Розробка уроку містить завдання для контролю і корекції знань, навігатор знань, інформаційний матеріал, інструктивну картку до практичної роботи, а також вправи на розвиток критичного і креативного мислення.
УРОК 8. НАСЛІДКИ ДЕГРАДАЦІЇ ПРИРОДНИХ КОМПОНЕНТІВ
Цілі уроку:
НАВЧАЛЬНА: ознайомити учнів із наслідками деградації природних компонентів; Розвиваюча:розвивати критичне і аналітичне мислення, вміння використовувати знання попередніх курсів;
Виховна:виховувати бережливе ставлення до природи, відповідальності за майбутнє планети Земля.
Обладнання й матеріали: таблиці або слайди презентації із зображенням
процесів деградації природних компонентів та їх наслідків.
ХІД УРОКУ
Перевірка готовності групи до уроку.
Діагностика емоційного стану учнів.
ІІ.Перевірка домашнього завдання і актуалізація опорних знань
ЗАХИСТ КОНСПЕКТУ(індивідуальне опитування за запитаннями трьох рівнів: знаю-розумію, аналізую-застосовую, синтезую)
Знаю: Що таке деградація природи?
Розумію: Які причини деградації природних компонентів?
Аналізую: Який вихід ви пропонуєте з ситуації, що склалася: людство повинне розвиватися, але не використовуючи природні ресурси?
Застосовую:До чого може призвести припинення видобутку залізної руди на ПГЗК і ЄГЗК?
Синтезую: Якою ви бачите нашу планету в 3018 році? Поясніть своє передбачення.
Мандрівка в Країну Знань (за НАВІГАТОРОМ)
Знайти відповідність
А. Забруднення
Б. Деградація
В. ХХ ст
Г. Чорнобиль
Д. Окремі екологічні катастрофи
Е. Поступова деградація довкілля
Є. Сучасна екологічна криза
Ж.І ст до н. е.
III.Мотивація навчальної діяльності учнів
Поясніть схему: бери від природи все, що можеш взяти: після нас хоч потоп, екологічні кризи, екологічні катастрофи, деградація природи….. завершіть схему.
Повідомлення теми і мети уроку
ДЧЦМПЗ?
ІV. Вивчення нового матеріалу
СКЛАДАННЯ ПЛАНУ ЗАСВОЄННЯ НОВИХ ЗНАНЬ РАЗОМ З УЧНЯМИ
Дізнатися…
Навчитися…
Нові терміни і поняття: наслідки деградації, стан грунтів, с/г в-во, пасовища, сіножаті, полезахисні смуги, агроландшафт, рілля, ерозія грунтів, види ерозії, водна ерозія, види,причини, наслідки;вітрова ерозія,причини, наслідки; нерентабельні с/г угіддя.
ПОБУДОВА НАВІГАТОРА ЗНАНЬ
СКЛАДАННЯ ТЕЗ ДО НАВІГАТОРА( робота з інформаційним матеріалом під керівництвом викладача)
ІНФОРМАЦІЙНИЙ МАТЕРІАЛ
Наслідки деградації природних компонентів найбільш сильно торкнулися ґрунтів та сільськогосподарського виробництва. Частка пасовищ і сіножатей за останній період суттєво не змінилася і залишається на досить низькому рівні, хоча в багатьох країнах їхня питома вага нерідко досягає 50 %. Майже не збільшуються площі полезахисних лісонасаджень, немає помітних зрушень у структурі агроландшафтів. На сьогодні в користуванні перебуває майже 1 млн га ріллі з крутизною схилу понад 5° та ще 2,1 млн га ріллі — зі схилами від 3 до 5°. Загальна площа сільськогосподарських угідь із крутизною схилів понад 3° становить 4,5 млн га, у тому числі ріллі — 3 млн га, або, відповідно, 10,7 і 9,1 % усієї площі зазначених видів угідь. Такі угіддя необхідно поступово перепрофілювати, змінивши напрям використання, або консервувати з метою природної реабілітації, переводити в бюсферно-охоронні території або включати до природозаповідного фонду. Наслідки неефективного землекористування суспільство змушене компенсувати дедалі більшими додатковими затратами матеріально-технічних і трудових ресурсів.
Ерозія ґрунтів (від лат. егоз — роз'їдання) — руйнування і знос поверхневих, найбільш родючих, горизонтів і підстиляючих їх порід вітром (вітрова ерозія) або потоками води (водна ерозія). Землі, що зазнали руйнування у процесі ерозії, називають еродованими. До ерозійних процесів відносять також промислову ерозію (руйнування сільськогосподарських земель унаслідок будівництва й розробки кар'єрів), військову ерозію (воронки, траншеї), пасовищну ерозію (внаслідок інтенсивного випасу худоби), іригаційну (руйнування ґрунтів під час будівництва каналів і в разі порушення норм подивів) тощо. Однак справжнім лихом для землеробства залишаються водна ерозія (до неї схильний 31 % суходолу) і вітрова ерозія (дефляція), що активно діє на 34 % поверхні суходолу.
Під вітровою ерозією розуміють видування, перенесення і відкладення найдрібніших ґрунтових часток вітром. Інтенсивність вітрової ерозії залежить від швидкості вітру, стійкості ґрунту, наявності рослинного покриву, особливостей рельєфу й від інших чинників. Значно впливають на її розвиток антропогенні чинники. Активізують ерозійні процеси знищення рослинності, нерегульований випас худоби, неправильне застосування агротехнічних заходів.
Водна ерозія ґрунтів (земель). Під водною ерозією розуміють руйнування ґрунтів тимчасовими водними потоками. Розрізняють такі форми водної ерозії: площинну, струменисту, яружну, берегову. Умови для прояву водної ерозії створюють природні чинники, а основною причиною н розвитку є виробнича діяльність людини. Зокрема, поява нової важкої ґрунтооброблювальної техніки, що руйнує структуру ґрунту, є однією з причин активізації водної ерозії в останні десятиріччя. Інші негативні антропогенні чинники: знищення рослинності й лісів, надмірний випас худоби, відвальна обробка ґрунтів тощо.
Серед різних форм прояву водної ерозії значної шкоди навколишньому природному середовищу, і насамперед ґрунтам, завдає яружна ерозія. Екологічні збитки від ярів величезні. Яри знищують цінні сільськогосподарські землі, спричиняють інтенсивний змив ґрунтового покриву, замулюють малі річки й водосховища, створюють густорозчленований рельєф.
V. Практична робота
Тема роботи. Вплив інтенсивності ерозійних процесів
на стан ґрунтового покриву
Мета роботи: провести аналіз впливу інтенсивності ерозійних процесів на стан ґрунтового покриву.
Обладнання й матеріали: картки для практичної роботи з алгоритмом обчислення інтенсивності ерозії, робочий зошит.
Картка для практичної роботи
Інтенсивність водної ерозії (Ф) вимірюють за втратою ґрунтом його маси (т) з одиниці площі (5) за одиницю часу (?) і виражають у тоннах на гектар (т/га) за формулою:
Я = т/(8-і)
Хід роботи
VI.Узагальнення знань
ТАКСОНОМІЯ БЛУМА
ЗНАЮ: Що таке деградація природи?
РОЗУМІЮ: Які її причини?
ЗАСТОСОВУЮ: Розкрийте зв'язок між людиною і деградацією природи на основі життєвих прикладів.
АНАЛІЗУЮ: Чи потрібно зберігати природні комплекси?
СИНТЕЗУЮ: Як це треба робити?
ОЦІНЮЮ: ДЧЦМПЗ?
VII. Підсумок уроку
ОЦІНИ РОБОТУ ВИКЛАДАЧА
VIII. Домашнє завдання