Тема. Назви чисел при множенні Мета: ознайомити учнів з назвами чисел при множенні; формувати вміння читати приклади на множення; закріплювати обчислювальні прийоми додавання і віднімання; розвивати вміння розв'язувати задачі на множення; розвивати логічне мислення; виховувати акуратність.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ Пролунав дзвінок, Починаємо урок. Працюватимем старанно, Щоб почути у кінці, Що у нашім 2-м класі Діти – просто молодці. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 1. Усна лічба Гра «Порівняй!» 26 + 15….15 + 26 30 дм….3 м 1 см
42 – 12….52 – 21 79 см….8 дм
2.Каліграфічна хвилинка - Зменшіть на 15 кожне з чисел: 40; 20; 60; 90. - Збільшіть на 15 кожне з чисел: 15; 35; 55; 45.
3. Математичний диктант - Різницю чисел 63 і 7 збільшити на 9 - Число 19 збільшити на суму 27 і 16. - Суму чисел 35 і 40 зменшити на 12. - Число 37 збільшити на різницю чисел 40 і 3. - Число 80 зменшити на суму чисел 34 і 4. 4. Обчислити значення виразів. Замініть приклади на додавання прикладами на множення, якщо це можливо.
8 + 8 + 8 + 8 + 8 = 5 + 5 + 5 + 5 =
8 + 9 + 9 + 45 = 6 + 6 + 16 =
27 + 73 =
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, як називаються числа при множенні. IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником с. 93 ( автор підручника А. Заїка ) Завдання 1. Усне виконання завдання
- Число 19 збільшити на суму 27 і 16. 3 • 4 8 • 2 3 • 5 10 • 3 15 • 4 25 • 4 31 • 3 — Яке число береться однаковим доданком у кожному виразі? — Скільки разів повторюється доданок?
Завдання 2. Колективне опрацювання матеріалу
-Заміни множення додаванням. Прочитай рівності.
Зразок. 7 • 5 = 7 + 7 + 7 + 7 + 7
6 • 3 4 • 5 5 • 7 10 • 4 11 • 6
Завдання 3
— Прочитайте назви чисел при множенні.
6 • 3 = 18
— Числа, які множать, називаються множниками (6 — перший множник, 3 — другий множник); результат множення називається добутком (18 — добуток); вираз 6 · 3 також називають добутком чисел 6 і 3. Висновок: якщо між числами стоїть знак (·), то такий запис називається добутком.
6 · 3 = 18
6 · 3 — добуток;
6 — перший множник;
3 — другий множник;
18 — значення добутку, або добуток.
2. Фізкультхвилинка
Шість веселих ластівок Прилетіли на урок. Перша весело літає, Гарно крильцями махає. Друга голову схилила, Підняла угору крила. Третя, швидка і завзята, Стала голівкою кивати. А четверта не вгаває, Все кружляє і кружляє. П'ята ластівка мала Серед класу танцювала. Шоста тихо крила склала І на місце стала.
Діти повторюють, як називаються числа при множенні. Називають числа в рівностях. Обчислюють значення добутків.
5 • 3 7 • 3 8 • 2 — Рівність 5 · 3 = 15 можна прочитати по-різному: • по 5 взяти 3 рази буде 15; • 5 помножити на 3 дорівнює 15;
• добуток чисел 5 і 3 дорівнює 15;
• перший множник 5, другий множник 3, добуток 15.
3.Робота над задачею 4
Учні доводять, що це — задача, аналізують її умову.
4. Завдання 5
Знайди значення виразів додаванням. Прочитай рівності. Сформулюй висновки за рівностями з буквами.
1 · 2 1 · 5 1 · 10
0 · 4 0 · 3 0 ·100
1 ·а =а а · 1= а
При множенні будь – якого числа на одиницю або одиниці на будь – яке число в добутку дістанемо те саме число.
0 ·а = 0 а · 0 = 0
Добуток нуля на будь – яке число дорівнює нулю і добуток будь – якого числа на нуль дорівнює нулю.
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1.Завдання 6 Знайди перимет квадрата ABCD додаванням і множенням. Діти пригадують,що периметр квадрата дорівнює сумі довжин всіх сторін квадрата. Периметр позначається великою латинською літерою Р.
2. Складання та розв'язування задачі
1) З’їли — 7 і 15
Залишилося — 8
Було — ?
VІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
— Що нового дізналися на уроці? — Чого навчилися?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
С. 93, завдання 7; 8 .