Тема :Загальна характеристика лишайників як симбіотичних організмів.
Значення лишайників у природі й житті людини.
Мета: Сформувати знання про особливості будови і процеси життєдіяльності
лишайників. Ознайомитися з різноманітністю лишайників, умовами їх
життя, поширенням, значенням у природі та житті людини.
Розвивати біологічну мову , увагу, уяву, мислення , пізнавальний
інтерес та пізнавальну самостійність.
Продовжувати формувати позитивне ставлення до природи.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Обладнання : таблиці «Лишайники», гербарій , натуральні об’єкти.
Хід уроку
I.Актуалізація опорних знань.
-Що таке гриби?
-Які гриби визнаєте?
-Який тип живлення грибів?
-Що таке мікориза?
-Що таке симбіоз?
II.Мотивація навчальної діяльності
Проблемні питання:
-Згадаємо ,яку ж будову має лишайник?
-З’ясуємо особливості будови та розмноження лишайників.
-Ознайомимося з різноманітністю лишайників.
-Розглянемо значення лишайників у природі та житті людини.
III. Вивчення нового матеріалу.
1.Будова лишайника (розповідь компонуємо з показом натуральних об’єктів і таблиць.)
Довгий час лишайники були загадкою для дослідників. Хоч люди здавна використовували їх для фарбування тканин, лікування і навіть вживання в їжу, але називали їх по різному: то мохами, то водоростями, або «хаосом природи». І тільки в 1867 р. вчені розкрили сутність організму лишайників – це симбіоз гриба і водорості.
2.Робота з підручником .
Завдання : на стр. 244малюнок «Поперечний зріз тіла лишайнику «золотянки»
Завдання: прочитайте на стр.244 підручника, яку функцію в лишайнику виконує гриб, а яку водорість.
-Чи рівноправне партнерство гриба і водорості ?
-Як розмножуються лишайники?
Розмноження лишайників здійснюється статево і нестатево (вегетативно).
У результаті статевого процесу утворюються спори гриба лишайника. Пророслі спори зустрівши відповідну своєму виду водорість, утворюють із нею нову слань. Вегетативно лишайники розмножуються частинами талому.
Завдання : Ознайомлення з різноманітністю лишайників і значенням лишайників у природі та житті людини. (Заслуховуємо повідомлення учнів і складаємо схему « Значення лишайників».
Схема: Значення лишайників
--Поселення першими у місцях, не придатних для життя
--Активно беруть участь в утворенні родючого шару грунту
--Є біоіндикаторами стану чистого повітря
--Накопичують у собі цінну речовину – ліхенін
--Ягель є основним кормом для північних оленів.
IV.Узагальнення і систематизація знань
Відповіді на проблемні запитання, які були поставлені на початку уроку
-Чому лишайники називають піонерами рослинності?
-Яке значення має співіснування двох організмів у тілі лишайнику?
VI.Підбиття підсумків уроку
VII. Домашнє завдання:
Підготувати міні -проєкт (за вибором) :» Гриби у біосфері та житті людини»