Урок "Форми земної поверхні України"

Про матеріал
МЕТА: Ознайомити учнів із формами земної поверхні нашої держави, продовжувати формувати уявлення про фізичну карту України,практичні навички роботи з картою Розвивати увагу;логічне мислення;логічне мислення:гнучкість, послідовність,переконливість,самостійність;уміння працювати в парах та групах;збагачувати активний словник,підвищувати культуру мовлення. Виховувати спостережливість, любов до природи рідного краю.
Перегляд файлу

ТЕМА:         Форми земної поверхні України

МЕТА: Ознайомити учнів із формами земної поверхні нашої держави,                                    продовжувати формувати уявлення про фізичну карту України,практичні навички роботи з картою

                Розвивати увагу;логічне мислення;логічне   мислення:гнучкість,

                  послідовність,переконливість,самостійність;уміння працювати в парах та групах;збагачувати активний словник,підвищувати культуру

                  мовлення.

                  Виховувати спостережливість,  любов до природи рідного краю.

 

 ОБЛАДНАННЯ:  фізична карта України;картки для роботи в парах та групах; таблиця «Форми земної поверхні», презентація «Форми земної поверхні»                  

 

ХІД УРОКУ

 

І.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

                                       Дзвоник продзвенів веселий,

                                       Дружно всіх він кличе в клас.

                                       Що ж цікаве на уроці

                                       Пропоную я для вас?

- Посміхніться,діти,одне одному. Подаруйте і мені свої посмішки. Дякую! Ваші посмішки створили гарний настрій.

 

ІІ.ПІДСУМОК ФЕНОЛОГІЧНИХ СПОСТЕРЕЖЕНЬ

ІІІ.ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Робота в парах. Вправа «Детектор»

На попередньому уроці ви працювали над темою «Україна на планеті Земля»

Як ви засвоїли даний матеріал,перевіримо ,виконавши такі завдання. Виправте помилки,які допустив у своїй роботі Вовчик Помилкин.

  • Ми живемо на материку Євразія
  • За площею Україна серед країн  Європи найменша.
  • Найбільша річка України Дунай
  • Столиця України - місто Харків.
  • Україна межує з двома державами.
  • Найдовший її кордон з Росією - на сході та північному сході.

2. Робота з картою

- Покажіть Україну на карті. Покажіть столицю України.

 

ІV.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати розділ  «Наша Батьківщина-Україна».Тема нашого уроку «Форми земної поверхні України». Ми будемо працювати з фізичною картою України,ознайомимося із основними формами земної поверхні.

Групова робота. Вправа «Банани»

- Прочитайте терміни з якими ми познайомимося,закресливши по дві однакові букви,які стоять поруч.(рельєф,рівнини,гори,горби,яри)

 

V.ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

   1.Формування уявлень про рівнини. (Розповідь учителя).

- Погляньте на знімок. Так виглядає наша Україна з космосу. Скажіть, які кольори ви бачите на знімку? Пригадайте, що вони означають.(зелений-рівнини, коричневий-гори)

       Це свідчить про те,що поверхня Землі нерівна. Нерівність земної поверхні називають рельєфом. Поверхня території України в основному рівнинна,інакше

кажучи,рельєф території України рівнинний. Лише на заході підносяться гори Карпати,на півдні-Кримські гори. До речі, гори займають лише1/20 частину території України.

      Великі простори суші з майже рівною поверхнею, на яких можуть зустрічатися горби і яри, називають рівнинами.

      Рівнини мають своє позначення на карті, бо поділяються на низовини та височини. На фізичній карті низовини позначають зеленим кольором, а височини – жовтим.

      На височини припадає ¼ території України. Більшу половину території України займають низовини.

      На півночі України розташована Поліська низовина. Поверхня її заболочена, здебільшого з невисокими підвищеннями-горбами.

      На північному сході її продовжує Придніпровська низовина. Територія її горбиста з безліччю ярів і балок. Через це поверхня здається хвилястою.

      Південь України займає Причорноморська низовина.

      На території України знаходяться височини: Волинська, Подільська, Придніпровська, Донецька і Приазовська. Це також рівнини, але на них

підвищення сягають іноді близько 500 м. Часто трапляються яри і балки.

      Отже, на рівнинах є горби, яри і балки.

      Підвищення на рівнині називають горбом. Він має вершину, схил і підніжжя. Вершина - найвища частина горба. Підніжжя - найнижча частина горба, яка згодом переходить у рівнину. Частина горба між вершиною і підніжжям називається схилом. Схили бувають положисті та круті.

  2.Формування уявлень про яри.

- Від танення снігу,весняних вод та літніх дощів збирається багато води. На рівній поверхні вона швидко просочується у землю. А по схилах горбів, похилій місцевості вода стікає струмками. На місці струмків утворюються невеликі борозенки. Особливо їх багато на пухких землях. Але минає час, і маленькі борозенки перетворюються на великі і глибокі, з крутими схилами

Заглиблення ,що називають ярами.

      Яри руйнують дороги, поля. На таких полях неможливо працювати тракторам, комбайнам. Вода, яка стікає в яри,вимиває з  ґрунту поживні речовини. Знижується урожайність. Щоб такого не трапилося,похилі місцевості орють впоперек схилів,щоб яри не збільшувалися, на їхніх схилах садять дерева, висівають трави. Ці рослини укріплюють землі. Учні теж допомагають у боротьбі проти ярів. Вони садять дерева,доглядають їх.

  1. Робота з підручником.

- Розгорніть підручники і прочитайте текст.Знайдіть відповіді на запитання, що таке рівнини і що таке яр. Запам’ятайте!

    4.Фронтальне опитування.

- Що таке рівнини?

- Назвіть складові частини горба.

- Що таке яр? Як він утворюється?

- Про які форми земної поверхні ми ще не згадували?

   5.Фізкультхвилинка

По долині ми гуляєм,

Фізкультхвилинку починаєм.(кроки на місці)

Справа – ліс, а зліва - поле,(повороти тулуба ліворуч,праворуч)

Унизу іскриться море.(нахили вниз)

В небі сонечко сіяє

І з нами промовляє.

Раз, два, три, чотири, п’ять.(піднімання рук вгору,опускання вниз)

Будем дружними зростать.

Дуже добре будем вчитись,

Вдома, в школі не лінитись.(учні сідають за парти)

    6.Метод «Навчаючи учусь»

- Подивіться уважно на малюнки. На них зображено гори. Карпатські гори простяглися на заході України. Найвища вершина Карпат - гора Говерла (2061м).На півдні України простяглися Кримські гори. Найвища вершина Кримських гір - гора Роман-Кош(1554м)

Учні отримують картки із матеріалом,з яким потрібно ознайомитися, а потім донести інформацію до однокласників

А)Гори-це ділянки земної поверхні, дуже підняті над рівнинами. Гора, як і горб, має вершину, схил та підніжжя.

   Вершина - це найвища частина гори.

   Підніжжя - це найнижча частина гори. Частина гори між підніжжям та вершиною називається схилом.

   Схили бувають положисті, а вершини - гострі,   заокруглені,плоскі.

Б) Поодинокі гори трапляються рідко. Частіше це гірські масиви, що тягнуться на багато кілометрів кількома рядами. Кожен такий ряд називається гірським хребтом. Якщо гори високі,то їх вершини вкриті льодовиками,снігами.

В) Здається,що гори вічні й не змінюються. Але це не так. Насправді вони руйнуються,стають нижчими, старіють. Гори є високі,середні та низькі, старі та молоді.

Г) На схилах гір ростуть ліси, є луки. Біля підніжжя гір насаджують сади,вирощують виноградники. У горах чисте повітря, багато невеликих річок,цілющих джерел. Біля них селяться люди, будують санаторії, будинки відпочинку.

7. Фронтальне опитування

- Що таке гори?

- Назвіть складові частини гори.

- Як називаються гірські масиви,що тягнуться рядами?

- Які гори бувають за висотою?

 

VІ.ЗАКРІПЛЕННЯ ТА ОСМИСЛЕННЯ ЗНАНЬ.

1 Робота в групах.

А) Природничий диктант

- Назвіть форми земної поверхні,що зустрічаються у віршах.

Там,де високі гори,глибокі долини,

Де зелені бережечки попід полонини,

Там де вітрик холодненький,

Вода студененька –

Там-то наша Українонька,

Усім нам міленька.

 

Онде балочка весела,

В неї хороші, красні села…

Там хати садками вкриті,

Срібним маревом повиті.

 

На зеленому горбочку

У вишневому садочку

Притулилася хатинка,

Мов маленькая дитинка.

 

Он ярочки зелененькі,

Стежечки по них маленькі

Перевиті мов стрічечки,

Збігаються до річечки.

 

Б) Розгляньте схематичний малюнок гори і позначте її частини,користуючись умовною нумерацією.

В) З’єднайте термін та твердження.

РІВНИНИ                       ділянки земної поверхні,дуже підняті над рівнинами                                    

РЕЛЬЄФ                           великі простори суші з майже рівною поверхнею,на

                                          яких можуть зустрічатися горби та яри                                                                                                       

 

  ГОРИ .                             нерівність земної поверхні

 

VІІ.ПІДСУМОК УРОКУ

Рефлексія

- Чи сподобався вам урок? Що нового ви дізналися?

Кому урок сподобався прикріпіть квітки навколо карти України так,щоб утворився віночок.

 

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

- Опрацювати статті підручника. Уміти відповідати на запитання.

- Скласти усну розповідь на тему «Де я бував»

 

КАРТКА № 2

А)Гори-це ділянки земної поверхні,дуже підняті над рівнинами. Гора,як і горб, має вершину,схил та підніжжя.

   Вершина - це найвища частина гори.

   Підніжжя - це найнижча частина гори. Частина гори між підніжжям та вершиною називається схилом.

   Схили бувають положисті, а вершини - гострі,заокруглені,плоскі.

 

Б) Поодинокі гори трапляються рідко. Частіше це гірські масиви, що тягнуться на багато кілометрів кількома рядами. Кожен такий ряд називається гірським хребтом. Якщо гори високі,то їх вершини вкриті льодовиками,снігами.

 

В) Здається,що гори вічні й не змінюються. Але це не так. Насправді вони руйнуються,стають нижчими, старіють. Гори є високі,середні та низькі, старі та молоді.

 

Г) На схилах гір ростуть ліси, є луки. Біля підніжжя гір насаджують сади,вирощують виноградники. У горах чисте повітря,багато невеликих річок,цілющих джерел. Біля них селяться люди, будують санаторії, будинки відпочинку.

 

КАРТКА № 3

 

Б) Розгляньте схематичний малюнок гори і напишіть, які частини гори позначені числами

 

 

В) З’єднайте термін та твердження.

 

 

РІВНИНИ                        ділянки земної поверхні,дуже

   підняті над рівнинами                                    

 

РЕЛЬЄФ                            великі простори суші з майже             

   рівною поверхнею,на

                                           яких можуть зустрічатися горби

   та яри                                                                                                       

  ГОРИ                               нерівність земної поверхні

 

КАРТКА № 1

 

 Виправте помилки,які допустив у своїй роботі Вовчик Помилкин.

  • Ми живемо на материку Євразія
  • За площею Україна серед країн  Європи найменша.
  • Найбільша річка України Дунай
  • Столиця України - місто Харків.
  • Україна межує з двома державами.
  • Найдовший її кордон з Росією - на сході та північному сході.

 

 

doc
Додав(-ла)
Ступак Олена
Додано
5 вересня 2020
Переглядів
4167
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку