Урок " Написання не з іменниками разом і окремо"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови із використанням завдань і вправ, які спрямовані на збереження життя підростаючого покоління . Для вчителів української мови та літератури загальноосвітніх шкіл
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови у 6 класі

вчитель української мови та літератури

 Криворучко М.В.

Тема : Написання не з іменниками разом та окремо.

Мета : засвоїти учнями правил правопису не з іменниками;

розвивати практичні навички написання не з іменниками, орфографічні навички;

виховувати  бажання вчитися, сумлінно працювати ; плекати найкращі риси характеру.

Тип уроку: урок засвоєння нового навчального матеріалу; урок – гра.

                                    Хід уроку

І .Організаційний момент

Метод « Мікрофон». Учениця бере інтерв’ю і учнів.

Питання для інтерв’ю :

  1. Як ви розумієте тему сьогоднішнього уроку?
  2. Як ви гадаєте, якою буде мета нашого уроку?
  3. Вироблення яких навичок ми повинні сьогодні досягти на уроці?
  4. Що повинні знати і вміти після вивчення цієї теми?
  5. Чого очікуєте від сьогоднішнього уроку?

 

ІІ Поетичний вступ

Відкрий. Це чиста сторінка,

На ній немає ні слова.

Мов лілії ніжна пелюстка,

Тремтить білизна загадкова.

Пером між рукою й папером,

Як дощ – між пелюсткою й небом.

Одні тут слова недоречні,

А інших нема, коли треба.

Відкрий. Це чиста сторінка

Досвітніми росами вмиті.

Зумій у слова безголосі

Поезій дух улиті.

                                          ( Ліліана Арнаутова)

Слово вчителя. Любі діти! Сподіваюсь, що сьогодні ви зумієте заповнити чисту сторінку нашого уроку глибоким змістом, ближче пізнаєте слово, відкриєте нові його грані.

ІІ. Оголошення теми , завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1. Перевірка домашнього завдання
  2. Гра « Мовна торбинка». ( На окремих аркушах розписані питання та завдання, які актуалізують знання учнів. Кожен бажаючий дістає собі аркуш із завданнями і швидко виконує його усно. Всі учні слідкують за правильністю відповіді, коментують її.

3. Лексична розминка.

Робота із тлумачним словником.

Невіглас – неосвічена людина,  яка немає достатніх знань, досвіду.

Неук – 1. Обмежена , невихована, некультурна людина. 2. Нетямуща, неосвічена, малознаюча людина.

Неґречність -  неповага, неввічливість, грубість.

Слова вчителя.

  • Які слова називають синонімами? ( Синоніми – слова, різні на звучанням, близькі за значенням: незгода – нелад, розладдя, розбрат, чвари.)
  • Які слова називають антонімами? ( Антоніми – слова, різні за звучанням, протилежні за значенням: невдача – успіх, нелад – порядок.)

           IVСприйняття та засвоєння нових знань.

  1. Мовні спостереження.

( На дошці у дві колонки написані слова.(

Неробство

Недолік

Негайність

Уважність – неуважність  ( розсіяність)

Бажання – небажання  ( знеохота)

Розум – нерозум – ( глупота,  безглуздя).

 

  • Чи можуть іменники, записані у першій колонці, вживатися без не?
  • Якими словами можна замінити іменники у другій колонці? Як називаються ці слова?
  • Як пишуться іменники з не, коли їх можна замінити синонімам?

Відгадайте загадку:

Довіря мені людина ,

Хоч маленька я частина,

 Бо без мене, безперечно,

Не буває заперечень.

Відповідь : Заперечна частка НЕ.

  • Які іменники заперечує частка не в поданих прикладах? Як пишеться вона з іменниками?
  • Праця не дурниця.
  • Не одежа прикрашає.

2Самостійна робота учнів із підручником.

Завдання: прочитайте тільки те, що стосується іменників. Знайдіть друге правило, коли Не з іменником пишеться

окремо.

Учні: Не з іменником пишеться окремо, коли є протиставлення.

Не добро, а зло; яр, а не провалля.

На дошці й у зошиті робиться схематичний запис.

Разом

Окремо

  1. Іменник без Не не вживається

1.Заперечення

  1. Синоніми
  1. Протиставлення ( сполучник а, але.)

V. Практична частина уроку. Тренувальні вправи на осмислення       матеріалу, формування практичних умінь і навичок.

Коментоване письмо. ( Пояснити правопис не з іменниками та значення прислів’їв.  )

Неправдою світ пройдеш, а назад не вернешся. Не краса красить, а розум. Чує серце недоленьку, сказати не вміє. Казка була йому не вигадкою, билицею. Учений іде, а неук слідом спотикається. Грамота не хвороба, літ не збавить.

                                               Робота в групах.

Робота із словником синонімів.

Слово вчителя.

Не бійтесь заглядати у словник,

Це пишний яр , а не сумне провалля.

                                                         (  М. Рильський)

Завдання: підібрати до поданих слів синоніми ( за словником).

1 група:

Недружелюбність -----

Незгода –

Непам’ять –

Неповага –

Непорядок –

Непослідовність

2 група:

Непоступливість –

Неправдивість –

Нерішучість –

Неслухняність –

Нещирість –

Несправедливість –

3 група:

Неук –

Неуважність –

Нескореність –

 Нещастя –

Нежить –

Недолік –

Вибіркове списування.( З поданих іменників виписати ті, які без не  не вживаються, пояснити правопис.)

1 група: неувага, негода, невіглас, невдача, непохитність, нещастя, небезпека

2 група: немовля, неволя, недруг, невидимка, неміч, невміння

3 група: невдаха, непорядок, небилиця, неґречність, неввічливість.

Конкурс « Кмітливі та спритні».

Відгадайте кросворд « НЕ»

По горизонталі:

  1. Нетямуща, неосвічена, малознаюча людина. ( Неук)
  2. Синонім до слів безділля, байдикування. (Неробство).
  3. Бруд, неохайність у зошиті. ( Неакуратність).

По вертикалі:

  1. Обмежена, невихована, некультурна людина. ( Невіглас).

2.Те, чого насправді не буває; вигадка, брехня. ( Небелиця).

        3, Про того, кому не сидиться на місці, називають… ( Непосида).

  1. Синонім до слів нечемність, неґречність. ( Неввічливість)..

Творча лабораторія.

1 група. Написати твір – мініатюру на тему : « Учення – світ, а невчення – тьма» використовуючи іменники з НЕ.

2 група. Скласти рекламу до орфограми  « НЕ з іменниками»

3 група. Скласти алгоритм до написання не з іменникам, підібрати приклади.

VIПідсумок уроку

Оцінювання та коментар оцінок.

Учитель робить узагальнюючу розповідь за таблицею.

Рефлексія. « Мікрофон».

  1. Чи здійснилися ваші сподівання щодо сьогоднішнього уроку?
  2. Що вам на уроці найбільше сподобалось?
  3. Що не вдалося осягнути?
  4. Наскільки глибоко ми засвоїли матеріал із теми ?

На дошці висить плакат з орієнтовними варіантами відповіді. Учні ланцюжком чи за бажанням  з’єднують стрілкою слово « Дізналися» з відповідним словосполученням.

Мало нового

Чимало нового

Багато нового

 

 

 

   Слово вчителя. Любі діти! Я задоволена результатами вашої роботи на уроці. Сподіваюся, що сьогодні ви зуміли заповнити ще одну сторінку нашого уроку глибоким змістом, ближче пізнали слово, відкрили нові його грані. Любіть і вивчайте рідне слово.

VII. Домашнє завдання

Вивчити правила.

 Виконати вправу за підручником.

 Скласти і записати казку про життя іменників у країні «НЕ».

 

docx
Додано
3 березня 2021
Переглядів
1100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку