Тема: Я, моя родина, мій народ
Мета: продовжувати формувати у дітей уявлення про сім'ю як спільноту рідних людей, про приналежність кожного учня до певної сім'ї; виховувати в учнів розуміння свого місця в сім'ї, вчити шанувати й любити своїх батьків та інших членів родини, надавати їм посильну допомогу у веденні домашнього господарства; розвивати позитивне ставлення до рідної домівки; викликати у дітей бажання до ведення сімейних альбомів, календарів, збагачення й збереження родинних реліквій; виховувати шанобливе ставлення до свого роду.
Обладнання: ілюстрації із зображенням родини, сімейні реліквії, сімейні фотографії; малюнок "Дерево роду".
Хід уроку
І. Організація класу
Привітання: «Добрий день!
Зичу радості й пісень.
А ще вам я побажаю:
Сил, натхнення на весь день!»
- Поверніться, посміхніться, привітайтесь –
Добрий день!
- Хороший настрій узяли
працювати почали.
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Сьогодні на уроці ми з’ясуємо значення нових слів, понять; вчитимемося складати схему родовідного дерева і шанувати рідних. Роботи у нас багато, і щоб усю її подолати, ви повинні бути: уважними, розумними, організованими, кмітливими. Звичайно. Нам потрібний помічник. Ним буде сонечко з незвичайними промінцями, по яких ми будемо подорожувати космічним кораблем.
Сіли всі рівненько, приготувалися до цікавої подорожі по сонячних промінчиках.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
А щоб ротик був слухняним на подальшому уроці, ми промовляємо чистомовку.
Чистомовка: Ат – ат – ат – мама, тато, брат.
Ра – ра – ра – я й моя сестра.
М’я – м’я – м’я – це моя сім’я.
Ся – ся – ся – а якщо бабуся.
Усь – усь – усь – і старий дідусь.
Ки – ки – ки – дядьки і тітки.
На – на – на – то це родина!
Вправа «Утвори пари слів»
Діти, а зараз подивіться на дошку і прочитайте стовпчики слів, а потім утворіть пари.
наш рід
рідна сім’я
велика народ
родовідне родина
український народ
Про що буде йти мова на уроці? (Про родину)
ІV. Вивчення нового матеріалу
Словникова робота.
- Що ж таке родина?
Одне або ряд поколінь , які пішли від одного предка - наш рід. Тато, мама, брат, сестра ви – це рідна сім’я. Група людей (родичі) – велика родина. Населення, люди, які живуть у нашій країні – український народ.
Подорож космічним кораблем.
1 – й промінь – «Сім’я, склад сім’ї.»
У кожного з нас є найдорожчі нам люди. Хто це? Звичайно ж, тато, мама, братик, сестричка – це найрідніші на світі люди, які один одного шанують, люблять і є членами єдиної сім’ї. Сім’я, мов сонечко, зігріває дитину від народження і до кінця днів. Родина – це гніздечко любові і тепла для кожного з нас, у ній панує злагода, повага до старших, особливо дідусь і бабусів. Адже вони – коріння сім’ї, прожили довге життя, багато знають і вміють. Кожна сім’я – це частина великого українського народу.
2. Бесіда з учнями.
- Хто чекає вас, коли приходите додому?
- Чи приємно приходити до своїх рідних, чому?
- Чому ви радієте зустрічі з батьками?
- Що потрібно, щоб з малюка виросла хороша людина? (Турботливі руки, їх любов, ласка).
- Отож, самі найближчі рідні люди, які вас оточують, складають сім'ю.
Вправа закінчіть речення "Склад сім'ї".
1. Донька моєї мами - то моя ... (сестра).
2. Найбільше в нашій хаті свято, коли приходить з роботи ... (тато).
3. Своїх онуків розуму навчає старенький ... (дідусь).
4. Найбільше пестять та голублять своїх дітей ... (мами).
5. Батькам на потіху росте здоровий, розумний їхній ... (син).
6. Твою матусю донечкою кличе твоя ... (бабуся).
Молодці. Дуже добре ви працювали з першим промінчиком. Тож вирушаємо в подорож на другий промінець.
2- й промінь – «Родовід»
Космічний корабель летить дуже швидко, а тому ми приземлились на другий промінчик «Родовід».
Чи знаєте ви, що означає слово «рід»? Рід – це багато – багато поколінь. Це кілька родин від давніх часів і до сьогоднішніх днів.
Що ж таке родина? Родина – це група людей або рідня, що складається з батьків, дітей, онуків і близьких родичів. Якщо ви прослідкуєте шлях від себе до ваших прабабусь і прадідів, то побачите свій родовід.
- У кожного з вас є свій рід, і ми зараз спробуємо відновити родинне дерево.
ІІІ. Робота в зошиті.
Прадідусі і прабабусі - це коріння.
1. Хто знає, як їх звали.
Бабусі з дідусями - стовбури. Батьки - гілочки.
А ви - листочки. (Рід).
Дидактична гра "Оживи дерево".
Діти показують дерева і, вказуючи на листочок, гілочку, стовбур, розповідають, хто це в їхній родині.
Фізккультхвилинка
Раз! Два! Час вставати!
Будемо відпочивати.
Пострибаємо, як зайчата,
Політаємо, як пташата,
Потанцюємо трішки,
Щоб спочили ручки й ніжки.
Всі веселі? От чудово!
А тепер – до праці знову.
3 – й промінь – «Сімейний альбом»
Попереду на нашому шляху третій промінь «Сімейний альбом».
В Андрійка є одна давня фотографія. Вона пожовкла від часу, але хлопчик любить її розглядати. На ній зображені родичі.
А чи є у вас такі фотографії?
Чи є у вашій родині сімейний альбом?
Це дуже добре, адже він має велике значення для сім’ї. Сімейний альбом – це історія родини.
Що ви внаєте про своїх родичів? Принесіть до школи їхні фотографії, і ми спробуємо уявити, якими вони є в житті. Ось закінчилася подорож і з третім промінчиком. Прямуємо далі.
4 – й промінь – «Сімейний календар»
Наш космічний корабель приземлився на четвертий промінь, що має назву «Сімейний календар».
Які свята у ваших сім’ях найулюбленіші?
Чи святкуєте ви дні народження, іменини?
Кого з рідних запрошуєте на сімейні свята?
На які свята збарається вся ваша родина?
Чи є у вас сімейний календарик, у якому записані дні народження всіх членів родини.
Ми з вами український народ, який складається з родин, великих і малих, дружних і працьовитих.
Потрібно вивчати, шанувати свій народ, його мову, землю свою, рідний край, бо ми частина всього цього, нам рідного і близького.
Одна Батьківщина, і двох не буває.
Місця, де родився, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
Криниця при дорозі край села.
І журавель похилений над нею.
Хоч би куди дорога завела,
Думки наші із рідною землею.
Бо тут наш дім, і тут наша рідня.
І тут священні предківські могили.
Душа наша не прожила б і дня
Без рідної землі, яка нас всіх зростила.
- Діти, як ви розумієте, яка сім'я щаслива? (Відповіді дітей).
Загадки про родину
1. Ніжна, лагідна і мила,
На світ нас народила.
Я до неї пригорнуся,
Це ріднесенька … (матуся)
2. Хто усіх нас захищає,
Матінці допомагає?
З ним нічого не боюсь,
Здогадались? Це… (татусь)
3. Ще рідня у мене є!
Всім питання задає,
І вертлява, й невеличка,
Моя люба це … (сестричка)
4. З ним ніколи не сварюся,
Іграшками поділюся.
Буду з ним дружити, грати.
Познайомтесь, це мій … (братик)
5. Ще голубонька рідненька –
Добра, мила і старенька.
Я ніколи не журюся,
Бо у мене є … (бабуся)
6. Сивий, мудрий і поважний.
Заклопотаний, відважний.
Всього я в житті навчусь,
Бо зі мною мій … (дідусь)
V. Підсумок уроку.
Ось і закінчується наша подорож.
Ми повертаємося з неї з новими враженнями.
- На які промінчики ви потрапляли?
- Що нового ви дізнались?
- Що треба зробити, аби стати гідним продовжувачем свого роду?
Діти, запам’ятайте слова В. О. Сухомлинського: «Бути хорошою людиною, принести щастя матері і батькові, не допускати, щоб старість їхня стала горем,- нехай все це стане бажанням всього вашого життя».