Урок-науково-практична конференція
«Графіка української мови»
Мета: ознайомити учнів з історією письма, розкрити значення писемності та мови в житті суспільства, визначити етапи розвитку писемності в східних слов'ян, з'ясувати графічні засоби української мови;
удосконалювати вміння учнів готуватися до виступів на конференції, удосконалювати навички самостійної роботи в доборі потрібної інформації ,
розвивати навички аналітичного та синтетичного мислення учнів, уміння інтегрувати знання різних галузей науки та культури для вироблення власної позиції;
виховувати мовну культуру старшокласників.
Тип уроку: конференція
Учасники конференції: доповідачі, опоненти
ХІД РОБОТИ
Запрошую всіх до участі в науково-практичній конференції на тему «Графіка української мови». Прошу записати тему й ознайомитись із словником необхідної лексики.
Конференція — збори, нарада представників держав, наукових організацій для обговорення певних питань.
Доповідь — публічне повідомлення на певну тему (наукова лекція, звіт про роботу).
Опонент — супротивник у суперечці, той, хто заперечує, загострює увагу слухача на недостатньо висвітлених проблемах
Рецензент — той, хто робить аналіз та дає оцінку наукового і художнього твору та ін.
Учні, ви всі сьогодні — учасники конференції. Під час підготовки було створено групу доповідачів, які виступатимуть у теоретичній частині за таким планом:
1. Мова і писемність.
2. Поява писемності в східних слов'ян. Історична довідка.
3. Графічні засоби української мови:
а) український алфавіт;
б) апостроф;
в) розділові знаки.
Зверніть увагу на значення слова писемність та слів, які треба розрізняти.
Писемність — це система графічних знаків, які застосовують для писання в якійсь мові.
Наприклад: «Усі відкриті в Софіївському соборі графіті написані кирилівськими літерами — шрифтом, який покладений в основу сучасної східнослов'янської писемності».
Письменність означає вміння читати й писати.
Письменство — синонім слова література, а також збірне поняття (у значенні письменницький загал).
Перед учасниками конференції стоїть завдання — уважно прослухати доповіді, зробити записи.
У вас на партах є довідковий, ілюстративний матеріал, до якого ми звертатимемось і який допомагатиме усвідомлювати тему. Матеріали конференції (опорний словник) отримає кожен учасник.
Конференція складатиметься з теоретичної і практичної частин (роботи в секціях).
Отже, всі готові до роботи, дозвольте мені як керівникові нашої наукової
організації розпочати.
Теоретична частина конференції
Учитель Кожна епоха приносить свої винаходи і відкриття: «Серед багатьох форм людської діяльності, що служили показниками духовної культури, матеріальним втіленням розвитку ремесла и мистецького хисту, поступу та боротьби народів у вирі історичних подій було письмо» (М. Різник).
Писемні знаки дали людям можливість зберегти істинне знання. Писемність виникла з потреби зафіксувати думку, щоб передати її ширшій громаді, наступним поколінням. Як ви знаєте, кожна розвинена мова має дві форми — усну й писемну, які виникають на різних етапах розвитку суспільства. Первинною є усна мова.
Письмо — це система графічних знаків, за допомогою яких усна мова передається в часі і просторі. Винайшовши письмо, люди не переставали дивуватись його значимості і приписували створення письма богам. Стародавні єгиптяни вважали творцем письма бога Тоту, у вавилонян був Набу, а за грецькими міфами відомий бог Гермес, який, як вважали греки, винайшов абетку, був творцем числа.
Письмо було дуже різним. Досить поширеним в давні часи було предметне письмо для різних повідомлень, угод: зокрема, бирки (зарубки на палицях цілих і розщеплених — боргові), шнурки з вузликами — кіпу інків (стародавнього населення Перу) — мали значення кольору, розміру, кількості вузлів, комбінації переплетень. Звичайно, це було примітивне письмо.
Більшість сучасних народів користується письмом, яке передає звуки за допомогою літер (алфавітним). Проте історія письма починається не з літер, а з малюнків.
Опонент (запитання). У яких дорожніх знаках використовується піктографічне письмо?
Домашнє завдання учасників - намалювати декілька дорожніх знаків. Представити учасникам. Розшифрувати значення.
Учитель Минали віки, люди намагались зобразити не лише конкретні предмети, а й абстрактні поняття — життя, смерть, любов. Малюнок передавав ідею, тобто письмо перетворювалось на ідеографічне (іdеа — поняття). Зразками ідеографії є письмо Давнього Єгипту, китайське письмо. Знаки його називаються ієрогліфами [hіего — священний), тобто свяшеннописання, буквально «різьба жерців», бо першими ієрогліфи вирізали жерці на камені і кості.
Ідеографічне письмо знаменне, тим, що в ньому зародилися цифрові знаки, +, —, х (множення),: (ділення), хімічні формули.
Проте в ідеограмі, піктограмі не можна прочитати звукової мови давніх народів. Дивовижний винахід людства, який є основою сучасної писемності, — алфавіт. Адже для цього треба було в мовному потоці виділити найменшу частинку — звук і знайти спосіб передати його на письмі.
Коли ж і яке письмо з'явилось у східних слов'ян?
Опонент. Коли почали відзначати День української писемності й мови і чому? Учитель. Які ж є засоби графіки в сучасній мові?
Графіка — це сукупність усіх засобів писемності, сукупність накреслень, якими жива мова передається на письмі: літери алфавіту, апостроф, знак наголосу, розділові знаки, різні прийоми скорочень слів, пропуски між словами, відступи при абзацах, а в друкарському відтворенні тексту — і різних шрифтів (термін технічний). В основі українського письма лежить алфавіт.
Учитель. Апостроф, як і знак наголосу належить до неалфавітних (діакритичних) знаків в українському письмі.
А як ви думаєте, чи можна порозумітись без літер, лише за допомогою розділових знаків?
Учитель. Прошу рецензента оцінити роботу доповідачів.
Практична частина конференції
Переходимо до практичної частини. Кожен учасник повинен заповнити індивідуальну картку-звіт, виконавши завдання, щоб можна було оцінити вашу роботу на конференції (за 3 хвилини). А тепер запрошуємо всіх до роботи в секціях. Слово керівникам секцій.
♦ Секція палеографії. Доповідь про види письма.
3авдання додому: намалювати в'яззю літери свого імені. (Зразки демонструють учасники секції); передайте малюнком поняття: земля, боротьба, хвилювання, мир, вічність
♦ Секція каліграфії. Розповідь про мистецтво письма.
(Демонструються таблиці з каліграфії).
Опонент. Як поділяються літери за своїм накресленням?
Завдання додому: написати каліграфічно улюблені літери. Які асоціації викликають у вас ці букви? Складіть мініатюру.
♦ Секція графології. Розповідь про графологію.
Опонент. Пропоную невеликий експеримент. Я заздалегідь попросила нашого однокласника написати записку. Спробуйте визначити авторство, щось сказати про характер цієї людини.
Завдання додому: провести для себе тест-дослідження свого почерку і виявити невідомі особливості свого характеру. Зробіть висновок, чи потрібна наука графологія.
♦ Секція «Цікаве мовознавство». Розповідь про паліндроми, графіті, стенографію.
Паліндром (від грец. той, що вертається) -слово, словосполучення чи фраза, які можна читати зліва направо й навпаки, при цьому значення і звучання не змінюється. Інша назва - перевертень, рак літеральний
Наприклад: Алл(а). Кидал в зубр(а). Ценит негр(а)
Завдання додому: скласти паліндром, створити графіті.
Учитель. Наша конференція підходить до кінця. Але робота над графікою не завершується. Наступного разу ми поговоримо про співвідношення між буквами українського алфавіту і звуками української мови та літератури.
І на завершення — сторінка Інтернет.
Учень розповідає, які матеріали є і про що можна більше дізнатися за допомогою світової інформаційної мережі (історія алфавіту — гражданка, кулішівка, роль Б. Грінченка у творенні алфавіту и правопису тощо).
Опорний словник
• Конференція — збори, нарада представників держав, наукових організацій для обговорення певних питань.
• Доповідь — публічне повідомлення на певну тему (наукова лекція, звіт про роботу).
• Опонент — супротивник у суперечці, той, хто заперечує, загострює увагу слухача на недостатньо висвітлених проблемах
• Рецензент — той, хто робить аналіз та дає оцінку наукового і художнього твору та ін.
• Писемність — це система графічних знаків, які застосовують для писання в якійсь мові.
• Письменність означає вміння читати й писати.
• Письменство — синонім слова література, а також збірне поняття (у значенні письменницький загал).
• Графіка- 1-наука про письмо, яка досліджує співвідношення між літерами і звуками:
2- сукупність усіх засобів письма певної мови;
3-вид образотворчого мистецтва.
• Графіті- стародавні написи й малюнки різного змісту, зроблені гострими предметами на посуді, стінах споруд тощо.
• Графологія- грец. графо - лишу і логія - наука - вивчення почерку з погляду його зв'язку з характером і психічним станом людини.
• В'язь- вид старовинного декоративного письма, в якому окремі літери та слова зливаються в суцільний орнамент.
• Каліграфія- (красивий почерк)- мистецтво розбірливо, чисто й красиво писати (краснопис,чистописання).
• Кирилиця- одна з найдавніших слов'янських азбук, одним з авторів якої б
просвітитель IX ст. Корило. На основі кирилиці створено сучасний український алфавіт.
• Орфогріфія- правопис [від грек, орфос — правило і графо - пишу), правила вживання графічних засобів мови.
• Палеографія (від грец. палео - старовинний, давній ї графо - пишу) - допоміжна історична дисципліна, що вивчає давні рукописи, переважно письмо (спосіб написання, форму літер ).
• Паліндром (від грец. той, що вертається) -слово; словосполучення чи фраза, які можна читати зліва направо й навпаки, при .цьому значення і звучання не змінюється. Інша назва - перевертень, рак літеральний.
• Стенографія- спосіб швидкого записування за допомогою системи скорочень та умовних знаків.