Урок на тему: "Загальна характеристика лишайників як симбіотичних організмів. Значення лишайників у природі й житті людини.

Про матеріал
Даний матеріал формує поняття про лишайники як приклад облігатного симбіозу грибів з водоростями. Ознайомлює учнів з особливостями будови і процесами життєдіяльності лишайників, з їх різноманітністю і значенням в природі і для людини. Формує екологічну культуру школярів.
Перегляд файлу

Тема :Загальна характеристика  лишайників як симбіотичних організмів.

           Значення лишайників у природі й житті людини.

Мета: Сформувати знання про особливості будови і процеси життєдіяльності

            лишайників. Ознайомитися з різноманітністю лишайників,  умовами їх   

            життя, поширенням, значенням у природі та житті людини.

            Розвивати біологічну  мову , увагу, уяву, мислення , пізнавальний                          

             інтерес та пізнавальну самостійність.

              Продовжувати формувати позитивне ставлення до природи.

     Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

     Обладнання : таблиці «Лишайники», гербарій , натуральні об’єкти.

                                                             Хід уроку

I.Актуалізація опорних знань.

-Що таке гриби?

-Які гриби визнаєте?

-Який тип живлення грибів?

-Що таке мікориза?

-Що таке симбіоз?  

II.Мотивація навчальної діяльності

Проблемні питання:

-Згадаємо ,яку ж будову  має лишайник?

-З’ясуємо особливості будови та розмноження лишайників.

-Ознайомимося з різноманітністю лишайників.

-Розглянемо значення лишайників у природі та житті людини.

III. Вивчення нового матеріалу.

1.Будова лишайника (розповідь компонуємо з показом  натуральних об’єктів і таблиць.)

Довгий час лишайники були загадкою для дослідників. Хоч люди здавна використовували їх для фарбування тканин, лікування і навіть вживання в їжу, але називали їх по різному: то мохами, то водоростями, або «хаосом природи». І тільки в 1867 р. вчені розкрили сутність організму лишайників – це симбіоз гриба і водорості.

2.Робота з підручником .

Завдання : на стр. 244малюнок «Поперечний зріз тіла лишайнику «золотянки»

Завдання: прочитайте на стр.244 підручника, яку функцію в лишайнику виконує гриб, а яку водорість.

-Чи рівноправне партнерство гриба і водорості ?

-Як розмножуються лишайники?

Розмноження лишайників здійснюється статево і нестатево (вегетативно).

У результаті статевого процесу утворюються спори гриба лишайника. Пророслі спори зустрівши відповідну своєму виду водорість, утворюють із нею нову слань. Вегетативно лишайники  розмножуються частинами  талому.

Завдання : Ознайомлення з різноманітністю лишайників і значенням лишайників у природі та житті людини. (Заслуховуємо повідомлення учнів і складаємо схему   « Значення лишайників».

Схема: Значення лишайників

--Поселення першими у місцях, не придатних для життя

--Активно беруть участь в утворенні родючого шару грунту

--Є біоіндикаторами  стану чистого повітря

--Накопичують у собі цінну речовину – ліхенін

--Ягель є основним кормом для північних оленів.

IV.Узагальнення і систематизація знань

Відповіді на проблемні  запитання, які були поставлені на початку уроку

-Чому лишайники називають піонерами рослинності?

-Яке значення має співіснування  двох організмів у тілі лишайнику?

 VI.Підбиття підсумків уроку

VII. Домашнє завдання:

Підготувати міні -проєкт (за вибором) :» Гриби у біосфері та житті людини»

         

                           

docx
Додано
28 червня 2023
Переглядів
139
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку