Урок на тему: "Закон збереження маси речовини під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння"

Про матеріал
ознайомити учнів із законом збереження маси речовин; сформувати уявлення про роботи Р. Бойля, М.В. Ломоносова й А. Л. Лавуазьє в цій галузі, пояснити значення закону збереження маси в хімії; розкрити сутність хімічних реакцій. Почати формувати навички учні у підборі коефіцієнтів у схемах реакцій. Виховувати пізнавальний інтерес учнів
Перегляд файлу

1

 

Урок хімії в 7 класі

Тема: Закон збереження маси речовин під час хімічних реакцій. Схема хімічної реакції. Хімічні рівняння

 Мета: ознайомити учнів із законом збереження маси речовин; сформувати уявлення про роботи Р. Бойля, М.В. Ломоносова й А. Л. Лавуазьє в цій галузі, пояснити значення закону збереження маси в хімії; розкрити сутність хімічних реакцій. Почати формувати навички учні у підборі коефіцієнтів у схемах реакцій. Виховувати пізнавальний інтерес учнів.

Тип уроку: набуття нових знань і навичок.

Основні терміни й поняття: закон збереження маси речовин, схема реакції, коефіцієнти, рівняння реакцій.

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності, визначення теми, мети й завдань уроку

 Учням 7 класу було передано листа.

 «Шановні семикласники! Пише вам Незнайко. Спасибі вам за листа, в якому ви мені дуже зрозуміло пояснили різницю між фізичними й хімічними явищами. Мене дуже цікавить питання. Чи будуть змінюватися маси речовин після реакції. Коли я дивлюся на свічку, що горить, я бачу. Що вона зменшується, значить, маса буде зменшуватися. Коли я про це розповів Знайкові, він тільки посміхнувся й порадив мені читати підручник. Але я там відповіді не знайшов. Допоможіть мені розібратися в цьому питанні.

 Чекаю від вас листа з роз’ясненням. З повагою Незнайко».

 

Відеофрагмент

  

IV. Вивчення нового матеріалу

 Досліди Р. Бойля і М. Ломоносова

Знаменитий англійський фізик Бойль, прожарюючи у відкритій реторті різні метали та зважуючи їх до й після нагрівання, з’ясував, що маса металів збільшується. Він зробив висновок, що маса речовин у результаті хімічної реакції змінюється. Бойль стверджував, що існує якась «вогняна матерія», що в разі нагрівання металу з’єднується з останнім, збільшуючи його масу.

 Ломоносов, на відміну від Бойля, прожарював метали не на відкритому повітрі, а в запаяних ретортах і зважував їх до й після прожарювання. Згідно з цими дослідами, маса речовин до й після реакції залишалася без змін.

 Як ви вважаєте, де істина? Дайте обґрунтовану відповідь.

(Демонстрація досліду, що підтверджує закон збереження маси речовин. Висновок: маси речовин до й після хімічної реакції однакові)

  

 

1748 року Ломоносов сформулював результати своїх дослідів у вигляді закону збереження маси: «Усі зміни, що відбуваються в натурі, мають таку суть, що скільки чого в одного тіла віднімається, стільки додається до іншого: так коли де убуде трохи матерії, о збільшиться в іншому місці». На думку Ломоносова, метали, що нагріваються, з’єднуються з корпускулами повітря, при цьому металева зола в посудині стаєважчою, отже, повітря, що міститься в посудині, зменшується у вазі на стільки ж.

 1789 року закон збереження маси незалежно від Ломоносова сформулював французький хімік Лавуазьє. Він показав, що метал внаслідок нагрівання перетворюється на окалину в результаті приєднання порції найзвичайнісінького повітря. Окалина важча за метал, з якого вона утворилася, рівно на стільки, скільки важить кількість повітря, що з’єднується з металом.

 Закон збереження маси увійшов в історію як закон Ломоносова – Лавуазьє. Його сучасне формулювання таке:

Загальна маса речовин, що вступили в хімічну реакцію, дорівнює загальній масі речовин, одержаних у результаті реакції.

 Дамо пояснення цьому закону з точки зору атомно-молекулярного вчення на прикладі реакції розкладу води під дією постійного електричного струму.

Робота зі схемою

Схема розкладання молекул води під дією постійного електричного струму

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   

    

 

 

  m1 = m2

 Запитання класу

  1. Що відбувається з молекулами води під час пропускання через неї постійного електричного струму?

Отже, під час хімічних реакцій молекули вихідних речовин руйнуються до атомів. Молекули нових речовин утворюються з тих же атомів, з яких склалися молекули вихідних речовин. Оскільки кожен атом має певну масу й атоми під час хімічних реакцій зберігаються, то загальні маси речовин до й після реакці теж будуть однаковими.

 Наприклад, схема реакції:

Н2О → Н2 + О2

 

вихідні         продукти

речовини        реакції

 

 Схема реакції показує, які речовини прореагували та які утворилися після реакції.

 Щоб показати, що кількість атомів не змінюється під час реакції, и повинні підібрати коефіцієнти у схемах і перетворити схему на рівняння.

 Хімічне рівняння – це умовний запис хімічних реакцій з допомогою хімічних формул і коефіцієнтів.

2H2O             2H2     +     O2

                                                   4 ат. Н             4 ат. Н     2 ат. О

                                              2 ат. О

Завдання класу

  1. Доведіть математично закон збереження маси речовини:

2H2O            2H2     +     O2

                                                    4 ат. Н            4 ат. Н      2 ат. О

                                               2 ат. О

2*(2*1+16) = 36;

4*1 + 2*16 = 36;

36 = 36

  1. Допишіть рівняння реакції утворення йодоводню, використовуючи схематичне зображення реакції:

H2 + I2 → …

  1. Допишіть рівняння реакції утворення сірководню, використовуючи схематичне зображення цієї реакції:

H2 + S → …

Гра «Хто швидше?»

 Спочатку виконуємо варіант А, а потім варіант В.

Не забувайте, що коефіцієнти – невеликі цілі числа, що стоять перед формулами речовин і зрівнюють кількість атомів кожного елемента до й після реакції.

А

В

K + S → K2S

HI → H2 + I2

Al + N2 → AlN

HgO → Hg + O2

N2 + O2 → NO

HCl → H2 + Cl2

K + H2 → KH

Ag2O → Ag + O2

N2 + H2 → NH3

AgCl → Ag + Cl2

Al + S → Al2S3

NH3 → N2 + H2

H2 + O2 → H2O

H2O2 → H2O + O2

Li + O2 → Li2O

CuO → Cu + O2

 

Бесіда

  1. Чим відрізняються схеми А від схеми В? (У схемі А утворюються нові складні речовини з простих, у схемі В складні речовини руйнуються й утворюються нові речовини)
  2. Чи можна за схемами й рівняннями реакцій здогадатися, що за явище відбувається? (Так)
  3. Яке значення закону збереження маси речовин?

Після обговорення записуємо в зошит висновок

 Значення закону збереження маси

  1.     Під час реакцій вихідні речовини руйнуються до атомів, атоми перегруповуються і входять до складу продуктів реакцій, їх кількість залишається незмінною.
  2.     Закон дозволяє складати рівняння реакцій і здійснювати за ними розрахунки.

V. Підбиття підсумків уроку

VІ. Домашнє завдання

Написати листа Незнайкові

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
31 жовтня 2023
Переглядів
659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку