Урок на тему "Зродились ми великої години.До 90-річчя утворення ОУН"

Про матеріал
Розробка може бути використана для проведення позакласних заходів з історії у 5-7 класах. Є актуальною, оскільки у 2019 р.на державному рівні відзначають 90 років з утворення ОУН. Розробка містить різноманітні завдання для учнів з даної теми.
Перегляд файлу

 

 

 

ЗРОДИЛИСЬ МИ ВЕЛИКОЇ ГОДИНИ

До 90-річчя утворення Організації українських націоналістів.

Тип уроку.  Повідомлення нових знань, удосконалення умінь та навичок.

Основні поняття. Організація українських націоналістів, націоналізм, нація, національно-визвольний рух ,українська держава, Українська повстанська армія.

Основні історичні особи. Євген Коновалець, Андрій Мельник, Степан Бандера, Роман Шухевич.

Обладнання. Роздатковий матеріал для роботи у групах (додатки А-Е), портрети історичних діячів, фотографії місцевих пам'яток.

Література

1. Кульчицький С.В. Історія України: довідник / С.В. Кульчицький, Ю.А. Мицик, В.С. Власов.­­­­­­­­— К.: Літера ЛТД, 2015. — 544 с.

2. Панчук І. Історія України. Довідник школяра. / І. Панчук. — Тернопіль: Підручники і посібники, 2017. — 592 с.

3. Пометун О. Методика розвитку критичного мислення на уроках історії / О. Пометун // Історія і суспільствознавство в школах України: теорія та методика навчання. — 2012. — №2. — С. 3-7.

4. Островський В. Історія Прикарпаття. / В. Островський. — Івано-Франківськ: Лілея-НВ, 2008. — 352 с.

5.Інтернет-ресурс "Вікіпедія". Режим доступу:

http:// uk.wikipedia.org/wiki/Організація українських націоналістів

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ . Актуалізація опорних знань учнів

  • Що таке держава?
  • Яку роль відіграє держава у житті людей?
  • Чи завжди український народ мав свою державу ?
  • Яких історичних діячів - борців за українську державу ви знаєте?
  • У цьому році ми відзначаємо 90-річчя утворення Організації українських націоналістів. Коли вона виникла?

  ІІІ . Мотивація навчальної діяльності

Вчитель. Не буває історії без "білих плям" та загадок. І це природно, адже вона розповідає про минуле, і чим це минуле давніше, тим більше в ньому забутого, втраченого, того, що вже не може дати відповідей допитливим дослідникам. В українській історії чи не найбільше невідомого стосується найближчого до нас ХХ ст. Річ у тім, що цей період був надзвичайно важливим для українців, він став часом їхнього національного пробудження. У ХХ ст. українці кілька разів відроджували свою незалежність. Про один із етапів визвольного руху за створення незалежної держави Україна ми дізнаємося сьогодні.  

  1. "Розплутайте" клубок із букв і прочитайте популярні  гасла

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Зараз ці привітання стали для нас звичними, а з'явилися вони завдяки відомій політичній організації в Україні понад вісімдесят років тому! Виконавши наступне завдання, ви дізнаєтеся назву цієї організації та прізвища її лідерів.

  1. Розшифруйте ребуси

C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\для ребусів\Kloun-s-tsvetochkom_79996.jpg

Відповідь: ОУН

 

C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\для ребусів\Кінь-у-світогляді-українців.jpg  , C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\для ребусів\oval.jpgC:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\для ребусів\img-8uqZ78.png

І=О

Відповідь: Коновалець

C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\для ребусів\15a4c0bd865d74658a4f178bc6610981.jpg

П=Б                Т=Д

Відповідь: Бандера

C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\для ребусів\255.jpgC:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\для ребусів\raskraska-pavlin4.jpg

М=Ш

Відповідь: Шухевич

IV. Вивчення нового матеріалу

Учитель об'єднує учнів у 6 груп, кожна з яких отримує своє завдання та роздавальні матеріали.

1.Група "Аналітики" досліджуватиме передумови виникнення та мету діяльності ОУН (Додаток А).

2. Група "Біографи" ознайомлюватиметься з основними фактами біографії діячів ОУН (Додаток Б).

3. Група "Краєзнавці" вивчатиме місцеві пам'ятки, пов'язані з історією ОУН (Додаток В).

4.Група "Знавці державних символів" розглядатиме зображення емблеми та прапора ОУН (Додаток Г).

5. Група "Джерелознавці" аналізуватиме історичні документи (Додаток Д).

5. Група "Військові експерти" досліджуватиме діяльність Української повстанської армії  (Додаток Е).

Групи опрацьовують матеріали та презентують результати своїх досліджень

V. Закріплення, осмислення, рефлексування

Вправа "Чиста дошка" . Учитель записує кілька найважливіших запитань, над якими  працювали групи, і витирає їх, коли учні дають правильні відповіді.

Вправа "Головоломка"(кросворд).

1. Український поет, автор гімну ОУН (Бабій)

2. Людина, що любить свій народ і країну, бореться за їх краще майбутнє   (Патріот)

3. Сукупність ідей про вірність і відданість своїй нації, її політичну незалежність (Націоналізм)

4.  Місто, у якому відбувся Перший конгрес ОУН (Відень)

5.  Ім'я полковника Коновальця (Євген)

6.  ОУН розшифровується як ......українських націоналістів (Організація)

7.  Ім'я  лідера ОУН, який народився на Калущині  (Степан)

Що означає виділене слово? (Бандера — "прапор" у перекладі з іспанської мови; прізвище відомого лідера ОУН.)


 

VІ. Підбиття підсумків. Оцінювання результатів навчальної діяльності.

VІІ. Повідомлення домашнього завдання.

Написати короткий твір-роздум на тему: "Роль ОУН в історії українського народу".

 

                                                                              Додаток А. Група "Аналітики".

                                              Інформаційна довідка

Після Першої світової війни західноукраїнські землі опинилися під владою Польщі, Чехословаччини і Румунії. Українці не мали своєї держави, а вимушені були проживати у складі цих держав та дотримуватися їх законів. Найбільше земель увійшло до складу Польщі. Польська влада не дозволяла українцям займати державні посади, здобувати вищу освіту в Львівському університеті, вільно розвивати свою економіку, безперешкодно володіти земельними ділянками. І це все відбувалося з українським народом на його рідній землі! Українські патріоти не хотіли миритися з таким становищем і розпочали боротьбу проти польської влади, захищаючи свої національні права. У лютому 1929 р. у місті Відні  в Австрії  була створена патріотична Організація українських націоналістів (ОУН). Головною метою ОУН було встановлення незалежної соборної національної держави на всій українській  території. ОУН була підпільною організацією. Вона ґрунтувалася на пріоритеті інтересів української нації, яка проголошувалась абсолютною цінністю, "найвищим типом людської спільноти". Перша заповідь ОУН проголошувала: "Здобудеш Українську державу або загинеш у боротьбі за неї". ОУН мала найбільшу підтримку серед молоді, яка готова була збройним шляхом виборювати незалежність України.

Запитання:

1. Які держави розділили між собою Західну Україну після Першої світової війни?

2. Як жилося українцям під владою поляків?

3. Коли і де була створена ОУН?

4. Якою була мета діяльності ОУН?

                                                                     Додаток Б. Група "Біографи".

                                                      Інформаційна довідка

C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\портрети\коновалець 1.jpg 1.     C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\портрети\мельник 1.jpg 2.  C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\портрети\бандера.jpg3.

1. Євген Коновалець – відомий діяч українського національно-визвольного руху. У Першій світовій війні та Українській революції очолював українське військо – Січових Стрільців. Мав військове звання полковника. У 1929-1938 рр. очолював Організацію українських націоналістів. Виступав за активну боротьбу проти поневолювачів України: "У вогні перетоплюється залізо у сталь, у боротьбі перетворюється народ у націю".

2. Андрій Мельник – близький друг і послідовник Євгена Коновальця. Після його загибелі у 1938 р. очолив ОУН. Мав великий авторитет серед старшого покоління членів ОУН та українців, які в той час перебували закордоном. Тому після поділу ОУН очолив її помірковану частину ОУН-М ("мельниківців").

3. Степан Бандера  – український політичний діяч, один із ідейних керівників українського націоналістичного руху XX століття, після розколу Організації українських націоналістів — голова Проводу ОУН-Б ("бандерівців"). Для багатьох українців його ім'я стало символом боротьби за незалежність України. У перекладі з іспанської мови "бандера" означає "прапор". Народився в с. Старий Угринів на Калущині у сім'ї священика. Змалку готував себе до фізичних випробувань, хоча мав слабке здоров'я. За свою політичну діяльність кілька разів був ув'язнений. Вважав, що у боротьбі за  державу українці насамперед мають опиратися на свої внутрішні сили: "Самостійну державу може здобути собі український народ тільки власною боротьбою і трудом".

Запитання:

1. Що об'єднує усі історичні постаті?

2. Якою була мета українського національно-визвольного руху у ХХ столітті?

3. Встановіть відповідність між особою та фактом її біографії

1. Євген Коновалець                  А народився у сім'ї священика на Калущині

2.  Андрій Мельник                    Б  полковник, перший голова ОУН

3.  Степан Бандера                      В лідер поміркованої частини ОУН

4. Виберіть портрет людини, чиє прізвище означає "прапор".

                                                                              Додаток В. Група "Краєзнавці".

                                                  Інформаційна довідка

C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\символи\images (1).jpg1. C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\символи\загружено (1).jpg2.  C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\символи\10743568_669906789789656_1821456898_n.jpg3.

Історія нашого краю тісно пов'язана з ОУН. Про це свідчать чимало пам'яток у м. Калуші та Калуському районі.

  1. Будинок у с. Старий Угринів, де народився С.Бандера.
  2. Пам'ятна дошка С.Бандері у м. Калуш.
  3. Пам'ятна дошка Є.Коновальцю у м. Калуш.

Запитання:

  1. Біля яких відомих об'єктів знаходяться ці  пам'ятки?
  2. Назвіть інші пам'ятки національно-визвольного руху у нашому краї?
  3. Яким чином народ зберігає пам'ять про своє минуле?

                                                 Додаток Г. Група "Знавці державних символів".

                                   Інформаційна довідка

До символів ОУН належать гімн, емблема, прапор.

Гімн ОУН — "Марш Українських Націоналістів", створений на слова поета Олеся Бабія композитором О. Нижанківським.

 Зродились ми великої години,

з пожеж війни і з полум'я вогнів —

плекав нас біль по втраті України,

кормив нас гніт і гнів на ворогів.

І ось ідемо в бою життєвому,

тверді, міцні, незламні мов граніт —

бо плач не дав свободи ще нікому,

а хто борець — той здобуває світ.             

Веде нас в бій борців упавших слава —

для нас закон найвищий та наказ:

Соборна Українськая Держава —

вільна й міцна, від Сяну по Кавказ.

 

C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\символи\герб.jpg C:\Users\Igor&Olja\Desktop\ОУН\символи\images.png

 

Запитання:

  1. Як гімн відображає мету ОУН?
  2. Що означають кольори емблеми та прапора?
  3. Чи використовуються вони зараз?

 

                                                                        Додаток Д. Група "Джерелознавці".

                                                     Інформаційна довідка

 ОУН ставила до своїх членів суворі вимоги, виховуючи їх як найпрогресивнішу частину української нації, творців майбутнього  українського народу. Про це свідчить документ "12 прикмет характеру українського націоналіста".

  • Завжди готовий — це значить, що він є вояком Української Революційної Армії. Український націоналіст є завжди у повній бойовій готовності.
  • Безкорисливий — це значить, що ідею Українського Націоналізму й службу їй ставить він вище всіх скарбів світу цього.
  • Чесний — це значить, що він ім'я націоналіста носить гідно й ніколи не сплямить його ніяким нечесним вчинком.
  • Дисциплінований — це значить, що він безоглядно підпорядкований і вірний аж до смерті ідеї Українського Націоналізму, Організації Українських Націоналістів і своїм провідникам. Кожний наказ для нього святий.
  • Активний та ініціативний — це значить, що він бореться усіма силами, використовуючи всі можливості, кожну хвилину для добра Великої Справи — Української Національної Революції.
  • Відважний — це значить, що він завжди відважно і безстрашно протиставляється усім перешкодам і небезпекам. Він не знає, що таке страх.
  • Рішучий — це значить, що він кожний наказ і кожну свою постанову виконує рішуче, без вагань.
  • Витривалий — це значить, що він завжди бореться завзято і витривало. Він знає, що без витривалості, доведеної до впертості, немає перемоги.
  • Врівноважений — це значить, що він у всіх випадках життя має повну рівновагу духа.
  • Точний — це значить, що він завжди притримується точності в житті аж до дрібниць.
  • Здоровий — це значить, що він хоче бути здоровим. Тому він у міру можливості направляє та поширює руханку і спорт, не нищить свого здоров'я гулящим життям та вживанням трут — не п'є і не курить.
  • Обережний — це значить що він завжди суворо дотримується усіх засад конспірації.

Запитання:

1. Які риси характеру націоналіста описує документ?

2. Які з них ви вважаєте найважливішими?

3. Яке практичне застосування міг мати цей документ?

                                                              Додаток Е. Група "Військові експерти".

                                                 Інформаційна довідка

За 10 років своєї діяльності, незважаючи на  переслідування польською владою, ОУН зуміла згуртувати багато патріотів, готових зі зброєю у руках боротися за відновлення української держави. Тому під час Другої світової війни у 1942 р. під керівництвом ОУН-Б була створена Українська повстанська армія (УПА). Головнокомандувачем УПА став Роман Шухевич. УПА опиралася на підтримку місцевого українського населення і його допомогу. Їй доводилося боротися одночасно з кількома ворогами, але вона успішно діяла понад десятиліття – з 1942-го до 1953 року.

Завдання:

  1. Чому історики називають УПА  "армією без держави"?
  2. Роман Шухевич говорив : "Мудрого – не одурити, чесного – не купити, мужнього – не зламати". Як цей вислів характеризує командира УПА?
  3. У чому, на вашу думку,  полягав "секрет успіху" Української повстанської армії?

 

 

1

 

docx
Додано
31 липня 2019
Переглядів
2207
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку