Урок "Найбільші країни Євразії. Діяльність людей та охорона природи"

Про матеріал
1. Урок побудовано відповідно до змісту програми навчального предмета «Природознавство», розробленої на основі Державного стандарту початкової загальної освіти. Третій (останній) урок з теми Євразія 2. Тип уроку: комбінований. 3. На уроці природознавства формувала «ключові компетентності» • уміння вчитися – учні намагалися організовувати свою навчальну діяльність, створювати атмосферу співробітництва, взаємодії, де й учень, і вчитель є рівноправними, рівнозначними суб’єктами навчання . • інформаційно-комунікативні - електронна презентація PowerPoint дозволила збільшити швидкість сприйняття, розуміння та глибину засвоєння знань. • здоров’язбережувальні - Оздоровча хвилинка включала вправи для очей, рук, шиї, ніг. Проводилася під музичний супровід , що допомагає зняти втомленість, відновити рівновагу учнів. • предметні компетентності, які спрямовувалися на ознайомлення, розуміння, запам’ятовування, використовування, перенесення знань в нові ситуації. • А найголовніше – це формування природознавчої компетентності учнів шляхом засвоєння системи інтегрованих знань про природу і діяльність людини, основ екологічних знань, опанування способів навчально-пізнавальної і природоохоронної діяльності, розвиток ціннісних орієнтацій у ставленні до природи.
Перегляд файлу

Тема. Найбільші країни Євразії. Діяльність людей та охорона природи

Мета: ознайомити учнів з найбільшими країнами Євразії, господарською діяльністю людей, раціональним використанням природних ресурсів Євразії, заходами щодо відтворення природи, вчити дітей розкривати причини розвинутої промисловості та сільського господарства материка; розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення, вміння встановлювати зв’язки господарської діяльності з географічним положенням, природними ресурсами, висловлювати судження і відстоювати його; виховувати бережливе ставлення до природи, раціональне використання природних ресурсів Євразії.

Обладнання: проектор, ноутбук, слайди, карти, атласи, глобус

Хід уроку

І. Організаційний етап

Вправа «Заверши речення»

Вчитель:

- Вітаю вас з початком уроку природознавства і прошу закінчити речення:

«Щоб користь від уроку була максимальною, ми маємо бути: (уважними, зосередженими, кмітливими, активними)

 

ІІ. Фенологічні спостереження

  • Слухаємо наших синоптиків
  1.            Сьогодні 17 грудня 2019 року, вівторок.  За народним календарем цей день Варвари, дівчинки, яка жила в далекі часи і не відріклася від християнської віри.
  2.               Народні прикмети:
  • Якщо проти цього дня нічне небо в зорях – чекай холодів, а сліпе й тьмяне – на тепло.     ( Нічне небо було - …., чекаємо ….)
  • Якщо до цього дня сніг не випав – зима буде теплою, а як зявиться – довгою і холодною.       (До 17 грудня сніг …, то передбачається зима ….)
  • Дерева в інеї – урожай на фрукти. ( ……)

Сьогодні день видався …, температура повітря - …, вітер - …,   опади -…

Тривалість дня - …

3. День видався …, температура повітря - …, вітер - …,   опади -… .

Ми проаналізували погоду протягом чотирьох років і виявили, що

у 2016 році 17 грудня була температура -5 С

у 2017   +4 С

 у 2018  +10 С

З кожним роком спостерігається потепління.

Вчитель:

  •                   Астрологи радять в цей день старанно працювати. А зірки кажуть, що учні 4-А класу можуть сьогодні отримати нові знання й гарні оцінки.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

  •                   Прошу визначити тему уроку за допомогою графсхеми

Графсхема (слайд)

(учень) Ми вивчаємо Євразію. Вже знаємо про її природу, рослинний і тваринний світ. Мабуть сьогодня залишилося дізнатися про найбільші країни Євразії, діяльність людей та охорону природу. І як завжди виконати самостійну роботу.

 

Вчитель вивішує на стенд тему уроку й мету:

Тему уроку: Найбільші країни Євразії. Діяльність людей та охорона природи 

Мета: 

  1. Дізнатися про найбільші країни Євразії
  2. Вміти пояснювати залежність господарської діяльності від природних умов
  3. Природоохоронні заходи

І V. Актуалізація опорних знань

  1. Групова робота

(Вчитель)

 - Для того щоб актуалізувати матеріал та перейти до вивчення нового, працюємо у різнорівневих  групах, які мають свої завдання  

І група –

 

 

 

ГЕОГРАФІЧНЕ ПОЛОЖЕННЯ

- У яких півкулях розташована Євразія?

- Чи всі океани омивають материк?

 

(Варіанти відповідей)

- Які гори, рівнини в Азії, Європі?

- Поясніть назву материка

- Знайти найбільші річки. Де беруть початок, куди впадають?

(Варіанти відповідей)

  1. Більша частина материка розташована в Східній півкулі, майже повністю в Північній півкулі.  Євразію омивають усі чотири океани
  2. Земна поверхня різноманітна.

В Азії є гори – Гімалаї, г. Джомолунгма (Еверест) 8850м

                         Тибет, Тянь-Шань, Кавказ

            Західно – Сибірська рівнина

У Європі гори – Урал, Карпати, Альпи

            Східно – Європейська рівнина

  • Поясніть назву материка

(Євразія складається з двох частин світу: Європа в перекладі «захід»,

                                                                       Азія  «схід»)

  1. Річки здебільшого беруть початок в горах і впадають в океан: Об, Єнісей, Янцзи, Дніпро

ІІ група 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Варіанти відповідей)

В Євразії є всі корисні копалини.

Паливні: кам’яне вугілля – схід, захід, Донбас

                Нафта, газ – Каспійське море, Західно-Сибірська рівнина, Карпати

 Рудні копалини (наприклад – залізна) – Альпи, Донбас

 Нерудні копалини - золото, алмази - Західно-Сибірська рівнина

ІІІ група

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 (Варіанти відповідей)

  1. Євразія розташована у всіх теплових смугах Землі.

У холодній смузі зима довга, дуже холодна.

Взимку -40С, влітку близько 0С, то рослинний і тваринний світ бідний.

  1. У помірній смузі відбувається зміна пір року.

Зима від 0С до +6С, літо від +10С до +18С.

Тут вже багатий і різноманітний рослинний і тваринний світ.

  1. У жаркій смузі спостерігається найвища температура. Упродовж всього року не опускається +20С. На узбережжях випадає багато опадів, то переважають тропічні ліси. Тваринний світ багатий.

ІV – VІ групи отримують випереджувальні завдання

– За допомогою атласу, глобусу  та тексту підручника взнати:

  • Скільки країн на території  Євразії, населення?
  • Показати 2 найбільші за площею країни, їхні столиці
  • Показати 2 найбільші за кількістю населення країни, їхні столиці

- Від чого залежить господарська діяльність людей?

  • Які природні умови, багатства на материку Євразія?
  • Які фактори важливі для економіки країн?

- Який вплив людини на природу?

 

2. Перевірка вивченого матеріалу

Вправа «так», «ні»

Вчитель:

  • За допомогою вправи «так», «ні» перевіримо вивчене: «так» - встаєте,

                                                                                             «ні» - сідаєте

(учитель) – Євразія – найбільший материк Землі                              (встали)

                - Річки беруть початок з океанів і закінчуються в горах (сідають)

                - Материк розташований у всіх теплових смугах              (встали)

                - Євразія багата тільки золотом та алмазами                    (сідають)

V. Ознайомлення, осмислення й закріплення навчального матеріалу

1. Пояснення навчального матеріалу

Вчитель:

- Пригадавши вивчене ми можемо розглянути тему нашого уроку.

- Запрошую групи, які виконували випереджувальні завдання

(Варіанти відповідей учнів)

  1. Проаналізувавши вивчений матеріал та попрацювавши з глобусом та текстом ми взнали, що на території  Євразії знаходиться 93 країни, проживає більше половини населення Землі. Взнали, що в Євразії добре розвинуто промисловість та сільське господарство.

Вчитель:

- Від чого залежить господарська діяльність людей?

(Учень) Господарська діяльність людини залежить від природних умов, які існують на території, де вона живе. На господарську діяльність людини впливають погодні умови, наявність корисних копалин, водойм, ґрунтів, лісів. Людина змушена пристосовуватися до природних умов і врахувати їх під час ведення господарської діяльності.

Вчитель:

- Які природні умови, багатства  на материку Євразія?

(Учень)  Природні умови на материку Євразія надзвичайно різноманітні. Тому тут займаються різними видами господарської діяльності. Виплавляють метали, з яких будують станки, автомобілі, трактори, комбайни, літаки, кораблі. На фабриках і заводах виробляють пластмаси, мінеральні добрива, тканини, комп’ютери, побутову техніку, ліки, шиють одяг і взуття.

          

 

(Учень) На рівнинах Євразії, вкритих родючими ґрунтами, люди займаються сільським господарством. Тут вирощують пшеницю, ячмінь, жито, овес, рис, соняшник, цукровий буряк, картоплю, овочі, фрукти. Населення займається розведенням свиней, корів, овець, свійських птахів.

         

(Учень) Продукцію сільського господарства переробляють на молокозаводах, м’ясокомбінатах, кондитерських фабриках, цукрових заводах, хлібопекарських підприємствах.

(Учень) Дійсно в Євразії добре розвинуто промисловість та сільське господарство, тому що для розвитку економіки будь-якої країни важливі три основних фактори:

-  головний – люди;

-  засоби виробництва (знаряддя праці сільського господарства, транспорту, будівництва, технології тощо);

-  природні ресурси.

 

Вчитель:

- Який вплив людини на природу?

(Учень) Позначився негативний вплив людини на природу: знижується родючість ґрунтів, міліють річки, зменшується  площа лісів, зникають деякі рослини й тварини, забруднено довкілля. Щоб зберегти природу в Євразії створено чимало природоохоронних територій.

(Учень) Навіть проходять світові конференції щодо екологічних проблем, на яких йде мова про зміни клімату й природоохоронні заходи. 

 

  1. Екологічна конференція (заздалегідь підготовлені учні)

Вчитель:

  • Пропоную й нам провести екологічну конференції

Китай

    

У Євразії найбільшою за кількістю населення є Китай. Столиця Китаю — Пекін.

На території цієї країни живе дуже багато людей. Швидкі темпи індустріалізації і будівельний бум поставили Китай на перше місце  серед країн, що виробляють найбільше парникових газів. То бажано закрити шкідливі підприємства, використовувати електричні двигуни, очисні споруди.

Росія

    

Найбільшою за площею країною Євразії є Росія. Столиця Росії — Москва.

Особливо тривожить доля  Сибірських лісів, що відіграють найважливішу роль в очищенні атмосфери Землі. Основними заходами захисту лісів є: зменшити вирубування, збирати макулатури; висаджувати нового лісу на місці вирубаного; усю деревину без відходів переробляти у продукцію.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

- Ми отримали багато інформації, то запрошую до активного відпочинку  -     фізкультхвилинка  «Ялинка»

Вчитель:

  •                   Відпочивши, продовжимо екологічну конференцію

 

 

 

Україна

    

У європейській частині Євразії найбільшою за площею є наша Україна. Столиця - Київ

Важливим компонентом природи України є степи. В нашій державі вони майже на 100 % розорані (крім заповідників).

     Колись високопродуктивні, багаті гумусом степові чорноземні грунти України в наш час значно виснажені через господарювання, випасання худоби, неправильну меліорацію, перехімізацію.

Але заповідники - це ландшафти, де зберігаються, охороняються й вивчаються всі компоненти екосистеми: повітря, грунти, гірські породи, природні води, рослинний і тваринний світ, пам'ятки природи та культури. В Україні створено 12 державних заповідників - у тому числі два біосферних міжнародного значення - Асканія Нова та Чорноморський

Німеччина

У Європі країною з найбільшою кількістю населення є Німеччина, столиця якої — місто Берлін.

Недавно Німеччина була однією із найзабрудненіших країн світу. Рейн називали "стічною канавою Європи", а кислотні дощі зробили хворими близько 40% лісів країни,  більше 70% енергії тут вироблялося з бурого вугілля - найбруднішого виду палива.

Але згодом багато чого змінилося на краще. Під тиском "зелених" були побудовані сонячні, вітряні електростанції, заводи по переробці сміття, очищені водойми. На охорону навколишнього середовища витрачаються величезні кошти

 

 

Республіка Білорусь

Столиця – місто Мінськ

Найбільш серйозною екологічною проблемою країни залишається радіоактивне забруднення-в результаті чорнобильської катастрофи У країні розроблені Державні програми з ліквідації наслідків катастрофи на ЧАЕС, ряд законів і постанов уряду. Їх виконання покращує  радіаційний фон атмосферного повітря в більшості населених пунктів республіки.

З метою збереження природи створено чимало природоохоронних територій. У національному парку «Біловезька пуща» в Білорусі під охороною перебувають незаймані ліси, у яких живуть зубри.

  1.               Осмислення отриманого матеріалу

Вчитель:

- Які природоохоронні заходи ви знаєте? Запишіть їх на папірцях й помістіть на дошці.

Поступово на дошці вивішуються природоохоронні заходи:

І група (ліси)

(Варіанти відповідей)

Висаджувати дерева, збирати макулатуру

ІІ група (повітря)

(Варіанти відповідей)

Електричні двигуни, сонячні, вітряні електростанції, очисні споруди

ІІІ група (промисловість)

(Варіанти відповідей)

Безвідходна промисловість

Закриття шкідливих підприємств,

будувати заводи по переробці сміття,

не допускати екологічні катастрофи

ІV група (тварини, рослини)

Створювати заповідники, заказники,парки

V група (водойми)

(Варіанти відповідей)

очищення водойм, очисні споруди

  •                   А як ви залучаєтеся до цієї справи? (слайди)

       

  1.               Закріплення здобутих знань

Самостійна (тестова) робота

Вчитель:

  •                   Закріплюючи вивчення Євразії пропоную попрацювати самостійно над тестами за варіантами
  1. Більша частина Євразії розташована у:

А)Східній та Північній півкулях;

Б) Західній півкулі;

В) Південній півкулі;

Г) Західній ті Південній півкулях

  1. Євразія складається з:

А)двох частин світу Європи й Азії

Б) двох материків Європи й Азії

В) з помірної смуги;

Г) з пустель

  1. В Азії розташовані гори:

А) Карпати, Альпи, Урал

Б) Карпати, Гималаї

В) Гималаї, Кавказ, Тянь – Шань

Г) Тянь – Шань, Кримські гори

2.У Європі розташовані гори:

А) Гималаї, Кавказ, Тянь – Шань

Б) Тянь – Шань, Кримські гори

В) Карпати, Альпи, Урал

Г) Гималаї, Карпати

  1. На діяльність людей впливає

А) настрій, природні умови;

Б)погода, природа, корисні копалини;

В) сила, корисні копалини;

3.Для господарства країни потрібні А) люди, погода;

Б) люди, природні ресурси, техніка

  В)   настрій, природні умови    

  1. У Євразії холодна смуга простягається:

А) на півдні материка вздовж Індійського океану;

Б) на півночі материка вздовж Північного Льодовитого океану;

В) вздовж екватора

4. У Євразії жарка смуга простягається:

А) на півночі материка вздовж Північного Льодовитого океану;

Б) на півдні материка вздовж Індійського океану;

В) вздовж екватора

  1. Ліси, степи, пустелі знаходяться у:

А) помірній смузі;

Б) холодній смузі;

В) жаркій смузі

5. Тропічні ліси знаходяться у:

А) жаркій смузі;

Б) холодній смузі;

В) помірній смузі

  1. У якій смузі живуть гризуни, верблюди, лисиці, кобри?

А) помірній смузі;

Б) холодній смузі;

В) жаркій смузі

6.У якій смузі живуть песець, білі ведмеді, лемінги, тюлені?

А) помірній смузі;

Б) жаркій смузі;

В) холодній смузі жаркій смузі

  1. У Євразії є корисні копалини:

А) залізна руда;

Б) нафта, газ;

В) кам’яне вугілля;

Г) всі корисні копалини світу

7.У Євразії є:

А) кам’яне вугілля;

Б) залізна руда;

В) нафта, газ;

Г) всі корисні копалини світу

  1. Яка країна Євразії найбільша за площею?

А) Німеччина;

Б) Україна;

В) Китай;

Г) Росія

8. Яка країна Євразії найбільша за кількістю населення?

А) Німеччина;

Б) Україна;

В) Росія;

Г) Китай

  1. У Європі найбільша країна за кількістю населення – це:

А) Україна;

Б) Росія;

В) Німеччина;

Г) Китай

9. у Європі найбільша країна за площею – це:

А) Німеччина;

Б) Росія;

В) Україна;

Г) Китай

10.  Найвищі гори світу:

А) Карпати;

Б) Кавказ;

В) Гималаї;

Г) Кримські

 

  1. Найбільше за площею озеро на Землі:

А) Свитязь;

Б) Сиваш;

В) Каспійське море;

Г) Аральське море

  1. Щоб зберегти природу, підприємствам слід:

А) як можна більше використовувати природних ресурсів:

Б) як можна більше використовувати води;

В) використовувати електричні двигуни, очисні споруди, переробляти відходи.

11. Щоб зберегти природу, учням слід:

А) як можна більше купувати зошитів, олівців, лінійок;

Б) як можна більше використовувати води;

В) збирати макулатуру, висаджувати рослини, не кидати сміття

  1.        Щоб зберегти природу, треба

А) будувати атомні електростанції;

Б) не забруднювати річки, використовувати сонячні електростанції, насаджувати дерева;

В) спалювати листя.

12. Щоб зберегти природу, треба

А) будувати теплові електростанції;

Б)використовувати вітряні електростанції, створювати заповідники, парки;

В) спалювати пластмасові пляшки

Взаємоперевірка (слайд з відповідями)

  • У кого 3 бали, 4, 5, …….12. ?
  • Дякую вам за плідну роботу, особливо співавторам уроку – випереджувальним групам.

VІ. Підсумок уроку

  • Чого навчилися?
  • (встановлювати залежність діяльності людей від природних умов, охороняти природу, взнали про найбільші країни Євразії )

VІІ. Домашнє завдання

Прочитати у підручнику ст. 72-74, відповісти на запитання

* Пригадавши матеріал уроку намалюйте екоплакат або складіть пам’ятку збереження природи

docx
Додано
26 березня 2020
Переглядів
5323
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку