Тема. Наш край наприкінці ХУІІІ – у першій половині ХІХ століття.
Мета уроку: ознайомити учнів з історією рідного краю наприкінці ХУІІІ - в першій половині ХІХ ст., показати її в контексті долі українських земель у складі Російської імперії; формувати вміння і навички здобувати знання з літератури, краєзнавчих музеїв, творів місцевих авторів; користуватися виступами однокласників як джерелом знань; виступати з повідомленнями на історичну тематику; виховувати любов до історії рідного краю.
Обладнання: карта, експонати шкільного музею, диск «Мій край, моя історія жива», виставка книг, набір фотоматеріалів.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-подорож.
Епіграф : «Людина може не знати багатьох мов і бути освіченою людиною, але не можна вважати освіченою ту людину, яка не знає історії свого народу»
/М.Чернишевський/
Хід уроку.
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
«Іду стежками тернівськими,
Де міря даль вітрець баский.
Ти славний долями людськими,
Мій краю рідний тернівський.»
/ «Пісня про Терни» І.Житник/
Учитель. - Сьогодні, діти, ми здійснимо заочну подорож в історію нашого краю. А що таке наш край, рідний край? Так, це місце, де ти народився і виріс. Для нас цим місцем є рідне селище Терни, Недригайлівського району, Сумської області.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
Бесіда.
- Давайте згадаємо, до яких етнічних територій належали наші землі? /Слобожанщина/ До складу якої держави наприкінці ХУІІ – на початку ХІХ ст.. входили наші землі? Який адміністративний поділ існував на цих землях? До якого генерал-губернаторства належали? А губернії? А повіту?
ІУ. Вивчення нового матеріалу
Учитель: - Наша подорож матиме декілька зупинок. Будьмо уважними, щоб не пропустити необхідної зупинки. Під час подорожі нам допомагатимуть учні-пошуковці, які будуть і екскурсоводами. Вони готували повідомлення і ознайомлять нас з ними. За необхідності все, що вас цікавить, ви можете записувати.
- Отже, перша зупинка: «Господарське життя нашого краю наприкінці ХУІІІ – на початку ХІХ ст.». / на дошці виставляє плакати з назвами зупинок/ Слухаємо повідомлення.
/повідомлення учня/
- Таким чином, зростало виробництво хліба на продаж, збільшилися площі під коноплями, тютюном та льоном. З’явилися посіви цукрових буряків. В маєтках місцевих поміщиків застосовувалися кінні косилки, віялки та молотарки. Використовувались мінеральні добрива, а саме, чилійська селітра. Великі тернівські землевласники Дмитрієви – Мамонови та Щербатови активно прагнули перебудувати свої маєтки для роботи на ринок.
Учитель: - Такі зміни відбувалися в с/г, а як же стосовно промисловості?
/ повідомлення про винокурний і селітровий заводи /
- Зверніть увагу на словник, який є на дошці. В ньому ви знайдете незрозумілі для вас поняття і терміни.
- Тепер ознайомимося з історією заснування Тернівського цукрового заводу.
/ повідомлення учня/
/ доповнення учня /
- А як же розвивалася торгівля? /повідомлення /
Сільськогосподарська і промислова продукція ( хліб, цукор, горілка) тернівських поміщиків реалізовувалась на місцевих базарах та ярмарках. Найбільшими були Покровський, Різдвяний та Великодній ярмарки. Надходила продукція і на загальноросійський ринок. Ринкова ціна цукру-піску доходила до 6 крб. за пуд, а горілку по 7 – 8 копійок за градус.
Учитель. - Який висновок ми можемо зробити з почутого?
- На прикладі нашого селища ми бачимо, що наприкінці ХУІІ – на початку ХІХ ст. господарська система, яка ґрунтувалася на кріпосництві, продовжує існувати. Поміщики ніяк не хочуть відмовлятися від праці кріпаків. Але в той же час неухильно починають розвиватися ринкові відносини. Поміщики перетворюються на підприємців. Все це вело до поглиблення суперечностей в феодально-кріпосній системі господарювання.
- Що ж стало проявом цих суперечностей? / масові повстання селян./
Учитель. - Наступна зупинка «Антикріпосницькі виступи на території нашого краю»
/ повідомлення учня/
/ повідомлення учня « Життєвий шлях С.Гаркуші /
/ доповнення «Легенди про Гаркушу» /
- Про Семена Гаркушу наш місцевий поет, в минулому вчитель нашої школи, нині покійний, І.П.Герман склав вірша. Ось його фото, зроблене бібліотекарем нашої школи О.І.Яловцем. / фото /
/ учень читає вірш «Гаркушина криниця» /
- Учень з нашого класу Сергійко живе неподалік цього місця і приніс нам посмакувати води з тої криниці. / на столі ківшик з водою /
Ось послухайте уривки з цієї поеми. / Декламує учень/
До речі, в минулому році в березні ми відзначали 280-річчя з дня народження народного месника.
Учитель. - Перейдемо до наступної зупинки «Розвиток культури на території нашого краю».
/ повідомлення /
- В ці роки, в одному з сіл нашого району була знайдена цікава знахідка. Про неї ми дізнаємося з уривку фільму «Мій край, моя історія жива», знятого завідуючим Недригайлівським краєзнавчим музеєм І.Абаровським та редактором районної газети «Голос Посулля» І.Скрипченком.
/ демонстрація фільму /
Народний побут нашого селища частково представлений у нашій виставці. Традиційною для земляків була вишиванка з рослинним орнаментом. Одяг виготовляли з домотканого полотна. В ХУІІІ – ХІХ ст.. вже з’являються спідниці. Жінки і чоловіки носили безрукавки і свити переважно чорного або коричневого кольору. Зимовим одягом служили кожухи, який можна було пошити з 7-9 овечих шкур. Голову покривали хусткою, особливо жінки, а чоловіки носили шапки. У жарку погоду – солом’яні брилі. Найпоширенішим взуттям були личаки і постоли, які виготовлялися з лика лози, липи, в’яза. З кінця ХУІІІ ст.. поширились сап’янові чоботи та й то переважно серед заможного населення.
Посуд був дерев’яний і глиняний з рослинним орнаментом.
Хати-мазанки були чотирисхилі, покриті снопиками. Матеріалом для стін була глина, змішана з соломою, або лозяна ліска, обмазана глиною. Заможніші могли збудувати хату із колод, покладених у зруб.
Основними стравами наших земляків були: хліб, з яким пов’язано багато звичаїв та повір’їв, вареники, галушки. З м’ясної їжі дуже полюбляли сало, свинину, ковбасу. Так один німецький етнограф позаминулого століття стверджував, що українці люблять сало, як ведмідь мед. Полюбляли і борщ, який в піст був пісним, тобто без м’яса.
Цікаво проходили свята. Саме сьогодні одне з таких свят «День Варвари Великомучениці». Варвара була християнкою, а її батько язичником. Не хотіла коритися батькові Варвара. За непослух він відрубав їй голову. За легендою вона вміла дуже добре вишивати, що і самому Ісусу Христу вона вишила ризу. Цей день, 17 грудня, - поворот на весну. Протягом цих трьох днів варять кутю і узвар - на добробут і здоров’я. У цей день не можна прати, білити, але можна досхочу вишивати.
ІУ. Закріплення знань
Прийом «Відкритий мікрофон»
У. Домашнє завдання.
Опрацювати записи в зошиті .
Підготуватися до уроку узагальнення.