Урок навчання грамоти "Вивчення букви "Її" та її звукових значень"

Про матеріал

Навчання грамоти (читання)

Тема Вивчення букви «Її» та її звукових значень.

Мета: - вивчити букву «ї», її звукові значення;

- формувати мовну, мовленнєву та загальнонавчальну компетентності;

- розвивати фонетичний слух, диференціацію звука [й]

та звукосполучення [йі] ;

- формувати вміння читати слова з буквою «ї»;

- виховувати культуру спілкування;

- формувати ціннісне ставлення до України як держави, виховувати

гордість та патріотичні почуття.

Обладнання:

- наочність – зображення їжака та їжачихи в українських костюмах, українське

подвір'я, плакат з буквою Її, презентація «Моя Україна», маски для

двох їжаків;

- дидактичний матеріал – таблиці «Звуки», «Букви», «Алфавіт», «Звукове

значення букви « Ї», променева таблиця, кругові таблиці, таблиці для читання,

таблиця з пластиліновими буквами, картка для читання скоромовкою, картки

для «Блискавки»;

- індивідуальні набори – картка-малюнок з буквою «Ї», фішки-звуки, набори

магнітних букв, «очі» букви «Ї», маски звірів, пакети із творчими завданнями

для індивідуальної роботи;

- ТЗН - ноутбук.

Хід уроку:

І. Орг. момент.

Старанність, розум і уважність

сьогодні треба для діток.

Тож, сядьте рівно, приготуйтесь

і розпочнемо наш урок.

- А розпочнемо його вправою на зосередження уваги «Чотири стихії».

( Вчитель називає чотири слова в будь-якому порядку, а діти виконують відповідний рух: «вода» - виставляють руки перед собою;

«земля» - присідають;

«вітер» - піднятими руками імітують вітер;

«сонце» - пінімають руки, розставляючи пальці.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1) Бесіда

- Назвіть загальним словом наступні поняття «земля, сонце, вітер, вода»

(нежива природа).

- Продовжіть ряд (хмари, місяць, зорі, повітря….).

- Згадайте, які тіла належать до живої природи:

(групи – рослини, тварини, люди.)

- Чим вони відрізняються від неживої природи ?

( дихають, народжуються, розвиваються, живляться, відмирають).

- Головні герої сьогоднішнього уроку належать до тварин. Хто це і до якого виду тварин вони належать, вам треба з'ясувати.

- Живуть на поверхні землі, добрі господарі, люблять поїсти,

на зиму запасів не роблять, бо взимку сплять, а наїдають багато жиру…

Мають чотири ноги, маленького хвостика… і можуть жити поряд з людиною… не бояться людей і, навіть, можуть їсти гостинці від людини… люблять молочко … хоч самі за розміром маленькі, але є хижаками – полюбляють мишей, жаб, вужів, різних комах. (Їжак)

- Так, це – їжаки. Запрошуємо їх до себе в гості!

( Виходять Іра та Діма, надягаю їм маски, розігрують сценку)

2) Інсценізація вірша «Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк»

Вчитель: Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк.

-Ти колючий ! Пострижися!

-Ти колюча! Не колися!

-Я колюча?! Хто б казав?!

Нащо ж ти колючу взяв?

Від колючого я чую!

-Я колючій не дивую!

-Не дивуєш!? От дивак!

А іще ж либонь їжак!

- Не дивуєш!? От дивачка!

А іще ж либонь їжачка!

Вчитель: Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк.

3) Бесіда

-Діти, сподобались вам їжаки?

-А їхнє спілкування?

-Щоб ви їм порадили? (Помиритися)

-Як? (Мирилки)

-Мир – миром, пироги з сиром,

-А яким має бути спілкування ? (Мирним, доброзичливим, шанобливим, терпимим, при конфлікті –домовитися).

-Дякуємо вам за роботу! Сідайте.

4) Цілепокладання

-Діти, а хто вже зрозумів, яку букву сьогодні будемо вивчати? (Тема)

- А чи це нам треба? Може й ні?

-Моя мета – познайомити вас із буквою Ї та її звуковими значеннями, навчити читати слова з нею.

-А які ваші завдання? ( Старатися, бути уважними, виконувати різні завдання щоб могли швидко впізнавати букву Ї та швидко і правильно читати слова з нею.)

-Отже, до роботи! І допомагатимуть нам сьогодні – сімейка їжаків.

( Відкриваю дошку з їжаками)

ІІІ. Актуалізація знань та вивчення нового матеріалу.

1)Дослідження

- Знайомлячись зі звуком, ми, зазвичай, визначаємо який він - голосний чи приголосний (тримаю картки)

-Промовте перший звук слова «їжачок» і спробуйте визначити який він -

голосний чи приголосний (промовляють, роблять припущення ),

( виставляю картку)

-Згодні? Давайте поміркуємо чи це дійсно так (промовляють діти і я)

-Що чуємо перед [і]? Приголосний [й] (виставляю ще одну картку)

-Ви таке бачили ? Два звуки разом?

-Ваші міркування!

-Запитаємо у наших гостей. Скажіть, будь ласка, чи може таке бути , щоб 2 звуки зливалися в один?

-Так.

-Отже, буква, яку ми сьогодні вивчатимемо, незвичайна, бо позначає 2 звуки.

-Візьміть в руки фішки і викладіть ними на парті звуки, які чуєте.

( [ = о ] )

- Скільки звуків виклали? (2)

- А буква для їх позначення – одна – Ї. ( Виставляю на дошці букву)

- Викладіть звукову модель слова «їжак». ( слово на дошці із

магнітних літер)

- Скільки звуків? ( 5)

- Порахуйте, скільки букв у цьому слові? (4)

- Чому? ( Бо буква ї позначає 2 звука) (виставляю картку )

2) ВПРАВА « Повтори, не помились!»

Мій – мої гай – гаї

Свій – свої край – краї

Змій – змії сарай – сараї

Мрій – мрії трамвай – трамваї

3) ВПРАВА «Місце [ ї ] в словах»

Їжак, Ївга, гаї, країна, стоїмо, конвалії, їх.

4) ВПРАВА « Вередливий звук [ ї ]»

_жак, _демо, _жа, _жаченя, _дальня.

-Молодці! Відпочинемо!

ІV. Фізхвилинка (надівають маски)

У країні казочок жив веселий їжачок.

Разом з ним усі звірята

Вишикувалися на зарядку.

Похитали головою.

Раз – притупнули ногою.

Руки в гору підняли,

Трішки ними потрясли.

Нахилились вліво, вправо.

Та цього іще замало.

Руки вгору, руки вниз.

Раз присіли, піднялись.

Головою похитали

Й працювати знов почали . (знімають маски)

Вправа на зосередження уваги « Тік - так».

( Вчитель називає слова «тік» і «так» в любому порядку, намагаючись збити дітей з толку, а діти мають нахилити голову то вправо, то вліво, в залежності від домовленості)

V. Формування навичок читання.

1) Знайомство з буквою.

- Молодці, добре попрацювали зі звуками. Давайте познайомимося і з буквою Ї.

( виставляю картку )

- Буква Ї цікава дуже, ( Виконую маніпуляції з пластиліновими буквами)

Казка є про неї, друже,

Буква І гуляла в лісі,

Там зустріла букву Й.

А з кущів щось сіре лізе…

Як злякалась буква Й!

Враз калачиком згорнулась,

На крапчину обернулась,

Притулилася до І –

Стало зверху крапок дві!

Звір, що викликав цей жах –

Звичайнісінький їжак!

Завдяки цьому звіркові

Буква виникла нова

В нашій українській мові!

Позначає звуків два.

А їжак на честь її

Має першу букву Ї.

-Викладіть на табло букву І . Дістаньте із пакетиків дві фішки.

-Щоб назавжди запам ятати, що буква Ї позначає два звука,

Скористайтеся віршиком:

Два очка в букви Ї поглянуть – про звука два вам нагадають.

( Викладають на табло Ї, відкладають )

2) Вправи на читання складів.

- Читання за променевою таблицею

- Читання за круговою таблицею.

- Читання скоромовкою.

- Проспівування з картки.

- Читання зі складової таблиці.

3)Вправи на читання слів.

-Читання слів з таблиці,

-Читання індивідуальних таблиць.

-Читання речень з дошки.

4) Робота з букварем с. 140-141

-Розгляньте розворот букварика.

-Хто зображений багато разів?

-Роздивіться малюнок на с. 140 і зробіть припущення про що буде вірш.

-Послухайте вірш Олега Січкаря « Заяча хата».

-Справдились ваші припущення?

-Де ж була облаштована їжача хата?

-Добру справу зробили зайчата? Чому?

- А цікаво що там у хатці відбувається? ( додатково)

-Розгляньте малюнок до твору В. Сухомлинського «Їжачок і світлячок»

-Зробіть припущення про що він буде?

-Послухаєте мене чи спробуєте самі прочитати і зрозуміти зміст прочитаного? Читаємо ланцюжком.

-Справдились припущення?

-Що ж таке світлячок?

-Для чого він потрібен?

-Хто сказав «як світло стало тепер у нас удома»?

-Що це казка чи оповідання ? Чому?

-Подякуємо букварику.

VІ. Первинне закріплення знань

1) .Фізхвилинка

«Каруселі» кличе у подорож на невеличку екскурсію.

А куди будемо їхати і на чому ви дізнаєтесь, прочитавши свої квитки

( дістають із пакетів квитки, зачитують і шикуються один за одним)

( Я готую ноутбук і презентацію)

На картках :Україна. Київ. Їхати на поїзді.

2) . Перегляд слайдів про Київ - столицю України.

( Перегляд робимо стоячи , обійнявшись)

- Вам сподобалась наша подорож?

- Що найбільше сподобалось?

- А які самі головні слова в цій подорожі? (Україна, Київ )

3). «Побудуй слова»

Україна - Що це таке? - Побудуйте речення зі словом Україна,

Київ -Що це таке? - Побудуйте речення зі словом Київ.

Ці слова пишемо з великої букви.

На наступному уроці ми продовжимо подорож нашою Україною.

VІІ. Підсумок. Гра «Блискавка»

1)Перевіримо, чи зможете швидко прочитати слова з буквою Ї.

2)( Картка зі словом виставляється на 2-3 с)

Гра « Блискавка»

Її, їх, їду, Їхали, їжак. Їжаченя, конвалії, солов .ї, обрії

3)Скільки звуків у букви «Ї»? Хто підкаже? Що вам нагадує про це?

(Два очка)

3) Сигнальні картки. ( Діти сигналізують, яку букву вживаємо у слові)

Край, її, йду, їду, їй, вії, гай, їм.

VІІІ. Рефлексія.

-Що було робити важко?

-Що було робити лінь?

-Що сподобалось найбільше?

-Якими ви себе почуваєте?

-Або : Закінчи фразу : - Хто хоче закінчити фразу?

-«Мені сподобалося….»

-« Мені було важко…»

-«Мені було лінь…»

-« Тепер я хочу…»

- Хто бажає , може у їжачків взяти творче завдання для роботи з батьками.

Розкажіть їм про наш урок і виконайте те, що вас зацікавить.

-Подякуємо Їжачисі та Їжачку за допомогу!

-Покладіть долоньку на голову, погладьте її і подякуйте за добру роботу!

- Молодці! Вдячна вам !


Навчання грамоти (читання)

Тема Вивчення букви «Її» та її звукових значень.

Мета: - вивчити букву «ї», її звукові значення;

- формувати мовну, мовленнєву та загальнонавчальну компетентності;

- розвивати фонетичний слух, диференціацію звука [й]

та звукосполучення [йі] ;

- формувати вміння читати слова з буквою «ї»;

- виховувати культуру спілкування;

- формувати ціннісне ставлення до України як держави, виховувати

гордість та патріотичні почуття.

Обладнання:

- наочність – зображення їжака та їжачихи в українських костюмах, українське

подвір'я, плакат з буквою Її, презентація «Моя Україна», маски для

двох їжаків;

- дидактичний матеріал – таблиці «Звуки», «Букви», «Алфавіт», «Звукове

значення букви « Ї», променева таблиця, кругові таблиці, таблиці для читання,

таблиця з пластиліновими буквами, картка для читання скоромовкою, картки

для «Блискавки»;

- індивідуальні набори – картка-малюнок з буквою «Ї», фішки-звуки, набори

магнітних букв, «очі» букви «Ї», маски звірів, пакети із творчими завданнями

для індивідуальної роботи;

- ТЗН - ноутбук.

Хід уроку:

І. Орг. момент.

Старанність, розум і уважність

сьогодні треба для діток.

Тож, сядьте рівно, приготуйтесь

і розпочнемо наш урок.

- А розпочнемо його вправою на зосередження уваги «Чотири стихії».

( Вчитель називає чотири слова в будь-якому порядку, а діти виконують відповідний рух: «вода» - виставляють руки перед собою;

«земля» - присідають;

«вітер» - піднятими руками імітують вітер;

«сонце» - пінімають руки, розставляючи пальці.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1) Бесіда

- Назвіть загальним словом наступні поняття «земля, сонце, вітер, вода»

(нежива природа).

- Продовжіть ряд (хмари, місяць, зорі, повітря….).

- Згадайте, які тіла належать до живої природи:

(групи – рослини, тварини, люди.)

- Чим вони відрізняються від неживої природи ?

( дихають, народжуються, розвиваються, живляться, відмирають).

- Головні герої сьогоднішнього уроку належать до тварин. Хто це і до якого виду тварин вони належать, вам треба з'ясувати.

- Живуть на поверхні землі, добрі господарі, люблять поїсти,

на зиму запасів не роблять, бо взимку сплять, а наїдають багато жиру…

Мають чотири ноги, маленького хвостика… і можуть жити поряд з людиною… не бояться людей і, навіть, можуть їсти гостинці від людини… люблять молочко … хоч самі за розміром маленькі, але є хижаками – полюбляють мишей, жаб, вужів, різних комах. (Їжак)

- Так, це – їжаки. Запрошуємо їх до себе в гості!

( Виходять Іра та Діма, надягаю їм маски, розігрують сценку)

2) Інсценізація вірша «Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк»

Вчитель: Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк.

-Ти колючий ! Пострижися!

-Ти колюча! Не колися!

-Я колюча?! Хто б казав?!

Нащо ж ти колючу взяв?

Від колючого я чую!

-Я колючій не дивую!

-Не дивуєш!? От дивак!

А іще ж либонь їжак!

- Не дивуєш!? От дивачка!

А іще ж либонь їжачка!

Вчитель: Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк.

3) Бесіда

-Діти, сподобались вам їжаки?

-А їхнє спілкування?

-Щоб ви їм порадили? (Помиритися)

-Як? (Мирилки)

-Мир – миром, пироги з сиром,

-А яким має бути спілкування ? (Мирним, доброзичливим, шанобливим, терпимим, при конфлікті –домовитися).

-Дякуємо вам за роботу! Сідайте.

4) Цілепокладання

-Діти, а хто вже зрозумів, яку букву сьогодні будемо вивчати? (Тема)

- А чи це нам треба? Може й ні?

-Моя мета – познайомити вас із буквою Ї та її звуковими значеннями, навчити читати слова з нею.

-А які ваші завдання? ( Старатися, бути уважними, виконувати різні завдання щоб могли швидко впізнавати букву Ї та швидко і правильно читати слова з нею.)

-Отже, до роботи! І допомагатимуть нам сьогодні – сімейка їжаків.

( Відкриваю дошку з їжаками)

ІІІ. Актуалізація знань та вивчення нового матеріалу.

1)Дослідження

- Знайомлячись зі звуком, ми, зазвичай, визначаємо який він - голосний чи приголосний (тримаю картки)

-Промовте перший звук слова «їжачок» і спробуйте визначити який він -

голосний чи приголосний (промовляють, роблять припущення ),

( виставляю картку)

-Згодні? Давайте поміркуємо чи це дійсно так (промовляють діти і я)

-Що чуємо перед [і]? Приголосний [й] (виставляю ще одну картку)

-Ви таке бачили ? Два звуки разом?

-Ваші міркування!

-Запитаємо у наших гостей. Скажіть, будь ласка, чи може таке бути , щоб 2 звуки зливалися в один?

-Так.

-Отже, буква, яку ми сьогодні вивчатимемо, незвичайна, бо позначає 2 звуки.

-Візьміть в руки фішки і викладіть ними на парті звуки, які чуєте.

( [ = о ] )

- Скільки звуків виклали? (2)

- А буква для їх позначення – одна – Ї. ( Виставляю на дошці букву)

- Викладіть звукову модель слова «їжак». ( слово на дошці із

магнітних літер)

- Скільки звуків? ( 5)

- Порахуйте, скільки букв у цьому слові? (4)

- Чому? ( Бо буква ї позначає 2 звука) (виставляю картку )

2) ВПРАВА « Повтори, не помились!»

Мій – мої гай – гаї

Свій – свої край – краї

Змій – змії сарай – сараї

Мрій – мрії трамвай – трамваї

3) ВПРАВА «Місце [ ї ] в словах»

Їжак, Ївга, гаї, країна, стоїмо, конвалії, їх.

4) ВПРАВА « Вередливий звук [ ї ]»

_жак, _демо, _жа, _жаченя, _дальня.

-Молодці! Відпочинемо!

ІV. Фізхвилинка (надівають маски)

У країні казочок жив веселий їжачок.

Разом з ним усі звірята

Вишикувалися на зарядку.

Похитали головою.

Раз – притупнули ногою.

Руки в гору підняли,

Трішки ними потрясли.

Нахилились вліво, вправо.

Та цього іще замало.

Руки вгору, руки вниз.

Раз присіли, піднялись.

Головою похитали

Й працювати знов почали . (знімають маски)

Вправа на зосередження уваги « Тік - так».

( Вчитель називає слова «тік» і «так» в любому порядку, намагаючись збити дітей з толку, а діти мають нахилити голову то вправо, то вліво, в залежності від домовленості)

V. Формування навичок читання.

1) Знайомство з буквою.

- Молодці, добре попрацювали зі звуками. Давайте познайомимося і з буквою Ї.

( виставляю картку )

- Буква Ї цікава дуже, ( Виконую маніпуляції з пластиліновими буквами)

Казка є про неї, друже,

Буква І гуляла в лісі,

Там зустріла букву Й.

А з кущів щось сіре лізе…

Як злякалась буква Й!

Враз калачиком згорнулась,

На крапчину обернулась,

Притулилася до І –

Стало зверху крапок дві!

Звір, що викликав цей жах –

Звичайнісінький їжак!

Завдяки цьому звіркові

Буква виникла нова

В нашій українській мові!

Позначає звуків два.

А їжак на честь її

Має першу букву Ї.

-Викладіть на табло букву І . Дістаньте із пакетиків дві фішки.

-Щоб назавжди запам ятати, що буква Ї позначає два звука,

Скористайтеся віршиком:

Два очка в букви Ї поглянуть – про звука два вам нагадають.

( Викладають на табло Ї, відкладають )

2) Вправи на читання складів.

- Читання за променевою таблицею

- Читання за круговою таблицею.

- Читання скоромовкою.

- Проспівування з картки.

- Читання зі складової таблиці.

3)Вправи на читання слів.

-Читання слів з таблиці,

-Читання індивідуальних таблиць.

-Читання речень з дошки.

4) Робота з букварем с. 140-141

-Розгляньте розворот букварика.

-Хто зображений багато разів?

-Роздивіться малюнок на с. 140 і зробіть припущення про що буде вірш.

-Послухайте вірш Олега Січкаря « Заяча хата».

-Справдились ваші припущення?

-Де ж була облаштована їжача хата?

-Добру справу зробили зайчата? Чому?

- А цікаво що там у хатці відбувається? ( додатково)

-Розгляньте малюнок до твору В. Сухомлинського «Їжачок і світлячок»

-Зробіть припущення про що він буде?

-Послухаєте мене чи спробуєте самі прочитати і зрозуміти зміст прочитаного? Читаємо ланцюжком.

-Справдились припущення?

-Що ж таке світлячок?

-Для чого він потрібен?

-Хто сказав «як світло стало тепер у нас удома»?

-Що це казка чи оповідання ? Чому?

-Подякуємо букварику.

VІ. Первинне закріплення знань

1) .Фізхвилинка

«Каруселі» кличе у подорож на невеличку екскурсію.

А куди будемо їхати і на чому ви дізнаєтесь, прочитавши свої квитки

( дістають із пакетів квитки, зачитують і шикуються один за одним)

( Я готую ноутбук і презентацію)

На картках :Україна. Київ. Їхати на поїзді.

2) . Перегляд слайдів про Київ - столицю України.

( Перегляд робимо стоячи , обійнявшись)

- Вам сподобалась наша подорож?

- Що найбільше сподобалось?

- А які самі головні слова в цій подорожі? (Україна, Київ )

3). «Побудуй слова»

Україна - Що це таке? - Побудуйте речення зі словом Україна,

Київ -Що це таке? - Побудуйте речення зі словом Київ.

Ці слова пишемо з великої букви.

На наступному уроці ми продовжимо подорож нашою Україною.

VІІ. Підсумок. Гра «Блискавка»

1)Перевіримо, чи зможете швидко прочитати слова з буквою Ї.

2)( Картка зі словом виставляється на 2-3 с)

Гра « Блискавка»

Її, їх, їду, Їхали, їжак. Їжаченя, конвалії, солов .ї, обрії

3)Скільки звуків у букви «Ї»? Хто підкаже? Що вам нагадує про це?

(Два очка)

3) Сигнальні картки. ( Діти сигналізують, яку букву вживаємо у слові)

Край, її, йду, їду, їй, вії, гай, їм.

VІІІ. Рефлексія.

-Що було робити важко?

-Що було робити лінь?

-Що сподобалось найбільше?

-Якими ви себе почуваєте?

-Або : Закінчи фразу : - Хто хоче закінчити фразу?

-«Мені сподобалося….»

-« Мені було важко…»

-«Мені було лінь…»

-« Тепер я хочу…»

- Хто бажає , може у їжачків взяти творче завдання для роботи з батьками.

Розкажіть їм про наш урок і виконайте те, що вас зацікавить.

-Подякуємо Їжачисі та Їжачку за допомогу!

-Покладіть долоньку на голову, погладьте її і подякуйте за добру роботу!

- Молодці! Вдячна вам !


Навчання грамоти (читання)

Тема Вивчення букви «Її» та її звукових значень.

Мета: - вивчити букву «ї», її звукові значення;

- формувати мовну, мовленнєву та загальнонавчальну компетентності;

- розвивати фонетичний слух, диференціацію звука [й]

та звукосполучення [йі] ;

- формувати вміння читати слова з буквою «ї»;

- виховувати культуру спілкування;

- формувати ціннісне ставлення до України як держави, виховувати

гордість та патріотичні почуття.

Обладнання:

- наочність – зображення їжака та їжачихи в українських костюмах, українське

подвір'я, плакат з буквою Її, презентація «Моя Україна», маски для

двох їжаків;

- дидактичний матеріал – таблиці «Звуки», «Букви», «Алфавіт», «Звукове

значення букви « Ї», променева таблиця, кругові таблиці, таблиці для читання,

таблиця з пластиліновими буквами, картка для читання скоромовкою, картки

для «Блискавки»;

- індивідуальні набори – картка-малюнок з буквою «Ї», фішки-звуки, набори

магнітних букв, «очі» букви «Ї», маски звірів, пакети із творчими завданнями

для індивідуальної роботи;

- ТЗН - ноутбук.

Хід уроку:

І. Орг. момент.

Старанність, розум і уважність

сьогодні треба для діток.

Тож, сядьте рівно, приготуйтесь

і розпочнемо наш урок.

- А розпочнемо його вправою на зосередження уваги «Чотири стихії».

( Вчитель називає чотири слова в будь-якому порядку, а діти виконують відповідний рух: «вода» - виставляють руки перед собою;

«земля» - присідають;

«вітер» - піднятими руками імітують вітер;

«сонце» - пінімають руки, розставляючи пальці.)

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

1) Бесіда

- Назвіть загальним словом наступні поняття «земля, сонце, вітер, вода»

(нежива природа).

- Продовжіть ряд (хмари, місяць, зорі, повітря….).

- Згадайте, які тіла належать до живої природи:

(групи – рослини, тварини, люди.)

- Чим вони відрізняються від неживої природи ?

( дихають, народжуються, розвиваються, живляться, відмирають).

- Головні герої сьогоднішнього уроку належать до тварин. Хто це і до якого виду тварин вони належать, вам треба з'ясувати.

- Живуть на поверхні землі, добрі господарі, люблять поїсти,

на зиму запасів не роблять, бо взимку сплять, а наїдають багато жиру…

Мають чотири ноги, маленького хвостика… і можуть жити поряд з людиною… не бояться людей і, навіть, можуть їсти гостинці від людини… люблять молочко … хоч самі за розміром маленькі, але є хижаками – полюбляють мишей, жаб, вужів, різних комах. (Їжак)

- Так, це – їжаки. Запрошуємо їх до себе в гості!

( Виходять Іра та Діма, надягаю їм маски, розігрують сценку)

2) Інсценізація вірша «Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк»

Вчитель: Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк.

-Ти колючий ! Пострижися!

-Ти колюча! Не колися!

-Я колюча?! Хто б казав?!

Нащо ж ти колючу взяв?

Від колючого я чую!

-Я колючій не дивую!

-Не дивуєш!? От дивак!

А іще ж либонь їжак!

- Не дивуєш!? От дивачка!

А іще ж либонь їжачка!

Вчитель: Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк.

3) Бесіда

-Діти, сподобались вам їжаки?

-А їхнє спілкування?

-Щоб ви їм порадили? (Помиритися)

-Як? (Мирилки)

-Мир – миром, пироги з сиром,

-А яким має бути спілкування ? (Мирним, доброзичливим, шанобливим, терпимим, при конфлікті –домовитися).

-Дякуємо вам за роботу! Сідайте.

4) Цілепокладання

-Діти, а хто вже зрозумів, яку букву сьогодні будемо вивчати? (Тема)

- А чи це нам треба? Може й ні?

-Моя мета – познайомити вас із буквою Ї та її звуковими значеннями, навчити читати слова з нею.

-А які ваші завдання? ( Старатися, бути уважними, виконувати різні завдання щоб могли швидко впізнавати букву Ї та швидко і правильно читати слова з нею.)

-Отже, до роботи! І допомагатимуть нам сьогодні – сімейка їжаків.

( Відкриваю дошку з їжаками)

ІІІ. Актуалізація знань та вивчення нового матеріалу.

1)Дослідження

- Знайомлячись зі звуком, ми, зазвичай, визначаємо який він - голосний чи приголосний (тримаю картки)

-Промовте перший звук слова «їжачок» і спробуйте визначити який він -

голосний чи приголосний (промовляють, роблять припущення ),

( виставляю картку)

-Згодні? Давайте поміркуємо чи це дійсно так (промовляють діти і я)

-Що чуємо перед [і]? Приголосний [й] (виставляю ще одну картку)

-Ви таке бачили ? Два звуки разом?

-Ваші міркування!

-Запитаємо у наших гостей. Скажіть, будь ласка, чи може таке бути , щоб 2 звуки зливалися в один?

-Так.

-Отже, буква, яку ми сьогодні вивчатимемо, незвичайна, бо позначає 2 звуки.

-Візьміть в руки фішки і викладіть ними на парті звуки, які чуєте.

( [ = о ] )

- Скільки звуків виклали? (2)

- А буква для їх позначення – одна – Ї. ( Виставляю на дошці букву)

- Викладіть звукову модель слова «їжак». ( слово на дошці із

магнітних літер)

- Скільки звуків? ( 5)

- Порахуйте, скільки букв у цьому слові? (4)

- Чому? ( Бо буква ї позначає 2 звука) (виставляю картку )

2) ВПРАВА « Повтори, не помились!»

Мій – мої гай – гаї

Свій – свої край – краї

Змій – змії сарай – сараї

Мрій – мрії трамвай – трамваї

3) ВПРАВА «Місце [ ї ] в словах»

Їжак, Ївга, гаї, країна, стоїмо, конвалії, їх.

4) ВПРАВА « Вередливий звук [ ї ]»

_жак, _демо, _жа, _жаченя, _дальня.

-Молодці! Відпочинемо!

ІV. Фізхвилинка (надівають маски)

У країні казочок жив веселий їжачок.

Разом з ним усі звірята

Вишикувалися на зарядку.

Похитали головою.

Раз – притупнули ногою.

Руки в гору підняли,

Трішки ними потрясли.

Нахилились вліво, вправо.

Та цього іще замало.

Руки вгору, руки вниз.

Раз присіли, піднялись.

Головою похитали

Й працювати знов почали . (знімають маски)

Вправа на зосередження уваги « Тік - так».

( Вчитель називає слова «тік» і «так» в любому порядку, намагаючись збити дітей з толку, а діти мають нахилити голову то вправо, то вліво, в залежності від домовленості)

V. Формування навичок читання.

1) Знайомство з буквою.

- Молодці, добре попрацювали зі звуками. Давайте познайомимося і з буквою Ї.

( виставляю картку )

- Буква Ї цікава дуже, ( Виконую маніпуляції з пластиліновими буквами)

Казка є про неї, друже,

Буква І гуляла в лісі,

Там зустріла букву Й.

А з кущів щось сіре лізе…

Як злякалась буква Й!

Враз калачиком згорнулась,

На крапчину обернулась,

Притулилася до І –

Стало зверху крапок дві!

Звір, що викликав цей жах –

Звичайнісінький їжак!

Завдяки цьому звіркові

Буква виникла нова

В нашій українській мові!

Позначає звуків два.

А їжак на честь її

Має першу букву Ї.

-Викладіть на табло букву І . Дістаньте із пакетиків дві фішки.

-Щоб назавжди запам ятати, що буква Ї позначає два звука,

Скористайтеся віршиком:

Два очка в букви Ї поглянуть – про звука два вам нагадають.

( Викладають на табло Ї, відкладають )

2) Вправи на читання складів.

- Читання за променевою таблицею

- Читання за круговою таблицею.

- Читання скоромовкою.

- Проспівування з картки.

- Читання зі складової таблиці.

3)Вправи на читання слів.

-Читання слів з таблиці,

-Читання індивідуальних таблиць.

-Читання речень з дошки.

4) Робота з букварем с. 140-141

-Розгляньте розворот букварика.

-Хто зображений багато разів?

-Роздивіться малюнок на с. 140 і зробіть припущення про що буде вірш.

-Послухайте вірш Олега Січкаря « Заяча хата».

-Справдились ваші припущення?

-Де ж була облаштована їжача хата?

-Добру справу зробили зайчата? Чому?

- А цікаво що там у хатці відбувається? ( додатково)

-Розгляньте малюнок до твору В. Сухомлинського «Їжачок і світлячок»

-Зробіть припущення про що він буде?

-Послухаєте мене чи спробуєте самі прочитати і зрозуміти зміст прочитаного? Читаємо ланцюжком.

-Справдились припущення?

-Що ж таке світлячок?

-Для чого він потрібен?

-Хто сказав «як світло стало тепер у нас удома»?

-Що це казка чи оповідання ? Чому?

-Подякуємо букварику.

VІ. Первинне закріплення знань

1) .Фізхвилинка

«Каруселі» кличе у подорож на невеличку екскурсію.

А куди будемо їхати і на чому ви дізнаєтесь, прочитавши свої квитки

( дістають із пакетів квитки, зачитують і шикуються один за одним)

( Я готую ноутбук і презентацію)

На картках :Україна. Київ. Їхати на поїзді.

2) . Перегляд слайдів про Київ - столицю України.

( Перегляд робимо стоячи , обійнявшись)

- Вам сподобалась наша подорож?

- Що найбільше сподобалось?

- А які самі головні слова в цій подорожі? (Україна, Київ )

3). «Побудуй слова»

Україна - Що це таке? - Побудуйте речення зі словом Україна,

Київ -Що це таке? - Побудуйте речення зі словом Київ.

Ці слова пишемо з великої букви.

На наступному уроці ми продовжимо подорож нашою Україною.

VІІ. Підсумок. Гра «Блискавка»

1)Перевіримо, чи зможете швидко прочитати слова з буквою Ї.

2)( Картка зі словом виставляється на 2-3 с)

Гра « Блискавка»

Її, їх, їду, Їхали, їжак. Їжаченя, конвалії, солов .ї, обрії

3)Скільки звуків у букви «Ї»? Хто підкаже? Що вам нагадує про це?

(Два очка)

3) Сигнальні картки. ( Діти сигналізують, яку букву вживаємо у слові)

Край, її, йду, їду, їй, вії, гай, їм.

VІІІ. Рефлексія.

-Що було робити важко?

-Що було робити лінь?

-Що сподобалось найбільше?

-Якими ви себе почуваєте?

-Або : Закінчи фразу : - Хто хоче закінчити фразу?

-«Мені сподобалося….»

-« Мені було важко…»

-«Мені було лінь…»

-« Тепер я хочу…»

- Хто бажає , може у їжачків взяти творче завдання для роботи з батьками.

Розкажіть їм про наш урок і виконайте те, що вас зацікавить.

-Подякуємо Їжачисі та Їжачку за допомогу!

-Покладіть долоньку на голову, погладьте її і подякуйте за добру роботу!

- Молодці! Вдячна вам !



Перегляд файлу

Навчання грамоти (читання)

 

Тема     Вивчення букви «Її» та її звукових значень.

 

Мета:  -     вивчити букву «ї», її звукові значення;

             -    формувати мовну, мовленнєву та загальнонавчальну компетентності;

             -    розвивати фонетичний слух, диференціацію звука  [й]

                  та звукосполучення [йі] ;

             -    формувати вміння читати слова з буквою «ї»;

             -    виховувати культуру спілкування;

              -   формувати ціннісне ставлення до України як держави, виховувати

                  гордість та  патріотичні почуття.

 

Обладнання:  

      - наочність – зображення їжака та їжачихи в українських костюмах, українське

        подвір'я, плакат з буквою Її, презентація «Моя  Україна», маски для

        двох         їжаків;

     -  дидактичний матеріал – таблиці «Звуки», «Букви», «Алфавіт», «Звукове

         значення букви « Ї», променева таблиця, кругові таблиці, таблиці для читання,

         таблиця з пластиліновими буквами, картка для читання скоромовкою, картки

         для «Блискавки»;

      - індивідуальні набори – картка-малюнок з буквою «Ї», фішки-звуки, набори

         магнітних букв, «очі» букви «Ї», маски звірів, пакети із творчими завданнями

         для індивідуальної роботи;

       -  ТЗН -   ноутбук.

 

 

                                                              Хід уроку:

 

І. Орг. момент.

             Старанність, розум і уважність

   сьогодні треба для діток.

   Тож, сядьте рівно, приготуйтесь

   і розпочнемо наш урок.

 -       А розпочнемо його вправою на зосередження уваги «Чотири стихії».

( Вчитель називає чотири слова в будь-якому порядку, а діти виконують відповідний рух: «вода» - виставляють руки перед собою;

                              «земля» - присідають;

                              «вітер» - піднятими руками імітують вітер;

                              «сонце» - пінімають руки, розставляючи пальці.)

 

       ІІ.  Мотивація навчальної діяльності.

 

      1)   Бесіда

 -     Назвіть загальним  словом наступні поняття «земля, сонце, вітер, вода»

                                                                                                      (нежива природа).

 -     Продовжіть ряд (хмари, місяць, зорі, повітря….).

 -     Згадайте, які тіла належать до живої природи:

                                                                      (групи – рослини,  тварини, люди.)

-     Чим вони відрізняються від неживої природи ?

            ( дихають, народжуються, розвиваються, живляться, відмирають).

-     Головні герої сьогоднішнього уроку належать до тварин. Хто це і до якого виду тварин вони належать, вам треба зясувати.

- Живуть  на поверхні землі, добрі господарі, люблять поїсти,

 на зиму запасів не роблять, бо взимку  сплять, а наїдають  багато жиру…

Мають чотири ноги, маленького хвостика… і можуть жити поряд з людиною… не бояться людей і, навіть, можуть їсти гостинці від людини… люблять молочко … хоч самі за розміром маленькі, але є хижаками – полюбляють мишей, жаб, вужів, різних комах. (Їжак)

     -     Так, це – їжаки. Запрошуємо їх  до себе в гості!

 ( Виходять Іра та Діма, надягаю їм маски, розігрують сценку)

 

2)   Інсценізація вірша    «Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк»

 

Вчитель:                  Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк.

 

  • Ти колючий ! Пострижися!
  • Ти колюча! Не колися!
  • Я колюча?! Хто б казав?!

Нащо ж ти колючу взяв?

Від колючого я чую!

  • Я колючій не дивую!
  • Не дивуєш!? От дивак!

А іще ж либонь їжак!

          -    Не дивуєш!? От дивачка!

                А іще ж либонь їжачка!

 

          Вчитель:                   Їжачиха і Їжак не помиряться ніяк.

 

   3)  Бесіда

  • Діти, сподобались вам їжаки?
  • А їхнє спілкування?
  • Щоб ви їм порадили?   (Помиритися) 
  • Як?  (Мирилки)
  • Мир – миром, пироги з сиром,
  • А яким має бути спілкування ?  (Мирним, доброзичливим, шанобливим, терпимим, при конфлікті –домовитися).
  • Дякуємо вам за роботу! Сідайте.

 

  4)  Цілепокладання

  • Діти, а хто вже зрозумів, яку букву сьогодні будемо вивчати? (Тема)

 

-    А чи це нам треба? Може й ні?

 

  • Моя мета – познайомити вас із буквою Ї та її  звуковими значеннями, навчити читати слова з нею.

 

  • А які ваші завдання? ( Старатися, бути уважними, виконувати різні завдання щоб могли швидко впізнавати букву Ї та швидко і правильно читати слова з нею.) 

 

  • Отже, до роботи! І допомагатимуть нам сьогодні – сімейка їжаків. 

                             ( Відкриваю дошку з їжаками)

 

ІІІ. Актуалізація знань та вивчення нового матеріалу.

 

  1. Дослідження

 

- Знайомлячись зі звуком, ми, зазвичай, визначаємо який він - голосний чи приголосний (тримаю картки)

 

  • Промовте перший  звук слова «їжачок» і спробуйте визначити  який він -

               голосний чи приголосний (промовляють, роблять припущення ),  

               ( виставляю картку)

  • Згодні? Давайте поміркуємо чи це дійсно так (промовляють діти і я)
  • Що чуємо перед [і]? Приголосний [й] (виставляю ще одну картку)
  • Ви таке бачили ? Два звуки разом?
  • Ваші міркування!
  • Запитаємо у наших гостей. Скажіть, будь ласка, чи може таке бути , щоб 2 звуки зливалися в один?
  • Так.
  • Отже, буква, яку ми сьогодні вивчатимемо, незвичайна, бо позначає 2 звуки.

 

  • Візьміть в руки фішки і викладіть ними на парті звуки, які чуєте.

               (  [ = о ]  )

          -    Скільки звуків виклали? (2)

          -     А буква для їх позначення – одна – Ї. (  Виставляю на дошці букву)

          -     Викладіть звукову модель слова «їжак». ( слово на дошці із

                магнітних літер)

          -     Скільки звуків?  ( 5)

           -     Порахуйте, скільки букв у цьому слові? (4)

           -     Чому?   ( Бо буква ї позначає 2 звука) (виставляю картку )

 

              2)     ВПРАВА « Повтори, не помились!»

Мій – мої                                       гай – гаї

Свій – свої                                     край – краї

Змій – змії                                      сарай – сараї

Мрій – мрії                                     трамвай – трамваї

 

              3)  ВПРАВА  «Місце  [ ї  ] в словах»

 

  Їжак, Ївга, гаї, країна, стоїмо, конвалії, їх.

 

               4)     ВПРАВА « Вередливий звук [ ї   ]»   

 

   _жак,  _демо,  _жа,  _жаченя,  _дальня.

 

  •                   Молодці! Відпочинемо!

 

 

 

ІV. Фізхвилинка             (надівають маски)

 

У країні казочок жив веселий їжачок.

Разом з ним усі звірята

Вишикувалися на зарядку.

Похитали головою.

Раз – притупнули ногою.

Руки в гору підняли,

Трішки ними потрясли.

Нахилились вліво, вправо.

Та цього іще замало.

Руки вгору, руки вниз.

Раз присіли, піднялись.

Головою похитали

Й працювати знов почали .   (знімають маски)

 

Вправа на зосередження уваги « Тік - так».

( Вчитель називає слова «тік» і «так» в любому порядку, намагаючись збити дітей з толку, а діти мають нахилити голову то вправо, то вліво, в залежності від домовленості)

 

V. Формування навичок читання.

 

      1)   Знайомство з буквою.

- Молодці, добре попрацювали зі звуками. Давайте  познайомимося і з буквою Ї.

                                                                                   ( виставляю картку )

  •  Буква Ї цікава дуже,             ( Виконую маніпуляції з пластиліновими  буквами)                           

Казка є про неї, друже,

Буква І гуляла в лісі,

Там зустріла букву Й.

А з кущів щось сіре лізе…

Як злякалась буква Й!

     Враз калачиком згорнулась,

На крапчину обернулась,

Притулилася до І –

Стало зверху крапок дві!

Звір, що викликав цей жах –

Звичайнісінький їжак!

Завдяки цьому звіркові

Буква виникла нова

В нашій українській мові!

Позначає звуків два.

А їжак на честь її

Має першу букву Ї.

 

  • Викладіть на табло букву І . Дістаньте із пакетиків дві фішки.
  • Щоб назавжди запам ятати,  що буква Ї  позначає два звука,

Скористайтеся віршиком:

                       Два очка в букви Ї поглянуть – про звука два вам нагадають.

                           ( Викладають на табло Ї, відкладають ) 

 

2)  Вправи на читання складів.

 

    -  Читання за променевою таблицею

- Читання за круговою таблицею.

-  Читання скоромовкою.

-  Проспівування з картки.

-  Читання зі складової таблиці.

 

  1. Вправи на читання слів.

 

  • Читання слів з таблиці,
  • Читання індивідуальних таблиць.
  • Читання речень з дошки.

 

4)        Робота з букварем с. 140-141

 

  • Розгляньте розворот букварика.
  • Хто зображений багато разів?
  • Роздивіться малюнок на с. 140 і зробіть припущення про що буде вірш.
  • Послухайте вірш Олега Січкаря « Заяча хата».
  • Справдились ваші припущення?
  • Де ж була облаштована їжача хата?
  • Добру справу зробили зайчата? Чому?

 

 -   А цікаво що там у хатці відбувається?    ( додатково)

  • Розгляньте малюнок до твору В. Сухомлинського «Їжачок і світлячок»
  • Зробіть припущення про що він буде?
  • Послухаєте мене чи спробуєте самі прочитати і зрозуміти зміст прочитаного? Читаємо ланцюжком.
  • Справдились припущення?
  • Що ж таке світлячок?
  • Для чого він потрібен?
  • Хто сказав «як світло стало тепер у нас удома»?
  • Що це казка чи оповідання ? Чому?
  • Подякуємо букварику.

 

VІ. Первинне закріплення знань

 

1) .Фізхвилинка

  «Каруселі» кличе у подорож на невеличку екскурсію.

А куди будемо їхати і на чому ви дізнаєтесь,  прочитавши свої квитки

( дістають із пакетів квитки, зачитують і шикуються один за одним)

( Я готую ноутбук і презентацію)

На картках :Україна. Київ. Їхати на поїзді.

 

2) . Перегляд слайдів про Київ - столицю України. 

( Перегляд робимо стоячи , обійнявшись)

 

   - Вам сподобалась наша подорож?

   - Що найбільше сподобалось?                                   

    - А які самі головні слова в цій подорожі?   (Україна, Київ )

 

3). «Побудуй слова»

  Україна          - Що це таке?       - Побудуйте речення зі словом Україна,    

  Київ -Що це таке?       -  Побудуйте речення зі словом Київ.

 Ці слова пишемо з великої букви.

 На наступному уроці ми продовжимо подорож нашою Україною.

 

VІІ. Підсумок. Гра «Блискавка»

 

  1. Перевіримо, чи зможете швидко прочитати слова з буквою Ї.
  2. ( Картка зі словом виставляється на 2-3 с)

          Гра « Блискавка»

      Її, їх, їду, Їхали, їжак. Їжаченя, конвалії, солов .ї,  обрії

 

  1. Скільки звуків у букви  «Ї»? Хто підкаже? Що вам нагадує про це?

   (Два очка)

 

  1.     Сигнальні картки. ( Діти сигналізують, яку букву вживаємо у слові)

 

         Край, її, йду, їду, їй, вії, гай, їм.

 

          VІІІ. Рефлексія. 

  • Що було робити важко?
  • Що було робити лінь?
  • Що сподобалось найбільше?
  • Якими ви себе почуваєте?                        

 

  • Або : Закінчи фразу :        - Хто хоче закінчити фразу?

 

  • «Мені сподобалося….»
  • « Мені було важко…»
  • «Мені було лінь…»
  • « Тепер я хочу…»

 

-  Хто бажає , може у їжачків взяти творче завдання для роботи з батьками.

Розкажіть їм про наш урок і виконайте те, що вас зацікавить.

  • Подякуємо Їжачисі та Їжачку за допомогу!

 

  • Покладіть долоньку на голову, погладьте її і подякуйте за добру роботу!

 

-  Молодці! Вдячна вам !

 


 

doc
Додано
6 липня 2018
Переглядів
1659
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку