вчити учнів вести розмову виразно, чітко, не поспішаючи; правильно, точно висловлювати думку; не втручатися в розмову дорослих; розвивати вміння уважно слухати під час розмови, не вживати у мові образливих слів, прізвиськ; виховувати культуру вітання.
Тема. Розмова про розмову
Мета: вчити учнів вести розмову виразно, чітко, не поспішаючи; правильно, точно висловлювати думку; не втручатися в розмову дорослих; розвивати вміння уважно слухати під час розмови, не вживати у мові образливих слів, прізвиськ; виховувати культуру вітання.
Обладнання: плакат із «золотими» правилами уроку, ілюстрації до етичних ситуацій.
Хід уроку
І. Вступне слово вчителя.
-У різних народів існують свої традиційні форми спілкування, що закріплені у певних звичаях і обрядах. Залежно від цього навіть вітатися при зустрічі люди можуть по - різному: вклоняючись, цілуючись, потискуючи один одному руки, промовляючи слова або щось вигукуючи. Незнання цих звичаїв може ускладнити спілкування.
Ознайомлення з трьома «золотими» правилами уроку.
Правило піднято
Правило тиші.
Правило вміння вислухати товариша.
ї руки.
II. Основна часина
Аналіз етичних ситуацій.
Ситуація 1.
Ти йдеш з товаришем вулицею. Він привітався з незнайомою тобі людиною. Чи потрібно тобі привітатися? (Так, якщо навіть ця людина тобі незнайома).
Ситуація 2.
Хто повинен привітатися першим, якщо зустрілися молодший і старший? (Молодший).
Ситуація 3.
Хто вітається першим, якщо зустрілися хлопчик і дівчинка? (Першим вітається хлопчик).
І Вправа «Привітаймося»
Всі встають пліч-о-пліч обличчям усередину. Ведучий іде по зовнішньому боці кола і штовхає одного з гравців. Той, кого зачепили, та ведучий біжить по зовнішньому боці кола у різні боки. Зустрівшись- вони потискують один одному руки і говорять: «Привіт». Потім вони продовжують біг, намагаючись зайняти вільне місце в колі. Той хто залишиться без місця, стає ведучим.
«Слово щирого вітання дорожче за частування».
Вправи, що формують уміння ввічливо вітатися.
-Які вітання ви знаєте?
-Як ви привітаєтеся з ровесником, мамою, сусідом, учителем при зустрічі?
(Діти йдуть до щколи і вітаються один до одного за всіма правилами: Вітаю! Доброго дня! Здрастуй! Здрастуйте! Радий тебе бачити! Привіт!...)
Бесіда.
-З давніх часів в Україні було прийнято звертатися до батьків на «Ви». Але, на жаль, нині у великих містах ця форма звертання втрачена, ви можете її почути переважно в селах. Пригадайте, як ваші мама і тато звертаються до своїх батьків - ваших бабусь і дідусів. Чи знаєте ви, як треба звернутися до незнайомих людей, сусідів, однолітків? У чому полягає відмінність між цими звертаннями?
Фізкультхвилинка
Складання усного листа бабусі, батькам, другові.
Доброго дня, бабусю!
Сьогодні, прийшовши зі школи, я вирішив написати Вам листа. Як Ваше здоров ’я, як настрій. У нас падає сніг. Надворі холодно. Яка погода у Вас? Як поживає Мурчик? На вихідні ми приїдемо провідати Вас!
До побачення! Ваш онук Сашко.
Привіт, Дмитрику!
Після відпочинку вирішив написати тобі листа. Сьогодні ми в класі почали підготовку до Нового року. Готуємо казку «В гостях у бабусі Зими». Я буду - сніговиком. Чим займаєшся ти? Як навчання? Чи відвідуєш гурток «Юний шахіст»? Пиши мені про все. На канікули зустрінемось! Бувай!
Вивчення вірша на пам’ять
До всіх сердець, як до дверей,
Є ключики малі, їх кожен легко підбере.
Якщо йому не лінь.
Ти мусиш, друже, знати їх,
Запам ’ятать неважко:
Маленькі ключики твої—
«Я дякую» й «Будь ласка!»
-Які слова називають чарівними?
-Чому їх ще називають «Ключиками до всіх сердець»?
III. Підсумок уроку.
-Про що ви дізналися на уроці?
-Що найбільше сподобалося вам на уроці?