Тема:Надійшла весна прекрасна.
Л.Савчук «Принесли весну лелеки».
А.Костецький «Починається весна».
Вправи для розвитку навички читання.
Мета:
Обладнання:
Олександрівська ЗОШ І-ІІІ ступенів
Комінтернівської районної ради
Одеської області
Відкритий урок у 1-Б класі
на тему:
«Надійшла весна прекрасна.
Л.Савчук «Принесли весну лелеки».
А.Костецький «Починається весна».
Вправи для розвитку навички читання.»
Погребняк Тетяна Миколаївна
вчитель початкових класів
спеціаліст вищої категорії
старший вчитель
2015 р.
Тема: Надійшла весна прекрасна.
Л.Савчук «Принесли весну лелеки».
А.Костецький «Починається весна».
Вправи для розвитку навички читання.
Мета:
Обладнання:
Хід уроку
I.Організаційний момент СЛАЙД 2
1. Привітання. Любі діти, у наш клас Завітали гості щирі. Привітаймо в добрий час Гостей посмішкою й миром.
Діти: Доброго дня вам! Доброго дня нам! Доброго дня всім!
2. Вправа «Дві торбинки» (емоційне налаштування на урок) - З яким настроєм ви прийшли на урок? Що відчуваєте? (Радість, віру в себе,задоволення , щастя, гордість, ніжність) - - Хтось може відчуває тривогу, сум, гнів, розчарування, сором,страх? - У дорогу люди зазвичай беруть із собою торбинку. Я маю також дві торбинки. У темну торбинку я заберу весь ваш смуток, біль, страх розчарування. А цю яскраву торбинку відкрию і подарую вам радість, піднесення, інтерес, захоплення, добро. - Сподіваюся, що ці приємні почуття дійдуть до ваших сердець і допоможуть здійснитися всім вашим мріям, очікуванням.
II. Мотивація навчальної діяльності
«Щоб багато знати, треба любити читати». СЛАЙД 4
-А зараз складіть із розсипанок слово і дізнаєтесь про що сьогодні піде мова на уроці. (С В Е А Н) СЛАЙД 5
Отже, сьогодні тема нашого уроку «Надійшла весна прекрасна».
III. Актуалізація знань
(читають пошепки, голосно, з інтонацією здивування). СЛАЙД 6
Сіла сова з совенятами
В совиній долині.
Ку-ку-ку – чути голос у ліску.
Чів-чів-чів – горобчик прилетів.
ила-ила-ила – квітка пелюстки розкрила.
Іє-іє-іє – ніжно сонечко нас гріє.
Вдих – видих (а, о, у, е, и, і)
-Тепер підготуємо до читання свій розум.
Візьміть зелені картки,прочитайте самостійно склади і складіть із них слова.
Кві ле на це Сон теп ло во Вес во ма да Д е ре ва ти Ле ма тра ки
(Квіти, сонце, дерево, трава, лелека, весна, мама, вода,маки, тепло)
Фізкультхвилинка.
Ось іде до нас весна,
Все навколо ожива:
Підсніжники прокидаються (Діти потягуються),
Кульбабки посміхаються (Діти посміхаються),
Пташки прилітають (Махають руками як крилами),
Діти вибігають (Біг на місті),
На луках стрибають (Стрибки).
Робота з підручником. А зараз потренуємо свою пам'ять і логічне мислення. (с.22 «Післябукварик»)
- Оскільки тема нашого уроку «Надійшла весна прекрасна», то з чим асоціюється у вашій уяві слово «весна»? Весна (тварини, пташки, квіти, трава, тепло, сонце, струмочки, радість, день.) - Діти, а якби вас попросили намалювати весну,як ви її зобразили? (Дівчиною-Квіткою).
СЛАЙД 10
- Сьогодні до нас на урок теж завітала дівчинка-весна.
Весна: А ось і я, Весна-красна. Куди ступну – все ожива.
Вчитель: Ой, Весна-Весна, ти красна, Що ж ти нам Весно, принесла?
Весна: Принесла на дерева- цвіту, А на поле – жита, На травичку- росу, На дівчаток – красу, А на хлопчиків – сили, Щоб росли й міцніли, Господарям поле орати, Господиням полотно ткати, Дівчаточкам погуляти, Весняночки поспівати. А ще привела я вам три брати красні, Три місяці ясні.
А чи знаєте ви їх? (Березень, квітень, травень) СЛАЙД 11
А зараз послухайте довідкове бюро. СЛАЙДИ 12, 13
1.Березень місяць дивний. То веселий і теплий, а то завірюхою насупиться. З давніх -давен люди помітили,що після холодної зими першою зацвітає береза. Ось і назвали перший місяць березнем. У народі його звали: «капельник», «прощальник», « полютий», «красовик».
СЛАЙДИ 14, 15
2.Місяць квітень назвали тому, що зацвітає багато квітів. Ще його називали: «цвітень», «красень», «водолій», «лелечник».
СЛАЙДИ 16, 17
3.Після квітня земля покривається соковитою молодою травою. Тому назвали третій місяць весни травнем. Поряд із цим у народі називали - «пісенник», «місяць-громовик». Але найпоширенішою назвою була назва «травник». Це від того, що переважно в травні заготовляли лікарські трави.
Вчитель. Діти, 23 травня зібрані лікарські рослини вважалися найкориснішими. Заготовляли їх до схід сонця. А ще дуже корисна травнева роса. Є навіть приказка: «Травнева роса краща від вівса».
Діти, але за народним уявленням весну приносили птахи. Давайте дізнаємося які птахи прилітали першими розгадавши анаграми.
СЛАЙД 18 (ВОРОЖАЙКИН, КАСЛІТВИ, ЕКЛЕЛИ, ИШАПК)
IV.Повідомлення теми уроку
- Сьогодні ми прочитаємо вірш Людмили Савчук «Принесли весну лелеки». Як ви гадаєте, про що йтиме мова в цьому вірші?
СЛАЙД 19
Діти , однією з назв місяця квітень є назва «лелечник», і недарма, адже саме о цій порі з вирію повертаються на батьківщину лелеки. Лелека- символ вірності, щастя, добробуту, живий символ України. Лелека в’є гніздо не на один рік, а на кілька. У народі кажуть, що двір, де оселився лелека, стає щасливим і захищеним від пожежі.
Існує легенда, що Бог зібрав усіх гадюк, вужів, отруйних комах у мішок і звелів чоловікові кинути його в море, але в жодному разі не розв’язувати. Чоловік не витримав, розв’язав мішок, а звідти всі гади і виповзли. Тоді Бог перетворив того чоловіка на лелеку, щоб він зібрав усіх отих жаб, гадюк,вужів.
Давайте послухаємо довідкове бюро. СЛАЙД 20
*Білий лелека – це великий і дуже гарний птах, вагою від 3 до 6кг. Він увесь білий. Тільки на кінці крил – чорний. Коли крила згорнуті,то чорне залишається ззаду. Тому його називають чорногузом.
*Лелеки – безголосі птахи, які спілкуються клацанням дзьоба. Вони так вітають один одного і своїми звуками захищають гніздо.
ФОНОГРАМА «Білий лелека» СЛАЙД 21
* Протягом дня лелеки приносять їжу місячним пташенятам 9 разів. Живе лелека близько 20 років. Один з видів лелек – чорна лелека занесена до Червоної книги.
*Лелеки в’ють свої гнізда на деревах, стовпах, будівлях. Лелеки живуть парами. Восени відлітають на південь, в Африку.
Вчитель:Де живе лелека – там щастя живе. Бо лелека – сонячний птах. Він зустрічає сонце вранці і проводжає його ввечері. Лелека – символ миру, добра і щастя.
1.Опрацювання вірша «Принесли весну лелеки». СЛАЙД 22
а)Словникова робота.
жаркі краї – теплі краї
скрізь – всюди
розтанули – розтопилися
б) Читання вірша вчителем. - Звідки лелеки принесли весну?
в)Читання вірша учнями «ланцюжком».
г)Вибіркове читання. - Що змінилося в природі з приходом весни? Знайдіть ці рядки і прочитайте.
д)Читання вірша виразно (хором).
Вправа «Мозковий штурм». - Діти. А як ще називають лелек? (Чорногуз) - Прочитайте синонімічний ряд. СЛАЙД 23
Лелека – бусол – боцюн – бузько – чорногуз. А ще лелек називають веселиками. Ось послухайте, чому. Тому веселиками звуться журавлі, Що прилітають до веселої землі, Що теплий день приносять на крилі І залишають в нашому селі. Лиш на весні веселики вони, А журавлями звуться восени, Бо журяться, у вирій летячи, Бо не заміниш рідний край нічим.
- Чому лелеки повертаються завжди додому?
Вправа для очей. (с. 23)
Уявіть себе котиком, який не зводить очей з крапки (уявна мишка).
Робота в парах.
Перевір пам’ять, перекажи слова однокласнику.
Малюнковий калейдоскоп.
Тепла, квітуча, радісна, сонячна, зелена (що?) весна. СЛАЙД 24
Але ще не всі квіточки кульбабки розцвіли. На них є ще слова, які, я думаю ви зможете дібрати.
(Ніжна, мили, грайлива, довгоочікувана, прекрасна, многоцвітна, ясна)
Читання слів на сонячних промінчиках (вправа 3 с.29).
Фізкультхвилинка «Райдуга» СЛАЙДИ 25, 26
2.Опрацювання вірша А.Костецького «Починається весна». СЛАЙД 27
Народився Анатолій Костецький у 1948 році в м. Києві в сім’ї вчителів. Його мама, вчителька української мови та літератури, з трьох років брала хлопчика з собою на уроки й садила за останню парту. У чотири роки він навчився читати, а в п’ять засвоїв грамоту, вже писав й починав римувати. Рано навчився грати у шахи й плавати. Відтоді не розлучався зі спортом, книгою і пером. У перший клас пішов, маючи у зошиті декілька своїх віршів.
СЛАЙД 28
Головні герої віршів Анатолія Костецького - ваші ровесники – жваві, непосидючі, мрійники і фантазери. Поет говорить про те, що для людини є найважливішим: як дружити, як берегти метелика і найменшу травинку …
- Який настрій створив у вас вірш?
3.Робота в групах. Складання сенканів до слів: «весна», «лелеки».
СЛАЙДИ 30,31
Весна Лелеки Ласкава, привітна красиві, розумні Пробуджує, запрошує,зачаровує люблять, приносять, доглядають Дарує радість людям Приносять весну на крилах Чарівниця Сонячні птахи
Діти, 22 березня відзначали свято Сорока Святих, або Сорока мучеників. Вважалося, що з цього дня має розпочатися справжня весна, тому матусі випікали з тіста по 40 » жайворонків», чи «голубів» і давали дітям, щоб вони, ходячи по вулицях, закликали птахів із вирію. Але найбільш символічним був обряд «топтати ряст». Усі, навіть літні й недужі, виходили в поле й притупуючи ногами казали: «Топчу, топчу ряст. Дай, Боже, потоптати й того року діждати!»
ФОНОГРАМА СЛАЙД 32
V. Підсумок уроку.
1. Рефлексія. - Наш урок підійшов до завершення. Що вам сподобалось? - Що нового ви дізналися на уроці? - Чи справдилися ваші очікування? - Давайте згадаємо девіз уроку: «Щоб багато знати, треба любити читати». - А тепер прочитаємо слова: «Молодці сьогодні всі, працювали від душі!»
СЛАЙД 33
ДОДАТОК
В |
Е |
С |
Н |
А |
В |
Е |
В |
Н |
Н |
Н |
А |
С |
Е |
В |
Кві ле на це Сон теп ло во Вес во ма да Д е ре ва ти Ле ма тра ки
1