Урок "Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу та держави- сусіди України на політичній карті світу."

Про матеріал

1.Урок-подорож країнами Європи з виконанням практичної роботи.

2.Урок вивчення нового матеріалу "Кількість населення Землі" з використанням різних прийомів навчання.

Перегляд файлу

Тема уроку:  Найбільші за площею та чисельністю населення держави світу та    держави-сусіди України на політичній карті світу.

Практична робота 8. Позначення на контурній карті кордонів найбільших держав у різних частинах світу та їх столиць.       

Мета:поглибити систему знань учнів про населення Землі шляхом вивчення держав на політичній карті; сформувати практичні вміння працювати з політичною картою; закріпити навички учнів позначати на контурній карті географічні об’єкти і давати їх  характеристику.

Обладнання: політична карта світу, атласи, підручники, контурні карти.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу (урок-подорож).

Наскрізні змістові лінії: «Громадянська відповідальність»(толерантне ставлення до народів різних країн світу, формування ставлення учня як громадянина до своєї держави); «Здоров’я і безпека» ( формування духовно, емоційно, соціально і фізично повноцінних членів суспільства).

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Бліц-турнір

  1. Основна частина населення Землі проживає в ………………………….півкулі.
  2. Найбільш густозаселений материк - ………………………… .
  3. Дві держави світу з найбільшою кількістю населення – це - ……………………. І ……………………. .
  4. Населення земної кулі становить ………………………….. .
  5. На території України проживає ………………………… млн. чоловік.
  6. Рівність усіх рас довів ………………………….. .                 
  7. Населення України належить до……………….раси.

ІІІ. Мотивація навчальної і пізнавальної діяльності.

Прийом « Слово вчителя»

Яскрава і барвиста зелена куля! Піщинка Всесвіту! У кожному куточку свої традиції, звичаї, обряди, релігії. Цілий калейдоскоп країн, з якими ми будемо знайомитися одна за одною.

Прийом «Практичність теорії»                                                  

Сьогодні перед вами незвичайна карта-політична карта «Світ». Вона дуже несхожа на вже вивчену і зрозумілу для вас фізичну карту .Фізична карта вже відкрила для вас свої таємниці.  Ви знайомі з легендою цієї карти,  способами зображення ,а от чи зможете ви розгадати секрети політичної карти?               

ІV.  Вивчення нового матеріалу.           

Прийом «Слово вчителя»           

Сьогодні я пропоную вам здійснити подорож по всіх материках світу, завітавши лише в окремі країни. Але для того, щоб подорожувати – нам потрібна допомога туристичного агентства у придбанні путівки. Ми звернулися до тур агентства «Галінтур», що у місті Тернополі і ті люб’язно нам допоможуть.

Для цього кожен учасник подорожі отримує картку із завданням .За географічними координатими,  ви маєте визначити столиці і держави , якими ми  подорожуватимемо.

 І етап «Придбання путівки» 

Столиця

Географічна широта

Географічна довгота

Москва (Росія)

57 0пн.ш.

380 сх.д.

Оттава (Канада)

46 0пн.ш.

750 зх .д.

Вашингтон ( США)

380 пн.ш.

76 0зх.д.

Пекін (Китай)

39 0пн.ш.

1170 сх.д.

Бразиліа (Бразилія)                                                                                                                              

160 пд.ш.

46 0зх.д.

Канберра ( Австралія)

340 пд.ш.

148 0сх.д.

Київ (Україна)

52 0пн.ш.

32 0сх.д.

Мінськ (Білорусь)

54 0пн.ш.

28 0сх.д.

Варшава (Польща)

530 пн.ш.

22 0сх.д.

Бухарест (Румунія)

440 пн.ш.

36 0сх.д.

Кишинів (Молдова)

460 пн.ш.

29 0сх.д.

Братислава (Словаччина)

49 0пн.ш.

16 0сх.д.

Будапешт (Угорщина)

47 0пн.ш.

190 сх.д.

 

 

 

 

ІІ етап «Подорож наосліп»

Разом з путівкою кожен отримує контурну карту світу. Впродовж подорожі ви наносите держави і столиці , якими ми будемо мандрувати .

При виконанні цього завдання ви можете використати політичну карту світу, на якій різними кольорами позначені країни,  кордони цих країн показані червоною лінією, столиці – кружечками.

ІІІ етап «Таможня»

Єдина валюта, якою можна розрахуватись на таможні, - знання географії.

  Прийом «А я це знаю»           

Сьогодні ми спробуємо використовуючи політичну карту світу привідкрити завісу таємничості таких далеких і одночас таких екзотичних держав.    

 1.Символами цієї держави є матрьошка, береза, балалайка і млинці .     Найбільша за площею держава світу. (Росія )        

2.Країна  «кленового листка», «пшеничного колоска» ,відома зимовими карнавалами; батьківщина хокею  з  шайбою; держава емігрантів.  (Канада )

3.Наймогутніша держава світу; Голлівуд, Лос-Анджелес, Статуя Свободи-символи цієї держави.(США)      

4.Батьківщина шовку та паперу, компаса і сейсмографа. Країна відома Великим муром, який видно неозброєним оком навіть з орбіти Землі. (Китай)

5. А хто не чув про карнавали або заочно не знайомий з видатним футболістом  Пеле.  А ще тут найкраща   у світі  кава. ( Бразилія)  

6.Символ країни – Сіднейський оперний театр. Це-переселенська держава і займає цілий материк .( Австралія) 

Прийом «Слово вчителя»

Країни, як і люди, дуже різні, багаті і бідні, засипані снігами, окутані зеленню, та найкращою для кожного з нас є наша Батьківщина – Україна.

Прийом «Асоціативна павутина»

Діти! А що для кожного із вас Україна? (Відповіді учнів).          

 

У моїй Україні немає кордонів:

І море, і сонце, Дніпро, терикони

Карпати зимою в засніжених шапках,-

Моя Україна! Люблю її! Крапка!

IV етап «Наші найближчі сусіди»

  1. Із Росією, нашою східною сусідкою, ми вже познайомилися.
  2. Символом другої держави є картопля (бульба), льон, зубр, ліс. Тут проводять фестиваль «Слов’янський базар». Славиться у світі трикотажними виробами. Батьківщина Янки Купали (Білорусь).

В цій країні народився Шопен. Тут танцюють краков’як, найбільші річки Одра та Вісла. (Польща).   

  1. Найбільше озеро Центральної Європи – Балатон знаходиться у цій державі. Столиця країни розкинулась на берегах Дунаю (Угорщина).
  2. У цій країні народилася співачка Софія Ротару. Тут протікає річка Дністер. А ще вона славиться в світі винами, виноградом та соками. (Молдова).
  3. Держава має вихід до Чорного моря, славиться у світі школою художньої гімнастики (Румунія).
  4. Ця країна межує з Україною на заході. На її території є гори Карпати і Високі Татри (Словаччина).

Учні наносять названі країни і їх столиці на контурну карту.

V етап «Вивчаємо силуети»

Впізнати країни за контурами (Робота з політичною картою світу).

VI етап «Робота з картою»

Перевірка вчителем роботи на контурній карті.

Підсумок уроку.

Прийом «Робимо висновки».

  1. Що нового ти дізнався на уроці?
  2. Що здивувало тебе на уроці?
  3. Як ти оцінюєш свою роботу на уроці?

Домашнє завдання.

§     Опрацювати сторінки підручника

Написати твір-мініатюру «Подорож у країну моєї мрії».

 

 

Тема:  Кількість населення Землі. Найбільш заселені території земної кулі. Найчисельніші народи світу. Дослідження М. М. Миклухо-Маклая

Мета: сформувати в учнів первинні знання про населення Землі та найчисленніші народи світу; дати учням уявлення про людські раси,дослідження М.М.Миклухо-Маклая; продовжити формування навичок роботи  в малих групах; формувати вміння відбирати  необхідну інформацію та використовувати її з навчальною метою.             

Обладнання:підручник,атлас,політична карта світу,ТЗН    

Тип уроку:комбінований              

Наскрізні змістові лінії: «Громадянська відповідальність»(ставлення учнів як громадянина до інших народів ;формування відповідального ставлення до власної діяльності у складі малої групи.)

  1. Організаційний момент
  2. Актуалізація опорних знань і вмінь

Прийом «Мозковий штурм»

А що ми знаємо про нашу Землю?( Відповіді учнів.)

Всі говорять Земля, а кожен бачить і розуміє своє.

Прийом «Зацікав»

  • Для космонавта серед зірок і сузір’їв – вона планета.
  • Для геолога – твердиня, що зберігає газ, нафту, руду…
  • Для моряка - вона берег .
  • Для хлібороба земля – це те, у що він вкладає свою працю і любов і від якої чекає плідного врожаю.
  • Для солдата – вона образ Батьківщини, яку він захищає, та сила, яка живить його!
  • Для кожного з нас – вона рідний дім, стежка до хати, рідне село чи місто.

Пізнавати Землю це пізнавати самого себе.

Схематично це можна представити у вигляді концентричних кіл.   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Кожен з нас, кожен член нашої родини спілкуються рідною мовою, кожен народ має свою історію, кожна держава має свою культуру і ментальність. А всі ми діти планети Земля.

  1. Вивчення нового матеріалу 

План вивчення нового матеріалу

  1. Кількість населення на Землі
  2. Розселення населення по Землі. Найчисленніші народи світу.
  3. Людські раси Дослідження М. М. Миклухо-Маклая.

Станом на 01.01.2014 р. кількість населення Землі становить 7187,6 млн осіб. Порівняно з 2013 р. збільшення склало 77млн осіб, або 1.1%        

 

Прийом «Вирішення проблеми».        

На дошці написи: мосі, масаї, аймора, банда, туареги, таміли, фульбе, хіндустанці, роми, баски, цигани, араби.  

    Як ви гадаєте кого або що перечислено на дошці? Ви про такі чули?

(Вчитель розказує про народи,їхні ознаки, звичаї, традиції, культури, розселення на Землі).

Прийом «Слово підручника»  

 

Як людство розміщується на Землі?    

Прийом «Роблю висновок»

Учитель разом з учнями робить висновок щодо розглянутого матеріалу.

Прийом «Географічна лабораторія»

Густота населення, тобто кількість населення на території в 1кв. км. на нашій планеті дуже відрізняється.           

Формула обчислення густоти населення  

Г=Н+П         Г-густота населення;     

                     Н-кількість населення;      

                      П-площа території.

Середня густота населення на нашій планеті становить приблизно 47осіб на 1кв.км    

       Г-7млрд/149млн кв.км  

 

Вправа 1 «Ми різні,але рівні»  (вправа подається на слайді)  

Учні об’єднуються у малі групи. Кожна група отримує набір карток з переліком слів ,які характеризують різні суспільні групи людей. Учні в групах                                             уважно аналізують картки і розкладають їх від 1 до 16 за значимістю,на їхню  думку,у суспільстві . Перша група презентує свою послідовність карток,а інші порівнюють з нею власні результати.       

ДІТИ     

 

БАТЬКИ

УКРАЇНЦІ

ПОЛІТИКИ  

 

 

ПЕНСІОНЕРИ

КИТАЙЦІ

ЛЮДИ З ІНВАЛІДНІСТЮ

ЧЕНЦІ                   

 

 

МУСУЛЬМАНИ     

 

ЄВРОПЕЙЦІ

ЖІНКИ

ЧОЛОВІКИ            

 

 

КРИМСЬКІ ТАТАРИ

УЧНІ

ВЧИТЕЛІ

АМЕРИКАНЦІ                  

 

 

 

Обговорення вправи:                    

Чому ви саме так  розклали картки?                      

 Чи хотілося вам їх розмістити по-іншому?                       

Чому розміщення карток у різних груп відрізняється?     

(  Учні пояснюють ,що всі люди різні,але рівні незалежно від їх біологічних чи соціальних характеристик і мають однакові права.  )              

           Вправа2                

Учням зачитуються дві цитати (із слайдів)             

   « Всі люди на землі – від сходу до заходу,від півночі до півдня –складають єдину групу;(вони )відрізняються за трьома основними ознаками: поведінка, зовнішність і мова.»                     

      «Ті люди , які живуть на крайній півночі (Європи),страждають від того,що вони знаходяться далеко від Сонця. Їх повітря холодне і небо хмарне. Тому їхній темперамент холодний,а їхня поведінка є грубою. В результаті їхня шкіра стала білою . Вони  втратили гостроту розуму і гостроту сприйняття.»

Учні об’єднуються у групи і дають відповідь на запитання:      

Що каже текст про автора? Чому автори пишуть такі тексти?     

Які бувають наслідки з того ,що  людей не цінують за те,якими вони є?  

Що ми маємо зробити ,щоб протистояти впливу  упередженості?      

Прийом «Роблю висновок»                         

До людей не можна  упереджено ставитися  у залежності від ареалу їх проживання,кольору шкіри,волосся, розрізу  очей, рівня  освіченості  чи інших якостей. Відкритість і толерантне ставлення без упереджень-це речі, які є цінними для спілкування та взаємодії між людьми.   

Прийом «Слово вчителя»              

Розповідь про людські раси супроводжуються переглядом  слайдів і  виконанням завдань учнями.

Прийом «Мозковий штурм»

Характерні ознаки:

а) європеоїдної раси;

б) негроїдної раси;

в) монголоїдної раси;

г) австралоїдної раси;

А – смаглий колір шкіри, вузькі очі, пряме чорне волосся;

Б – темний колір шкіри, широкий ніс, товсті губи, кучеряве волосся;

В – світла шкіра, чорне або русяве волосся, правильні риси обличчя;

Г – темний колір шкіри, волосся і очей, широкий і дещо приплюснутий ніс;

Прийом «Слово вчителя»

Не всі люди належать до цих рас. Із зростанням кількості населення Землі представники різних рас постійно змішуються. Тому расові ознаки поступово стираються.

(Демонстрація слайдів).

 Змішані групи.

Індіанці + європейці=метиси;

Негри + європейці=мулати;

Негри + індіанці=самбо;

Завдання «Склади слово».

Зміни розташування літер і склади слово:

  1. У м а л т   (Мулат)
  2. С е т и м (Метис)
  3. Д о н г о м о ї  л  (Монголоїд)
  4. Б а с о м (Самбо)
  5. В е п р о є д о ї (Європеоїд)

Розкажи про їх расові ознаки.

Прийом «Домашня заготовка».

Учні виступають з повідомленнями про М.М. Миклухо – Маклая.

ІV.  Узагальнення  і  систематизація  знань.

1.Схарактеризуйте зовнішні ознаки представників відомих вам рас.   

2.Поясніть шляхи ,якими відбулося поширення різних рас планетою.   

VI Домашнє завдання                      

1.Опрацювати відповідний матеріал підручника.                

2.Підготувати  короткі  повідомлення про країни –сусіди  України та про найбільші за площею та населенням країни світу.

docx
Пов’язані теми
Географія, Розробки уроків
Додано
25 жовтня 2018
Переглядів
5780
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку