ознайомити учнів з елементарними правилами культури
спілкування; вчити вести розмову без поспіху, під час спілку вання з ровесниками, не ображати їх, стримувати себе в конфліктних ситуаціях;розвивати вміння мислити, правильно висловлювати свою думку; виховувати повагу до старших та однолітків.
Тема. Наука слухати і чути
Мета: ознайомити учнів з елементарними правилами культури
спілкування; вчити вести розмову без поспіху, під час спілку вання з ровесниками, не ображати їх, стримувати себе в конфліктних ситуаціях;розвивати вміння мислити, правильно висловлювати свою думку; виховувати повагу до старших та однолітків.
Обладнання : іграшки, магнітофон, іграшковий телефон.
Хід уроку
II. Актуалізація опорних знань учнів.
Чи доводилося вам, діти, бувати на базарі? Тихо там чи гамірно? Чому на базарі так гамірно? (тому, що одночасно голосно розмовляє багато людей). -А що ви знаєте про «пташиний» базар?
Порівняння «пташиного» базару та «людського» (за допомогою магнітофонного запису дати змогу учням послухати «пташиний» базар).
Чи не помічали ви інколи і у нас «пташиний» базар на уроках чи під час перерви?
III. Основна часина
Декламування учителем вірша «Дуже хочуть тишини»
В класі учнів - згубиш лік,
У класі сорок чоловік!
Сорок душ - і всі вони
Дуже хочуть тишини.
І тому весь час звучить:
«Тихо! Тихше! Ну, тихіш!»
Гриць гукає і Тиміш,
Оля Колю затикала,
Коля - Васю і Павла.
Словом, сорок чоловік
Підняли за тишу крик.
Ну й повір, що всі вони
Справді хочуть тишини!
Аналіз життєвих ситуацій.
Ситуація І.
Діти обговорюють кінофільм.
Андрійко: То чим же закінчився вчора фільм?
Оксанка: Кінець щасливий...
Михайлик (перебиває, не дає Оксанці договорити): Розвідник зостався живий. Але вона неправду каже! Кінець нещасливий, бо його жінка попала в полон...
Андрійко: Хто це -« вона»?
Михасик (показує пальцем на Оксанку): Ось ця...
Послухавши таку розмову, ви одразу можете сказати, хто з дітей вихований, а хто ні. Правда?
Вихований -
А не вихований -...
Як ви вчините, коли....
Ситуація 2.
Дві дівчинки так голосно розмовляють, що пташки з переляку розлітаються. Про що вони говорять? Ось послухайте:
Я вчора ходила...
Мені купили...
Там подарували...
А Маринка таке саме...
І сумку на защіпках...
Як розплачеться...
Оце завжди виходять такі розмови, коли водночас говорить двоє і не слухають одне одного. А коли б ви бачили, як ці дівчатка руками розмахували!
«Наче не говорять, а мух розганяють!» - скажете ви. І спитаєте: «Невже вони виховані?»
Вгадайте, що я відповім: Вони ...
Фізкультхвилинка
Дерева високі, високі
Травичка низенька, низенька
Вітер дерева колише, гойдає
Травичку додолу згинає...
Складання правил ведення бесіди.
Не перебивай, не переказуй.
Не нав’язуй нецікаву тему.
Не хвались своїми досягненнями.
Чітко викладай свої думки.
Зауваження роби, не ображаючи іншого.
Кращий співрозмовник той, хто вміє слухати.
Робота з прислів'ями.
З’єднати частини прислів’їв, пояснити їх значення.
Умій сказати, чути ваші розмови.
Хто мовчить, ранить сердечко.
Аж до діброви, той двох навчить.
Гостре словечко умій змовчати.
Вікторина.
На столах лежать картки двох кольорів. Я ставлю питання, а ви, якщо вважаєте це правильним, показує синю картку, якщо неправильним — червону.
Вам нецікава розповідь друга - потрібно розвернутися і піти. Правильно це чи ні?
Вас перебив ваш співрозмовник - треба спробувати заглушити його своїм голосом. Правильно це чи ні?
Вам не подобається мова приятеля - треба спробувати знайти в ній гарні ознаки. Правильно це чи ні?
IV.Підсумок уроку.
Отже, вміння слухати і чути інших не менш важливе, ніж уміння говорити. Спілкування людей приносить задоволення лише тоді, коли один говорить, а інший уміє вислухати. Перебиваючи людину, яка говорить, ми демонструємо неповагу до нього і до себе.
-Які враження від уроку?
-Завдяки чому вдалося виконати завдання?
-Що нового дізналися?
-Де і коли будете застосовувати отриманні знання?