Урок на тему: "Звук [р]. Позначення його буквами «Р», «р».

Про матеріал
Конспект уроку з навчання грамоти для учнів 1 класу з інтелектуальними порушеннями на тему: "Звук [р]. Позначення його буквами "Р", "р". До конспекту, окремим документом, є надрукована презентація.
Перегляд файлу

Тема: Звук [р]. Позначення його буквами «Р», «р»

Мета: формувати компетентності: ключові (вміння вчитися – здійснювати самостійну діяльність, спрямовану на досягнення мети, планувати способи цілеспрямованої організації своїх дій для розширення знань з теми уроку; аналізувати сприйняту інформацію та робити висновки, що спрямовують подальший особистий розвиток; соціальна – висловлювати власні думки для активної участі у спілкуванні, підтримувати контакт з однокласниками та вчителем на уроці, виявляти зацікавленість у навчанні;  загальнокультурна – зв’язно висловлюватися; здоров’язбережувальна – усвідомлення здоров’я як вищої життєвої цінності) та предметні - ознайомити учнів з артикуляцією звука [р], позначенням його буквами "Р", "р"; вчити знаходити й чути звук [р] у мовленні; удосконалювати навички читання складів, слів з буквою «р». Тренувати пам'ять. Коригувати та розвивати мислення, фонетичний слух, аналітико-синтетичні вміння роботи зі звуком; збагачувати словниковий запас, удосконалювати мовлення учнів. Виховувати старанність, працьовитість, інтерес до народної творчості, бажання пізнавати нове.

Обладнання: презентація до уроку «Рукавичка», відео «Фізкультхвилинка з зайченям», фішки на позначення звуків, демонстраційні картки, предметні малюнки, макет рукавички, маски героїв казки.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

        Продзвенів уже дзвінок

Всіх покликав на урок.

Тож і ми часу не гаймо,

Працювати починаймо!

 

Щоб урок пройшов вдало -  давайте пригадаємо наші правила.

  •    На уроці працюватимемо …старанно.
  •    Слухати будемо… уважно.
  • Не забуватимемо… підіймати ручку.

 

ІІ. Оголошення теми, мети уроку

Діти, я знаю, що ви дуже любите казки.

- Сьогодні я хочу запросити вас у гості до української народної казки. Відгадайте до якої?

«Йшов дід лісом, а за ним бігла собачка. І загубив дід (що?)…?

- Вірно, це казка «Рукавичка».

- Визначте, на яку букву починається слово «рукавичка».

Отже, сьогодні на уроці ми не тільки пригадаємо казку «Рукавичка», а разом з казковими героями вивчимо нову букву; будемо вчитися читати склади, слова з буквою «Р», а також удосконалюватимемо вміння читати слова з буквами, які вивчили на попередніх уроках.

 

ІІІ. Робота над матеріалом уроку

Йшов дід лісом і загубив рукавичку. Першою знайшла рукавичку Мишка та й каже:

- Тут я буду жити!

А рукавичка їй людським голосом відповідає:

- Е, ні! Спочатку я хочу перевірити чи слухняний у діток язичок.

 

Покажемо рукавичці, який вправний у нас язичок?

Мовленнєва розминка

      1). Звуконаслідування

          Пригадайте, діти вмить:

          як пшениченька шумить,

          як в гайку струмок біжить,

          а як джміль в саду бринить,

          як шумлять у птаха крила,

          в  морі вітер дме в вітрила.

       2). Чистомовка

            Повторюйте за мною:

Са-са-са – прилетіла оса.

Шу-шу-шу – зараз вас я укушу.

Си-си-си – не злякались ми оси.

 

Молодці, діти! Гарно попрацювали

Мишка тепер буде жити в рукавичці.

 

Та ось пристрибала до рукавички Жабка. Вона теж хоче в ній жити. А рукавичка знову за своє: «Виконають учні моє завдання  - ось тоді ти, жабко, і будеш жити у рукавичці!»

- Діти, допоможемо Жабці? Виконаємо завдання.

Актуалізація опорних знань

Завдання

        1. Вчитель називає звук, учні визначають, який він та показують відповідну  фішку (голосний, приголосний твердий, приголосний м’який)

        2. Вчитель показує картки з вивченими буквами, учні - букву, яка позначає голосний звук проспівують, а букву, яка позначає приголосний, промовляють чітко.

        3.  Гра «Передай далі» . Учні по черзі називають слова, які починаються на запропонований попереднім гравцем звук (картки з вивченими буквами)

                 4. Читання «ланцюжком» складів з вивченими буквами.

 

- Молодці! Ви не лише допомогли жабці, а й  пригадали букви, які ми вивчали на попередніх уроках!

 

Аж тут до рукавички прибіг Зайчик. А рукавичка його не впускає і пропонує зайчику разом з вами провести фізкультхвилинку, бо ви щось притомилися.

Фізкультхвилинка з зайчиком (відео)

 

Діти, зайчик вдячний вам за допомогу.

 

А ось уже і Лисичка підходить до рукавички. А рукавичка її не впускає, знову ставить завдання. Допоможемо лисичці?

1. Виділення звука [р].

Рукавичка, риба, рак, рука…

- На який звук  починаються всі ці слова?

- Пригадайте ще слова, які починаються на звук [р].

- Погляньте на слайд та відшукайте предмети, назви яких закінчуються звуком [р]. (сир, комар, Буквар).

- У яких назвах звук [р] чуємо всередині слова? (гриб, сорока, буряк)

2.Спостереження за вимовою звука, віднесення його до приголосних.

- Вимовимо звук [р].

- Який орган мовлення заважає нам проспівати цей звук? (язик)

- Отже, звук [р] – приголосний.

- Назвіть перший звук у слові «рукавичка», який цей звук: твердий чи м’який? Якою фішкою його позначимо? (-)

- Назвіть перший звук у слові  «річка». Якою фішкою позначимо його? (=)

3. Ознайомлення з буквою Рр.

- Розгляд великої і малої літер «Р», «р». Порівняння їх за розміром, формою.

-  Встановлення схожості з навколишніми предметами.

Виліз равлик на стеблинку,

     Зупинився і завмер.

     На собі несе хатинку,

     А вона як буква "ер".

  •          Визначення місця букви в алфавіті  (розміщення букви у вагончику «Чарівного потяга»)

 

- Діти, Лисичка вдячна вам за допомогу.

 

 Аж ось і Вовчик поспішає до рукавички. Рукавичка каже: «Заходь, Вовчику, тільки спочатку допоможи учням виконати ще одне завдання»

Фізкультхвилинка для очей

  •          Утворимо склади з буквою «Р», прочитаємо їх. (ар, ор, ур, ир, ра, ро, ру, ри)

 

      - Діти, подякуємо Вовчику за допомогу.

 

       Чуєте, як гілочки потріскують. Це Ведмедик поспішає до рукавички. Знов озвалась Рукавичка: «Ведмедик зможе лише тоді потрапити до мене, коли дітки гарно попрацюють з Букварем». Ведмедик дуже просить вас бути працьовитими та старанними, гарно читати склади та слова  у Букварику.

Робота за Букварем (с. 49)

  •          Читання складів з буквою «р».
  •          Читання слів, поданих в аналітико-синтетичній формі.
  •          Словникова робота.

        З’ясування значення слів: рама, роса, хор.  Складання речень з цими словами

  •          Читання слів  з вивченими буквами.

 

- Молодці, що гарно читали та допомогли Ведмедику.

 

Тісно в рукавичці. Зате звірята зігрілися. А тут дідусь вийшов на галявинку й побачив рукавичку. Хоче він її забрати, але звірі не погоджуються віддати її задарма.  Взамін вони просять квитки до лялькового театру, хочуть переглянути виставу «Рукавичка».  Але сьогодні міський ляльковий театр, на жаль, не працює…

 Ідея!  Давайте організуємо виставу  в нас у класі.

 

Інсценізація казки «Рукавичка»

- Діти, ви справжні актори. Звірятам дуже сподобалася вистава, вони повернули рукавичку дідусю. Тепер дідусь не буде мерзнути.

 

ІV. Підсумок уроку. Рефлексія

1. Яку українську народну казку ми пригадали на уроці? З якими казковими героями зустрілися? Хто порахував: скільки  ж звірів грілося у рукавичці?

2. Яку букву вивчали?

3. Які завдання виконували?

4. Чи сподобався вам урок?

 

На уроці не дрімали

Гарно всі відповідали.

Тож скажу вам наприкінці:

- Ви у мене  МОЛОДЦІ!

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Навчання грамоти, Розробки уроків
Інкл
Додано
25 жовтня
Переглядів
115
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку