбачення

За ключовими словами людина, особистість, оточення, життя, коментуючи епіграф уроку, учні передбачають тему і мету уроку.

ІІ . Повідомлення теми і мети уроку

Оголошення теми і мети уроку, акцентація уваги на тому, що це урок - дослідження: Мій світ, Світ В.Винниченка, Світ Федька – Халамидника.

ІІІ . Засвоєння та закріплення знань                                                                                                                Бесіда за питаннями:

1. Що таке епічний твір?

2. Дайте визначення оповіданню як літературному жанру. Наведіть приклади відомих вам оповідань.

3. Які події є основою для дитячих оповідань? Що зазвичай переважає: добро чи зло?

4. Які герої головні? Які другорядні?

5.Що таке художня деталь?

2. Дослідження І «Мій світ»

Творче коментування учнями цитати А.Листопада «І кожен у світі, кожен – неповторність, Чи то людина, чи крилатий птах.»  

Коментар учителя. Світ людини… Світ, у якому кожен має почуватись комфортно, затишно.

Діти, перед вами чисті аркуші, намалюйте, будь ласка, за одну хвилину свій світ, у якому ви почуваєтесь найщасливішими . Усміхніться цьому світу. Проте  так часто трапляється у житті, нас хтось може засмутити, якісь події вражають дуже глибоко, у саме серце, і наш світ стає зовсім іншим – протилежним першому. Давайте спробуємо дати відповідь на такі проблемні запитання:

1. Наскільки людське оточення може впливати на формування особистості?

2. Як зберегти комфортний власний світ, людську гідність, не ображаючи інших?

Дослідження ІІ « Світ Володимира Винниченка»

Учитель. Сьогодні ми відкриватимемо для себе світ Володимира Винниченка. Біографія цієї людини цікава і складна. Винниченко пережив славу і забуття, тріумф і вигнання, ганьбу і посмертне визнання. Та було щось у цій людині особливе, неповторне… а все починалося з дитинства.

Звичайним чи незвичайним був Володимир Винниченко? Це ваш творчий пошук на цьому етапі уроку, обов'язково з аргументуванням позиції, тому будьте уважними, і, як завжди, у зошиті законспектуємо біографічні відомості. (Робота з матеріалом підручника С.78-80)

Учитель. Діти, ми з вами дізнались немало про життя Володимира Винниченка, ось перед нами портрет письменника, давайте за допомогою Віночка слави підтвердимо яскравість особистості, особливості його світу…

(Навколо портрета учні прикріплюють квіти із попередньо вписаними характеристиками митця, а також є чисті квіти для висновків учнів.)

Віночок слави:

1. Володимир мав гарну пам'ять, рано навчився читати.

2. Надзвичайно любив волю.

3. Відзначався гордістю, сміливістю, непередбачуваністю, незалежністю у вчинках, правдолюбством.

4. У час зневаги до усього українського хлопець демонстративно на випускний іспит в училищі одяг солом'яного бриля і вишиту сорочку.

5. Ніколи не зраджував друзів, не любив доносів і підступності.

Коли учні висловлюють свої думки про те, звичайним чи незвичайним був юний Винниченко, учитель цитує слова В. Панченка: «…В пору свого отроцтва Володимир був схожий на Федька – Халамидника з однойменного оповідання…»

4. Дослідження ІІІ « Світ Федька – Халамидника»

Виразне читання епіграфа, творче коментування

Учитель. Діти, пригадуєте на початку уроку ми дивились один на одного і намагались побачити Людину. Скажіть, ми враховували тільки зовнішність чи більше брали до уваги внутрішній світ товариша, риси його характеру?

Так, звичайно, істина, що живе віками: зустрічають тільки за одягом, зовнішністю, а проводжають за розумом, вчинками, мабуть, ніколи не втратить своєї актуальності. Сьогодні ми вперше знайомимось із Федьком, який уже має свою особливість – він халамидник. Давайте спробуємо з'ясувати значення цього слова.

1. Моделювання

Схематично зобразіть світ Федька у якому йому затишно (схема роботи довільна). Це наші перші враження, ми ще навіть не знаємо Федька, а просто почули про нього і описали своє бачення цієї людини.

2. Опрацювання особливостей твору В. Винниченка «Федько – Халамидник»

Історія написання твору ( розповідь учителя)

Робота над змістом оповідання (виразне читання вчителем і учнями, обговорення прочитаного, використання методу передбачення)

Самостійна робота

Накреслити табличку «Добро і Зло» (учні умовно розподіляють аркуш зошита навпіл, роблять відповідні записи, аналізуючи поведінку, риси характеру головних героїв)

Орієнтовні завдання для бесіди:

1.Чим відрізняється Федько від ровесників? Поясніть слова: « Наче біс якийсь сидів у хлопцеві!» Чи мали підстави товариші боятися Федька?

2. Чи сподобались вам забави міської дітвори? Чим вони відрізняються від ваших розваг, добре це чи погано?

3. Як ви гадаєте, чи довго сидітиме на воротях Федько? Спробуйте передбачити його дії.

4. Прокоментуйте, чи хотіли б ви мати такого товариша як Федько?

5. Чи з'явилась у вас хоч краплина симпатії до Федька?

(звертаємо увагу на самостійну роботу учнів про добро і злоу творі, заслуховуємо позицію школярів)

ІV . Підсумки та висновки уроку

(Застосовуємо метод «Незакінченого речення»: Я думаю, що…)

У чиї світи ми сьогодні зазирнули?

Що здатне змінити світ людини?

Що є особливим у світі Володимира Винниченка?

Що зі світу письменника ви б запозичили для себе?

Чи цікаво вам було читати про Федька та його друзів?

Чи помітили ви що – небудь спільного між Федьком та Володимиром Винниченком?

Як, на вашу думку, далі розвиватимуться події? Перш ніж відповісти,

подумайте, чи не даремно в оповіданні з'являється Толя?

V . Оцінювання і мотивація навчальних досягнень учнів

. Домашнє завдання

1. Прочитати оповідання на С.80-89, скласти план прочитаного.

2. *Написати твір – роздум на тему  «Чи легко бути людиною?»

1

 

docx
Додано
28 липня 2018
Переглядів
1464
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку