РОЗРОБКА УРОКУ З ВИКОРИСТАННЯМ ТЕХНОЛОГІЇ МЕНТАЛЬНИХ КАРТ
Тема : населення Землі
Мета: продовжити формування уявлення про людину як частину природи, її місце на Землі;
дослідити чисельність населення світу і фактори, які впливають на її зростання та про причини, які вплинули на розселення людей;
познайомити з виникненням рас людей, про подібність і відмінність між ними, про причини утворювання рас людей на Землі;
удосконалювати навички роботи в групах;
розвивати вміння аналізувати, порівнювати, доводити висловлену думку;
розвивати принципи толерантності у учнів;
виховувати самостійність і доказовість мислення, почуття поваги до людей усіх рас;
сприяти формуванню ключових компетентностей: компетентності в галузі природничих наук, математичної,екологічної ,громадянської та соціальної.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Вид уроку : інтегрований урок з природознавства і « Я у світі».
Обладнання : підручники, мультимедійна презентація, карта «Розселення людей на планеті Земля» , зображення людей різних рас,інтелект- карта та матеріал для її наповнення, краплинки для «Хвилинки спостережень».
Методи , прийоми і форми : бесіда, розповідь ,сворення проблемної ситуації, заповнення ментальної карти, вправа «Займи позицію», індивідуальна робота, робота в групах.
Хід уроку
І.Організація класу до уроку.
Створюємо настрій.
Якщо посміхнутися перехожому-він посміхнеться у відповідь.
Якщо посміхнуться небу і сонцю-розійдуться хмари.
Якщо посміхнуться Всесвіту- трапиться щось казкове.
-Відчуємо себе часточкою колективу і скажемо собі:
-Я прийшов на урок для чого?/Учитися/
-Треба бути якими?/Уважними,працьовитими/..
- Зі мною хто?/Мої друзі/
-Вони мене що?/Поважають/
Мені це як?/Приємно/
Я готовий до чого?/До успішної роботи/
-Бажаю всім учням гарного настрою,легкого засвоєння теми.
ІІ.«Хвилинка спостережень»
-Подивіться у віконечко і закресліть в картках все зайве, що не відповідає погоді:
Туман вітер хмарно сонячно похмуро дощ
Іній холодно тепло ясно мороз град сніг
-Яка ж сьогодні погода?
Доповідачі оголошують повідомлення про погоду.
ІІІ. Повідомлення теми, мети та завдань уроку.Мотивація навчальної діяльності.
1.Поміж мільярдів небесних світил
Є планета з прекрасним ім’ям.
Називається скромно Земля.
Де не глянеш на Землі повсюди
Живуть, працюють та відпочивають … люди !
Отже ,тема нашого уроку «Населення Землі»
(Вивішується назва на ментальну карту)
Асоціації до слова населення.
2.Словникова робота.
-Для того щоб ознайомитись із значенням слова населення, попрацюйте із словничком.
( Читають визначення слова)
Отже сьогодні ми спробуємо дізнатись про чисельність населення світу, дізнаємось в яких країнах проживає найбільша кількість населення , ознайомимось з відмінностями людей різних рас.
-На ці та на багато інших питань ми спробуємо сьогодні відповісти і в цьому нам допоможе ментальна карта, яку ми будемо створювати працюючи у пошуково – дослідницьких групах.
ІV.Актуалізація опорних знань.Вступна бесіда.
-Яка частина світу була заселена людьми першою?
-Єдиної думки щодо появи людства на Землі не існує. Одні вчені вважають ,що перші люди з’явилися в Африці, інші – що одночасно на всіх материках.
V.Робота над темою уроку.
1.Постановка проблемного питання.
-Як на вашу думку, на всіх материках проживає однакова кількість людей чи різна ?
2. Робота з картою «Розселення людей на планеті Земля»
На ваших столах є карта «Розселення людей на планеті Земля». Уважно розгляньте карту. Різними кольорами позначено густоту населення.
- Який висновок можна зробити? (Люди розселилися дуже нерівномірно.)
(Вивішується на ментальну карту І гілка– Розселення)
3.Робота в групах.
1 група – визначає найбільш заселені країни.
(Діти вивішують гілки Китай, Індія, США )
2 група – гілку з країнами найменш заселеними
(Вивішується ІІ підгілка - Найменш заселені країни)
3 група – на контурній карті заштрихуйте простим олівцем найбільш заселені території.
4 група - на контурній карті заштрихуйте простим олівцем найменш заселені території.
5 група – за допомогою діаграми визначте країни з найбільшою і найменшою кількість населення.
4.Чисельність населення.
а) Розповідь учителя з елементами бесіди.
-Погляньте, як багато жителів на нашій планеті.
Сукупність усіх людей на Землі називають чисельністю населення
(Вивішується на ментальну карту ІІ гілка – чисельність населення)
Чисельність людей на землі збільшується.
-Щосекунди на планеті стає на 3 людини більше.
- А на скільки збільшується чисельність населення за 1 хв ?
- Можливо хтось знає скільки ж людей живе на Землі?
( Припущення дітей)
-Згідно з підрахунками ООН наразі на Землі живе понад 7 мільярдів (Вивішується ІІ підгілка – 7мільярдів .)
б)Проблемні ситуації.
-Таке збільшення кількості населення на Землі це- добре чи погано ?
- Так, це провокує і інші зміни та різні проблеми. Про деякі з них ми спробуємо зараз дізнатись.
Експеримент №1.
Коло на підлозі. По одному запрошуються учні. Питання: чи комфортно? Чи вистачає місця?...
Висновок. Збільшується кількість населення, зменшується територія вільна (більше будинків).
Експеримент №2.
Вчитель пропонує кожному по одному яблуко (для1 – 1, для2 – 2…).
Висновок. Зі збільшенням кількості населення, потрібно збільшувати кількість продуктів харчування необхідних для життя людини.
в) Фізкультхвилинка .
- Якби на нашу планету завітав інопланетянин ,на вашу думку, щоб він сказав ?
-Пропоную вам хвилинку відпочинку з інопланетним гостем.
5.Раси.
а)«Мозкова атака».
-А які вони – люди планети Земля ? ( Відповіді дітей.)
Кожна людина неповторна. Світ тому і цікавий, бо ми всі…
б)Робота з підручником.
Відкрийте підручники на сторінці 68. Прочитаємо 1 і 2 абзац.
(Вивішується гілка раса на ментальну карту)
-Які ж раси населяють Землю ?
( Назви рас вивішуються на ментальну карту)
VI .Творче перенесення нових знань і навичок учнів у нові ситуації.
1.Робота в група
Визначити характерні риси кожної раси ( 1-4 група)
5 група : які причини такої зовнішності .
2. Розповідь вчителя.
Достеменно нікому не відомо як саме утворилися раси людей. Існує легенда, що колись усі люди, які мешкали на Землі мали чорну шкіру. Доки не знайшли на своїй планеті чудодійне озеро. Вода в ньому була чиста і прозора, як кришталь. Ввійшовши в нього кожна людина освітлювала колір своєї шкіри. Цілі народи приходили до чудодійного озера.
Так тривало роками. Вода в ньому поступово каламутнішала. Тепер ті, що входили в озеро мали жовтий колір шкіри. З роками озеро зовсім зміліло. Останні, що прийшли до нього, змогли намочити тільки долоні на руках і підошви на ногах.
І по цей день одні люди мають світлу шкіру, інші – жовту, а темношкірі люди рожеві долоні і підошви.
-Сьогодні всі раси між собою товаришують, можуть спілкуватися і проживати поряд. Наприклад в Україні живуть поряд з корінним населенням білої раси люди жовтої та чорної раси. Які гордо звуть себе українцями.
-Що зазвичай бажають люди одне одному при зустрічі?
-Чи хотіли б ви дізнатися як вітаються різні народи світу?
3.Фізкультхвилинка
« Руханка».
Давайте станемо у коло.
Українці – кажуть «Добрий день!», а чоловіки подають руку.
А ось у Китаї люди кажуть при зустрічі: «Ти їв сьогодні» і вітаються поклоном з витягнутими вздовж тулуба руками.
Ескімоси – труться носиками.
В Ізраїлі при зустрічі кажуть: «Мир вам!».
У Малайзії простягують та притискають долоню до долоні.
в Таїланді - кажуть "Вай", при якому складені разом долоні прикладаються до грудей.
А покажіть як вітаємося дуже часто ми.
4.Толерантність
- У такій незвичній формі ми висловили повагу одне до одного, що є складовою толерантності. (Вивішується ІV гілка – Толерантність)
-16 листопада жителі багатьох країн світу відзначають Міжнародний день толерантності.
-Пригадайте, що таке толерантність? (Толерантність — це терпимість і повага до інших людей.)
-Візьміть кольорові аркуші паперу, складіть їх вертикально навпіл, а тепер без ножиць, тільки руками «виріжіть» - силует людини.
-Людина — найголовніший скарб нашої планети. Кожен із нас — неповторна особистість, цілий Всесвіт, і він унікальний, тому що ніколи і ніде не може повторитися.
А зараз хто бажає прикріпіть свої силуети на ментальну карту називаючи при цьому якими ми повинні бути ,щоб продовжувати історію Планети толерантності.
. VІІІ. Підсумок уроку
а).Вправа «Кубування»
1.Яке відкриття ти зробив сьогодні на уроці?
2.Що здивувало тебе на уроці?
3.Що найбільше сподобалося?
4.Чи здійснилися твої очікування?
ІХ .Домашнє завдання
Написати листа маленькому представникові іншої раси та намалювати, яким ви його уявляєте.