Урок "Настрій у пейзажі. Техніка пуантилізм".
Цей урок сформулює естетичне ставлення дітей до природи, розвине естетичні почуття. Урок дасть можливість підвищіти художню культуру дітей шляхом ознайомлення їх із творами мистецтва, розвине художнє мислення і смак учнів.Діти ознайомляться з технікою пуантилізм.
Тема: Настрій у пейзажі. Малювання пейзажу за уявленням
Мета: дати поняття про «пейзажні настрої»; формувати естетичне ставлення до природи; розвивати естетичні почуття, підвищувати художню культуру дітей шляхом ознайомлення їх із творами мистецтва; розвивати художнє мислення і смак учнів; розширювати і поглиблювати творчу уяву, фантазію; удосконалювати зорову систему.
Корекційно-компенсаторна спрямованість уроку: розвиток уявлення, пам’яті, мислення і мовлення; зміцнення рухової сфери (загальної та дрібної моторики).
Тип уроку: комбінований, створення самостійних творчих робіт.
Обладнання для вчителя: репродукції картин художників.
Обладнання для учнів: фарби, пензлі.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Добрий день діти. Сьогодні я вас знову запрошую в світ Образотворчого мистецтва, де ми працюватимемо разом і звичайно розраховую на вашу підтримку та допомогу. Кожному з вас хочу побажати на цьому уроці бути:
Слайд 2.
У – успішним
С – самовпевненим
П – працьовитим
І – інформованим
Х – хоробрим
У – уважним
Тобто я вам бажаю Успіху!
2. Актуалізація опорних знань.
Для того, щоб пригадати попередню тему нашого уроку, будь ласка подивіться на дошку:
(Демонструються фотографії з різними пейзажами.)
Слайд 3
- Назвіть жанр образотворчого мистецтва, який представлений на цих зображеннях. (Відповіді учнів.)
Якщо бачиш - на картині
Намальована ріка,
Чи то іній на ялинці,
Чи хмаринка здалека,
Чи засніжена рівнина,
Чи вузький провулок наш,
То, звичайно, ця картина
Називається …
- Так що ж належить до поняття «пейзаж».
Слайд 4
Пейзаж – жанр живопису, присвячений зображенню природи, міст, архітектури. У своїх роботах художники - пейзажисти зображують гори, ліси, річки, озера, моря, села.
Добре діти, а які бувають пейзажі?
Асоціативний кущ:
парковий
міський Пейзаж сільський
морський
Слайд 5
3. Викладання нового матеріалу.
Та перш ніж розпочати працювати над темою нашого сьогоднішнього уроку давайте дізнаємось, який у вас сьогодні настрій. А дізнаємось ми це за допомогою вправи «Візерунок настрою». Слайд 6
На дошці ви бачите чудовий орнамент у вигляді виноградної лози, у кожного із вас на парті листочки різного кольору, які асоціюються з вашим сьогоднішнім настроєм ( синій - …, червоний -…) Ваше завдання взяти листочок відповідного кольору, по черзі підійти до орнаменту і прикрасити його вашим настроєм.
Так впоралися з завданням. Діти, а як ви гадаєте чому я запитала про ваш сьогоднішній настрій?
Давайте поглянемо на дошку. Перед вами літери та цифри з цих літер вам потрібно викласти слова, ставлячи літери в порядку зростання чисел. Ці слова і будуть темою нашого уроку.
1 3 4 2 7 6 5 2 6 1 3 5 4
Н С Т А Й І Р Е Ж П Й А З
Тема нашого уроку «Настрій у пейзажі». Отже, сьогодні на уроці ми
• продовжимо ознайомлюватися з поняттям «пейзаж»;
• вчитимемося виявляти задум в композиції, відповідний настрій засобами художніх технік у пейзажі;
• та ознайомимося з художньою технікою пуантилізм.
- Діти що для вас є успіхом на уроці? (Учні висловлюють свої думки.)
Успіх:
Після того, як ви дізналися назву теми для досягнення успіху вам необхідно сформулювати завдання уроку. Це може зробити кожен із вас, використовуючи формулу:
Слайд 7
« Після цього уроку я зможу:
Пояснити…
Створити…
Учитель. Природа в пейзажному творі – це своєрідне дзеркало, яке відображує душу художника.
Під час роботи над пейзажем художник відтворює своє ставлення до природи, передає свої враження, думки та звичайно ж свій настрій – тобто вкладає душу.
Такі пейзажі часто називають «пейзажі-настрої». Отже «пейзаж настрій» - це пейзаж в якому художник передає своє ставлення до природи, свої враження, свій настрій.
Слайд 8
– зверніть увагу на ці композиції(малюнки). Вони одинакові?
– Чим вони відрізняються?
– дивіться, у людини змінюється настрій, а у природи, що буде змінюватись?
– Звісно ж, погода!
– А за допомогою чого передають художники різний настрій? Наприклад, як ви гадаєте, який настрій ось на цьому малюнку? слайд 9
– чому ви так вирішили?
– Значить, веселому настрою притаманні яскраві кольори! А ось наступна картина «На острове Валааме » (слайд 10) і другий настрій. Який?
– А які кольори використав художник, щоб передати не веселий настрій?
– А, якщо ми не будемо малювати небо, землю, а візьмемо тільки різні кольори (слайд 11) як тут. Зможемо ми так передати настрій? Який тут настрій?
– А які кольори, теплі чи холодні?
– Теплі кольори притаманні, якій порі року? Як ви гадаєте?
– А холодні?.. А якому настрою відповідають?
– Значить що допомагає художник передати свій настрій?
– Так колір! Ось що допомагає художнику передати свій настрій.
Колір – це потужний і активний засіб передачі настрою.
– Давайте це докажемо!
– А зараз підведіться усі! Ми спробуємо показати ліс, де ростуть різні дерева. Закрийте очі і уявіть себе в ролі дерева. Гріє сонечко, тиша… ви тягнете свої листочки до сонечка…грієтесь… Подув невеличкий вітерець…. Вітер посилився… вдарила блискавка, гримить… здійнялася буря… пішов дощ. Вітер стих …перестав іти дощ, все стихло. З´явилася веселка. І ви радієте.
Малюючи ми використовуємо лінію. Якщо я проведу ламану, гостру лінію (Показую на дошці) вона яка за характером?
(колючий, грізний)
А плавна лінія(на дошці)
(спокій, урівноваженість)
(учитель делает изображение на доске)
Яскравим представником пуантилізму вважається французьки художник Поль Сіньяк (Слайд 13). Він багато подорожував Францією, відвідав Голандію, Італію, привозячи із поїздок чудові пейзажі, побачені очима художника, закоханого в життя (слайд 14).
Алгоритм виконання роботи
(Слайд 15)
1. Чітко визначте ідею майбутньої композиції.
2. Оберіть формат картини.
3. Визначте необхідні зображувальні засоби.
4. Легким дотиком олівця визначте місця розташування предметів.
5. Задайте розмір предметів так, щоб ближчі до глядача були великими, а ті, що далі – малими.
6. Виконайте пейзаж у відповідному настрої.
4. Самостійна практична робота учнів.
Ви вже поділені на дві групи. Перша група (даю листочок) буде зображувати __________ пейзаж, а друга___________ пейзаж.
Та перш ніж розпочати, давайте створимо асоціативний кущ. Які кольори ви використаєте для радісного пейзажу? А для сумного?
Перша група по черзі підходить до дошки і вішає той колір, який відповідає_____________ настрою у пейзажі. Теж саме робить і друга група.
Створення асоціативного куща.
Ваше завдання передати настрій в радісному та сумному пейзажі, використовуючи: погоду, пори року, але саме головне – колір, та лінію. Починайте роботу…..(звучить музика)(20хв).
В кінці уроку перегляд і обговорення готових робіт. Діти по черзі виходять по групам Радісний пейзаж, Сумний пейзаж.
1. Як ви гадаєте чи вдалося вам передати настрій в пейзажі за допомогою кольору? Ліній?
2. Яке враження, настрій викликав у тебе цей малюнок?
5. Актуалізація набути знань.
А на закріплення ми проведемо з вами опитування, використовуючи прийом «Заморочки з бочки» (слайд 16).
Ось в цій бочці знаходяться запитання, ваше завдання підійти, витягти запитання і дати на нього відповідь. Бажаючі є? Виходь…Сідай. Дуже добре справились з завданням.
Коли ми збираємося у похід, подорож, ми завжди складаємо необхідні речі в рюкзак. Завершуючи урок, давайте також зберемо «рюкзак», щоб узяти в дорогу знання, вміння і настрій сьогоднішнього уроку.
6. Домашнє завдання.